Radio, aansteker en binnenverlichting doen het niet meer

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Taco
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 feb 2015 10:03

Radio, aansteker en binnenverlichting doen het niet meer

Ongelezen bericht door Taco »

Hallo T3 bezitters,

Wij zijn de trotse bezitters van een T3 club Joker waar we de afgelopen 3 weken mee op vakantie zijn geweest. Vlak voordat wij weer op huis aangingen hielden de autoradio, de aansteker en de binnenverlichting op met werken, nadat mijn kinderen van 1 en 3 met het stuur en dashboard hadden gespeeld. Bij thuiskomst heb ik de zekering 3 en 11 omgewisseld met een nieuwe, maar dat hielp niet.
Weet iemand wat het probleem kan zijn? Is er ergens nog een extra zekering voor dit systeem, of is het iets in de kabelboom?
Graag hoor ik jullie ideeën.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet, Taco Schuur
Gebruikersavatar
reindert
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1413
Lid geworden op: 12 jul 2010 15:38
Locatie: westland

Re: Radio, aansteker en binnenverlichting doen het niet meer

Ongelezen bericht door reindert »

duw je sleutel eens dieper in het contact. Wellicht is dat stukje versleten.
groeten,

Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
Taco
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 feb 2015 10:03

Re: Radio, aansteker en binnenverlichting doen het niet meer

Ongelezen bericht door Taco »

Ok, ik ben geen petrol head, maar hier trap ik niet in. Het contactslot maakt contact of niet.

Heeft iemand een serieuze tip?

Groet, Taco
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Radio, aansteker en binnenverlichting doen het niet meer

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Hallo Taco,

al lang je bus in bezit? Neem het maar serieus dat een (versleten)contactslot van een T3 voor heel wat problemen kan zorgen. In jouw geval zou het (kunnen) zijn dat de accessoire stand geen contact maakt.

Voor de rest zou je kunnen zoeken in je bedrading of er door vorige eigenaren in geknutseld is of dat je camperuitvoering nog extra zekeringen heeft onder de voorstoel. Omdat het voor ons een ver van ons bed show is en wij niet met onze neus in je camper hangen zal je zelf even serieus moeten zoeken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Radio, aansteker en binnenverlichting doen het niet meer

Ongelezen bericht door RVB »

Ronald.. er zijn er natuurlijk wat met een camperuitvoering. Dus de vraag is denk ik best op zijn plaats. Maar van deze afstand zie ik niet direct iets waarvan ik zeg; dat is vast het probleem.

Dus eerst wat afdekplaten rond je stuur en je dash er af. Even optisch kijken of er wat los is geschoten. Ook bij de massa. Dan idd op zoek naar n extra zekering die is geplaatst; Vaak worden juist die gebruikers op de huishoudaccu gezet. (Door de eigenaar, omdat ze fabrieksaf net als een gewone t3 op de startaccu staan, wat niet handig is omdat je ze juist ook gebruikt als je campert) en dan is het werk voor de multimeter.

Succes Rolf
Taco
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 feb 2015 10:03

Re: Radio, aansteker en binnenverlichting doen het niet meer

Ongelezen bericht door Taco »

Mijn excuses Reindert, ik dacht dat je een grapje met me uithaalde. Mijn radio doet het trouwens ook zonder sleutel in het contact, dus nog steeds lijkt mij dat niet het probleem. Maar dat kon jij ook niet weten.

Ik ga wat kappen verwijderen en op onderzoek uit. Ik zal binnenkort wat foto's delen.

Bedankt voor jullie reacties.

Groet, Taco
Taco
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 feb 2015 10:03

Re: Radio, aansteker en binnenverlichting doen het niet meer

Ongelezen bericht door Taco »

Even een update:
Ik had iets verder moeten kijken dan mijn neus lang is. Verder dan alleen de blauwe 15A zekeringen. Bij het wisselen van een gele zekering deden de radio en aansteker het weer. Ook de rechterkant van de binnenverlichting en het lampje boven de bestuurdersstoel. De rest van de binnenverlichting aan de linkerkant deed het nog steeds niet. Ik heb alle zekeringen in het zekeringenkastje voorin nu gewisseld met nieuwe en dat heeft het probleem niet verholpen. Is ergens een draadje los of zijn links en rechts verschillende "groepen"?

Er zit ook nog een zekeringkastje met twee torpedo zekeringen achter de bestuurdersstoel bij de hh accu. Beide zekeringen zagen er slecht uit. Weet iemand waar de twee draden die hier uitkomen naar toe gaan? Ik koop morgen nieuwe zekeringen zodat ik ook die kan vervangen.

Later meer.

Groet, Taco
Gebruikersavatar
a_j
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 316
Lid geworden op: 07 jun 2012 21:11
Locatie: Eindhoven

Re: Radio, aansteker en binnenverlichting doen het niet meer

Ongelezen bericht door a_j »

De twee zekeringen bij de Hh accu zijn voor de standkachel, koelkast en waterkraantje.
Groeten, Aart
T3 Joker 1984; 1.6D -> 1.6TD -> 2.0 GTI ADY
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2741
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Radio, aansteker en binnenverlichting doen het niet meer

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Je kan voor de binnenverlichting ook eens morrelen aan de deurschakelaar(s). Dat zijn van die simpele open/dicht krengen (massa contact) die ook behoorlijk kunnen storen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Radio, aansteker en binnenverlichting doen het niet meer

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Hoi ik sta inmiddels ergens in Spanje en heb het zelfde probleem. Helaas de multimeter thuis gelaten. Kun je misschien vertellen waar het probleem bij jou zat? Dat scheelt mij hopelijk n hoop zoek werk en dan kan ik snel weer verder met n lekker muziekje. Muchos gracias.

EDIT: voor onderweg uit eindelijk wat draadjes door verbonden om toch de overige 3000 kilometer niet alleen naar de motor te hoeven luisteren. Bij thuis komst even met de multimeter opzoek gegaan en binnen 15 minuutjes kan ik er achter dat de rare verbindingen waar we niks van begrepen eigenlijk zekeringshuisjes waren. Bleek ik gewoon een gesprongen zekering te hebben [[head]].
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Plaats reactie