Camper elektra

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Camper elektra

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Ik ben mijn bus aan het ombouwen tot camper en ben nu bezig met de elektra. Voor ik begin wil ik goed voorbereid zijn om zo min mogelijk verrassingen tegen te komen. Elektra is echter niet mijn sterkste kan dus ik heb jullie hulp nodig om met me mee te denken, tips en advies te geven en te waarschuwen als ik domme dingen ga doen

Mijn plan is om het hele systeem om het originele Westfalia systeem te baseren hiervoor heb ik al de benodigde kabelboom om de koelkast en watertank aan te sluiten. Ook zit er bij het interieur een accu lader ik weet alleen niet of deze nog werkt dus dat zal ik tzt moeten testen. Wat er in de kabelboom mist is de zekeringenkast toch niet onbelangrijk. Aangezien ik best wel een hoop dingen via de huishoudaccu wil laten lopen moet er een nieuwe zekeringenkast komen welke ik wil bevestigen in het keukenkastje zodat ik er makkelijk bij kan als het moet. Ik weet echter niet waar ik op moet letten. Ik wil het volgende aansluiten de koelkast, standkachel, watertanklevelsensor(moet deze gezekerd?), kraantje, 12V pluggen, de binnen verlichting en radio (lopen als ik het goed gelezen heb via de originele zekeringen kast voor in), verstralers rondom de auto (ik ga uit van max 5 groepen). Bij elkaar opgeteld worden dit dus 9 of 10 zekeringen. Ik zit zelf te denken om 2 van deze klik te bestellen hou ik nog wat plek over voor eventuele toevoegingen in de toekomst.
Als HHaccu ben ik van plan om een Optima Yellow top te bestellen in de maximale grote die onder de voorstoel past. Nog suggesties waar deze met een leuke korting te krijgen zijn?
Om de HHaccu op te laden wil ik deze hoofdzakelijk aansluiten op de dynamo aangezien ik verwacht nauwelijks aan de paal te staan met mijn camper en veel te rijden. Hiervoor heb ik 2 dingen voor bij zien komen een scheidingsrelay of een diode. Deze klik zag ik al in meerdere topics voorbij komen werkt dat ook in combinatie met de yellow top, mijn andere accu is een normale start accu voor zolang die het volhoud.
Verder besteld ik natuurlijk nog wat extra draad, krimpkousjes en steekconnectors en niet te vergeten ene massastrip voor de minpool op mijn HHaccu. vergeet ik dan nog iets?
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Camper elektra

Ongelezen bericht door krisg »

In de orignele westfalia zitten er 2 (ja twee!) zekeringen op de stijl achter de bestuurderszetel. Die dienen voor koelkast,waterpomp en standkachel.
Is het wel een goed idee om er zelf aan te beginnen als je je afvraagt of iets moet afgezekerd worden ?
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Camper elektra

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Bedankt voor de tip voor de accu. Ik begrijp je punt maar wil het toch graag zelf doen eventueel met hulp. Denk niet dat ik enorm gevaarlijke situaties ga creëeren en wil straks instaat zijn om waar ik ook ben zelf reparaties te kunnen uitvoeren. In mijn kabelboom ontbreken geloof ik wat dingen waaronder de zekeringen en accu aansluiting. Vandaar mijn vraagteken bij of de watersensor moet worden gezekerd. Verder is het een zooitje met geknipte en gerepareerde draaden die ik nu goed en veilig wil repareren door middel van solderen en krimpkous. Kroonsteentjes horen naar mijn idee niet thuis in een auto.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Camper elektra

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Vandaag weer even verder gewerkt vooral besloten dat ik dingen moet gaan bestellen dan word het allemaal wat concreter en duidelijker. Ik twijfel nog over het gebruik van de scheidingsrelay aangezien mijn bus is uitgevoerd als radiobus bij de Duitse Bundeswher heb ik een constructie met 2 dynamo's achterin. Een van deze dynamo's lijkt niet aangesloten op het moment wat of betekend dat deze stuk is of dat deze met het verwijderen van het radiosysteem overbodig werd. Inplaats van een scheidingsrelay moet het dan ook mogelijk zijn om deze te gebruiken om de huishoudaccu te laden lijkt me. Verder moet ik nog even uitzoeken hoe dik de kabel naar de accu moet worden zodat ik deze samen met de accu klemmen kan gaan halen.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Camper elektra

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Oeps, bij de controleren of de 2de dynamo nog genoeg stroom leverde kwam ik er achter waarom er een 2de dynamo aanwezig was. Deze blijkt voor een 24V systeem te zijn. Dan word het dus toch een scheidingsrelay.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Camper elektra

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Geen idee eigenlijk. Bedankt voor de tip ik ga even uitzoeken hoe zo'n spanningsregelaar precies werkt en of ze uitwisselbaar zijn.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Camper elektra

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Het is zeer ongebruikelijk dat je een 24 volt dynamo aantreft in een personen auto.
Weet je dit zeker?
Want dat houd in dat je ook 2 accu's in serie hebt staan voor de 24 volt.

Theo
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Camper elektra

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Ja ik weet heel zeker dat het een 24 Volt dynamo is. Op de spannings regelaar staat 28,5V en die spanning kreeg ik ook op de multimeter. Mijn bus is een ex bundeswher en waarschijnlijk heeft er origineel ook een 24V accu in mijn bus gezeten voor de radio installatie. Net even langs de lokale dynamo handel gegaan. Met een nieuwe spanningsregelaar heb ik nu 2 12V dynamo's, enige is dat de omgebouwde dynamo als het goed is nog maar de helft van de ampere's levert. Voor het laden van de extra accu zou dat niet zoveel uit moeten maken.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Camper elektra

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Zo even wat gedachten, het afgegeven vermogen veranderd niet.(?)
Van de drie groot eenheden verander je de spanning, die wordt gehalveerd dan moet de stroom omhoog gaan om het af gegeven vermogen weer te halen.
(Ik zie vast iets over het hoofd bij de werking van een dynamo :D )

Theo
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Camper elektra

Ongelezen bericht door krisg »

misschieneen beperking van de spanningsregelaar ?
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Camper elektra

Ongelezen bericht door Bob »

Theo Postma schreef: 12 feb 2018 16:35 Het is zeer ongebruikelijk dat je een 24 volt dynamo aantreft in een personen auto.
Weet je dit zeker?
Want dat houd in dat je ook 2 accu's in serie hebt staan voor de 24 volt.

Theo
In militaire voertuigen is dit wel gebruikelijk.
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Camper elektra

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Ze wouden me niet hebben bij het leger Bob :buiken:
Was ook nooit goed gekomen met het leger als ik wel geweest was......

Theo
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Camper elektra

Ongelezen bericht door Bob »

:buiken:
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Camper elektra

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Die 24V spanning was enkel voor accessoires. Dus voertuig eigen boordspanning 12V en de inbouw radioset of werkplaatsuitvoering 24V. Maar zo zijn er ook 2e 12V dynamo's geweest voor bijvoorbeeld (grens)politiewagens, douanewagens, rijdende bureau's etc.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Camper elektra

Ongelezen bericht door insomnia »

2e dynamo verwijderen levert wel weer brandstofbesparing op lijkt me? (wat weer resulteert in lager brandstofverbruik.. )

toch?

Voordeel: lager brandstofverbruik en altijd vollere accu's

heb je veel grotere stroomverbruikers waardoor je vaker/sneller accu's moet laden? dan is het rendabel.. heb je dat niet dan vraag ik mij af wat de toegevoegde waarde blijft van een 2e dynamo?

(ik heb in mijn camper wel 2 accu's maar alles gaat via de reguliere dynamo (1))

ps ik ben niet zo sterk in energietechniek dus vandaar de vraagtekens. :wink:
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Camper elektra

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

De reden dat er een 2de dynamo aanwezig was, heeft te maken met de 24V uitrusting die ooit in de bus aanwezig was. 24V betekend minder ampere's voor het zelfde vermogen dus dat is gunstig in veel gevallen. Over brandstof besparing maak ik me niet zo'n zorgen, ik heb me al lang neergelegd bij de draaikolk in m'n tank. Vond het nu wel makkelijk en het is ook wat goedkoper op deze manier. Bij komend voordeel is ook dat ik nu standaard een reserve dynamo bij heb haha.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Plaats reactie