Koelen via omvormer op 230v

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
7rider
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
Locatie: Enschede

Koelen via omvormer op 230v

Ongelezen bericht door 7rider »

Ik heb een vraag over de stroomvoorziening van de standaard koelkast in de t3.
Op 230v koelt m'n koelkast gewoon heel goed. Op 12v maar zeer matig.
Is het een idee om een omvormer op de accu's aan te sluiten die 12v omvormt naar 230v en vervolgens de koelkast op deze 230v aan te sluiten.
Ik heb twee huishoudaccu's geplaatst van 100 AH elk. Dit zijn gel accu's van het merk Hankook.
Naar mijn idee vraagt t verwarmingselement van de koelkast op 230v ca 120 watt. De stroom die de accu's dan moeten leveren is dan ca 10 tot 12 amp volgens mijn berekening, afhankelijk van het rendement van de omvormer.
Vraag: als geen walstroom beschikbaar is, is dit een oplossing om goede koeling te krijgen?
En nog een vraag: wat is t gevolg als ik de koelkast ook tijdens het rijden op deze manier aansluit en de accu's dus aan de ene kant stroom leveren aan de koelkast, zeg 10 tot 12 amp en aan de andere kant via de dynamo geladen worden
Hoop dat iemand met veel elektrische kennis wil antwoorden.
Wacht vol spanning af.
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!

groet,
Herman
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Koelen via omvormer op 230v

Ongelezen bericht door Theo Postma »

je hebt 200 ampère uur tot je beschikking.
Deze mag je tot ongeveer 80% ontladen, blijft over 160 ampère uur.
ik reken 15 A stroom opname voor de omvormer en koelkast bij vol continu gebruik.
Dan zou je moeten stoppen na 10 uur gebruik.

Dit is zo voor de vuist weg gereken van mij, zonder kennis van zaken.

Dan het opladen.
Ik schrik een beetje van je omschrijving
7rider schreef:en de accu's dus aan de ene kant stroom leveren aan de koelkast, zeg 10 tot 12 amp en aan de andere kant via de dynamo geladen worden
Wat bedoel je hier mee?
De ene kant de andere kant, hoe worden deze accu's nu opgeladen?
En hoog heb je de dynamo spanning?

Theo
Gebruikersavatar
7rider
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
Locatie: Enschede

Re: Koelen via omvormer op 230v

Ongelezen bericht door 7rider »

Theo, bedankt voor je reactie.
Mijn vraag is eigenlijk: kan ik de koelkast onder het rijden via de omvormer laten koelen. Tijdens t rijden trekt de omvormer dan stroom van de accu terwijl deze gelijkertijd door de dynamo wordt geladen. Ik heb geen idee welke laadstroom de dynamo aan de accu's afgeeft. Dat is ook een beetje het punt: wat gebeurt er dan precies, ik heb daar te weinig kennis van. Ik wil niet t risico lopen dat door via de omvormer de koelkast te laten werken, m'n accu's of de dynamo naar de knoppen gaan. Dus alle info hierover is welkom.
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!

groet,
Herman
Cheetah
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 973
Lid geworden op: 11 mei 2014 11:46
Contacteer:

Re: Koelen via omvormer op 230v

Ongelezen bericht door Cheetah »

Groet Albert

http://www.karmann -coachbuilts.com
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Koelen via omvormer op 230v

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Wat ik van je wil weten is hoe zijn de gel accu's nu aan je dynamo geschakeld?
En wat is de spanning met een draaiende motor?
Je koelkast kun je prima gebruiken tijdens het rijden, ook met omvormer.
De 15 ampère, deze waarde heb ik zo maar wat gegokt, komt van de dynamo.

Theo
Gebruikersavatar
7rider
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
Locatie: Enschede

Re: Koelen via omvormer op 230v

Ongelezen bericht door 7rider »

De beide gel accu's staan paralel geschakeld. Ze zijn met een scheidingsrelais gekoppeld aan t normale elektrische circuit van de bus. Volgens mij de normale manier waarop een tweede accu in de T3 wordt aangesloten. Dus onder t rijden laadt de dynamo zowel de start accu als de beide gelaccu's. Ik zal vandaag of morgen even meten welke spanning er op de gelaccu's staat bij draaiende motor.
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!

groet,
Herman
Gebruikersavatar
7rider
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
Locatie: Enschede

Re: Koelen via omvormer op 230v

Ongelezen bericht door 7rider »

Albert,
Bedankt voor de link, ik ga kijken of ik er wat aan heb
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!

groet,
Herman
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Koelen via omvormer op 230v

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Het probleem wat ik voorzie, is dat als je een accu niet gelijkmatig leeg maakt, er vreemde laadstromen kunnen gaan lopen.
En juist dat kan je levensduur van je accu bekorten.

Theo
Gebruikersavatar
7rider
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
Locatie: Enschede

Re: Koelen via omvormer op 230v

Ongelezen bericht door 7rider »

Heb even gemeten.
Accuspanning 12,8 volt
Bij draaiende motor: 13,6 volt
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!

groet,
Herman
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Koelen via omvormer op 230v

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Das wel erg weinig spanning voor je gel accu's.
Kijk even bij de specs na wat de laadspanning moet zijn.
Meestal zit dit rond of net boven de 14 volt.
Bij een te lage spanning komen ze niet vol, wat weer ten koste van de levens duur gaat.

Theo
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Koelen via omvormer op 230v

Ongelezen bericht door RVB »

Heb je echt GEL accus? Ik vond niet 123 Hankook Gelaccus. Dat is relevant omdat juist gelaccus zeer gevoelig zijn voor te hoge of te lage laadstromen... zo ja dan zou ik deze niet in het normale laadcircuit zetten. Ik zou een 230v omvormer aan je startaccu zetten die 1 die koelkast voedt en 2 een goede acculader. Als je een niet gelaccu hebt dan kun je prima via de omvormer je koelkast koelen. Maar ik zou het houden.op 12v. Die is doorgaans minder krachtig. Maar prima om een koelkast die al koel is koel te houden als je naar je volgende stop rijdt.

Ik zou niet je hh accu inzetten om je koelkast te koelen als je ergens stil staat. Een accu moet je om gezondheidsredenen niet verder dan 50% leeg halen. En ook niet zo vaak doen. En als hij dan halfvol is moet je zsm hem weer volladen. Kortom je moet gelijk weer lang op pad om ze te laden. En voor die paar uurtjes koeling... het levert niet zoveel op. Met een energiezuinige compressorkoelkast/box kan je meer. Maar daar betaal je ook weer voor.

Groetjes Rolf
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3051
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Koelen via omvormer op 230v

Ongelezen bericht door krisg »

om te antwoorden op 'wat er gebeurt':

Zie het als een emmer die je vult met water en tegelijkertijd leegpompt.

Als er meer in loopt dan je eruit pompt zal je emmer volraken. Dat is geen probleem.

Als je meer wegpompt dan erin loopt, zal je emmer op een bepaald moment leeg zijn en zal er alleen water gepompt worden dat er juist is ingelopen. Vermits dat debiet niet hoog genoeg is, krijg je problemen. Tenzij je een systeem opzet dat stopt voor dit gebeurt.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14986
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Koelen via omvormer op 230v

Ongelezen bericht door Theo Postma »

De dynamo kan het prima aan hoor, dus de emmer zal niet leeg raken.

Theo
Gebruikersavatar
7rider
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 131
Lid geworden op: 09 okt 2013 23:07
Locatie: Enschede

Re: Koelen via omvormer op 230v

Ongelezen bericht door 7rider »

Ik heb echt gel accu's. Kenmerk van gel accu's is volgens mij juist dat je ze vaak diep kunt ontladen zonder dat t problemen geeft. Ik heb naast de t3 waar ik t in dit topic over heb nog een t3 die nog helemaal opgebouwd moet worden en een ford nugget. De nugget is t werkpaard, die gaat mee op langere reizen. De t3 gebruik ik voor kortere weekendreizen, daar ben ik gewoon zuinig op. In de nugget zitten twee gelaccu's van elk 100 AH. Er zit een compressorkoelbox in die uitsluitend op 12 v werkt. Op een temp van 7 graden is met gemak een lange nacht zonder walstroom te overbruggen. Heb een keer geprobeerd en zelfs een temp van min 12 houdt ie makkelijk een nacht vast. Heb de accu's van de ford regelmatig diep ontladen en dat heeft nog niet tot merkbaar mindere prestaties geleid. De via zowel de lader van de ford als de dynamo wordt geladen tot een spanning van ruim 14 v.
Als de t3 een dag niet aan de walstroom staat, stijgt de temperatuur in de koelkast naar mijn gevoel te veel. Vandaar dat ik nadacht over het aansluiten van de koelkast via een omvormer op 230v
Het leven is geen lolletje, maar dat kun je er wel van maken!

groet,
Herman
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Koelen via omvormer op 230v

Ongelezen bericht door RVB »

Als je goede ervaringen hebt met Gelaccus dan is dat natuurlijk doorslaggevend. Gelaccus zijn idd goed om net wat meer te ontladen. Meestal zijn ze ook goed aan de prijs. De laadspanning van gelaccus is best belangrijk. Dat lees ik overal tenminste. Ik zou dat wel in de gaten houden. Het verbruik van je koelkast is ook iets om goed id gaten te houden. Het is zo zonde als blijkt dat je iets over het hoofd zag en dat je accus plots op zijn.

Ik denk dat de accus van je Ford het niet zwaar hebben. Vaak hoor ik dat mensen met een compressorkoelkast/box dágen op een accu van minder dan 200ah staan. Hangt vast ook weer af van t type.

Groetjes Rolf
Voormalig Lid 27

Re: Koelen via omvormer op 230v

Ongelezen bericht door Voormalig Lid 27 »

Heb je al een nieuwe 12v verwarmingsstift geprobeerd?
Als je de koelkast voorkoelt op 230v dan moet hij t gewoon goed doen.
Bij ons staat het ijs op de kaas na een lange rit [[thumbup]]
Plaats reactie