probleem Waeco MS50

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: probleem Waeco MS50

Ongelezen bericht door Bob »

Tja benzineblok.
Ik heb de vacuum afgetakt van de buis naar de rembekrachtiger.
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
Henk4711
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4383
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
Locatie: Nieuwegein

Re: probleem Waeco MS50

Ongelezen bericht door Henk4711 »

Steven V schreef:test gedaan, ding werkt niet [[sad]]

En jij ook niet !!!!!! :buiken:

Groeten
Henk [[thumbup]]
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: probleem Waeco MS50

Ongelezen bericht door Bob »

Ik heb er verder ook geen verstand van hoor :mrgreen: Maar bij mij werkte alles gelukkig goed.
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
bijlevel
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 55
Lid geworden op: 10 apr 2014 17:25
Locatie: Delfgauw, ZH

Re: probleem Waeco MS50

Ongelezen bericht door bijlevel »

Hallo Steven,
Heb je ondertussen al een nieuwe set ontvangen en ingebouwd? Ik heb vergelijkbare problemen met mijn CC (Waeco MS 50). De CC doorstaat de testen zoals in de handleiding beschreven zonder te rijden, maar als hij rijdend wordt getest dan reageert de CC ontzettend langzaam, waardoor de CC in feite onbruikbaar is. Het vacuum wordt van het remvacuum betrokken. Volgens de garage is dat niet goed, maar ik lees in dit draadje dat iemand dat wel succesvol heeft gedaan. Het zou aan het vacuum (en vanwaar dei wordt afgetapt) van de T3 kunnen liggen en jij schrijft dat jij dat hebt kunnen meten. Hoe meet je dat precies? En hoe test je (het liefst eenvoudig) of de vacuum servo unit OK is? Alvast dank voor elke informatie!
Vriendelijke groet,
Sjoerd Bijleveld, Delfgauw
Gebruikersavatar
bijlevel
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 55
Lid geworden op: 10 apr 2014 17:25
Locatie: Delfgauw, ZH

Re: probleem Waeco MS50

Ongelezen bericht door bijlevel »

OK. Bedankt iig voor je reactie. Ik ga maandag met de garage overleggen (Keverland, Bergschenhoek). Als het iets vermeldenwaardigs oplevert zal ik het hier wel melden.
Vriendelijke groet,
Sjoerd Bijleveld, Delfgauw
Gebruikersavatar
bijlevel
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 55
Lid geworden op: 10 apr 2014 17:25
Locatie: Delfgauw, ZH

Re: probleem Waeco MS50

Ongelezen bericht door bijlevel »

Even een follow-up van mijn bericht over de CC. Ik heb de garage opgebeld en het blijkt dat ze het slangetje van het vacuum naar de vacuum servo unit hadden verwijderd omdat ze dachten dat het fout zou gaan als het vacuum betrokken werd van de rembekrachtiger. Dat moest ik dus weer herstellen en ik heb heel wat zaakjes in Delfgauw en in de buurt afgelopen om zo'n slangetje te scoren, want zoiets is geen gangbaar product. Uiteindelijk door een groot toeval hetzelfde type slang kunnen krijgen. Vervolgens de boel weer aangesloten en de test volgens de handleiding uitgevoerd en dat werkt allemaal OK. Maar als ik de CC rijdend uitprobeer doet'ie niks. Aangezien alles achter het dashboard is ingebouwd kan ik niet verder controleren wat er mis kan zijn. Waarschijnlijk iets met het aantal pulsen wat wordt aangeboden aan de CC. Deze speedpuls http://www.speedpuls.de.ki/ is aangebracht (omdat het systeem met magneetjes te onbetrouwbaar blijkt te zijn). Om een en ander goed te controleren moet ik het dashboard verwijderen en dat is voor mij als leek een grote klus. Ik heb wel op het forum aanwijzingen gevonden hoe dat te doen, dus zal ik een moedige poging wagen...
Laatst gewijzigd door bijlevel op 18 jun 2016 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet,
Sjoerd Bijleveld, Delfgauw
Gebruikersavatar
bijlevel
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 55
Lid geworden op: 10 apr 2014 17:25
Locatie: Delfgauw, ZH

Re: probleem Waeco MS50

Ongelezen bericht door bijlevel »

De vacuum servo unit zit in de motorruimte, maar de electronicamoduul plus de speedpuls zitten achter het dashboard resp. "ergens" aan de tachometer. Het bedieningspaneel zit op het dashboard. Ik wil dus zowel het electronicamoduul als de speedpuls kunnen inspecteren.
Vriendelijke groet,
Sjoerd Bijleveld, Delfgauw
Gebruikersavatar
bijlevel
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 55
Lid geworden op: 10 apr 2014 17:25
Locatie: Delfgauw, ZH

Re: probleem Waeco MS50

Ongelezen bericht door bijlevel »

Ha Steven,
Ik zal idd de boel stapje voor stapje bekijken en misschien is verwijderen van het dashboard niet nodig. Ik heb de afdekkap van het instrumentenpaneel al wel weggehaald, maar kon niks zien. Het loshalen van dat paneel lijkt mij een goede volgende stap. Zeer bedankt voor je tips en meedenken!
Vriendelijke groet,
Sjoerd Bijleveld, Delfgauw
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 378
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: probleem Waeco MS50

Ongelezen bericht door René Vis »

Deze speedpuls zou je moeten zien op de snelheidsmeter
Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: probleem Waeco MS50

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

het originele systeem zit achter het handschoenenkastje tegen het schutboord aan.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
spherius
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 apr 2009 11:21
Locatie: Zevenaar

Re: probleem Waeco MS50

Ongelezen bericht door spherius »

Ook al gespeeld met het kleine zwarte schakelaartjes op de grijze controle module?
Tjoei, Patrick

VW T3 2.0 8V '82 Camper
Gebruikersavatar
bijlevel
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 55
Lid geworden op: 10 apr 2014 17:25
Locatie: Delfgauw, ZH

Re: probleem Waeco MS50

Ongelezen bericht door bijlevel »

Allemaal bedankt voor jullie tips/advies! Ik moet sowieso "dingen" verwijderen/loshalen om een en ander te kunnen inspecteren en als je dat nog nooit hebt gedaan ben je wat onzeker, omdat ik bang ben dat er zaken defect raken. Maar ik heb gelukkig alle tijd om de boel heel rustig te bekijken voordat ik wat onderneem.
Vriendelijke groet,
Sjoerd Bijleveld, Delfgauw
Gebruikersavatar
bijlevel
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 55
Lid geworden op: 10 apr 2014 17:25
Locatie: Delfgauw, ZH

Re: probleem Waeco MS50

Ongelezen bericht door bijlevel »

Probleem opgelost!
Omdat de inbouwer van de CC niet reageerde heb ik toch maar zelf verder actie ondernomen en eens achter het instrumentenpaneel gekeken en gelukkig was de elektronica-moduul van de CC daar gemonteerd! Zodoende kon ik ook de resultaten van de test voor de elektronica-moduul visueel inspecteren en ook daar was niks aan de hand. Toen ben ik gaan communiceren met de leverancier van de Speedpuls (zie link in een van mijn vorige berichten) en die gaf uitleg hoe ik de Speedpuls op z'n goede werking kon testen en hoe de combinatie van zijn Speedpuls met de CC van Waeco MS 50 diende te zijn. Ook de Speedpuls was OK, maar het bleek uiteindelijk dat ik een zwart draadje dat uit de moduul stak moest doorknippen om een range van ongeveer 40-120 km te krijgen waarin de CC werkte icm het type Speedpuls wat ik had (SP-T3-8P-12V). En ja, na het doorknippen werkte alles opeens perfect. De CC reageert onmiddellijk na inschakeling en alle sturingsfuncties werken zoals het hoort. Ik ben zeer blij want het hele zaakje (inclusief het laten inbouwen door deze "professionele" inbouwer die dus een niet werkende CC afleverde) had mij ongeveer 450 euro gekost! Iig heb ik ook weer heel veel bijgeleerd over allerlei T3 gerelateerd zaken. Ik voeg de pdf over de Speedpuls hierbij. Misschien heeft iemand er iets aan. Het voordeel van deze Speedpuls (59 euro) is een veel constantere en betrouwbaardere puls dan het originele magneetjessysteem wat Waeco meelevert.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vriendelijke groet,
Sjoerd Bijleveld, Delfgauw
Gebruikersavatar
bijlevel
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 55
Lid geworden op: 10 apr 2014 17:25
Locatie: Delfgauw, ZH

Re: probleem Waeco MS50

Ongelezen bericht door bijlevel »

Hallo Steven,
Ja met die inbouwer heb ik natuurlijk wel wat woorden gehad, maar hij beweert dat hij geen garantie had gegeven dat de inbouw succesvol zou zijn. Dus dat werd een welles-nietus situatie en daar had ik geen zin in. Overigens was de boel technisch wel goed ingebouwd, maar had hij zich zoals nu blijkt, dus niet goed verdiept in de handleiding(en).
Wat betreft de speedpuls versus de magneten: ik heb er natuurlijk niet alle verstand van, maar die Speedpuls is mij aangeraden toentertijd door dezelfde inbouwer, omdat bij het testen door hem bleek dat het systeem met magneten wel een soort werkte, maar heel erg traag reageerde. Ook was het zo volgens hem dat, omdat de magneten aan de buitenkant zitten, ze gevoelig zijn voor mechanische defecten en vervuiling. Iig toen heb ik maar die Speedpuls gekocht en zoals nu dus blijkt werkt dat goed.
Vriendelijke groet,
Sjoerd Bijleveld, Delfgauw
Gebruikersavatar
bijlevel
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 55
Lid geworden op: 10 apr 2014 17:25
Locatie: Delfgauw, ZH

Re: probleem Waeco MS50

Ongelezen bericht door bijlevel »

Ik heb ondertussen wel begrepen dat als je alles keurig inbouwt en hij doorstaat de tests hij het zeker moet (gaan) doen. Ook het vacuum zou goed moeten werken, want als je vacuum niet goed is zou je camper sowieso problemen geven, volgens de garage. Zoals al eerder gezegd, ik ben een echte leek, maar heb gelukkig wel het geduld om alle handleidingen goed te lezen en alles rustig te checken. En dat was in mijn geval de oplossing. Iig succes met de nieuwe inbouw!
Vriendelijke groet,
Sjoerd Bijleveld, Delfgauw
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: probleem Waeco MS50

Ongelezen bericht door Bob »

[[thumbup]]
Bob

2.5 TDI 2008
Plaats reactie