Schakelaar op accu en afdekplaat weg?

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
nollysurf
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 apr 2016 17:01

Schakelaar op accu en afdekplaat weg?

Ongelezen bericht door nollysurf »

Dag bus-collega's,

Nu ongeveer een jaar de eigenaar van een busje. En in het najaar de bus weggezet zonder de accu er uit te halen. Had me beter moeten inlezen.
Nu de bus niet starten, accu leeg waarschijnlijk. Was een hele klus om de bank te verschuiven maar met wat tips en kruipolie is dat gelukt.

Nu bij de accu aangekomen. Morgen wil ik hem proberen te starten met startkabels en gewoon een uurtje rondrijden om op te laden.
Wat blijkt er zit een schakelaar bij de accu. Iemand enig idee wat het nut ervan is? Waarschijnlijk kan je daarmee de stroomafvoer uitzetten, maar wanneer staat hij aan en uit. En kan dit kwaad bij het proces bij het opstarten met de startkabels?
Accu met schakelaar.jpg
Dichterbij accu.jpg
Daarnaast las ik eerder iets over een afdekplaat boven de accu. Deze zie ik niet. Bij mij gaat direct het bankje boven de accu. Hoe ziet zo'n plaat er normaal uit? Het gaat om een 1982 transporter benzine. Maar dat had de kenner waarschijnlijk wel gezien.

Alvast dank voor reacties,

Groet,

Arnold
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groeten,
Arnold
Gebruikersavatar
joostolsthoorn
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 aug 2016 19:47
Contacteer:

Re: Schakelaar op accu en afdekplaat weg?

Ongelezen bericht door joostolsthoorn »

Zoals ie stond, zo stond ie aan. Dus dan laat je die zo staan en gooi je de kabels er op.

Best handig die schakelaar, dan hoef je niet je accu los te koppelen. Grote kans wel dat je lekstroom hebt, ergens naar toe, en dat daarom je accu leeg is. En dat daarom die schakelaar er op is gezet door de vorige eigenaar.

Maar ik zou gewoon de kabels er op gooien en kijken wat er gebeurt. Bij rook en vuur stoppen :buiken:
Joost Olsthoorn

"Een fiets, er is altijd iets, maar bij een camper valt het in het niets."

'86 VW T3 Caravelle 1.6TD JX
'95 Seat Ibiza SE 1.6
Gebruikersavatar
joostolsthoorn
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 aug 2016 19:47
Contacteer:

Re: Schakelaar op accu en afdekplaat weg?

Ongelezen bericht door joostolsthoorn »

Als dit em is, kun je gebruiksaanwijzing googlen:
pro plus
Joost Olsthoorn

"Een fiets, er is altijd iets, maar bij een camper valt het in het niets."

'86 VW T3 Caravelle 1.6TD JX
'95 Seat Ibiza SE 1.6
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Schakelaar op accu en afdekplaat weg?

Ongelezen bericht door Ewout »

De afdekplaat is een soort metalen klep van ongeveer 30 x 20 cm ( geschat) die de accu afdekt. Bij veel bussen is de klep verwijderd omdat een nieuwere accu vaak net een paar cm te hoog is, waardoor de klep niet meer sluit (en dus je stoel/bank ook niet meer naar achteren geschoven kan worden). Losse klepjes ( gewoon simpel plaatje metaal hoor) worden af en toe nog wel eens aangeboden.
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Schakelaar op accu en afdekplaat weg?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Metalen klep boven je accupolen gaat wel eens mis als je er geen erg in hebt. Zeker als een vervang accu aan de hoge kant is. Als je de +pool dan niet goed afschermt kan het knetteren.

Schakelaar kan niet missen, kwart slag draaien en in de vergrendelde stand is die ingeschakeld. Kwartslag terugdraaien en je neemt de sleutel eruit.

Met het slot uitgeschakeld heeft het geen zin de startkabels op de accu aan te sluiten om te jumpstarten. Je laad enkel de accu op en kan nog steeds niet starten met je massaslot uitgeschakeld.

Let erop dat bij langdurige grote (start)stroom z'on schakelaar het ook kan begeven. Zeker als die wat ouder is en er een interne weerstand ontstaat door corrosie of vervuiling. (meermalen gehad bij een lier en laadkraan die een aparte hoofdschakelaar hadden)
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Schakelaar op accu en afdekplaat weg?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

kon dat jaartal niet Steven?

Theo
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Schakelaar op accu en afdekplaat weg?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Als je kabel van je pluspool echt zover blank is als het lijkt te zijn dan zou je hem beter eens wat beter isoleren tot aan de accupoolklem.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Schakelaar op accu en afdekplaat weg?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Had ik niet zo gezien, ja zag wel een blanke draad maar omdat we in hokjes denken, en zo een schakelaar wordt in de massa gebruikt, niet verder gekeken.
Maar idd met zo een aansluiting hoef je je niet druk te maken over een metalen deksel, dit zul je direct moeten verwijderen.
Echt direct, en dan niet denken, nee het geheel er tussen uit en de draad met isolatie op de plus pool monteren.
Dit is gewoon op zijn zachts gezegd niet slim/handig om zo te monteren.

Theo
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Schakelaar op accu en afdekplaat weg?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Ja het is een typische marktplaats foto :D , maar ik kan door de mist op de foto het niet goed zien.
Dan maar eerst een flink waarschuwen.

Theo
T3 1981 ons bussie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 347
Lid geworden op: 09 sep 2012 20:15
Locatie: Nijland

Re: Schakelaar op accu en afdekplaat weg?

Ongelezen bericht door T3 1981 ons bussie »

Volgens mij hoort de gordel ook niet aan de binnenzijde gemonteerd te zijn. Ik heb ook z,n schakelaar bij de accu zitten, echter deze is anders geplaatst waardoor ik er een klep op kan hebben. Ik heb van hout zelf een klep gemaakt, er zit namelijk ook een grotere accu in.

Groet wim
Wim en Elsa

T3 CAMPER 1981 2.0 CU LBX 70PK bamboegeel
Audi A2 2004 1.4 75pk colorstorm sprintblau
Audi A2 2001 1.4 75pk donkergroen metallic
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Schakelaar op accu en afdekplaat weg?

Ongelezen bericht door krisg »

Nu we toch bezig zijn, naast de gordel zie je de isolatie van de draad nog los zitten, niet errug veilig, en met de beugel om de accu vast te zetten klopt ook iets niet, die zit volgens mij ondersteboven.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
nollysurf
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 apr 2016 17:01

Re: Schakelaar op accu en afdekplaat weg?

Ongelezen bericht door nollysurf »

tjeeeee de meerwaarde van lidmaatschap van het forum komt wel naar boven.
Zal proberen een betere foto te maken want ben nog benieuwd over de opmerkingen t.a.v. gordel en montage van de accu.
Een lagere accu scoren kan een oplossing zijn en dan meteen beter monteren.
groeten,
Arnold
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Schakelaar op accu en afdekplaat weg?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

De lange kant van de beugel hoort in de bak op de onderrand van de accu te drukken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Schakelaar op accu en afdekplaat weg?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Zo kom je nog eens wat tegen toch?

Naast de +pool kabel te controleren op juiste afscherming mag je zeker ook je massazijde de kabel tussen accu en massaslot geïsoleerd uitvoeren. Wanneer deze onbeschermde kabel je metalen stoelframe, carrosserie, of die haakse beugel raakt heeft je massaslot ook geen zin meer.

Heb je ook van die afvoerslangetjes aan de accu? Accugas wordt bij mij afgevoerd naar buiten in de wielkas.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: Schakelaar op accu en afdekplaat weg?

Ongelezen bericht door Johannus »

T3 1981 ons bussie schreef:Volgens mij hoort de gordel ook niet aan de binnenzijde gemonteerd te zijn.
Groet wim
De receiver/inklikker van de standaard driepunts gordel bij één passagiersstoel hoort inderdaad aan de buitenkant van de console te zitten.

De 2 receivers bij de standaard driepuntsgordel én heupgordeltje van een 2 persoonsbankje hoort aan de binnenkant vast te zitten: precies zoals op de wazige eerste foto zichtbaar is. Aangenomen dat het een busje met een bankje betreft is er dus niets aan de hand qua gordelbevestiging.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: Schakelaar op accu en afdekplaat weg?

Ongelezen bericht door Johannus »

Steven V schreef:wow, die heeft bij mij ook altijd verkeerd om gezeten...
Let op: Foto's uit onderdelencatalogus zijn niet zaligmakend. Sommige onderdelen staan gewoon compleet op z'n kop weergegeven.
(In dit geval wil ik overigens best geloven dat 't plaatje uit onderdelencatalogus wel klopt hoor)
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Plaats reactie