Mijn postbusje heeft een kachel en extra accu. Het lijkt allemaal fabrieksorigineel, maar denk niet dat ik de kachel in stand kan houden, de draden zijn verknipt. Of zijn ze makkelijk uit te vogelen en te herstellen? Er zit veel zaagsel in de ene buis, de andere ligt los.
En was de extra accu speciaal hiervoor? Zit een relais bij, vermoedelijk om je startaccu te scheiden bij contact af. Kent iemand deze opzet? Handig dat t er al zit voor camper-elektra!
Kachel en extra accu
Kachel en extra accu
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Zoltan
- a_j
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 07 jun 2012 21:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Kachel en extra accu
Ja, deze opstelling is standaard zo geleverd op sommige uitvoeringen, tweede accu inderdaad voor de kachel omdat die redelijk wat stroom kan trekken tijden starten van de kachel elke keer dat ie aanslaat. Tweede accu met relais zorgt ervoor dat je dus nooit met lege startaccu komt te staan. Kachel opnieuw aansluiten kan wel, maar ik zie dat je het regelapparaat mist, deze zit op het houdertje wat je op foto 3 links naast de afgeknipte kabel ziet. Zit het dieselpompje nog wel onder de bus? Het is een vrij simpele kachel de D2L, heb er afgelopen winter zelf ook eentje rereviseerd. schema's zijn o.a. hier te vinden: http://www.standkachels.com/.
Groeten, Aart
T3 Joker 1984; 1.6D -> 1.6TD -> 2.0 GTI ADY
T3 Joker 1984; 1.6D -> 1.6TD -> 2.0 GTI ADY
-
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 714
- Lid geworden op: 06 apr 2005 13:20
- Locatie: apeldoorn
Re: Kachel en extra accu
Beste mensen.
Is het niet zo dat je uiteindelijk de accu's leegtrekt als je de kachel lang gebruikt?
Ik heb moj laten vertellen dat je bij gebruik van de kachel de bus op 220 volt moet hebben staan. Anders trek je dus accu leeg.
Werd mij verteld toen ik bij gespecialiseerd bedrijf in mijn woonplaats de kachel ivm startproblemen verwarming liet nazien.
Groet
Henk
Is het niet zo dat je uiteindelijk de accu's leegtrekt als je de kachel lang gebruikt?
Ik heb moj laten vertellen dat je bij gebruik van de kachel de bus op 220 volt moet hebben staan. Anders trek je dus accu leeg.
Werd mij verteld toen ik bij gespecialiseerd bedrijf in mijn woonplaats de kachel ivm startproblemen verwarming liet nazien.
Groet
Henk
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3038
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Kachel en extra accu
Als het goed in mekaar zit, trekt je er hoogstens 1 leeg en dan moet je 'lang' definieren als "weken". Tenzij je je kachel hebt vervangen door een electrisch exemplaar natuurlijk.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Re: Kachel en extra accu
Het is inderdaad vooral het opstarten wat veel stroom vraagt. Of je weken zonder bijladen kunt betwijfel ik. (Je start de kachel doorgaans 's ochtends en 's avonds). In de praktijk gaat het prima, want met een camper sta je veelal niet lang op dezelfde plaats. (En anders is er 230V van een camping of heb je je camper volledig offgridproof gemaakt met zonnecellen...)
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen