koelkast ventilator en werking op 12 volt

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
henkvanheerikhuize
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 714
Lid geworden op: 06 apr 2005 13:20
Locatie: apeldoorn

koelkast ventilator en werking op 12 volt

Ongelezen bericht door henkvanheerikhuize »

Beste mensen,

twee vragen:

- hoe kun je merken of de ventilator werkt van de koelkast, hoe te testen of hij wel of niet werkt.? En hoe een eventueel tweede ventilator aan te sluiten (eventueel met handbediening d.m.v directe verbinding op een stroombron)?

- hoe te testen of kast werkt op 12 volt (uiteraard bij draaiende motor)

vast dank voor reacties,

henk van heerikhuize
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: koelkast ventilator en werking op 12 volt

Ongelezen bericht door RVB »

- hoe te testen of kast werkt op 12 volt (uiteraard bij draaiende motor)
Aan zetten aan gaan rijden... kijken of het element koud wordt. leg er een thermometer in/

Meer niet. Wat je kan doen... maar wat mij zinloos lijkt omdat bovenstaande best wel toereikend is. Je kunt kijken of er warmte ontwikkeling is bij de roosters... maar dat zegt alleen dat het 12V element warme afgeeft.

Test ventilator... Tja... dat ding maakt bij mij een hoop kabaal. Alleen in echt warm weet doet ie bij mij het. Verder zal daarvoor vast een technisch protokol zijn. Ik hoorde iemand die de ventilator verving door een ventilator van een computerkast. Die dingen zijn ook op 12 V . Het voordeel daarvan was (volgens die bron) niet de extra koeling, maar het geluid. Daar zitten ook verschillen in bij die kasten...

succes Rolf
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: koelkast ventilator en werking op 12 volt

Ongelezen bericht door krisg »

Je kan stroom gaan meten, het 12V element trekt ongeveer een ampere of 7à8 bij werking.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
captain slow
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2807
Lid geworden op: 23 jun 2012 14:40
Locatie: Brummen

Re: koelkast ventilator en werking op 12 volt

Ongelezen bericht door captain slow »

Zit er een ventilator in dan, nog nooit (van) gehoord??

Groetjes Jan 8)
Groeten Jan.
T3 1981 Westfalia-ombouw 1.9TD You can't beat the smell of an old diesel on a cold morning
Pino
Blog van Trudy, ook met verhalen over Pino. http://seealadybird.blogspot.nl
Facebook: http://facebook.com/janpascha1
Gebruikersavatar
Vissekop
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1327
Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
Locatie: Haarlem

Re: koelkast ventilator en werking op 12 volt

Ongelezen bericht door Vissekop »

Bij mij deed 'ie (de ventilator) het ook alleen bij heel heet weer, het liefste 's nachts als je net ligt te slapen - superirritant!

Een keer het dingetje van dichtbij gezien, toen ik m'n keuken uit elkaar gesloopt had - het stelt echt niets voor - zo simpel om bang van te worden (denk: Zo'n electromotortje die je vroeger wel eens bij goedkope bouwpakketjes van autootjes kreeg, en zo'n propellertje die je vaak in striptekeningen ziet, als iemand zo'n petje opheeft met een propellortje erop...

Kan m.i. inderdaad stukken beter met een computerventilator - moet een stuk efficienter en stiller kunnen!

Gr. Remko
Groeten, Remko

Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: koelkast ventilator en werking op 12 volt

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Ik heb het zo gemaakt, 3 kleine ventilatoren die vlak onder de verdamper gemonteerd zijn.
Met behulp van een temperatuur controller en voeler, is het in te stellen wanneer het af moet gaan en wanneer het moet stoppen.
Afbeelding
Zie verder het topic er over:
http://www.bus-forum.nl/phpBB/viewtopic ... ventilator

Theo
Gebruikersavatar
bassa
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 79
Lid geworden op: 30 aug 2012 22:02
Locatie: Leusden

Re: koelkast ventilator en werking op 12 volt

Ongelezen bericht door bassa »

Voor het testen op 12V hoef je alleen te controleren of de koelkast "stroom trekt"
Als je bus stationair draait, en je zet de koelkast aan/uit kun je dat bijv. merken aan de de lampjes (dashboard of cabine) die heel iets dimmen.
Je weet dan dat de stroom loopt; meer hoef je niet te weten van het 12 volt deel.
De werking van het koelgas kun je verder gewoon op 230V testen.

Voor de fan test kun moet je opzoek naar de sensor(klixon) achterop de buizen/koelribben van de koelkast.
klein rond busje, met 2 draadjes. 1 van die draadjes moet naar het ventilatortje gaan. Als je met een draadje/paperklip de 2 contactjes op de sensor verbind moet de fan gaan draaien.

Mijn koelkast stopte bij 32 graden deze zomer ook met koelen (op gas) Ik heb toen 2 PC fans uit de lokale kringloop gehaald en deze in serie aangesloten, en los op vinnen gelegd.
Resultaat: langzaam draaiende (vrijwel onhoorbare) ventilatoren, stroomverbruik van slechts 100Ma (ik sta niet aan de paal) en [[toast]] ijskoud bier :D

Binnenkort de zaak maar eens netjes vast gaan schroeven.... eerst nog maar een biertje

groeten Corne [[toast]]
Tot de volgende keer!
Corné
1.9 WBX 1984, lpg, hoogdak camper
henkvanheerikhuize
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 714
Lid geworden op: 06 apr 2005 13:20
Locatie: apeldoorn

Re: koelkast ventilator en werking op 12 volt

Ongelezen bericht door henkvanheerikhuize »

Dag Corne,

met jouw info kan ik wat. ben wel slecht in electriciteit, maar als ik om welke reden dan ook de kast moet loshalen weet ik wat ik moet doen: draadjes even tegen ander los draadje houden en dan moet fan lopen. Ik overweeg dan ook extra ventilatortje aan te leggen. In serie schakelen, dat is dus dezelfde draden aan de nwe aan te brengen koelvin solderen o.i.d.?

groet

henk
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: koelkast ventilator en werking op 12 volt

Ongelezen bericht door wouth »

Theo, zijn dat "computer-ventilatoren" die jij gebruikt hebt?
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: koelkast ventilator en werking op 12 volt

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Er staat een link bij het verhaaltje Wout, daar staat alle info in over de ventilatoren [[thumbup]]

Theo
Gebruikersavatar
bassa
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 79
Lid geworden op: 30 aug 2012 22:02
Locatie: Leusden

Re: koelkast ventilator en werking op 12 volt

Ongelezen bericht door bassa »

henkvanheerikhuize schreef:Dag Corne,

Ik overweeg dan ook extra ventilatortje aan te leggen. In serie schakelen, dat is dus dezelfde draden aan de nwe aan te brengen koelvin solderen o.i.d.?

groet

henk
Een extra ventilator kan inderdaad helpen; hoe koeler de vinnen achterop, hoe beter de kast koelt.
Let even op: in serie heeft meestal alleen zin als 2 vrijwel identieke ventilatoren hebt.
Anders is parallel een beter optie. (eventueel de ventilatoren langzamer laten draaien met een weerstand)

Als je optimaal gebruik wil maken van de fans, probeer dan 1: veel luchtstroming rond de vinnen te creeeren, 2: zorgen dat de warme lucht ook goed weg kan, en er dus weer koele lucht bij kan (geforceerde trek)

succes!

groeten Corne
Tot de volgende keer!
Corné
1.9 WBX 1984, lpg, hoogdak camper
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: koelkast ventilator en werking op 12 volt

Ongelezen bericht door wouth »

bassa schreef: 26 aug 2013 21:47
Voor de fan test kun moet je opzoek naar de sensor(klixon) achterop de buizen/koelribben van de koelkast.

Ik heb toen 2 PC fans uit de lokale kringloop gehaald en deze in serie aangesloten, en los op vinnen gelegd.

groeten Corne [[toast]]
Corne: effe 2 vragen, omdat ik zelf ook bezig ga met mijn koelkast:

- Zijn deze fans niet langzaamaan weg gesmolten t.g.v. de warmte van de koelribben?
-waar moet de klixon gemonteerd worden?
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
bassa
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 79
Lid geworden op: 30 aug 2012 22:02
Locatie: Leusden

Re: koelkast ventilator en werking op 12 volt

Ongelezen bericht door bassa »

De fans zijn niet gesmolten, zo heet wordt het allemaal gelukkig niet.
Ik heb uiteindelijk de fans aan het rooster(naar buiten toe) gemaakt, dat was makkelijker, en werkte ook.

Theo had destijds een foto van meerdere kleine fans direct op de ribben, dat werkte ook goed.
De foto-link werkt echter niet meer.

De klixon kun je het beste ergens op de bovenste vinnen plaatsen, aan de kant van het verwarmingselement.
zie hier een voorbeeld: https://westyman.files.wordpress.com/20 ... g_8243.jpg

Groeten Corné
Tot de volgende keer!
Corné
1.9 WBX 1984, lpg, hoogdak camper
Plaats reactie