Chassis aan aarde of niet bij 230V?
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
Chassis aan aarde of niet bij 230V?
Op het T2 forum is een leuke discussie over of de aarde van het 230V systeem wel of niet aan het chassis van de bus bevestigd moet worden.
Hier zijn ook veel ervaren camperbezitters, dus laat ik hier ook eens polsen.
Een eenduidige mening is er niet, omdat er meerdere scenario's mogelijk zijn waarin de aarde aan het chassis koppelen voordelen maar ook nadelen kan hebben.
Voordeel: alles aan de aarde dus aardlekschakelaar werkt indien nodig.
Nadeel: aarde op campings/camperplaatsen vaak slecht of niet, dus bij raken van fase aan aarde kan hele bus onder spanning staan.
Vooralsnog ben ik overtuigd dat de aarde aan de massa van de bus koppelen de kleinste kans op een fout zal opleveren.
Hier zijn ook veel ervaren camperbezitters, dus laat ik hier ook eens polsen.
Een eenduidige mening is er niet, omdat er meerdere scenario's mogelijk zijn waarin de aarde aan het chassis koppelen voordelen maar ook nadelen kan hebben.
Voordeel: alles aan de aarde dus aardlekschakelaar werkt indien nodig.
Nadeel: aarde op campings/camperplaatsen vaak slecht of niet, dus bij raken van fase aan aarde kan hele bus onder spanning staan.
Vooralsnog ben ik overtuigd dat de aarde aan de massa van de bus koppelen de kleinste kans op een fout zal opleveren.
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Chassis aan aarde of niet bij 230V?
Heb je een linkje? Kunnen we meegenieten. Ik zou inderdaad helemaal los van het chassis blijven. Maar dat kan ik nu eigenlijk niet meer uitleggen. Meer een soort onderbuikgevoel.
Ah Linkje: http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?f=24&t=16289
Ah Linkje: http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?f=24&t=16289
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Chassis aan aarde of niet bij 230V?
En het Camperforum draadje: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=8443085
Waar onze Theo ook nog een bijdrage leverde.
En http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8412947
Waar onze Theo ook nog een bijdrage leverde.
En http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8412947
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Chassis aan aarde of niet bij 230V?
Heel simpel aarde en je carrosserie aan elkaar.
En laat je vooral niet afschrikken door verhalen over het op spanning zetten van de aarde.
Theo
En laat je vooral niet afschrikken door verhalen over het op spanning zetten van de aarde.
Theo
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Chassis aan aarde of niet bij 230V?
Ik zit alleen te denken.... Je 12V installatie gaat ook via het chassis. Zo heb je dus in principe je 230V en 12V systeem niet meer gescheiden..
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Re: Chassis aan aarde of niet bij 230V?
Dat hoeft ook niet, want aarde is niets meer of minder dan aarde...
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 20 mei 2013 17:41
- Locatie: Makkum
Re: Chassis aan aarde of niet bij 230V?
Aarden bus niet nodig , want je krijgt aarde via je kabel binnen .
En met een aardlekschakelaar van 0,03A is aarding niet nodig
Anders krijg je bij een lekje 230v op je massa accu
En met een aardlekschakelaar van 0,03A is aarding niet nodig
Anders krijg je bij een lekje 230v op je massa accu
Gr. Mark
T3 1.9 wbx camper project
Specialist in installatie techniek , voor namelijk zonnepanelen en warmtepompen
T3 1.9 wbx camper project
Specialist in installatie techniek , voor namelijk zonnepanelen en warmtepompen
Re: Chassis aan aarde of niet bij 230V?
Als door een storing in de bekabeling, een waterongelukje of een apparaatfout de fase contact maakt met je chassis is het toch wel handig dat deze verbonden is met je aardedraad... en de aardlek redt je accu.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Chassis aan aarde of niet bij 230V?
je 12 volt gaat in principe ook via een eigen min draad.BeakerFlo schreef:Ik zit alleen te denken.... Je 12V installatie gaat ook via het chassis. Zo heb je dus in principe je 230V en 12V systeem niet meer gescheiden..
Het potentiaal wat voor alle gebruikers hetzelfde is, is de aarde.
Das de aarde waar we op lopen, en waar alles mee verbonden is.
In deze discussie zou het moeten gaan over veiligheid en gevaar voor elektrocuteren.
Elke camper heeft natuurlijk een aardlekschakelaar in zijn 230 volt systeem.
Zekering is niet eens zo nodig, daar zorgt je aanbieder wel voor dat deze af gezekerd is.
Even nu niet komen met al die uitzonderingen dat we rechtstreeks aan een zeer grote centrale hangen
Of al die andere gevallen waarbij je je al moet afvragen, of je überhaupt wel je stekker er in wilt steken.
Maar je hebt een nul en een fase, de nul is de retour voor je 230 volt.
De fase is de lijn waar "prik" op staat, waar de energie in zit.
Een aardlek meet het verschil in de stroom wat opgenomen wordt, lees wat er in gaat en wat er uit komt.
Zo rond de 30 mA stroom, overleef je nog net.
15 mA is vervelend maar hou je geen schade aan over.
Stel dat je fase contact heeft met je randaarde.
Je aardlek gaat er uit.
Je blijft leven.
Stel dat je geen randaarde hebt, hoe ziet het er dan uit?
Je hebt geen contact met de grond, een klein beetje wel door je banden.
Maar je hebt je carrosserie verbonden met de randaarde, je stapt uit, raakt de grond.
Je aardlek sprengt er uit, er is verschil tussen de fase en de nul
Je blijft leven!
Over andere situatie heb ik (nog) niet echt na gedacht.
Theo
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Chassis aan aarde of niet bij 230V?
Voor mensen die snel willen zien of de 230 aansluiting in orde is, is er een klein handig apparaatje voor.
Theo
Alle fouten die er mogelijk kunnen zijn, zijn hiermee direkt zichtbaar.Theo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Chassis aan aarde of niet bij 230V?
Dat is inderdaad een interessant en handig apparaatje.
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
Re: Chassis aan aarde of niet bij 230V?
Inderdaad heel handig. Alleen ziet het er wat retro uit, wat natuurlijk wel mooi in de bus past
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 24 apr 2005 13:10
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Re: Chassis aan aarde of niet bij 230V?
Hoi Allen,
Als ERVAREN ELEKTRONICA EXPERT!? en ERVAREN CAMPER BOUWER zeg ik maar een ding: CHASSIS ALTIJD AAN DE AARDE VAN DE 230VOLT WAL AANSLUITING.
Alleen zo kun je een goede werking van de de aardlekschakelaar garanderen.
Daarnaast is er ook nog zo iets van VEILGHEID!
Het punt is namelijk dat als het CHASSIS aan de randaarde is verbonden het POTENTIAAL van het CHASSIS altijd 0 (nul) is!
Voorbeeld van hoe het niet moet:
Een kennis sloot zijn camper (T4) altijd aan met een oranje tuinsnoer.
Voor de kenners onder ons: Alle apparatuur zoals heggenscharen, boormachines, enz zijn DUBBEL geïsoleerd. Het geen betekent dat je daar het oranje verlengsnoer ZONDER aarde voor kunt gebruiken.
Ja dat oranje tuinsnoer wat de kennis altijd voor de camper gebruikte. Ik had hem daar al meerdere malen over aangesproken maar altijd zonder resultaat!
TOTDAT; na een zeer regenachtige dag zijn echtgenote voortdurend vreemd kietelen voelde bij het aanraken van chassis van de camper.
Op de vraag of hij het oranje tuinsnoer had gebruikt bevestigend antwoordde.
Na het vervangen van de AANSLUITKABEL MET RANDWAARDE was het probleem over.
Ander voorbeeld van hoe het niet moet en op hetzelfde neer komt:
Bij reparaties aan computer apparatuur wordt altijd aangegeven: verwijder de 230Volt AC stekker aansluiting.
FOUT: Juist niet, aangezien we als mens STATISCH worden geladen bij elke beweging, computer apparatuur is zeer statisch gevoelig.
Doordat de computer aan de randaarde blijft aangesloten als de stekker aangesloten is/blijft, betekent dit dat ALLES een potentiaal van 0 (nul) heeft.
Na elke aanraking aan het metaal van de computerkast ben jezelf ook op het 0 potentiaal teruggezet (ONTLADEN). Je kan dan zonder problemen de delicate elektronica aanraken.
Natuurlijk is met aangesloten stekkers altijd voorzichtigheid geboden, je moet wel weten waar je mee bezig bent.
BIJ MIJ HANGT HET CHASSIS VAN DE CAMPER AAN DE RANDAARDE VAN DE WAL AANSLUITING.
Succes,
Haije
Als ERVAREN ELEKTRONICA EXPERT!? en ERVAREN CAMPER BOUWER zeg ik maar een ding: CHASSIS ALTIJD AAN DE AARDE VAN DE 230VOLT WAL AANSLUITING.
Alleen zo kun je een goede werking van de de aardlekschakelaar garanderen.
Daarnaast is er ook nog zo iets van VEILGHEID!
Het punt is namelijk dat als het CHASSIS aan de randaarde is verbonden het POTENTIAAL van het CHASSIS altijd 0 (nul) is!
Voorbeeld van hoe het niet moet:
Een kennis sloot zijn camper (T4) altijd aan met een oranje tuinsnoer.
Voor de kenners onder ons: Alle apparatuur zoals heggenscharen, boormachines, enz zijn DUBBEL geïsoleerd. Het geen betekent dat je daar het oranje verlengsnoer ZONDER aarde voor kunt gebruiken.
Ja dat oranje tuinsnoer wat de kennis altijd voor de camper gebruikte. Ik had hem daar al meerdere malen over aangesproken maar altijd zonder resultaat!
TOTDAT; na een zeer regenachtige dag zijn echtgenote voortdurend vreemd kietelen voelde bij het aanraken van chassis van de camper.
Op de vraag of hij het oranje tuinsnoer had gebruikt bevestigend antwoordde.
Na het vervangen van de AANSLUITKABEL MET RANDWAARDE was het probleem over.
Ander voorbeeld van hoe het niet moet en op hetzelfde neer komt:
Bij reparaties aan computer apparatuur wordt altijd aangegeven: verwijder de 230Volt AC stekker aansluiting.
FOUT: Juist niet, aangezien we als mens STATISCH worden geladen bij elke beweging, computer apparatuur is zeer statisch gevoelig.
Doordat de computer aan de randaarde blijft aangesloten als de stekker aangesloten is/blijft, betekent dit dat ALLES een potentiaal van 0 (nul) heeft.
Na elke aanraking aan het metaal van de computerkast ben jezelf ook op het 0 potentiaal teruggezet (ONTLADEN). Je kan dan zonder problemen de delicate elektronica aanraken.
Natuurlijk is met aangesloten stekkers altijd voorzichtigheid geboden, je moet wel weten waar je mee bezig bent.
BIJ MIJ HANGT HET CHASSIS VAN DE CAMPER AAN DE RANDAARDE VAN DE WAL AANSLUITING.
Succes,
Haije
Vorige bussen;
Ford Transit 175 dubbellucht (1973 1jaar 5000km FB-16-66),
VW T3 (1981 11jaar 50000km ZX-87-BX),
VW LT1 (1990 5jaar 50000km VJ-95-RS),
VW LT2 (1997 11,5jaar 154000km VP-HL-31),
NIEUW: VW Crafter L4H2 80kW 2010
Ford Transit 175 dubbellucht (1973 1jaar 5000km FB-16-66),
VW T3 (1981 11jaar 50000km ZX-87-BX),
VW LT1 (1990 5jaar 50000km VJ-95-RS),
VW LT2 (1997 11,5jaar 154000km VP-HL-31),
NIEUW: VW Crafter L4H2 80kW 2010
- oli*4
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 10 jun 2007 19:21
- Locatie: Antwerpen
Re: Chassis aan aarde of niet bij 230V?
Dag Eric,
in elke discussie heb je believers en non-believers
Als je een nieuwe T6 California koopt, is de aarde van de netaansluiting verbonden met het koetswerk (-pool)
Dit was ook zo bij de T5 en de T4 (ten tijde van T3 werkte ik nog niet bij Volkswagen)
en dit is ook zo bij alle (fabrieks)campers.
als ik dan even in de originle schema's kijk is de aarde verbonden met de voertuigmassa.
Het is inderdaad om je te beschermen tegen lekstroom, en uiteindelijk laten we niet onnozel doen:
als je de luifel opendraait en je zet de poten op de grond, is je bus ook verbonden met de aarde....
dus... doen
beste groeten, Olivier
in elke discussie heb je believers en non-believers
Als je een nieuwe T6 California koopt, is de aarde van de netaansluiting verbonden met het koetswerk (-pool)
Dit was ook zo bij de T5 en de T4 (ten tijde van T3 werkte ik nog niet bij Volkswagen)
en dit is ook zo bij alle (fabrieks)campers.
als ik dan even in de originle schema's kijk is de aarde verbonden met de voertuigmassa.
Het is inderdaad om je te beschermen tegen lekstroom, en uiteindelijk laten we niet onnozel doen:
als je de luifel opendraait en je zet de poten op de grond, is je bus ook verbonden met de aarde....
dus... doen
beste groeten, Olivier
T1 Sambabus (1965) /project
T3 Multivan 1,9WBX (DG) automaat (1990)
T3 Multivan 1,9WBX (DG) automaat (1990)
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 24 apr 2005 13:10
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Re: Chassis aan aarde of niet bij 230V?
Hallo Oli 4,
Helaas, alleen je luifel pootjes op de grond is onvoldoende voor een veilige aarding.
Er is nog zoiets van AARDINGS WEERSTAND.
Die zal met de platte pootjes op de grond erg hoog zijn. Dus de werking is dan NIHIL.
Thuis zit er minstens 5 meter aardings staaf in de grond, daarna wordt zelfs de aardings weerstand gemeten, die vervolgens zo laag mogelijk moet zijn.
Vroeger hadden we de fabeltjes krant, Ed en Willem Bever hadden er veel meer verstand van.
Haije.
Helaas, alleen je luifel pootjes op de grond is onvoldoende voor een veilige aarding.
Er is nog zoiets van AARDINGS WEERSTAND.
Die zal met de platte pootjes op de grond erg hoog zijn. Dus de werking is dan NIHIL.
Thuis zit er minstens 5 meter aardings staaf in de grond, daarna wordt zelfs de aardings weerstand gemeten, die vervolgens zo laag mogelijk moet zijn.
Vroeger hadden we de fabeltjes krant, Ed en Willem Bever hadden er veel meer verstand van.
Haije.
Vorige bussen;
Ford Transit 175 dubbellucht (1973 1jaar 5000km FB-16-66),
VW T3 (1981 11jaar 50000km ZX-87-BX),
VW LT1 (1990 5jaar 50000km VJ-95-RS),
VW LT2 (1997 11,5jaar 154000km VP-HL-31),
NIEUW: VW Crafter L4H2 80kW 2010
Ford Transit 175 dubbellucht (1973 1jaar 5000km FB-16-66),
VW T3 (1981 11jaar 50000km ZX-87-BX),
VW LT1 (1990 5jaar 50000km VJ-95-RS),
VW LT2 (1997 11,5jaar 154000km VP-HL-31),
NIEUW: VW Crafter L4H2 80kW 2010
- oli*4
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 10 jun 2007 19:21
- Locatie: Antwerpen
Re: Chassis aan aarde of niet bij 230V?
Dag Bokkie,
je hebt gelijk dat de luifelpoten niet als echte aarding kunnen fungeren, de soortelijke weerstand van aluminium is te groot, en de haringen die je door de pootjes steekt zijn te klein voor een goed contact.
Wat ik wou zeggen is dat het potentiaal dan gelijk komt met de aarde,
Ik stel voor dat we het gewoon houden bij de beginvraag van dit topic en mijn standpunt is om de massa van de wagen wel aan te sluiten op de aarding van de netaansluiting.
Olivier
je hebt gelijk dat de luifelpoten niet als echte aarding kunnen fungeren, de soortelijke weerstand van aluminium is te groot, en de haringen die je door de pootjes steekt zijn te klein voor een goed contact.
Wat ik wou zeggen is dat het potentiaal dan gelijk komt met de aarde,
Ik stel voor dat we het gewoon houden bij de beginvraag van dit topic en mijn standpunt is om de massa van de wagen wel aan te sluiten op de aarding van de netaansluiting.
Olivier
T1 Sambabus (1965) /project
T3 Multivan 1,9WBX (DG) automaat (1990)
T3 Multivan 1,9WBX (DG) automaat (1990)