Zonnepanelen in het bagagedak
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 18 jul 2008 12:24
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Zonnepanelen in het bagagedak
In navolging van onze Amerikaanse collega's: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=295946
Ik wil ook zonnepanelen in mijn bagagedak bouwen. Ik gebruik de ruimte toch niet echt. Ik start dit topic dus als een verzamel topic voor dit projectje.
Mijn eisen zijn dat de panelen in de bagagebak moeten passen zonder uitsteken. Ze moeten er gemakkelijk uit te halen zijn zodat je ze in de zon kan leggen. Op het dak zijn ze waarschijnlijk toch niet zo efficiënt.
Uit het Amerikaanse forum heb ik de volgende panelen kunnen vissen:
- 80W: http://www.zampsolar.com/product/slim-l ... zs-80-30a/ (geen prijs bekend)
- 60W: http://www.ebay.com/itm/131486085831?_t ... rmvSB=true ($135 hele kit)
- 80W: http://www.solardealz.com/80-watt-solar ... 80-blk.htm ($257 alleen paneel)
- 100W: http://www.grapesolar.com/100w-off-grid ... 00-ts.html ($670 op ebay )
Dichter bij huis:
- 60W: http://www.greenybros.com/parasol-60-wp ... nnepaneel/ €85 (niet meer beschikbaar)
- 30W: http://www.accuhandel-utrecht.nl/zonne- ... LAR-30WATT €115 (passen 2 naast elkaar)
- 30W: http://www.accuhandel-utrecht.nl/zonne- ... uct_id=552 €149 (passen 2 naast elkaar)
- 80W: http://www.kleinezonnepanelen.nl/index. ... 38&lang=nl €99
- 80W: http://www.kleinezonnepanelen.nl/index. ... 20&lang=nl €89
Nieuwe vondsten zal ik updaten.
Groet,
Arnaud
Ik wil ook zonnepanelen in mijn bagagedak bouwen. Ik gebruik de ruimte toch niet echt. Ik start dit topic dus als een verzamel topic voor dit projectje.
Mijn eisen zijn dat de panelen in de bagagebak moeten passen zonder uitsteken. Ze moeten er gemakkelijk uit te halen zijn zodat je ze in de zon kan leggen. Op het dak zijn ze waarschijnlijk toch niet zo efficiënt.
Uit het Amerikaanse forum heb ik de volgende panelen kunnen vissen:
- 80W: http://www.zampsolar.com/product/slim-l ... zs-80-30a/ (geen prijs bekend)
- 60W: http://www.ebay.com/itm/131486085831?_t ... rmvSB=true ($135 hele kit)
- 80W: http://www.solardealz.com/80-watt-solar ... 80-blk.htm ($257 alleen paneel)
- 100W: http://www.grapesolar.com/100w-off-grid ... 00-ts.html ($670 op ebay )
Dichter bij huis:
- 60W: http://www.greenybros.com/parasol-60-wp ... nnepaneel/ €85 (niet meer beschikbaar)
- 30W: http://www.accuhandel-utrecht.nl/zonne- ... LAR-30WATT €115 (passen 2 naast elkaar)
- 30W: http://www.accuhandel-utrecht.nl/zonne- ... uct_id=552 €149 (passen 2 naast elkaar)
- 80W: http://www.kleinezonnepanelen.nl/index. ... 38&lang=nl €99
- 80W: http://www.kleinezonnepanelen.nl/index. ... 20&lang=nl €89
Nieuwe vondsten zal ik updaten.
Groet,
Arnaud
Laatst gewijzigd door sphaero op 05 sep 2017 10:21, 2 keer totaal gewijzigd.
--
Bamboe gele Westfalia camper: T3 1.6 TD 51KW maar wel JK blok
Bamboe gele Westfalia camper: T3 1.6 TD 51KW maar wel JK blok
- teedrie
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 19 jul 2010 07:16
- Locatie: Zwolle
Re: Zonnepanelen in het bagagedak
https://www.kleinezonnepanelen.nl/index ... a6prEpUerU
Deze heb ik erin gezet. Regelaartje erbij en klaar. Ik heb hem vast in het dak gemonteerd. Mezelf kennende ga ik dat ding toch niet uit het dak halen en ik zou er erg goed in zijn om te vergeten hem vast te zetten. Ik moet er alleen rekening mee houden dat mijn hefdak geen schaduw werpt op het zonnepanneel. Sindsdien heb ik een kompas in het dashboardvakje liggen...
Deze heb ik erin gezet. Regelaartje erbij en klaar. Ik heb hem vast in het dak gemonteerd. Mezelf kennende ga ik dat ding toch niet uit het dak halen en ik zou er erg goed in zijn om te vergeten hem vast te zetten. Ik moet er alleen rekening mee houden dat mijn hefdak geen schaduw werpt op het zonnepanneel. Sindsdien heb ik een kompas in het dashboardvakje liggen...
Groet,
Jorn
VW T3 Joker 1982 hefdak, 1.9TD (voormalig 1.6D)
Jorn
VW T3 Joker 1982 hefdak, 1.9TD (voormalig 1.6D)
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 18 jul 2008 12:24
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Zonnepanelen in het bagagedak
Ow, thanks. Dat is echt een perfecte maat voor een schappelijke prijs! Welke regelaar heb je?
Groet,
Arnaud
Groet,
Arnaud
--
Bamboe gele Westfalia camper: T3 1.6 TD 51KW maar wel JK blok
Bamboe gele Westfalia camper: T3 1.6 TD 51KW maar wel JK blok
- teedrie
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 19 jul 2010 07:16
- Locatie: Zwolle
Re: Zonnepanelen in het bagagedak
Ik heb trouwens geen polykristal maar mono
https://www.kleinezonnepanelen.nl/index ... a68ikpUerU
Regelaarje: een dingetje van twee tientjes bij de Conrad vandaan.
Je kan bij het zonnepaneel een bevestigingsset kopen van 45 euro ofzo. Ik heb met een paar latjes en een handjevol slotbouten de boel zelf gemonteerd.
https://www.kleinezonnepanelen.nl/index ... a68ikpUerU
Regelaarje: een dingetje van twee tientjes bij de Conrad vandaan.
Je kan bij het zonnepaneel een bevestigingsset kopen van 45 euro ofzo. Ik heb met een paar latjes en een handjevol slotbouten de boel zelf gemonteerd.
Groet,
Jorn
VW T3 Joker 1982 hefdak, 1.9TD (voormalig 1.6D)
Jorn
VW T3 Joker 1982 hefdak, 1.9TD (voormalig 1.6D)
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 12 okt 2015 14:26
- Locatie: zoetermeer
Re: Zonnepanelen in het bagagedak
Hoe bevallen de panelen?
Ik ben nog aan het twijfelen of ik een zonnepaneeltje erop wil...
Ik heb mn busje sinds aug en heb er sindsdien veel aan opgeknapt en laten opknappen en dus nog niet in geslapen.
Ik vind het stroomverbruik (huishoudaccu) lastig in te schatten.
Gr. Maaike
Ik ben nog aan het twijfelen of ik een zonnepaneeltje erop wil...
Ik heb mn busje sinds aug en heb er sindsdien veel aan opgeknapt en laten opknappen en dus nog niet in geslapen.
Ik vind het stroomverbruik (huishoudaccu) lastig in te schatten.
Gr. Maaike
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 18 jul 2008 12:24
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Zonnepanelen in het bagagedak
Ik overweeg nu 2x 80W panelen te nemen. Wat is wijsheid mbt de laadregelaar om zowel de startaccu als de huishoudaccu te laden? Er zijn zoveel modellen te krijgen. Ik kan me ook voorstellen dat er regelaars zijn die je op een computer kan aansluiten? In dat geval zullen er ook misschien open standaarden voor zijn?
Iemand hier zicht op?
Groet,
Arnaud
Iemand hier zicht op?
Groet,
Arnaud
--
Bamboe gele Westfalia camper: T3 1.6 TD 51KW maar wel JK blok
Bamboe gele Westfalia camper: T3 1.6 TD 51KW maar wel JK blok
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 18 jul 2008 12:24
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Zonnepanelen in het bagagedak
Omdat ik de set mobiel wil houden was ik van plan een paneeltje in te bouwen daar waar ook de 220v aansluiting zit. Dan kan ik de bus in de schaduw zetten en de panelen in de zon.
Zoiets: https://www.kleinezonnepanelen.nl/index ... i0hhKA1jqA
Groet,
Arnaud
Zoiets: https://www.kleinezonnepanelen.nl/index ... i0hhKA1jqA
Groet,
Arnaud
--
Bamboe gele Westfalia camper: T3 1.6 TD 51KW maar wel JK blok
Bamboe gele Westfalia camper: T3 1.6 TD 51KW maar wel JK blok
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: Zonnepanelen in het bagagedak
@Hylke, ik geloof dat Steven een mooie oplossing heeft met een zeilring door het tentdoek, zag er erg netjes uit.
@Arnaud, als je de set mobiel wilt hebben moet je dan niet iets met een stekker in een paneeltje in plaats van een kabeldoorvoer? Met die doorvoer die je laat zien hangt er altijd een kabel uit je bus. De reden die je noemt (bus in schaduw en panelen in de zon) is voor mij de reden om geen zonnepanelen te nemen. Zeker het bagagedak staat vaak in de schaduw.
@Maaike, het stroomverbruik op de huishoudaccu is naar mijn mening erg laag en nooit een probleem. De koelkast zet je aan op gas en dan gebruik je de accu alleen voor het opladen van telefoons en het kraantje (en af en toe een lampje). Als je de bus als camper gebruikt (max een paar nachten op één plek) heb je denk ik geen panelen nodig.
@Arnaud, als je de set mobiel wilt hebben moet je dan niet iets met een stekker in een paneeltje in plaats van een kabeldoorvoer? Met die doorvoer die je laat zien hangt er altijd een kabel uit je bus. De reden die je noemt (bus in schaduw en panelen in de zon) is voor mij de reden om geen zonnepanelen te nemen. Zeker het bagagedak staat vaak in de schaduw.
@Maaike, het stroomverbruik op de huishoudaccu is naar mijn mening erg laag en nooit een probleem. De koelkast zet je aan op gas en dan gebruik je de accu alleen voor het opladen van telefoons en het kraantje (en af en toe een lampje). Als je de bus als camper gebruikt (max een paar nachten op één plek) heb je denk ik geen panelen nodig.
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 18 jul 2008 12:24
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Zonnepanelen in het bagagedak
Ja dat bedoel ik ook. Had ik net het verkeerde product gekozen.wouter schreef: @Arnaud, als je de set mobiel wilt hebben moet je dan niet iets met een stekker in een paneeltje in plaats van een kabeldoorvoer? Met die doorvoer die je laat zien hangt er altijd een kabel uit je bus. De reden die je noemt (bus in schaduw en panelen in de zon) is voor mij de reden om geen zonnepanelen te nemen. Zeker het bagagedak staat vaak in de schaduw.
Overigens mijn doel zou zijn om ook de koelkast op de zonnepanelen te kunnen zetten. Ik dacht dat dat met 2x 80W wel zou moeten kunnen maar dat zou eigenlijk berekend moeten worden
Groet,
Arnaud
--
Bamboe gele Westfalia camper: T3 1.6 TD 51KW maar wel JK blok
Bamboe gele Westfalia camper: T3 1.6 TD 51KW maar wel JK blok
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: Zonnepanelen in het bagagedak
Als je de koelkast op 12V wilt gebruiken moet je hem ook net iets anders aansluiten. Origineel kan een koelkast alleen op 12V als de dynamo loopt. Dat zou je dan moeten aanpassen naar een andere regeling.
Het 12V element in de koelkast is 75W (Bijv deze: http://www.vwbusshop.de/epages/GuenzlCl ... 255070508C), in theorie maar vast niet in de praktijk heb je dan met 2x80W genoeg voor overdag.. Hoe doe je dat dan s nachts?
Voor gebruik zonder 230V ben ik fan van de koelkast op gas
Het 12V element in de koelkast is 75W (Bijv deze: http://www.vwbusshop.de/epages/GuenzlCl ... 255070508C), in theorie maar vast niet in de praktijk heb je dan met 2x80W genoeg voor overdag.. Hoe doe je dat dan s nachts?
Voor gebruik zonder 230V ben ik fan van de koelkast op gas
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 18 jul 2008 12:24
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Zonnepanelen in het bagagedak
Voor de volledigheid de afmetingen van het bagagedak kuip:
Hoogte: 60mm
Hoe dieper in de kuip hoe smaller. Dit zijn de minimale maten.
Paneel van 1000mmx510mm kan dus net niet op de bodem liggen.
Groet,
Arnaud
Code: Selecteer alles
+---------- 1200mm ----------+
| | |
480mm 500mm 480mm
| | |
+---------- 1150mm ----------+
Hoe dieper in de kuip hoe smaller. Dit zijn de minimale maten.
Paneel van 1000mmx510mm kan dus net niet op de bodem liggen.
Groet,
Arnaud
--
Bamboe gele Westfalia camper: T3 1.6 TD 51KW maar wel JK blok
Bamboe gele Westfalia camper: T3 1.6 TD 51KW maar wel JK blok
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 18 jul 2008 12:24
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Zonnepanelen in het bagagedak
Idealiter laadt het zonnepaneel zowel de startaccu als de huishoudaccu op. Dit doet de dynamo en de 220v aansluiting al. Ik vraag me nu af hoe dit te bereiken is met de (MPPT) laadregelaar die bij zonnepanelen horen? Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik vond dit schema in mijn werkplaatsboek. Er zit een (battery cut-out) relais. Die zorgt er mijnsinziens voor dat de startaccu eerst oplaadt en als die vol is pas de huishoudaccu? Nu zou ik denken dat de laadregelaar dan aangesloten wordt op de startaccu. Dan zou de huishoudaccu ook opgeladen worden? Wie wil meedenken?
Groet,
Arnaud
Ik vond dit schema in mijn werkplaatsboek. Er zit een (battery cut-out) relais. Die zorgt er mijnsinziens voor dat de startaccu eerst oplaadt en als die vol is pas de huishoudaccu? Nu zou ik denken dat de laadregelaar dan aangesloten wordt op de startaccu. Dan zou de huishoudaccu ook opgeladen worden? Wie wil meedenken?
Groet,
Arnaud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
--
Bamboe gele Westfalia camper: T3 1.6 TD 51KW maar wel JK blok
Bamboe gele Westfalia camper: T3 1.6 TD 51KW maar wel JK blok
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3038
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Zonnepanelen in het bagagedak
Dat relais is je scheidingsrelais, die zorgt ervoor dat je niet start met de hh-accu.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 18 jul 2008 12:24
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Zonnepanelen in het bagagedak
Aha, ja dat is ook belangrijk. Maar hoe zit het met het opladen dan? Gaat dat gelijktijdig? Ik meende dat er toch een een of andere scheiding was.
Volgens mij is het ook voor het behoud van de accus dat ze opgeladen blijven. Een zonnepaneel zou daar perfect uitkomst bieden.
Groet,
Arnaud
Volgens mij is het ook voor het behoud van de accus dat ze opgeladen blijven. Een zonnepaneel zou daar perfect uitkomst bieden.
Groet,
Arnaud
--
Bamboe gele Westfalia camper: T3 1.6 TD 51KW maar wel JK blok
Bamboe gele Westfalia camper: T3 1.6 TD 51KW maar wel JK blok
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3038
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Zonnepanelen in het bagagedak
Als je motor niet draait staat er geen spanning op de D+ leiding, en zijn beide accu's van mekaar gescheiden.
De Westfalia LG20 lader heeft 2 uitgangen om de accu's op te laden.
Zodra je motor draait en er spanning op de D+ komt sluit het relais en staan beide accu's parallel en laden ze samen op via de alternator in je motorruim.
De Westfalia LG20 lader heeft 2 uitgangen om de accu's op te laden.
Zodra je motor draait en er spanning op de D+ komt sluit het relais en staan beide accu's parallel en laden ze samen op via de alternator in je motorruim.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
- Sallemanderhof
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 493
- Lid geworden op: 12 mar 2012 14:27
- Locatie: Apeldoorn
Re: Zonnepanelen in het bagagedak
Het relais zorgt ervoor dat alleen bij draaiende motor beide accu's met elkaar verbonden (en geladen) worden. Het voorkomt dat je gebruikers (die op de hh-accu zijn aangesloten) de startaccu leegtrekken.
Of de standaard installatie ervoor zorgt dat eerst de ene en dan pas de andere accu geladen wordt trek ik in twijfel. Volgens mij is het zo dat wanneer een van beide accu's vol is, de andere ook niet meer bijgeladen wordt.
Wanner jij de MPPT hebt aangesloten op de hh-accu zal alleen die accu (volledig) geladen worden. Een startaccu zal (als je de lampen van de bus niet laat branden...) zal vrijwel altijd vol zijn door de dynamo tijdens het rijden
Of de standaard installatie ervoor zorgt dat eerst de ene en dan pas de andere accu geladen wordt trek ik in twijfel. Volgens mij is het zo dat wanneer een van beide accu's vol is, de andere ook niet meer bijgeladen wordt.
Wanner jij de MPPT hebt aangesloten op de hh-accu zal alleen die accu (volledig) geladen worden. Een startaccu zal (als je de lampen van de bus niet laat branden...) zal vrijwel altijd vol zijn door de dynamo tijdens het rijden
Groet, Danny