Zonnepanelen in het bagagedak

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
kroonhome
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 feb 2013 23:38
Locatie: Midden Delfland

Re: Zonnepanelen in het bagagedak

Ongelezen bericht door kroonhome »

Hoi allemaal,

Ook ik heb plannen om een zonnepaneel op de dakbak te plaatsen. Daarbij zit ik met de nodige vragen hoe deze aangesloten moet worden.

Met het zonnepaneel zou ik graag de huishoudaccu en vervolgens de startaccu opladen wanneer er geen laadpaal (230 volt) is en de bus stil staat (geen draaiende motor)

Ik heb een club joker 1984 (Westfalia), dit werkt volgens mij zoals Kris dit uitlegt (laden met de LG20 lader (stroompaal) en/of dynamo bij draaiende motor).

Nu de vragen:
- Geeft het problemen bij aangesloten op stroompaal en gelijktijdig draaiende motor in de huidige originele staat van de bus?
- Kan het laadapparaat (Victron 75/15) voor het zonnepaneel rechtstreeks gekoppeld worden met de HH accu, zonder dat dit problemen geeft wanneer de bus op de stroompaal en/of draaiende motor wordt geladen?
- Is er een laadverdeler die regelt dat eerst de HH accu wordt geladen en nadat deze vol is vervolgens de startaccu wordt geladen met het zonnepaneel?
- Mag het laadapparaat (Victron 75/15) losgekoppeld worden van de accu zonder dat er schade ontstaat aan het laadapparaat?

Op boven genoemde vragen moet ik eerst antwoord hebben om verantwoord de boel aan te kunnen sluiten, verder wil ik dat er niets mis gaat bij gelijktijdigheid (laden via laadpaal, laden via zonnepaneel en misschien de motor die gestart wordt en ook de accu's laad).

Ik kan mij zo voorstellen wanneer je aan de laadpaal staat en/of de motor draait de lader van het zonnepaneel los gekoppeld moet zijn van de accu's.

Wie heeft antwoord? :roll:

Groetjes,
Arjan
T3 Club Joker 1984 1.9l benzine, WBX 78 pk.
T4 California Freestyle 2003 2,5l TDI, AXG 151 pk.

Groetjes,
Arjan
sphaero
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 332
Lid geworden op: 18 jul 2008 12:24
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zonnepanelen in het bagagedak

Ongelezen bericht door sphaero »

Wat betreft de laadregelaar, er schijnen laadregelaars te zijn waar je meer dan 1 accu op aan kan sluiten. ( https://www.solarpowersupply.nl/epsolar ... aar-12-24v )

Om volledig flexibel te blijven zijn de dingen die ik uit wil zoeken:
1: Toevoegen zonnepanelen, kan je ongestoord zonnepanelen toevoegen? Ja dat kan. Je kan een parallele of seriele aansluiting doen. Parallel is meestal het slimst omdat je anders de prestatie hebt van het slechts presterende paneel
2: Toevoegen accu's. Kan je een tweede accu toevoegen of een derde? Kun je het zo maken dat eerst de ene accu wordt opgeladen (startaccu) en daarna de andere? Todo?
3: Meten is weten, dus hoe kun je het beste alles meten en monitoren? Vele laadregelaars hebben een aansluiting voor de computer. Todo.

Groet,

Arnaud
--
Bamboe gele Westfalia camper: T3 1.6 TD 51KW maar wel JK blok
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Zonnepanelen in het bagagedak

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Nou heb ik een voorkeur voor blauw, maar ik zou een MPPT controller gebruiken en dan is het blauwe van Victron waar die voorkeur van mij naar uit gaat.
https://www.victronenergy.com/upload/do ... iew-EN.pdf

Ik snap dat het fijn is om allebei de accu's op te laden. Maar... waarom? In principe gebruik je de startaccu voor de auto en heb je niets nodig om deze opgeladen te houden. Immers verbruik je niets op de startaccu als de auto niet draait. Tenzij je het licht aan per ongeluk aan laat staan. Waarom niet focussen op de huishoud accu en het verder niet ingewikkelder maken? Maar het zal ongetwijfeld kunnen, wellicht op dezelfde manier als de dynamo is aangesloten via een relais.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
kroonhome
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 feb 2013 23:38
Locatie: Midden Delfland

Re: Zonnepanelen in het bagagedak

Ongelezen bericht door kroonhome »

Beste Arnaud en Floris,

Inmiddels er wel achter dat gelijktijdigheid wel kan maar niet best is voor de accu's en de laadregelaars. Beter is dan dat de aansluiting van het zonnepaneel op de laadregelaar wordt onderbroken wanneer de motor draait of geladen wordt via de stroompaal.

@Arnaud:
Prima oplossing zo'n laadregelaar met twee uitgangen, ook een diode laadverdeler met laadregelaar voldoet m.i.

@Floris:
De reden dat ik beide accu's wil laden is dat bijvoorbeeld de TL verlichting en de autoradio op de startaccu is aangesloten.

In ieder geval bedankt voor het mee denken....

Groetjes,
Arjan
T3 Club Joker 1984 1.9l benzine, WBX 78 pk.
T4 California Freestyle 2003 2,5l TDI, AXG 151 pk.

Groetjes,
Arjan
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Zonnepanelen in het bagagedak

Ongelezen bericht door RVB »

Hallo Arnoud. Ik ben benieuwd naar de reden waarom die laadregelaar, acculader en dynamo niet gelijktijdig kunnen worden gebruikt. Het is een vraag die mij ook bezig houd. Ik hoor nl. Ook dat het allemaal weinig uit maakt.

Met gebruik van diode laadverdeler moet je uitkijken dat de spanning wel gelijk blijft. Meestal wordt de spanning verninderd na een Diode. En spanning is best belangrijk voor de gezondheid van accus.

Het is heel eenvoudig om een zekeringdoosje en met wat draadjes die Radio binnenverlichting op de hh accu te zetten. Dan hoef je je ook niet te buigen hoe je een startaccu nu het best kan laden.

En dan nog een meer algemene opmerking. Met een bagagebak oppervlak kan je in mijn idee niet heel veel wp installeren...een 15a laadregelaar is wellicht te groot.

Ik heb zelf ook een paneel op mijn dak. 80w Maar de opbrengst is beduidend lager. Genoeg voor mijn gebruik. Daarom heb ik het niet verder onderzocht. Ik denk dat het paneel welke ik op mijn hoogdak heb geplakt (hwt was zon dun ding) te heet is geworden omdat hij zijn warmte niet kwijt kon. De volgende keer zou ik het ding nooit meer zo monteren. Zie ander topic. Iets met "chinese zonnepanelen"

Groetjes Rolf
sphaero
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 332
Lid geworden op: 18 jul 2008 12:24
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zonnepanelen in het bagagedak

Ongelezen bericht door sphaero »

Hoi Rolf,

Ik heb geen idee (nog) waarom laadregelaar, acculader en dynamo niet gelijktijdig kunnen. Leek me wel iets om goed zeker te weten en liefst ook te snappen.

Mijn plan is om 2 panelen in het bagagedak te leggen (al wordt dat krap). 1 kan dan gebruikt worden om de accus opgeladen te houden als de bus stil staat. Het tweede paneel kan dan ingezet worden als ik ergens sta te camperen en ik dus meer verbruik (koelkast bijv). De panelen zijn dus mobiel dan. Ik plaats ze niet vast op de bus dus om redenen die je al noemt :)

Groet,

Arnaud
--
Bamboe gele Westfalia camper: T3 1.6 TD 51KW maar wel JK blok
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Zonnepanelen in het bagagedak

Ongelezen bericht door krisg »

Als je laadregelaar, acculader en dynamo samen gaat aansluiten, zomaar zonder iets ertussen gaat diegene die de hoogste spanning genereert stroom leveren aan de twee anderen.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Zonnepanelen in het bagagedak

Ongelezen bericht door RVB »

Kris. Is het niet zo dat lader laadregelaar/panelen gewoon zijn beveiligd met wat diodes? Ik dacht dat ik daar wel van uit kon gaan. Het enige wat ik mij kan bedenken dat de acculader, de laadregelaar een eigen laadprogramma hebben om de accus te laden. Elke keer als ze worden aangesloten draaien ze dat laadprogramma af. Het is echter onnodig als de accu niet wordt gebruikt om dat programma weer af te draaien. Een.laadregelaar zal elke dag opnieuw het programma afdraaien als de zon gaat schijnen. Elke dag wordt krijgt een accu weer een startlading 14.7 volt (ik noem maar een getal) te verwerken terwijl hij het beste een af en toe een onderhoudslading van pak.m beet 13.8 v kan hebben. Het bewaren van accus onder een te hoge onderhoudslading geeft slijtage.

Maar dat zou er eerder voor plijten om juist het paneel zo nu en dan los te koppelen.... Immers in tegenstelling tot de acculader en de dynamo zal dat ding met je bus in de zon elke dag aan het werk zijn. Ik denk echter wel dat de focus moet liggen op te weinig lading. De reden dat accus snel overlijden is nog altijd dat ze te lang met te weinig lading worden bewaard. Of dat ze te veel worden leeggetrokken wat een zeer snelle dood tot gevolg kan hebben. Je.kan met behulp van een batteryguard wel voorkomen dat het laatste gebeurd. 2 tientjes op Ebay.


https://www.kemo-electronic.de/en/Car/M ... 2-V-DC.php


Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
eric.c
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2006 18:37
Locatie: Betuwe

Re: Zonnepanelen in het bagagedak

Ongelezen bericht door eric.c »

Hallo Rolf,

Mijn oplossing om te voorkomen dat de laadregelaar+accu elke dag opnieuw het hele programma doorlopen: een schakelaar tussen zonnepaneel en laadregelaar. Naar eigen inzicht te bedienen.
Het moet wel een tweepolige schakelaar zijn, beide draden moeten onderbroken worden.

http://www.bus-forum.nl/forum//viewtopi ... 35#p282463

Vriendelijke groet,
Eric
Vriendelijke groet,
Eric rijdt met een 1900D
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Zonnepanelen in het bagagedak

Ongelezen bericht door RVB »

2 polig? Het lijkt mij voldoende om 1 pool te onderbreken. Maar misschien mis ik wat...

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
diana&chris
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jan 2008 17:57
Locatie: breda
Contacteer:

Re: Zonnepanelen in het bagagedak

Ongelezen bericht door diana&chris »

Ik laat graag weten dat de zonnepaneel van 510mm breed waarover gesproken is:
https://www.kleinezonnepanelen.nl/index ... 9--TfmLTIV

..in principe wel past in de bagagebak. Het past niet op de bodem maar wel diep genoeg om niet van de straat te zien (mits je geen 2m10 lang ben) :)
Wel heb ik meerdere bagage beugeltjes moeten verwijderen. Mijn bus is uit '81, op latere modellen steken deze beugels geloof ik niet meer uit dus kunnen ze waarschijnlijk blijven zitten.

Het is een beetje passen en meten maar ik ben er blij mee. Na 3 inbraken meegemaakt te hebben wil ik liever niet erg te koop lopen met het feit dat er evt dure spullejtes in de bus te vinden zijn! Zo valt de zonnepaneel niet op voor de gemiddelde passant [[toast]]

Christiaan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
sphaero
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 332
Lid geworden op: 18 jul 2008 12:24
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zonnepanelen in het bagagedak

Ongelezen bericht door sphaero »

Ow nice!!! Ik vermoedde al dat hij er net in zou passen :)
Hoe heb je kabel doorvoer gedaan?

Groet,

Arnaud
--
Bamboe gele Westfalia camper: T3 1.6 TD 51KW maar wel JK blok
Gebruikersavatar
Gurt
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 240
Lid geworden op: 01 sep 2015 16:33
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zonnepanelen in het bagagedak

Ongelezen bericht door Gurt »

Ook ik ben benieuwd naar de kabeldoorvoer. Mooi project hoor.
Hoe zit het met de opbrengst?

Geert
Groeten Geert,

en soms Simone
Gebruikersavatar
diana&chris
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jan 2008 17:57
Locatie: breda
Contacteer:

Re: Zonnepanelen in het bagagedak

Ongelezen bericht door diana&chris »

Mooi om te horen!

De kabels zijn te dik om door de afwaterings gat en onder de bak door te sturen. Dus heb ik 2 gaten in de bagagebak geboord, de kabels gaan net onder het paneel richting de pop up tent. En dan door de rits sluiting naar binnen.

Mijn plan was om de kabels onder de tent te sturen,(als op de foto) maar die strip los krijgen lukte niet. Zoals ik het nu heb gedaan is tijdelijk best een goeie oplossing, de tent staat toch niet vaak open. Wellicht dat ik het later aanpas, door een gat in de tent te maken en een zeilring te plaatsen. Maar voor deze winter is dit wel voldoende!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
diana&chris
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jan 2008 17:57
Locatie: breda
Contacteer:

Re: Zonnepanelen in het bagagedak

Ongelezen bericht door diana&chris »

ff snel wat plaatjes van de doorvoer! Het kan nog wel netter maar dat komt nog
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Zonnepanelen in het bagagedak

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Ik zag ergens deze methode van doorvoer;
Afbeelding
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Plaats reactie