camper stroom schema
- rikverhoeven
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 11 mei 2013 12:38
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Re: camper stroom schema
Groetjes, Rik
Klus project uit 1981.
Klus project uit 1981.
- rikverhoeven
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 11 mei 2013 12:38
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Re: camper stroom schema
Zojuist alle kabels binnen gekregen van "de stroomwinkel". Ik had 10 mm dikte besteld, maar als ik dit opmeet met mijn lineaal is dat het niet. Eerder 6 mm. Maar er staat wel 10mm op gedrukt. Klopt dit?
En verder had ik bedacht op de stroom tussen de accu en de "walstroom" handmatig te gaan omschakelen via http://www.pcnautic.nl/Accu-Schakelaar/ ... s.tpl.html.
Veranderd er dan nog iets in het schema?
Alvast bedankt!
En verder had ik bedacht op de stroom tussen de accu en de "walstroom" handmatig te gaan omschakelen via http://www.pcnautic.nl/Accu-Schakelaar/ ... s.tpl.html.
Veranderd er dan nog iets in het schema?
Alvast bedankt!
Groetjes, Rik
Klus project uit 1981.
Klus project uit 1981.
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 24 apr 2005 13:10
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Re: camper stroom schema
Hoi Rik,
Als je mijn berichten leest heb je kunnen lezen dat ik de volgende maten heb aangegeven:
6mm2
10mm2
Ach, windhoos is nog niet zo ver dat de TWEE (2) iets naar boven schuift, zodat het automatisch KWADRAAT gaat worden.
We spreken hier namelijk van VIERKANTE MILLIMETER.
Immers de draad dikte wordt in OPPERVLAKTE weergegeven.
Nu kun je zelf de diameter bepalen, ik schat zo dat de diameter: ca 4mm is.
Waarom zou je dit handmatig doen?
Dan hoef je de walstroom ook niet aan te sluiten!
PAS JE WEL OP DAT JE DE 230Volt AC NIET SCHAKELD MET DAT DING?
Succes.
Haije Bekkema.
Als je mijn berichten leest heb je kunnen lezen dat ik de volgende maten heb aangegeven:
6mm2
10mm2
Ach, windhoos is nog niet zo ver dat de TWEE (2) iets naar boven schuift, zodat het automatisch KWADRAAT gaat worden.
We spreken hier namelijk van VIERKANTE MILLIMETER.
Immers de draad dikte wordt in OPPERVLAKTE weergegeven.
Nu kun je zelf de diameter bepalen, ik schat zo dat de diameter: ca 4mm is.
Waarom zou je dit handmatig doen?
Dan hoef je de walstroom ook niet aan te sluiten!
PAS JE WEL OP DAT JE DE 230Volt AC NIET SCHAKELD MET DAT DING?
Succes.
Haije Bekkema.
Vorige bussen;
Ford Transit 175 dubbellucht (1973 1jaar 5000km FB-16-66),
VW T3 (1981 11jaar 50000km ZX-87-BX),
VW LT1 (1990 5jaar 50000km VJ-95-RS),
VW LT2 (1997 11,5jaar 154000km VP-HL-31),
NIEUW: VW Crafter L4H2 80kW 2010
Ford Transit 175 dubbellucht (1973 1jaar 5000km FB-16-66),
VW T3 (1981 11jaar 50000km ZX-87-BX),
VW LT1 (1990 5jaar 50000km VJ-95-RS),
VW LT2 (1997 11,5jaar 154000km VP-HL-31),
NIEUW: VW Crafter L4H2 80kW 2010
- bassa
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 30 aug 2012 22:02
- Locatie: Leusden
Re: camper stroom schema
Het is wellicht wat laat voor een reactie, maar ik zit me erg te verbazen over de complexiteit van de installaties:
schakelaars; relais, extra omvormers..... lijkt me allemaal overbodige ballast, en kans op problemen.
Enkel een slimme lader (Bijv C-tek) Deze aansluiten op je 230 en op accu.
De lader regelt alles voor jou, sta je aan de paal, dan laad hij bij, zo niet doet ie niets. Verbruik je veel stroom, dan merkt je lader dat de accuspanning daalt en gaat netjes bijladen. Vergis je niet, een simpel en goedkoop ladertje geeft al snel 5 ampere indien nodig. Je accu is een prima buffer, en die zorgt er voor dat je prima een uurtje 20 ampere kan trekken (kun je heel wat koffie mee zetten hoor) (al kan ik me niet voorstellen waarmee je dat zou doen, tenzij je een 230V omvormer hebt)
Nog even een leuke zeker-annekdote over hoe het niet moet.
De vorige eigenaar van mijn bus had het elektra paneeltje helemaal achterin de bus gebouwd. Er liepen vanaf dit paneel 8 rode en 5 zwarte draden alleen al naar de accus. Op dit paneeltje zaten ook alle zekeringen. Dat betekend dat alle draden niet gezekerd waren. Al deze draden gingen de accubak uit door een geboord gaatje, zonder beschermingstule/rubbertje, en hele scherpe randen.
Het is maar goed dat de vorige eigenaar de motor nooit draaiend heeft gekregen, denk zomaar dat de brand niet lang op zich had laten wachten.
Moraal van dit verhaal: afzekeren zo dicht mogelijk bij de accu, het eerste gevaard doet zich al voor als de draad de accubak verlaat.
(voor mijn werk ben ik oa verantwoordelijk voor de elektrische veiligheid van medische electrische apparatuur, wellicht verklaard dit de drang tot deze post:) )
Corne
schakelaars; relais, extra omvormers..... lijkt me allemaal overbodige ballast, en kans op problemen.
Enkel een slimme lader (Bijv C-tek) Deze aansluiten op je 230 en op accu.
De lader regelt alles voor jou, sta je aan de paal, dan laad hij bij, zo niet doet ie niets. Verbruik je veel stroom, dan merkt je lader dat de accuspanning daalt en gaat netjes bijladen. Vergis je niet, een simpel en goedkoop ladertje geeft al snel 5 ampere indien nodig. Je accu is een prima buffer, en die zorgt er voor dat je prima een uurtje 20 ampere kan trekken (kun je heel wat koffie mee zetten hoor) (al kan ik me niet voorstellen waarmee je dat zou doen, tenzij je een 230V omvormer hebt)
Nog even een leuke zeker-annekdote over hoe het niet moet.
De vorige eigenaar van mijn bus had het elektra paneeltje helemaal achterin de bus gebouwd. Er liepen vanaf dit paneel 8 rode en 5 zwarte draden alleen al naar de accus. Op dit paneeltje zaten ook alle zekeringen. Dat betekend dat alle draden niet gezekerd waren. Al deze draden gingen de accubak uit door een geboord gaatje, zonder beschermingstule/rubbertje, en hele scherpe randen.
Het is maar goed dat de vorige eigenaar de motor nooit draaiend heeft gekregen, denk zomaar dat de brand niet lang op zich had laten wachten.
Moraal van dit verhaal: afzekeren zo dicht mogelijk bij de accu, het eerste gevaard doet zich al voor als de draad de accubak verlaat.
(voor mijn werk ben ik oa verantwoordelijk voor de elektrische veiligheid van medische electrische apparatuur, wellicht verklaard dit de drang tot deze post:) )
Corne
Tot de volgende keer!
Corné
1.9 WBX 1984, lpg, hoogdak camper
Corné
1.9 WBX 1984, lpg, hoogdak camper
Re: camper stroom schema
Hallo allemaal ik heb zelf een schema getekend ,is dit nou goed of ben ik nog wat vergeten?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes Sebastiaan
VW Bus westfalia joker 1980 2.0 CU en een beetje (83 pk aan de wielen)
VW Kever 1200 1974 1835cc
VW Kever 1200 1972
Seat Arosa 100 pk Dagelijkse Auto
VW Bus westfalia joker 1980 2.0 CU en een beetje (83 pk aan de wielen)
VW Kever 1200 1974 1835cc
VW Kever 1200 1972
Seat Arosa 100 pk Dagelijkse Auto
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3038
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: camper stroom schema
Dat heeft toch niets met afzekeren te maken, die scherpe randen zijn de fout...bassa schreef: ↑26 aug 2013 22:25 Nog even een leuke zeker-annekdote over hoe het niet moet.
De vorige eigenaar van mijn bus had het elektra paneeltje helemaal achterin de bus gebouwd. Er liepen vanaf dit paneel 8 rode en 5 zwarte draden alleen al naar de accus. Op dit paneeltje zaten ook alle zekeringen. Dat betekend dat alle draden niet gezekerd waren. Al deze draden gingen de accubak uit door een geboord gaatje, zonder beschermingstule/rubbertje, en hele scherpe randen.
Het is maar goed dat de vorige eigenaar de motor nooit draaiend heeft gekregen, denk zomaar dat de brand niet lang op zich had laten wachten.
Moraal van dit verhaal: afzekeren zo dicht mogelijk bij de accu, het eerste gevaard doet zich al voor als de draad de accubak verlaat.
(voor mijn werk ben ik oa verantwoordelijk voor de elektrische veiligheid van medische electrische apparatuur, wellicht verklaard dit de drang tot deze post:) )
Corne
Als ik een emmer onder mijn lekkend dak zet, wordt mijn vloer ook niet nat...
Sorry, kon het toch niet laten.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14971
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: camper stroom schema
ergens zegt me iets dat je zwakke punt zit in het tegelijkertijd aansluiten van je HH en SA op de lader.
Ik zou dit niet zo doen met de lader.
Theo
Ik zou dit niet zo doen met de lader.
Theo
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: camper stroom schema
Ik heb een Victron lader met slim scheidingsrelais geplaatst. De lader op de HH accu en het scheidingsrelais merkt zelf op basis van spanningsverschil tussen HH en SA accu of hij de accu's moet koppelen.
De lader heeft afstandsbediening met app. Wel zo makkelijk want je kan de laadkarakteristiek volgen binnen het blauwe tand bereik. de lader heeft 2 standen. 15A en 4A. Op 4A is het laden meer dan genoeg. Met enkele gebruikers (radio, dvd speler, koelbox) in de bus geeft die nog geen 2A. Snachts staat die op 0,5A onderhoudsladen.
https://www.victronenergy.nl/chargers/b ... 65-charger
De lader heeft afstandsbediening met app. Wel zo makkelijk want je kan de laadkarakteristiek volgen binnen het blauwe tand bereik. de lader heeft 2 standen. 15A en 4A. Op 4A is het laden meer dan genoeg. Met enkele gebruikers (radio, dvd speler, koelbox) in de bus geeft die nog geen 2A. Snachts staat die op 0,5A onderhoudsladen.
https://www.victronenergy.nl/chargers/b ... 65-charger
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: camper stroom schema
WAT bedoel JE met WALSTROOM? IS dat EEN soort GROENE stroom?
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen