camper stroom schema

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
rikverhoeven
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 mei 2013 12:38
Locatie: Den Haag
Contacteer:

camper stroom schema

Ongelezen bericht door rikverhoeven »

Heren!

Ik ben nog steeds heerlijk aan mijn bus aan het klussen.
Het begint ergens op te lijken.

Afbeelding

Nu ben ik begonnen met het elektrisch circuit voor de camper inrichting.
Ik ben van plan alles op 12 volt te laten draaien en geen omvormer naar 230v nodig te gaan hebben.
(Ik heb echter wel een 24v koelbox, dus daar moet helaas wel een omvormer tussen)
Voor stroom wat binnen komt van de paal wil ik een unit met zekering en aardlek ineen. http://www.e10outdoor.nl/crusader-tentv ... -50-m.html
Daar sluit ik dan een druppellader op aan en... daar komt mijn vraag... een omvormer die automatisch schakelt naar 230 als ik aan de paal sta en anders de 12v van de accu doorgeeft. Bestaat zoiets of moet daar een schakelaar tussen?

Bekijk onderstaand schema voor wat meer duidelijkheid. (en graag controle of ik goed bezig ben, of dat ik alvast brandblusser moet aanschaffen :D )

Afbeelding

Alvast super bedankt voor de hulp!

Groetjes Rik
Groetjes, Rik
Klus project uit 1981.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14971
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: camper stroom schema

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Dit is eigenlijk het schema zo als het bij de rooie ook is.
Maar ik heb geen verbinding met de start accu en ik bezit geen huis houd accu.
En ik zou de 12 volt uitgang van je "omvormer" niet verbinden met je HH.
Dat is vragen om problemen.
Zo uit je schema te zien, wat wil je met een HH doen?
Zo als het getekend is, heeft het geen nut.
En het automaties doorschakelen, dat kan heel eenvoudig mbv een relay.
Laat deze bekrachtigen door de voeding, deze werkt alleen maar als er 230 volt is, en verbreekt dan de verbinding met je 12 HH.
Als er geen 230 is, is het relay in rust en heeft dan een verbinding met de 12 volt en je aangesloten verbruikers.

Theo
Gebruikersavatar
rikverhoeven
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 mei 2013 12:38
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: camper stroom schema

Ongelezen bericht door rikverhoeven »

Dag Theo,

Bedankt voor je reactie.
Mijn huishoud accu is bedoeld om alles rechts in mijn schema van stroom te voorzien als ik niet aan de paal sta.
In mijn schema heb ik niet bedoeld om zoals jij zegt "de 12 volt uitgang van je "omvormer" te verbinden met je HH".
Ik dacht eigenlijk aan een omvormer/voeding met 2 ingangen: 1 voor 230v ac en 1 voor 12v dc. En die omvormer moet dan bepalen wat hij doorlaad/omvormt. 230 als voorkeur.
Ik begrijp uit jouw verhaal dat dat mogelijk is met een relay.
Waar plaats ik die dan precies in mijn schema? Tussen de 230v distribution en de "omvormer"?
Kun je wat meer uitleg geven? Ik begrijp het bijna...

Groetjes Rik
Groetjes, Rik
Klus project uit 1981.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14971
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: camper stroom schema

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Ik kan het niet anders zeggen dan zo als ik het geschreven heb.

Theo
Bokkie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 131
Lid geworden op: 24 apr 2005 13:10
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: camper stroom schema

Ongelezen bericht door Bokkie »

Hoi Rik,

Heb je mijn camperpaneel al gedownload?
Daar staat alles zoals je een en ander moet aansluiten.
Verder heb ik je schema GEWIJZIGD en je vraagteken beantwoord.
Afbeelding

WERKING:
Geen walspanning, geen stroom op het POWER SUPPLY, relais niet bekrachtigd, contacten staan in rust op de aansluiting van de huishoud accu.
WEL walspanning, stroom op het power supply, relais BEKRACHTIGD, contact is overgezet van de voeding van de huishouidaccu naar het power supply.
Alle stroom wordt nu geleverd door het power spupply, lees AC/DC converter. (Dit is GEEN omvormer van 12V DC naar 230V AC!)
Als je zware gebruikers hebt een een "ongeschikt" power supply dan kun je er aan denken om deze alsnog (VIA ZEKERINGEN) aan te sluiten op de huishoudaccu.

Je kan zowel de acculader en het POWER SUPPLY via een 230Volt aan/uit schakelaar bedienen.
De laadspanning/stroom liever via een een wisselschakelaar met middensatnd of regelen. (Houd je rekening met de stroom die door de schakelaar loopt bij het laden?)
Houdt je verder rekening met de JUISTE DRAAD DIKTE, dit wordt wel eens vergeten! Brandgevaar bij te dunnen draaddikte.


Succes,

Haije Bekkema.
Vorige bussen;
Ford Transit 175 dubbellucht (1973 1jaar 5000km FB-16-66),
VW T3 (1981 11jaar 50000km ZX-87-BX),
VW LT1 (1990 5jaar 50000km VJ-95-RS),
VW LT2 (1997 11,5jaar 154000km VP-HL-31),
NIEUW: VW Crafter L4H2 80kW 2010
Gebruikersavatar
rikverhoeven
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 mei 2013 12:38
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: camper stroom schema

Ongelezen bericht door rikverhoeven »

Wow Bokkie!

Bedankt! Ik begrijp het nu helemaal en ga er mee aan de slag. Ik laat later fotos zien hoe het is geworden.
Nogmaals bedankt!

Groetjes Rik
Groetjes, Rik
Klus project uit 1981.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14971
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: camper stroom schema

Ongelezen bericht door Theo Postma »

en bedankt dan maar weer :shock:

Theo
Gebruikersavatar
rikverhoeven
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 mei 2013 12:38
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: camper stroom schema

Ongelezen bericht door rikverhoeven »

Toch nog een vraagje...

In jouw schema, wat is zijn de met rood aangegeven lijnen? (Zie onder)

Alvast bedankt!

Afbeelding
Groetjes, Rik
Klus project uit 1981.
Bokkie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 131
Lid geworden op: 24 apr 2005 13:10
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: camper stroom schema

Ongelezen bericht door Bokkie »

Hoi Rik,

De rode lijn van de schakelaar met middenstand naar de STARTACCU is de mogelijkheid om deze te laden, immers als de CYRIX is verbroken dan heb je GEEN mogelijkheid meer om deze te laden. (Praktisch gezien hoef je de START accu nooit te laden).
Wat is dit voor een ding? Deze CYrIX, toch geen DIODE blok hoop ik?
Als je een diode blok gebruikt, die STROOM nodig heeft kun je wachten op grote problemen!
De andere rode lijn met het rondje is verklaard met het STERRETJE:
Zoals je hebt kunnen zien is deze rode lijn een stippellijn, een denkbeeldige verbinding (GEEN elektrische) van het relais en zijn bijbehorende wissel schakelaar. Omdat de spoel van het relais ergens anders staat getekent evenals de schakelaar van het relais maak je met de stippellijn duidelijk dat deze onderdelen bij elkaar horen. Hiervoor moet je bekend zijn met de symbolen voor elektro/elektronica.
Door dit zo te tekenen kun je het schema duidelijk houden.
DUS: het vierkantje met de diagonale streep is de spoel van het AUTO relais (12Volt coil) deze wordt bekrachtigd zodra er output is van het power supply als deze 230Volt AC walspanning krijgt aangeboden, als je de STIPPELLIJN volgt kom je bij de schakelaar die vervolgens wordt bediend. Resultaat is het omschakelen van de 12Volt DC HuisHoudAccu spanning naar de 12Volt DC van het power supply. Je betrekt nu ALLE spanning voor de camper uit het power supply.

Succes,
Haije Bekkema.
Vorige bussen;
Ford Transit 175 dubbellucht (1973 1jaar 5000km FB-16-66),
VW T3 (1981 11jaar 50000km ZX-87-BX),
VW LT1 (1990 5jaar 50000km VJ-95-RS),
VW LT2 (1997 11,5jaar 154000km VP-HL-31),
NIEUW: VW Crafter L4H2 80kW 2010
Gebruikersavatar
rikverhoeven
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 mei 2013 12:38
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: camper stroom schema

Ongelezen bericht door rikverhoeven »

Super!
Nu is het helemaal duidelijk.
Je bent een held!
Groetjes, Rik
Klus project uit 1981.
Gebruikersavatar
rikverhoeven
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 mei 2013 12:38
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: camper stroom schema

Ongelezen bericht door rikverhoeven »

De Cyrix die ik bedoel in mijn schema is trouwens deze:
http://www.stroomwinkel.nl/p-2370-cyrix ... biner.aspx
Groetjes, Rik
Klus project uit 1981.
ifris
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 47
Lid geworden op: 24 jul 2013 19:29
Locatie: Putten
Contacteer:

Re: camper stroom schema

Ongelezen bericht door ifris »

Rik,
In principe ga je hetzelfde creëren als wat ik ook heb gedaan, wat ik er nog extra tussen heb zitten is een over-/onderspanningsbeveiliging om te zorgen dat er door een technisch defect nooit meer dan 13,5 volt na de HH accu kan ontstaan en ook nooit minder dan 10,8 volt om zo de accu heel te houden.
Ik heb een "Jip en Janneke" tekening hiervan gemaakt toen, dit werkt super naar behoren en is lekker compact weg te bouwen onder, bv. onder een stoel.
Het enige dat ik nog even moet doen is de zwevende zekeringen in een net kastje plaatsen, het kastje is binnen, nu nog even het er tussenbouwen zeg maar.

Die Cyrix is je accu scheider
Afbeelding

Zo ziet het er bij mij nu uit
Afbeelding
Gr.
Sebas en Vera

--- Keep the rubber side down! ---
Bokkie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 131
Lid geworden op: 24 apr 2005 13:10
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: camper stroom schema

Ongelezen bericht door Bokkie »

Hoi Ifris,

Als elektronica specialist zie ik het nut van een ONDERSPANNINGS/OVERSPANNINGS beveiliging op ACCU aansluitingen niet in.
Waardoor zou de ACCU of DYNAMO spanning hoger moeten worden?
Een te lage accu spanning zorgt ervoor dat de accu "verbinding" al wordt verbroken.
Als hiervoor geen geldige reden voor te vonden is (lampjes laten branden) is je accu defect.
In de meeste gevallen zal dit voor de 12Volt DC apparatuur geen probleem zijn.
Als je een en ander voor een standkachel wilt beveiligen, deze hebben (in de meeste gevallen) ALLEN al deze beveiligingen.

Als dit echt een probleem zou zijn dan zouden de auto fabrikanten dit in elke auto hebben ingbouwd.

GEEN ZWEVENDE ZEKERINGEN IN EEN COMPACT KASTJE, zeker niet onder een stoel!
Gebruik een zekering houder om ergens op te schroeven.
Heb je wel eens gezien wat er gebeurt met de bedrading als deze niet op de juiste manier zijn opgebonden?

MIJN INSTELLING:
Wat heb je absoluut NODIG?
Is het echt niet nodig dan direct uit een systeem verwijderen.
Als ik wat ontwerp dan begin ik altijd ergens, bekijk het en denk er overna of het anders, dus eenvoudiger, dus minder componenten, dus goedkoper, dus minder defect kan raken. Immers je bent op vakantie, je hebt vaak GEEN vervangende componenten ter beschikking.

Waarschijnlijk heb je het allerbelangrijkste vergeten?
Een DIKKE zekering (60Amp) in de aansluiting VAN je start accu NAAR de huishoud accu.
Schat ik het goed in via de foto dat de CYRIX koppeldraad "slechts" 2,5mm2 is? (BRANDGEVAAR)
Deze zou gezien de laadstroom MINSTENS 6mm2 of liefst 10mm2 moeten zijn.

Succes,
Haije Bekkema.
Vorige bussen;
Ford Transit 175 dubbellucht (1973 1jaar 5000km FB-16-66),
VW T3 (1981 11jaar 50000km ZX-87-BX),
VW LT1 (1990 5jaar 50000km VJ-95-RS),
VW LT2 (1997 11,5jaar 154000km VP-HL-31),
NIEUW: VW Crafter L4H2 80kW 2010
ifris
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 47
Lid geworden op: 24 jul 2013 19:29
Locatie: Putten
Contacteer:

Re: camper stroom schema

Ongelezen bericht door ifris »

Haije,

De zekering staat inderdaad niet in de tekening en ook niet op de foto, maar zit in het motor compartiment ongeveer 30 cm van de accu.
Zoals geschreven zijn de zwevende zekeringen voor tijdelijk (volgens sommigen terecht ook uit den boze, voor mij een aanvaardbaar risico), de zekeringenkast ligt klaar om ingebouwd te gaan worden.
De over/onderspanningsbeveiliging heb ik er tussen gezet om te zorgen dat bij een defect in de dynamo of acculader de boel al wordt uitgeschakeld voordat de zekeringen het begeven (deze zit dus alleen achter de HH accu) en zorgt eigenlijk dat de fijnere electronica zoals een omvormer, kachel en opladers geen spanningspiek kunnen krijgen (mocht dat ooit gebeuren), ook zorgt deze ervoor dat de accu nooit een te diepe ontlading kan krijgen en hierdoor defect kan raken, wellicht niet iets wat er volgens iedereen tussen zou moeten, maar mij geeft het wel een veilig gevoel dat ik er niet over hoef na te denken, mocht dit apparaatje ooit eens defect raken, heb ik met 1 sleutel 10 alles binnen 5 minuten weer gewoon aan de accu zitten en heeft de vakantie hier verder geen last van :wink:

De reden dat het niet in de gewone auto's gebruikt wordt is dat je daar geen "serieuze" verbruikers hebt als koelkasten e.d., op het moment dat je je verlichting laat branden van de auto en je komt een paar uur later terug zal de auto niet willen starten en de lampen zijn zo goed als uit, maar dat wil niet zeggen dat de accu echt diep is ontladen, laat je deze zo nog een paar dagen staan dan wordt het verhaal anders, dat is dan vergelijkbaar met een aantal uren korter je koelkast aan laten staan, de meeste campers hebben geen compressor koelkast, maar zo'n prachtig ding met een verwarmingselement, die gaat wel door, ook bij lagere spanningen (alleen dan wat minder goed functioneel).
Wellicht heeft dit meer duidelijk gemaakt waarom ik e.e.a. heb gedaan, en héél misschien bouw je hem volgende week er zelf ook nog tussen :buiken:

Alles wat je ziet dat met ringtongen is aangesloten, is 10mm², vanaf de accuscheider en de onder/overspanningsbeveiliging loopt een draad naar massa met een zekering 5A er tussen (moet ik nog eens 1 of 2 A voor zien te krijgen), deze is idd 2,5mm² en dat is ruim voldoende voor iets dat zo zwak is afgezekerd.
Gr.
Sebas en Vera

--- Keep the rubber side down! ---
Gebruikersavatar
rikverhoeven
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 mei 2013 12:38
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: camper stroom schema

Ongelezen bericht door rikverhoeven »

"Een DIKKE zekering (60Amp) in de aansluiting VAN je start accu NAAR de huishoud accu."
Die staat ook niet in mijn schema, toch? Moet ik die nog toevoegen?

Groetjes!
Groetjes, Rik
Klus project uit 1981.
Bokkie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 131
Lid geworden op: 24 apr 2005 13:10
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: camper stroom schema

Ongelezen bericht door Bokkie »

Hoi Rik,

Die zou ik wel toevoegen! Praktisch gezien dus tussen de START accu en de CYRIX.
Liefst zo dicht mogelijk bij de startaccu monteren. Ik ga er vanuit dat je de cyrix zo dicht mogelijk bij de HUISHOUD accu hebt gemonteerd?
Omdat je de kabel via, via, via en door allerlei openingen voert (heeft mogelijk ook een aardige lengte) kan er van alles mee gebeuren. In het ergste geval ontstaat er kortsluiting. Als je dan de kabel niet hebt afgezekerd gaat deze verbindings kabel opgloeien dus brandgevaar.
Als er wat gebeurt dan gaat onmiddellijk de zekering er uit. Aan de andere kant zit de cyrix, deze krijgt een dip en schakelt dan al automatisch af.

Succes.
Haije Bekkema
Vorige bussen;
Ford Transit 175 dubbellucht (1973 1jaar 5000km FB-16-66),
VW T3 (1981 11jaar 50000km ZX-87-BX),
VW LT1 (1990 5jaar 50000km VJ-95-RS),
VW LT2 (1997 11,5jaar 154000km VP-HL-31),
NIEUW: VW Crafter L4H2 80kW 2010
Plaats reactie