Problemen met spanning?
Problemen met spanning?
Goedemorgen allemaal..
Al enige tijd zit ik met een probleempje met m'n bus. Helaas heb ik niet veel verstand van elektra maar als ik de juiste instructies krijg weet ik me wel te redden.
Ik kan het probleem het beste beschrijven met het volgende scenario:
"Ik ben aan het rijden. De radio staat aan en de ruitenwissers gaan heen en weer, alles werkt prima.. Dan zet ik de blower op vol vermogen aan, nu gaan de ruitenwissers trager heen en weer.. Vervolgens zet ik de verlichting aan, POEF.. De radio springt uit maar herstart zichzelf weer, de ruitenwissers gaan nu nog trager.. Vervolgens zet ik de gevarenlichten aan, POEF.. De radio springt weer uit en herstart weer maar de verlichting van de radio knippert nu mee op het ritme van de gevarenlichten??? "
Wat ik al heb gedaan: De massakabels gecheckt, de accu vervangen(dit moest sowieso gebeuren), dynamo gecheckt(met lopende motor laadt de accu in het begin tot 13.4v en loopt uit tot 14v).
Als iemand hier misschien ervaring mee heeft zou je mij dan in de juiste richting kunnen sturen?
Alvast bedankt!
Al enige tijd zit ik met een probleempje met m'n bus. Helaas heb ik niet veel verstand van elektra maar als ik de juiste instructies krijg weet ik me wel te redden.
Ik kan het probleem het beste beschrijven met het volgende scenario:
"Ik ben aan het rijden. De radio staat aan en de ruitenwissers gaan heen en weer, alles werkt prima.. Dan zet ik de blower op vol vermogen aan, nu gaan de ruitenwissers trager heen en weer.. Vervolgens zet ik de verlichting aan, POEF.. De radio springt uit maar herstart zichzelf weer, de ruitenwissers gaan nu nog trager.. Vervolgens zet ik de gevarenlichten aan, POEF.. De radio springt weer uit en herstart weer maar de verlichting van de radio knippert nu mee op het ritme van de gevarenlichten??? "
Wat ik al heb gedaan: De massakabels gecheckt, de accu vervangen(dit moest sowieso gebeuren), dynamo gecheckt(met lopende motor laadt de accu in het begin tot 13.4v en loopt uit tot 14v).
Als iemand hier misschien ervaring mee heeft zou je mij dan in de juiste richting kunnen sturen?
Alvast bedankt!
Vriendelijke groeten,
Jeff
1982 T3 Westfalia 1.6 D Waterboxer
Jeff
1982 T3 Westfalia 1.6 D Waterboxer
Re: Problemen met spanning?
Toch massaprobleem. Heb je de aarde-egel los gehad van de carrosserie?
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Problemen met spanning?
Hoi Michel,
Ik heb hem er volgens mij niet afgehaald, het is alweer een tijdje geleden. Heb de punten wel opgeschuurd. Wat kun je adviseren?
Ik heb hem er volgens mij niet afgehaald, het is alweer een tijdje geleden. Heb de punten wel opgeschuurd. Wat kun je adviseren?
Vriendelijke groeten,
Jeff
1982 T3 Westfalia 1.6 D Waterboxer
Jeff
1982 T3 Westfalia 1.6 D Waterboxer
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14969
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Problemen met spanning?
Massa van accu, massa v/d twee egels in het dashboard, massa blower, massa koplampen en massa draad versnelling motor naar carrosserie.
Theo
Theo
Re: Problemen met spanning?
Probeer de aarde-egel(s) te verwijderen. Waarschijnlijk zit hier corrosie achter. En controleer dan de rest, zoals Theo aangeef.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Problemen met spanning?
Bedankt voor de reacties!
Ik ben er op dit moment naar aan het kijken. Heb de egels losgemaakt maar deze zagen er goed uit. Heb ze vervolgens terug geplaatst en een multimeter gepakt.
Als de blower uit is meet ik op een willekeurige zekering en de egel als massa: 12.3v. Als ik de blower dan op stand 1 zet zakt ie weg naar 11.9v, stand 2: 11.6v, stand 3: 10.8v. Lampen aan: 9.9v.. Ik ga nu de massa van de accu checken.
Ik ben er op dit moment naar aan het kijken. Heb de egels losgemaakt maar deze zagen er goed uit. Heb ze vervolgens terug geplaatst en een multimeter gepakt.
Als de blower uit is meet ik op een willekeurige zekering en de egel als massa: 12.3v. Als ik de blower dan op stand 1 zet zakt ie weg naar 11.9v, stand 2: 11.6v, stand 3: 10.8v. Lampen aan: 9.9v.. Ik ga nu de massa van de accu checken.
Vriendelijke groeten,
Jeff
1982 T3 Westfalia 1.6 D Waterboxer
Jeff
1982 T3 Westfalia 1.6 D Waterboxer
Re: Problemen met spanning?
Massa van de accu is in orde, de twee egels losgehaald die zien er ook goed uit. Massa van de instrumenten ook goed. Ik weet alleen niet waar ik de "massa draad versnelling motor naar carrosserie" vind..Theo Postma schreef: ↑08 jun 2017 07:59 Massa van accu, massa v/d twee egels in het dashboard, massa blower, massa koplampen en massa draad versnelling motor naar carrosserie.
Theo
Vriendelijke groeten,
Jeff
1982 T3 Westfalia 1.6 D Waterboxer
Jeff
1982 T3 Westfalia 1.6 D Waterboxer
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14969
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Problemen met spanning?
massa kun je alleen meten onder belasting.
Iets kan er goed uit zien en toch geen goed contact maken.
Heb je tijdens het testen, dit met lopende motor gedaan?
En komt dan iedere keer het beschreven probleem om de hoek kijken?
Spanning val is vast te stellen door een volt meter op de klemmen van de accu en een volt meter over de gebruiker.
Als alles goed is, moeten beide de zelfde spanning weergeven.
Theo
Iets kan er goed uit zien en toch geen goed contact maken.
Heb je tijdens het testen, dit met lopende motor gedaan?
En komt dan iedere keer het beschreven probleem om de hoek kijken?
Spanning val is vast te stellen door een volt meter op de klemmen van de accu en een volt meter over de gebruiker.
Als alles goed is, moeten beide de zelfde spanning weergeven.
Theo
Re: Problemen met spanning?
Nieuwe accu is er vorige week in gegaan(had ook gehoopt dat dat het probleem zou verhelpen..).Als ik de spanning vanaf de accu meet blijft die netjes boven de 12v.
Vriendelijke groeten,
Jeff
1982 T3 Westfalia 1.6 D Waterboxer
Jeff
1982 T3 Westfalia 1.6 D Waterboxer
Re: Problemen met spanning?
Nu dezelfde test met een lopende motor: alleen de radio: 13.6v. Radio + koplampen: 12.6v. Radio + koplampen + blower op 3: 11.5v. Nu bleef alles wel aanstaan maar 11.5v lijkt me ook nog ateeds aan de lage kant toch?
Vriendelijke groeten,
Jeff
1982 T3 Westfalia 1.6 D Waterboxer
Jeff
1982 T3 Westfalia 1.6 D Waterboxer
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14969
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Problemen met spanning?
wat staat er op de accu polen?
Voor mij wordt het wel duidelijk wat er aan de hand is, maar je moet ook (aan) willen.
Massa en zoek ook de aansluitingen van de 12 Volt maar op, deze zijn ook sterk onder verdacht.
Theo
Voor mij wordt het wel duidelijk wat er aan de hand is, maar je moet ook (aan) willen.
Massa en zoek ook de aansluitingen van de 12 Volt maar op, deze zijn ook sterk onder verdacht.
Theo
Re: Problemen met spanning?
Op de accupolen met lopende motor en radio aan: 13.9v. Blower erbij op stand 3: 13.7v. Koplampen erbij: 13.6v.
Daar zit dus wel een duidelijk verschil in.
Daar zit dus wel een duidelijk verschil in.
Vriendelijke groeten,
Jeff
1982 T3 Westfalia 1.6 D Waterboxer
Jeff
1982 T3 Westfalia 1.6 D Waterboxer
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14969
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Problemen met spanning?
ja das een normaal beeld wat je meet.
Nu weet je ook dat ergens van de plus pool accu op weg naar de gebruiker een spanning val is.
Meet nu met je meter, min op de accu pool maken, de spanning op de plus van de gebruikers.
Als je dit gedaan hebt, en je meet spannings verlies, dan pak je een mooie draad van voldoende dikte en gebruik deze om de gebruiker van spanning te voorzien.
En weer meten wat de spanning doet.
Theo
Nu weet je ook dat ergens van de plus pool accu op weg naar de gebruiker een spanning val is.
Meet nu met je meter, min op de accu pool maken, de spanning op de plus van de gebruikers.
Als je dit gedaan hebt, en je meet spannings verlies, dan pak je een mooie draad van voldoende dikte en gebruik deze om de gebruiker van spanning te voorzien.
En weer meten wat de spanning doet.
Theo
Re: Problemen met spanning?
Thanks Theo, ga ik doen. Ik hoop dit weekend weer tijd te vinden en zal de resultaten delen .
Vriendelijke groeten,
Jeff
1982 T3 Westfalia 1.6 D Waterboxer
Jeff
1982 T3 Westfalia 1.6 D Waterboxer