Spanning / Dynamo

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Spanning / Dynamo

Ongelezen bericht door Johannus »

Beste,

Aangezien ik al eerder eens stil stond, met wat leek op een lege accu, een vraag:

Ik heb het idee dat m'n dynamo het niet helemaal meer trekt. Ik meet bij draaiende motor een spanning van circa 13,7 volt. Als ik stationair iets verhoog, zakt(!) de spanning naar 13,6 volt.

Ik zou eigenlijk verwachten dat de boel op 14,2 volt zou staan, met alle verbruikers uit.

Motor: JX
Dynamo: Bosch 65A

Ik heb stil gestaan met de bus, omdat ie niet wilde starten.. Boel gecontroleerd, en o.a. besloten dat de bedrading en relais voor de huishoudaccu én een massa slot niet hielpen. Oude schakeling verwijderd, en ook een meter of 2 aan massa kabel + massaslot tussen accu en chassis weggehaald,.. Ik heb het vermoeden dat voor 't voorgloeien de massakabel te krap bemeten was, waardoor de interne weerstand te groot werd.. De vorige eigenaar/bewoners hebben meerdere overbruggingen en aanpassingen gemaakt aan dynamo/accu/relais aansluitingen. Dus ik heb eerst alles terug naar origineel hersteld, en pas daarna enkel de huishoud accu aangesloten met een nieuw, modern scheidingsrelais.( https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... ngsrelais/)

Ik heb de 13,7 volt gemeten met volle start accu ( met CTEK lader volgeladen, vervolgens met afgekoppelde accu lader gestart en gemeten). De huishoud accu was op dat moment NIET aangekoppeld.

Ik heb helaas géén ampere tang, dus kan de stroomsterkte van dynamo niet meten. Maar de boordspanning geeft altijd wel een redelijke indicatie (toch?)


Is er een krachtiger dynamo te plaatsen? ( JX diesel, met voornamelijk een koelkastje op de huishoud accu die nogal wat stroom kan trekken, verder geen bijzonderheden anders dan dat ik altijd met verlichting aan rijdt).
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14971
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Spanning / Dynamo

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Wat is de spanning met verbruikers aan?
Voor een VW dynamo is de 13.6 geen verkeerde waarde.
Stroom meten kan maar zegt niet veel meer dan hoe leeg een accu is.

Theo
Gebruikersavatar
impala
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 134
Lid geworden op: 21 mei 2011 14:31
Locatie: Lonneker/Enschede

Re: Spanning / Dynamo

Ongelezen bericht door impala »

Kan de massakabel van de accu naar de motor zijn, maar daar heb je al naar gekeken zo te zien.
Ook kan het in de kabels naar de startmotor zitten, of de startmotor zelf. Wat zijn de spanningen bij de startmotor tijdens starten?
Ik had ook een slecht contact in de startmotor. Nieuwe startmotor doet het (nog) beter. (Nog), omdat het een startmotor van 50 Euro was, maar werkt nog steeds na ongeveer een half jaar. Ik moet de originele nog een keer uit elkaar halen en schoonmaken als reserve...
Groeten,
Gertjan.

T3 Syncro 1986, 1.9 TDI AHU + AHF bak, 16" Mefro velgen
Volvo 245 1984
Volvo 145 1974
Citroen Mehari 1976
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: Spanning / Dynamo

Ongelezen bericht door Johannus »

De massakabel van accu was zeker verdacht. Daarom : eerst alles wat niet origineel was er tussenuit gehaald. Er waren dan wel redelijk dikke kabels gebruikt, met geknepen + gesoldeerde ogen, maar toch: De lengte was behoorlijk en het massa-slot was ook al overbrugt met een kortere kabel.

De dynamo moest daarnaast, voor een juiste werking van het scheidingsrelais, óók (en enkel) via het scheidingsrelais aangesloten worden.
Dus de dikke dynamo - accu kabel onderbroken.. En dynamo-scheidingsfilter-accu

Allemaal niet ideaal dus. Kan zelf lastig meten ( in m'n eentje ), maar vooralsnog lijkt alles op de originele bekabeling goed te functioneren.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: Spanning / Dynamo

Ongelezen bericht door Johannus »

Oplossing:

Garage belde.. lager van de dynamo ligt eruit. Dat wordt dus langs de revisie boer.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
impala
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 134
Lid geworden op: 21 mei 2011 14:31
Locatie: Lonneker/Enschede

Re: Spanning / Dynamo

Ongelezen bericht door impala »

Ok, bedankt voor de terugkoppeling.
Je zou toch verwachten dat dat lawaai zou maken? Of dat je gemeten spanning lager zou zijn.
Nou ja, mooi dat het probleem gevonden en op te lossen is.
Groeten,
Gertjan.

T3 Syncro 1986, 1.9 TDI AHU + AHF bak, 16" Mefro velgen
Volvo 245 1984
Volvo 145 1974
Citroen Mehari 1976
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Spanning / Dynamo

Ongelezen bericht door rick »

De staat (speling) van het lager kun je vaststellen door de snaar te lossen en met de hand axiaal druk uit te oefenen op de as. Dat is een standaard controle bij een grote beurt.
Door een te strakke snaar slijt het lager sneller.

Door een versleten lager zou in principe de omwentelingssnelheid af kunnen nemen maar dan zal de snaar achterblijven en gaan 'gillen' en snel verslijten. Dat is niet het geval. Als de dynamo met versleten lager 'normaal' draait heeft dat geen invloed op de laadspanning.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14971
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Spanning / Dynamo

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Johannus schreef: 13 jul 2017 14:22 Oplossing:

Garage belde.. lager van de dynamo ligt eruit. Dat wordt dus langs de revisie boer.
Zo die zag ik niet aankomen :D
Je zou verwachten dat een lager van zich laat horen, zeker als de dynamo vermogen moet leveren.

Theo
Gebruikersavatar
Johannus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 235
Lid geworden op: 30 mar 2016 12:33

Re: Spanning / Dynamo

Ongelezen bericht door Johannus »

Vergeet niet: het is een JX dieseltje he.. Moet je goed je best doen als versleten lager, als je boven de herrie van de diesel uit wilt komen.
Ik wist dat er iets lawaai maakte,. ik ging uit van de waterpomp. De schroevendraaier op oor/onderdeel methode gaf geen duidelijke uitslag. Waterpomp en dynamo zitten immers nogal star op elkaar vast.

Bij uitbouw van de dynamo om bij de waterpomp te komen, viel direct op dat de dynamo niet rammelvrij was :-)


Volgens de revisie meneer kan een dynamo op verschillende manieren kapot gaan, of beter: slijten. Door de slechte lagers kan o.a. de as iets slingeren, waardoor de koolborstels kunnen zweven, of scheef slijten of of of. van alles.

De afname in voltage bij verhoging toerental was daar een mooie indicatie voor.

Nu, gereviseerd, waarbij lagers vervangen zijn, spanningsregelaar vernieuwd ( met verse koolborstels) en de sleepringen afgedraaid, meet ik een nette 14,2 volt bij draaiende motor.
Revisie is, naast de juiste laadspanning/vermogen ook optisch mooi gelukt trouwens: Huisje in de ontvetter/beits bak geweest, tussenring weer netjes rood gespoten, waaierkap zwart, poelie zilver. Net een nieuwe. 8 tientjes verder. Dat wel.
Met vriendelijke groet,
Jaap


---------
PanelvanCamper 1990 1.6TD JX to be 1.9TDI AFN
Er moet toch iemand voorachteraan rijden in de file?
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Spanning / Dynamo

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Dat is geen geld voor een mooie Boschdynamo. [[thumbup]]
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
vw adventurewagon
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 jul 2011 16:59
Locatie: Antwerpen 2600

Re: Spanning / Dynamo

Ongelezen bericht door vw adventurewagon »

bus wilde niet startten,mijn accu had 11 volt, met externe batterij erbij om bus te kunnen starten sloeg die direct aan, bij draaiende motor 7 volt en zakte naar 5 volt, motor stil gelegd en ik meette terug 11 volt,
er stond niks van verbruikers op, karl :roll:
wat kan hier de oorzaak zijn?
minibus 1987 caravelleGL 1600td JX,
grote revisie gehad net onder 300 000km
groeten Karl
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14971
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Spanning / Dynamo

Ongelezen bericht door Theo Postma »

accu dood. dynamo stuk, V riem voor de dynamo te slap.

Theo
Plaats reactie