Startmotor klikt, maar draait soms niet

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Startmotor klikt, maar draait soms niet

Ongelezen bericht door leof »

Ik ben een week terug van een lange vakantie in Frankrijk en Spanje. De startmotor heeft tijdens die vakantie steeds goed gewerkt. Wel had ik soms het probleem dat als ik de sleutel doordraaide na voorgloeien, dat het dan heel even (zeg 1 seconde of minder) duurde voordat de startmotor begon te draaien.

Vandaag wilde ik hem weer starten en gaf de startmotor alleen een klik. Om een slechte massaverbinding uit te sluiten heb ik toen mijn startkabels vanaf de minpool van de accu rechtstreeks met het huis van de startmotor resp. met het versnellingsbakhuis verbonden. Geen verschil. Uiteindelijk ging na een keer of 8 proberen de startmotor draaien, ook zónder de startkabels. Daarna geen probleem meer.

Ditzelfde verschijnsel had ik ook kort na de vorige vakantie. Maar bij ophalen uit de stalling (dus na 4 maanden stilstand) was er geen probleem.

Ik heb een oude startmotor laten reviseren maar deze liet precies hetzelfde effect zien. Kan hier een oorzaak in het startslot zitten? Of nog ergens anders?
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
yuli
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2016 11:47

Re: Startmotor klikt, maar draait soms niet

Ongelezen bericht door yuli »

Wat ik tot nu toe heb gezien (ben pas 9 maanden met een t3 bezig) en liep hier recentelijk tegaan. Is dat de startmotor bij een dieselhuis heel dicht op vliegwiel zit en niet altijd komt aan de benodigde 4 - 5 mm vrije ruimte die een startmotor nodig heeft om altijd zonder problemen het vliegwiel aan te grijpen.
Er is volgens mij dan niet veel nodig dat deze is een keer faalt met aangrijpen. Als die dan faalt met aangijpen zit je in zo'n klik sessie en als het vliegwiel maar een tikkie veranderd van positie dan kom je uit deze sessie. Snelste om dit te testen is door je krukas een klein stukje te verdraaien.

Let wel, Ik zit zelf met een benzine ombouw project op de "diesel manier" dus 4bak, dieselhuis, g60 vliegwiel en benzine onderblok en mogelijk liep ik wellicht sneller hier tegenaan door toepassen van deze combo. Hoewel ik jongens heb gesproken met een wat meer gangbare ABF ombouw en hetzelfde dieselhuis en vliegwiel en bak dit probleem niet hadden of uberhaupt niet kenden..

Kwam er achter na het plaatsen van een nieuwe accu, herreviseren van een gereviseerde startmotor die al wat jaren lag (verolgens nog is mee terug gegaan omdat ik dacht dat die nog steeds faalde), verbeteren van de bakmassa, dikkere plus bedrading startmotor, beroemde plus draad op startmotor had uitgesloten. En 6 keer de startmotor erop en eraf heb gehaald tot ik er helemaal leip van werd en al bijna begonnen was die koppelings hulpcilinder beugel op een andere manier aan het bedenken was om te bevestigen (offtopic).

Uiteindelijk opgelost met eerst drie en later twee carresorie ringen tussen startmotor en bak.
Daar kwam ik achter door dat ik op YouTube een filmpje zag over een startmotor "shimmen". https://www.youtube.com/watch?v=3cYqrKmVECY&t=4s

Wat ik weet maar krijg die info niet helemaal boven water. Is dat er verschil is in een diesel startmotor tot '85 en na 85 en dat hier tussen in iedergeval een hoek verschil tussen in zit van 2 graden. Als laatste deze ook lekker door elkaar heen verkocht worden als past op alle diesel motoren.
gr,

Yuri
'82 er T3 met 1.8 16v KR/ABF draait op EFIgnition
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Startmotor klikt, maar draait soms niet

Ongelezen bericht door leof »

Dank Yuri voor deze toelichting.
De startmotor in mijn T3 zit daar alweer enkele jaren. Het klikprobleem doet zich pas sinds ongeveer een jaar voor en dan nog sporadisch.
Ik ga nu eerst het contactblokje onder het contactslot vervangen en dan zien we weer verder.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
VoormaligLid11
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 451
Lid geworden op: 17 feb 2010 20:49

Re: Startmotor klikt, maar draait soms niet

Ongelezen bericht door VoormaligLid11 »

Hallo,
ik heb het opgelost d.m.v. een relais. Het relais wordt bediend door de kontaktsleutel en het relais verbindt dan de plus van de accu en de startmotor.
Geen last meer gehad.
gr.cees.
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Startmotor klikt, maar draait soms niet

Ongelezen bericht door leof »

Ik heb inmiddels het contactblokje vervangen en het lijkt het probleem te hebben opgelost. Even nog wat langer testen...
De binnenkant van het blokje bestaat uit allerlei pruts koperen contactjes en veertjes: het is een wonder dat dat zo lang blijft functioneren.

Om het contactslot in zijn geheel te kunnen verwijderen heb je toch wel een poelietrekker nodig: het zeer strak passende zwart plastic stuk buis om de stuurkolom onder het stuurwiel maakt het onmogelijk om het slot met de hand te verwijderen.

Misschien nog deze tip voor als je het stuurwiel er toch af hebt: dat kun je nu eens flink schoonmaken want er zit heel wat 'drebbik' op zo'n stuur. Na het lossen van de stuurwielmoer, maar vóór verwijderen van het stuurwiel kun je het best een merkteken op stuurwiel en -kolom zetten. Anders staat na hermontage je stuurwiel geheid scheef bij rechtuitrijden. Knullig! Ik maakte het merkteken met Type-ex.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Startmotor klikt, maar draait soms niet

Ongelezen bericht door leof »

Ik ben nu twee maanden onderweg geweest en ik kan zeggen dat het probleem definitief is opgelost na het vervangen van het contactblokje.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Startmotor klikt, maar draait soms niet

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik vergeet steeds om dit uit voorzorg te doen... Bedankt voor de herinnering. [[thumbup]]
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Startmotor klikt, maar draait soms niet

Ongelezen bericht door leof »

leof schreef: 20 nov 2017 16:00 Ik ben nu twee maanden onderweg geweest en ik kan zeggen dat het probleem definitief is opgelost na het vervangen van het contactblokje.
Ik moet mij hier zelf tegenspreken. Tijdens de najaarsvakantie 2018 kwam het probleem terug. Vooral bij koud weer. Ik ga nu voor een origineel VAG contactblokje, voor zover dat nog te krijgen is...
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Plaats reactie