Olie sensoren 1.9TD AAZ - Temp+Druk?
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 22 mar 2016 14:42
- Locatie: 071
Re: Olie sensoren 1.9TD AAZ - Temp+Druk?
https://link.marktplaats.nl/m1184868825
Kwam deze vandaag tegen.. misschien heeft iemand er wat aan (is niet van mezelf)
Kwam deze vandaag tegen.. misschien heeft iemand er wat aan (is niet van mezelf)
Groeten, Rinus
____________________
T3 1983 1.9 TD
____________________
T3 1983 1.9 TD
- sjoerd_s89_xj-49-dv
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32
Re: Olie sensoren 1.9TD AAZ - Temp+Druk?
Zou je niet eens controleren waarom je oliedruk sensor niet correct is aangesloten Die in een van de 2 gaten hoort? Ik meen om een te hoge oliedruk te constateren.
Gr sjoerd
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 22 mar 2016 14:42
- Locatie: 071
Re: Olie sensoren 1.9TD AAZ - Temp+Druk?
Inmiddels het een en ander gedaan, om op je vraag terug te komen:
Als pin 1 en 11 leeg is, heb je een oud model, en geen buzzer functie (pin 10 is lampje). Nieuw model is pin 4 leeg, en pin 12/13 buzzer/lampje. (http://www.t3-infos.de/t3-infos_a.html#csteck)
De CS motor die erin lag had dus maar 1 sensor in de kop, de AAZ heeft beide. Vandaar
Verder bleek de olietemp behoorlijk hoog te worden, bij 100 km/u, vlakke weg onder normale omstandigheden ging die richting de 130 C.
De radiator/waterpomp waren onlangs vervangen, dat werkt naar mijn idee gewoon goed. Na wat rondlezen blijken de meeste mensen met AAZ een oliekoeler te hebben, dus heb ik die ook maar bij TK-carparts vandaan gehaald. Met 'n thermostaat klep op 80 C.
Temp loopt nu op tot de 80, hangt dan even, en loopt dan door. Heb nog geen lange rit gemaakt om te zien waar we uit komen
Om 'm wat minder hoogtoerig te laten lopen krijg tie vanmiddag grotere achterbanden 215/80/14, met m'n DX bak loopt die dan op 3500 toeren 111 km/u in plaats van 103 km/u met de standaard 185/80/14. Dit geeft hopelijk ook een wat rustigere en minder hete motor.
En misschien gaan we de eerste versnelling dan ook nog eens gebruiken.
Ik heb het even uitgezocht en volgens mij zit het zo: De sensor in het filterhuis staat in contact met de buzzer in de tellerbak, welke afgaat als tijdens het rijden (>2000 toeren) de druk onder de 0.9 bar komt (waarde verschilt per sensor). De sensor bij je cilinderkop staat in contact met het olielampje, die brandt als de oliedruk onder de 0.3 bar komt, wat dus bij het starten het geval is, zodra de druk hoog genoeg is na een kort moment dan gaat het lampje uit. VW heeft alleen bussen vanaf eind '84 met de extra buzzer-functie uitgevoerd, omdat men tijdens het rijden niet altijd het lampje opmerkt. Mijn bus is model eind '83 en mist dus deze functie. Dit kun je zien achter je teller-unit, de lange witte stekker.sjoerd_s89_xj-49-dv schreef: ↑18 jul 2017 15:46 Zou je niet eens controleren waarom je oliedruk sensor niet correct is aangesloten Die in een van de 2 gaten hoort? Ik meen om een te hoge oliedruk te constateren.
Als pin 1 en 11 leeg is, heb je een oud model, en geen buzzer functie (pin 10 is lampje). Nieuw model is pin 4 leeg, en pin 12/13 buzzer/lampje. (http://www.t3-infos.de/t3-infos_a.html#csteck)
De CS motor die erin lag had dus maar 1 sensor in de kop, de AAZ heeft beide. Vandaar
Verder bleek de olietemp behoorlijk hoog te worden, bij 100 km/u, vlakke weg onder normale omstandigheden ging die richting de 130 C.
De radiator/waterpomp waren onlangs vervangen, dat werkt naar mijn idee gewoon goed. Na wat rondlezen blijken de meeste mensen met AAZ een oliekoeler te hebben, dus heb ik die ook maar bij TK-carparts vandaan gehaald. Met 'n thermostaat klep op 80 C.
Temp loopt nu op tot de 80, hangt dan even, en loopt dan door. Heb nog geen lange rit gemaakt om te zien waar we uit komen
Om 'm wat minder hoogtoerig te laten lopen krijg tie vanmiddag grotere achterbanden 215/80/14, met m'n DX bak loopt die dan op 3500 toeren 111 km/u in plaats van 103 km/u met de standaard 185/80/14. Dit geeft hopelijk ook een wat rustigere en minder hete motor.
En misschien gaan we de eerste versnelling dan ook nog eens gebruiken.
Groeten, Rinus
____________________
T3 1983 1.9 TD
____________________
T3 1983 1.9 TD
- sjoerd_s89_xj-49-dv
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32
Re: Olie sensoren 1.9TD AAZ - Temp+Druk?
Ik had een 82er cs met 2 sensoren 1 in de kop en 1 op Het filterhuis. Dus zowel te hoge druk of te lage druk werden via het lampje aangegeven. Kheb de stekker nog wel ergens liggen :p
Gr sjoerd
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 22 mar 2016 14:42
- Locatie: 071
Re: Olie sensoren 1.9TD AAZ - Temp+Druk?
Maar met koude motor is de druk toch altijd wel hoger dan 1 bar? En toeren afhankelijk? Dan zou die heel vaak branden...
Groeten, Rinus
____________________
T3 1983 1.9 TD
____________________
T3 1983 1.9 TD
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14971
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Olie sensoren 1.9TD AAZ - Temp+Druk?
Een diesel welke koud is?, een 1.6 gaat (in een golf 2) gaat zo maar over de 5 Bar.
Zelf afgelezen op een winterdag op de meter, waar de eigenaar zich hier heel goed van bewust was, en erg kalm ging rijden.
Nu, nu ik zelf een olie temp meter heb, begrijp ik pas waarom hij naar 15 km nog steeds bezig was om zijn motor warm te laten worden.
Theo
Zelf afgelezen op een winterdag op de meter, waar de eigenaar zich hier heel goed van bewust was, en erg kalm ging rijden.
Nu, nu ik zelf een olie temp meter heb, begrijp ik pas waarom hij naar 15 km nog steeds bezig was om zijn motor warm te laten worden.
Theo
- sjoerd_s89_xj-49-dv
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32
Re: Olie sensoren 1.9TD AAZ - Temp+Druk?
Correctie het gaat niet om een te lage of te hoge druk. De druk word dynamisch gemeten. De 0.3 bar meter meet de druk onder de 2000 toeren en de 1.3 of 0.9 meet de druk boven de 2000 toeren. Als je zeker weet dat het er bij jou nooit op heeft gezeten dan zal je hier geen last van hebben. Maar op mijn cs uit 82 zaten er wel 2.
Gr sjoerd
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14971
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Olie sensoren 1.9TD AAZ - Temp+Druk?
Dat was de dynamische olie druk controle, met pieper, en dat bestond nog niet in 1982.
Ik heb dit nog nooit gezien in de schema's van VW.
Dat was pas bij model 84/85 het geval, de gehele Dash print werd toen een klein beetje universeel.
Theo
Ik heb dit nog nooit gezien in de schema's van VW.
Dat was pas bij model 84/85 het geval, de gehele Dash print werd toen een klein beetje universeel.
Theo
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 22 mar 2016 14:42
- Locatie: 071
Re: Olie sensoren 1.9TD AAZ - Temp+Druk?
Dat is inderdaad wat ik ook gelezen heb. Dan is die van jou misschien ooit eens aangepast, Sjoerd?
Waar komt het signaal vandaan dat de motor meer dan 2000 toeren maakt? Ik zit na te denken om zelf een buzzertje in te bouwen en die aan te sluiten op de 0.9bar-sensor. Het lampje is tijdens het rijden in de zon slecht zichtbaar..
Maar dan moet er wel een toerental ondergrens bij zijn, anders gaat die bij het starten natuurlijk onnodig herrie maken. Er zit in ieder geval geen toerenteller in mn tellerbak.
Waar komt het signaal vandaan dat de motor meer dan 2000 toeren maakt? Ik zit na te denken om zelf een buzzertje in te bouwen en die aan te sluiten op de 0.9bar-sensor. Het lampje is tijdens het rijden in de zon slecht zichtbaar..
Maar dan moet er wel een toerental ondergrens bij zijn, anders gaat die bij het starten natuurlijk onnodig herrie maken. Er zit in ieder geval geen toerenteller in mn tellerbak.
Groeten, Rinus
____________________
T3 1983 1.9 TD
____________________
T3 1983 1.9 TD