Dynamo + accu probleem: opgelost!

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Dynamo + accu probleem: opgelost!

Ongelezen bericht door blauw »

Hoi,

Omdat het ook wel eens leuk is om mede te delen dat een probleem opgelost is: bij dezen de oplossing van mijn acculaadperikelen.
En wie weet helpt het ook iemand die met een dergelijk probleem te maken krijgt.

Een tijd terug heb ik een nieuwe dynamo moeten kopen omdat steeds vaker het laadlampje ging branden totdat de accu helemaal niet meer laadde. Dus bus was niet te starten. Met nieuwe dynamo leek dit opgelost. Totdat de accu toch wel aardig leeg leek wanneer ik de bus na een lange rit weer wilde starten(motor was afgeslagen). Later gebeurde dit nog eens. En tenslotte kon de accu ook met doorverbinden met andere autoaccu (met lopende motor) niet meer tot leven gewekt kon worden.

Nieuwe accu. En toch niet helemaal lekker krachtig starten na een rit.
Toen tijdens het rijden gemeten (ja dat kan in een T3!), bleek af en toe wel/af en toe niet te laden (meer onder de 13 volt laadspanning dan erboven).
Ik dacht aan zwaar stroomverlies. Kortsluiting of zo. Je wordt er ook niet zekerder van als electrabeet, die rare metingen. Helemaal niet leuk was het om daarna op de de tweede rijbaan te staan op de A2 met een T3 waarvan de motor afsloeg en niet meer wilde starten. Dit in file-situatie die net begint op te lossen. Gelukkig kwam er een vriendelijke mevrouw (de chauffeur dus, cool!) uit de vrachtwagen met oplegger achter mij die samen met een behulpzame man de bus aanduwde waarna ik deze weer wist te starten. De motor heb ik niet meer af laten slaan...
Zit er dan ergens een draadbreuk? Wel lekstroom gevonden van 0,75 A. Lijkt mij veel, maar dit is alleen wanneer het contact op aan staat. Dus misschien in dat geval acceptabel (?). Gezocht naar lekstroom, alle zekeringen los, zonder resultaat. Draden achterin de bus los, gaf ook geen oplossing.
Dan de draden maar doormeten: er bleek wel zeker contact te zijn vanaf te + van de dynamo tot aan de + van de accu. Multimeter gaf een goede piep als signaal van verbinding (dit echter zonder goede laadspanning). Wederom niet bemoedigend voor mijn vertrouwen in de electra van de bus en de electra in het algemeen. Hele forum doorgezocht, ook nog de suggestie gevonden dat er een stroompje moet lopen van de gelijkrichter in de cockpit naar de dynamo. Meting bij de dynamo gaf aan 14+ volt, dus dit stroompje was er gelukkig wel.

Er stond ook ergens dat je gewoon de draad van de dynamo naar de accu moest volgen. Dat had ik visueel al gedaan. Maar nu maar eens met de hand erop(!!de + van de accu eraf!!). Bleek de moer op het draadeind van de startmotor wat lossig te zitten. Het lange oog (zo noem ik het maar) dat op het draadeind zit, kon heen en weer geduwd worden. Deze moer goed aandraaien was alles wat nodig was om een mooie laadspanning te krijgen (boven de 13,5 volt) [[thumbup]] . En ik ben bang dat dit aandraaien ook de aanschaf van een nieuwe dynamo en accu onnodig had gemaakt...
De oude accu heb ik weer flink geladen door deze tijdens een stuk snelwegrit aan de nwe. te koppelen. Starten met deze accu moet ik nog uitproberen. Ook wil ik kijken of de oude dynamo het nog doet. Het is een tijdje geleden, maar volgens mij had ik wel gemeten op die oude dynamo en was er niet genoeg spanning (ik ben zoals gezegd geen electragenius).

Toch weer wat dikkere vrienden geworden met mijn multimeter en weer een stapje gemaakt in het mij eigen maken van de bus!
Oja, de motor is vóór dit hele verhaal ingebouwd in een Vakgarage. Daar durf ik mijn bus niet meer te brengen. Bij inbouw retourslang afgedopt, een slangetje van ring koelvloeistof in motorruimte afgedopt. Ik vrees dat het moertje op de startmotor er met de hand is opgedraaid. Het hele verhaal van "reparatie" aan de motor bij dit bedrijf (met als gevolg dat we de motor helemaal moesten laten reviseren op Texel), zal ik jullie besparen.

Groeten,
Arjan, nu weer blij rijdend met volle accu en een auto die accuut start.
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Dynamo + accu probleem: opgelost!

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Mooi dat je het verteld wat je gevonden hebt.
En dat maar weer eens blijkt dat een elektrische verbinding onder belasting, dan pas door het ijs zakt.
En dat zou je dan weer kunnen meten met je meter, gewoon met lopende motor een Ohms meting doen tussen de twee punten.
90% van electik problemen zijn terug te brengen op slechte stekkers en contacten.

Theo
Gebruikersavatar
Henk4711
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4383
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:03
Locatie: Nieuwegein

Re: Dynamo + accu probleem: opgelost!

Ongelezen bericht door Henk4711 »

Dat ben ik toch niet geweest????????? [[sad]]
Groeten
Henk [[thumbup]]
Iedereen is goed in "iets"!!!
'81 CU 2ltr Zelfbouw Camper sinds '88
A Ford Sport coupe '29( verkocht na precies 25jaar )
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Dynamo + accu probleem: opgelost!

Ongelezen bericht door blauw »

Nee Henk, ik heb het over een Vakgarage, zo heten die garages. Soort Kwikfit maar dan beter.

Groeten,
Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Plaats reactie