Kachel en extra accu

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Zollie
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 aug 2017 21:15

Kachel en extra accu

Ongelezen bericht door Zollie »

Mijn postbusje heeft een kachel en extra accu. Het lijkt allemaal fabrieksorigineel, maar denk niet dat ik de kachel in stand kan houden, de draden zijn verknipt. Of zijn ze makkelijk uit te vogelen en te herstellen? Er zit veel zaagsel in de ene buis, de andere ligt los.

En was de extra accu speciaal hiervoor? Zit een relais bij, vermoedelijk om je startaccu te scheiden bij contact af. Kent iemand deze opzet? Handig dat t er al zit voor camper-elektra!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Zoltan
Gebruikersavatar
a_j
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 316
Lid geworden op: 07 jun 2012 21:11
Locatie: Eindhoven

Re: Kachel en extra accu

Ongelezen bericht door a_j »

Ja, deze opstelling is standaard zo geleverd op sommige uitvoeringen, tweede accu inderdaad voor de kachel omdat die redelijk wat stroom kan trekken tijden starten van de kachel elke keer dat ie aanslaat. Tweede accu met relais zorgt ervoor dat je dus nooit met lege startaccu komt te staan. Kachel opnieuw aansluiten kan wel, maar ik zie dat je het regelapparaat mist, deze zit op het houdertje wat je op foto 3 links naast de afgeknipte kabel ziet. Zit het dieselpompje nog wel onder de bus? Het is een vrij simpele kachel de D2L, heb er afgelopen winter zelf ook eentje rereviseerd. schema's zijn o.a. hier te vinden: http://www.standkachels.com/.
Groeten, Aart
T3 Joker 1984; 1.6D -> 1.6TD -> 2.0 GTI ADY
henkvanheerikhuize
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 714
Lid geworden op: 06 apr 2005 13:20
Locatie: apeldoorn

Re: Kachel en extra accu

Ongelezen bericht door henkvanheerikhuize »

Beste mensen.

Is het niet zo dat je uiteindelijk de accu's leegtrekt als je de kachel lang gebruikt?

Ik heb moj laten vertellen dat je bij gebruik van de kachel de bus op 220 volt moet hebben staan. Anders trek je dus accu leeg.

Werd mij verteld toen ik bij gespecialiseerd bedrijf in mijn woonplaats de kachel ivm startproblemen verwarming liet nazien.

Groet

Henk
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Kachel en extra accu

Ongelezen bericht door krisg »

Als het goed in mekaar zit, trekt je er hoogstens 1 leeg en dan moet je 'lang' definieren als "weken". Tenzij je je kachel hebt vervangen door een electrisch exemplaar natuurlijk.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Kachel en extra accu

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Het is inderdaad vooral het opstarten wat veel stroom vraagt. Of je weken zonder bijladen kunt betwijfel ik. (Je start de kachel doorgaans 's ochtends en 's avonds). In de praktijk gaat het prima, want met een camper sta je veelal niet lang op dezelfde plaats. (En anders is er 230V van een camping of heb je je camper volledig offgridproof gemaakt met zonnecellen...)
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Plaats reactie