laadspanning huishoudaccu

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
gsmink
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 okt 2011 14:43

laadspanning huishoudaccu

Ongelezen bericht door gsmink »

goedeavond!

vandaag begin gemaakt met een huishoudaccu door er einselijk eentje aan te schaffen en wat draden te leggen. ik wil hem plaatsen onder de achterbank. nu ben ik de draden van mijn lg20 die al naar voren liggen hiervoor aan het gebruiken.

de huishoudaccu heeft in rust iets minder spanning dan de start. tijdens het laden heeft de start 13,8 en 13,6 met huishoud erbij. de huishoud heeft wanneer beide zijn aangesloten 13,1

ik weet niet zeker of dit klopt, dus durf even niet verder te gaan. maar kan het verschil in spanning komen door verschil in hoever de accus vgeladen zijn? of omdat mijn draad naar de huishoud accu niet dik genoeg is?
Groet Gilbert

T3 '82 hoogdak met een 2.0 CU grasmaaiertje erin
Gebruikersavatar
gsmink
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 okt 2011 14:43

Re: laadspanning huishoudaccu

Ongelezen bericht door gsmink »

ik met dat er 2.0 ampere naar de huishoud accu loopt. start kan ik niet zo makkelijk meten
Groet Gilbert

T3 '82 hoogdak met een 2.0 CU grasmaaiertje erin
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14971
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: laadspanning huishoudaccu

Ongelezen bericht door Theo Postma »

de spanning zou voor de twee gelijk moeten zijn.

Theo
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: laadspanning huishoudaccu

Ongelezen bericht door Roerdomp »

De LG20 heeft 2 aparte uitgangen. 1 voor de hh en 1 voor de start. Er zit met een lopende motor normaal nog een verbinding tussen startaccu en hh accu die met een scheidingsrelais bij de hh accu voorkomt dat de startaccu wordt leeggetrokken. Door de twee kanalen kan er verschil in laadspanning zijn. Het hh accu laadkanaal is afgeregeld, dus als deze vol is, laadt hij wellicht geen 13,8V. Accu's en LG20 zijn nog goed? En hoe heb je het aangesloten?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
gsmink
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 okt 2011 14:43

Re: laadspanning huishoudaccu

Ongelezen bericht door gsmink »

Misschien een verwarrend verhaal, maar ik gebruik de kabels van de LG20, de lader zelf is niet aangesloten.

Ik heb aansluiting 87 van het scheidingsrelais naar de huishoudaccu verbonden en de negative pool op de carrosserie aangesloten.

Onder de bestuurdersstoel komt een rood en blauw draadje uit die voor de scheidingsrelais bedoeld zijn. Die waren echter nooit aangesloten.
- Het rode draad geeft startaccu spanning en dynamospanning als de motor loopt.
- Het blauwe draad is de D+

Wat ik gek vind is dat het rode draad vanuit onder de bestuurdersstoel heel erg dun is.

Wat denken jullie ervan?
Groet Gilbert

T3 '82 hoogdak met een 2.0 CU grasmaaiertje erin
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: laadspanning huishoudaccu

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik kan er zonder tekening van hoe je het nu aangesloten hebt, niks van zeggen.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
gsmink
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 okt 2011 14:43

Re: laadspanning huishoudaccu

Ongelezen bericht door gsmink »

Ik heb het gewoon zo aangesloten:

Afbeelding

Het gaat om een Joker uit '82. Weet iemand waar de rode draad (die samen met het blauwe draad) onder de bestuurdersstoel vandaan komt en voor bedoeld is?
Groet Gilbert

T3 '82 hoogdak met een 2.0 CU grasmaaiertje erin
Gebruikersavatar
gsmink
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 okt 2011 14:43

Re: laadspanning huishoudaccu

Ongelezen bericht door gsmink »

De spanning met lopende motor over accu's is:
- niet hetzelfde als de huishoudaccu is aangesloten
- niet is aangesloten (dus alleen met spanningsmeter)

Beide accu's zijn nieuw
Groet Gilbert

T3 '82 hoogdak met een 2.0 CU grasmaaiertje erin
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: laadspanning huishoudaccu

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Die rode draad komt uit de zekeringskast onder het stuur.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: laadspanning huishoudaccu

Ongelezen bericht door Johannus »

Erg verwarrend draadje, met al die draadjes!

Wat is een LG20?

En: Pas op voor kortsluiting! Zet alsjeblieft als de wiedeweerga zekeringen in de (+) bedrading!
Als je de Huishoud accu leeggetrokken hebt,.. je start de auto en de D+ zorgt voor het sluiten van het scheidingsrelais.. hoeveel stroom zal er dan gaan lopen door dat dunne rode draadje? Precies! HEEL VEEL.
Leg een voldoende dikke (+) kabel van start-naar-huishoud accu, zodat deze niet zonder zorgen (zonder smelten) grote spanningsverschillen kan opvangen.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14971
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: laadspanning huishoudaccu

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Door een D+ kan nooit veel stroom gaan, daar zijn de wikkelingen op de dynamo te klein voor.
In de praktijk werkt de wet van Ohm, hier is sprake van een parallel aansluiting.
De spanning is het zelfde maar de stromen verdelen zich.
De maximale spanning kan nooit meer zijn dan wat de dynamo afgeeft.
Dat gezegd hebben, als de motor draait dan moeten er op beide accu's dezelfde spanning te meten zijn.
Is dat niet zo, dan op zoek naar de oorzaak hier van.
Als dit opgelost is, dan praten we verder.

Wat ik zou meten is, spanning op klem 30 van het relais.
Dan de spanning op klem 87.
Dan wat er te meten is op de plus poolvan de HH accu.
Hetzelfde doe je op de plus pool van de start accu.
En dan conclusies trekken.

Theo
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: laadspanning huishoudaccu

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

niet alle campers hebben standaard een huishoud accu. maar wel een koelkast.
en die koelkast wordt dan door een soortgelijk scheidingsrelais aangestuurd.
een koelkast zal een minder dikke kabel nodig hebben als een accu verbinding.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
gsmink
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 okt 2011 14:43

Re: laadspanning huishoudaccu

Ongelezen bericht door gsmink »

Ok dank voor de tips allereerst.

Voordat ik verder ga met meten moet ik vooral dit weten om het te gaan snappen:
- Waar is het rode draad voor bedoeld, die volgens Michel (Roerdomp) vanaf de zekeringskast dashboard komt?
Groet Gilbert

T3 '82 hoogdak met een 2.0 CU grasmaaiertje erin
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14971
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: laadspanning huishoudaccu

Ongelezen bericht door Theo Postma »

om het relais te schakelen bij lopende motor.
dat is de D+ schakeldraad.
in jouw tekening is deze blauw van kleur.

Theo
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: laadspanning huishoudaccu

Ongelezen bericht door Johannus »

De blauwe D+ is toch gewoon blauw.. De rode 'constant plus' heeft niet de functie van de D+

Dat er vanaf de D+ niet veel stroom zal gaan lopen is duidelijk. Maar als je een huishoud accu gaat opladen via een dun (rood) draadje dan kan ik mij niet voorstellen dat dat lang goed gaat.

Ik vergelijk het even met startkabels, waarmee je óók twee accu's met elkaar verbind. Die zijn extra dik, en zelfs die worden warm... dunne bedrading waar véél ampere's doorheen gaan (omdat huishoud accu leeg is, maar koelkast staat wel aan bijvoorbeeld)... dan zal er een hoge stroom door de dunne draad willen lopen (Dynamo levert 13,8 volt, accu is totaal leeg (11 volt ofzo) en neemt maar al te graag weer vol lopen...

Anyhoe: Ik ben geen specialist, en dus blijft het bij een vermoeden dat je een 2e accu niet met een dun draadje moet aansluiten.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14971
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: laadspanning huishoudaccu

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Ik heb nergens wat gezien(of er over heen gelezen)wat op de dikte van de draad duid.
Het lijkt me helder om voor de stroom v/h opladen, geen luidspreker draad te gebruiken.
Dat je hier serieuze draad voor moet gebruiken, met Jaap eens.
De praktijk wijst vaak uit dat een laadstroom van 30 ampère al heel wat is.
Start stromen zijn zo maar over de 200 ampère, das de reden waarom er van die dikke start kabels gebruikt worden.

Theo
Plaats reactie