Pagina 1 van 1

Camper elektra

Geplaatst: 10 jan 2018 08:40
door VW_Sk8r
Ik ben mijn bus aan het ombouwen tot camper en ben nu bezig met de elektra. Voor ik begin wil ik goed voorbereid zijn om zo min mogelijk verrassingen tegen te komen. Elektra is echter niet mijn sterkste kan dus ik heb jullie hulp nodig om met me mee te denken, tips en advies te geven en te waarschuwen als ik domme dingen ga doen

Mijn plan is om het hele systeem om het originele Westfalia systeem te baseren hiervoor heb ik al de benodigde kabelboom om de koelkast en watertank aan te sluiten. Ook zit er bij het interieur een accu lader ik weet alleen niet of deze nog werkt dus dat zal ik tzt moeten testen. Wat er in de kabelboom mist is de zekeringenkast toch niet onbelangrijk. Aangezien ik best wel een hoop dingen via de huishoudaccu wil laten lopen moet er een nieuwe zekeringenkast komen welke ik wil bevestigen in het keukenkastje zodat ik er makkelijk bij kan als het moet. Ik weet echter niet waar ik op moet letten. Ik wil het volgende aansluiten de koelkast, standkachel, watertanklevelsensor(moet deze gezekerd?), kraantje, 12V pluggen, de binnen verlichting en radio (lopen als ik het goed gelezen heb via de originele zekeringen kast voor in), verstralers rondom de auto (ik ga uit van max 5 groepen). Bij elkaar opgeteld worden dit dus 9 of 10 zekeringen. Ik zit zelf te denken om 2 van deze klik te bestellen hou ik nog wat plek over voor eventuele toevoegingen in de toekomst.
Als HHaccu ben ik van plan om een Optima Yellow top te bestellen in de maximale grote die onder de voorstoel past. Nog suggesties waar deze met een leuke korting te krijgen zijn?
Om de HHaccu op te laden wil ik deze hoofdzakelijk aansluiten op de dynamo aangezien ik verwacht nauwelijks aan de paal te staan met mijn camper en veel te rijden. Hiervoor heb ik 2 dingen voor bij zien komen een scheidingsrelay of een diode. Deze klik zag ik al in meerdere topics voorbij komen werkt dat ook in combinatie met de yellow top, mijn andere accu is een normale start accu voor zolang die het volhoud.
Verder besteld ik natuurlijk nog wat extra draad, krimpkousjes en steekconnectors en niet te vergeten ene massastrip voor de minpool op mijn HHaccu. vergeet ik dan nog iets?

Re: Camper elektra

Geplaatst: 10 jan 2018 10:18
door krisg
In de orignele westfalia zitten er 2 (ja twee!) zekeringen op de stijl achter de bestuurderszetel. Die dienen voor koelkast,waterpomp en standkachel.
Is het wel een goed idee om er zelf aan te beginnen als je je afvraagt of iets moet afgezekerd worden ?

Re: Camper elektra

Geplaatst: 10 jan 2018 10:52
door VW_Sk8r
Bedankt voor de tip voor de accu. Ik begrijp je punt maar wil het toch graag zelf doen eventueel met hulp. Denk niet dat ik enorm gevaarlijke situaties ga creëeren en wil straks instaat zijn om waar ik ook ben zelf reparaties te kunnen uitvoeren. In mijn kabelboom ontbreken geloof ik wat dingen waaronder de zekeringen en accu aansluiting. Vandaar mijn vraagteken bij of de watersensor moet worden gezekerd. Verder is het een zooitje met geknipte en gerepareerde draaden die ik nu goed en veilig wil repareren door middel van solderen en krimpkous. Kroonsteentjes horen naar mijn idee niet thuis in een auto.

Re: Camper elektra

Geplaatst: 15 jan 2018 18:32
door VW_Sk8r
Vandaag weer even verder gewerkt vooral besloten dat ik dingen moet gaan bestellen dan word het allemaal wat concreter en duidelijker. Ik twijfel nog over het gebruik van de scheidingsrelay aangezien mijn bus is uitgevoerd als radiobus bij de Duitse Bundeswher heb ik een constructie met 2 dynamo's achterin. Een van deze dynamo's lijkt niet aangesloten op het moment wat of betekend dat deze stuk is of dat deze met het verwijderen van het radiosysteem overbodig werd. Inplaats van een scheidingsrelay moet het dan ook mogelijk zijn om deze te gebruiken om de huishoudaccu te laden lijkt me. Verder moet ik nog even uitzoeken hoe dik de kabel naar de accu moet worden zodat ik deze samen met de accu klemmen kan gaan halen.

Re: Camper elektra

Geplaatst: 12 feb 2018 12:33
door VW_Sk8r
Oeps, bij de controleren of de 2de dynamo nog genoeg stroom leverde kwam ik er achter waarom er een 2de dynamo aanwezig was. Deze blijkt voor een 24V systeem te zijn. Dan word het dus toch een scheidingsrelay.

Re: Camper elektra

Geplaatst: 12 feb 2018 15:07
door VW_Sk8r
Geen idee eigenlijk. Bedankt voor de tip ik ga even uitzoeken hoe zo'n spanningsregelaar precies werkt en of ze uitwisselbaar zijn.

Re: Camper elektra

Geplaatst: 12 feb 2018 16:35
door Theo Postma
Het is zeer ongebruikelijk dat je een 24 volt dynamo aantreft in een personen auto.
Weet je dit zeker?
Want dat houd in dat je ook 2 accu's in serie hebt staan voor de 24 volt.

Theo

Re: Camper elektra

Geplaatst: 12 feb 2018 18:04
door VW_Sk8r
Ja ik weet heel zeker dat het een 24 Volt dynamo is. Op de spannings regelaar staat 28,5V en die spanning kreeg ik ook op de multimeter. Mijn bus is een ex bundeswher en waarschijnlijk heeft er origineel ook een 24V accu in mijn bus gezeten voor de radio installatie. Net even langs de lokale dynamo handel gegaan. Met een nieuwe spanningsregelaar heb ik nu 2 12V dynamo's, enige is dat de omgebouwde dynamo als het goed is nog maar de helft van de ampere's levert. Voor het laden van de extra accu zou dat niet zoveel uit moeten maken.

Re: Camper elektra

Geplaatst: 12 feb 2018 18:46
door Theo Postma
Zo even wat gedachten, het afgegeven vermogen veranderd niet.(?)
Van de drie groot eenheden verander je de spanning, die wordt gehalveerd dan moet de stroom omhoog gaan om het af gegeven vermogen weer te halen.
(Ik zie vast iets over het hoofd bij de werking van een dynamo :D )

Theo

Re: Camper elektra

Geplaatst: 12 feb 2018 18:52
door krisg
misschieneen beperking van de spanningsregelaar ?

Re: Camper elektra

Geplaatst: 12 feb 2018 20:42
door Bob
Theo Postma schreef: 12 feb 2018 16:35 Het is zeer ongebruikelijk dat je een 24 volt dynamo aantreft in een personen auto.
Weet je dit zeker?
Want dat houd in dat je ook 2 accu's in serie hebt staan voor de 24 volt.

Theo
In militaire voertuigen is dit wel gebruikelijk.

Re: Camper elektra

Geplaatst: 12 feb 2018 20:44
door Theo Postma
Ze wouden me niet hebben bij het leger Bob :buiken:
Was ook nooit goed gekomen met het leger als ik wel geweest was......

Theo

Re: Camper elektra

Geplaatst: 12 feb 2018 21:24
door Bob
:buiken:

Re: Camper elektra

Geplaatst: 12 feb 2018 21:55
door RoonT3
Die 24V spanning was enkel voor accessoires. Dus voertuig eigen boordspanning 12V en de inbouw radioset of werkplaatsuitvoering 24V. Maar zo zijn er ook 2e 12V dynamo's geweest voor bijvoorbeeld (grens)politiewagens, douanewagens, rijdende bureau's etc.

Re: Camper elektra

Geplaatst: 13 feb 2018 09:42
door insomnia
2e dynamo verwijderen levert wel weer brandstofbesparing op lijkt me? (wat weer resulteert in lager brandstofverbruik.. )

toch?

Voordeel: lager brandstofverbruik en altijd vollere accu's

heb je veel grotere stroomverbruikers waardoor je vaker/sneller accu's moet laden? dan is het rendabel.. heb je dat niet dan vraag ik mij af wat de toegevoegde waarde blijft van een 2e dynamo?

(ik heb in mijn camper wel 2 accu's maar alles gaat via de reguliere dynamo (1))

ps ik ben niet zo sterk in energietechniek dus vandaar de vraagtekens. :wink:

Re: Camper elektra

Geplaatst: 13 feb 2018 14:49
door VW_Sk8r
De reden dat er een 2de dynamo aanwezig was, heeft te maken met de 24V uitrusting die ooit in de bus aanwezig was. 24V betekend minder ampere's voor het zelfde vermogen dus dat is gunstig in veel gevallen. Over brandstof besparing maak ik me niet zo'n zorgen, ik heb me al lang neergelegd bij de draaikolk in m'n tank. Vond het nu wel makkelijk en het is ook wat goedkoper op deze manier. Bij komend voordeel is ook dat ik nu standaard een reserve dynamo bij heb haha.