Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
t3t3t3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 apr 2018 20:19

Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door t3t3t3 »

Hi busvrienden,

Dit is mijn bus:

Afbeelding

Per september ga ik voor onbepaalde tijd op reis. Richting Portugal, Spanje, Marokko (wil tussen de 20 en 25 graden blijven).

Ik heb de bus zonder bankje/bed en keukenblok gekocht. Dit ben ik nu zelf aan het inrichten.

Ik wil zonnepanelen om de volgende items te kunnen voorzien van stroom:

- Compressor koelkast
- Kleine waterkoker
- Laden van twee laptops
- Laden van twee telefoons
- Nachtlampje

Op het dak van mijn bus heb ik plek voor twee panelen. De twee grote vlakken links en rechts naast het dakraam zijn 110 x 100 cm breed.

- Hoe pak ik dit aan? De eerste stap lijkt mij het berekenen van het stroomverbruik van de apparaten die ik wil voeden met de panelen. Alleen ik weet niet hoe dat moet. Kan iemand me daarbij helpen?
- Vervolgens ben ik benieuwd welke panelen / omvormer/ accu jullie mij aanraden?
- Meer info/tips over dit onderwerp zijn van harte welkom. Zoals je merkt ben ik een beginner op dit gebied.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Laatst gewijzigd door t3t3t3 op 14 feb 2019 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Jasper
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14971
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Als eerste ga je je vermogen behoefte op tellen.
Wat is de vraag en dan ga je bekijken hoe en hoe groot het aanbod moet worden om de vraag te kunnen bij houden.

Theo
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door insomnia »

Als ik de behoefte zie (welke stroomverbruikers) gok ik dat je elke beschikbare vierkante cm op je dak nodig ga hebben.

Er zijn dunne "plakbare" panelen die erg mooi en subtiel zijn maar waarbij de opbrengst lager van is.
Accu's moeten bij voorkeur kunnen tegen full drain (geheel leeg) een conventionele accu kan daar niet tegen en zal kapot gaan. Je zal al gauw in het gebied yellow top (=merk) type komen
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Water koken kun je inderdaad beter op je gasfornuis doen. Qua accu plaatsen de meeste mensen de grootste semitractie accu die nog onder de bestuurdersstoel past. In jou geval waarbij je het gehele interieur zo te horen nog bouwt zou ik overwegen een grote 100+ Ah accu te plaatsen ergens in een kast of onder het bed. Zorg dat je er makkelijk bij kunt als er een keer een andere in moet. Je levert dan wel in op bergruimte maar ik verwacht van je verhaal dat je wel eens langer op een plek wilt blijven en als de zon niet zo lekker schijnt heb je dan wat langer stroom uit je accu. Verder een goede tip met bouwen. Maak een volledig ontwerp wat, waar en hoe. Dan hoef je niet telkens overal omheen te werken. Bijv. Zelf heb ik eerst de kasten geplaatst en ben toen pas de elektra en water gaan aanleggen. Ik moest nu telkens om alle kastjes heen werken als ik met isoleren als na gedacht had over elektra en water had ik dat toen makkelijker weg kunnen werken.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
t3t3t3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 apr 2018 20:19

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door t3t3t3 »

Bedankt voor jullie waardevolle advies!

Goed idee om de waterkoker te laten schieten. Water kook ik inderdaad wel in een pannetje.

Door de tip over het ontwerp heb ik nog niks permanent vast gezet. Ben alle onderdelen aan het uitzoeken en uittekenen. Als ik alles heb pas inbouwen.

Ik heb inmiddels een beter beeld van mijn stroomverbruikers. Dit worden:

- Compressor koelkast DOMETIC COOLMATIC CB 36: 45W (dit is het enige wat bij de specs staat https://www.dometic.com/nl-nl/nl/produc ... 36-_-63736)

- Twee laptop laders: 1,5A (input) x 2 = 3A

- Telefoon lader: 0,15A (input) x 2 = 0,3A

- Paar LED lampen: geen idee

- 10L dompelpomp (https://www.dewitschijndel.nl/comet-ele ... ompelpomp/): verbruik staat er niet bij

- PC fans 80x80mm: 0,14A (input) x 2 = 0,28A (https://www.allekabels.nl/koeler/214/10 ... r-12v.html)

- Dakluik ventilator: 1,25A (gemiddeld), https://www.dewitschijndel.nl/thule-ven ... entilator/

Zoals je merkt vind ik het berekenen van het stroomverbruik nog lastig. Wil iemand me hierbij helpen? Ik kom uit omgeving Nijmegen. Mocht je uit de buurt komen en een keer hierover advies willen geven, heel graag!

Gr Jasper
Groeten Jasper
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door krisg »

De laptop- en telefoonladers zijn duidelijk stromen bij 230V input.
Ofwel werk je dan met een omvormer ofwel ga je op zoek naar 12V versies van die laders.
Waarbij dat laatste waarschijnlijk het betere rendement oplevert.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14971
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Zorgen de je van alle gebruikers een gemeenschappelijke deler hebt.
Gebruikelijk is hiervoor de spanning te nemen.
Dan tel je alle vermogens bij elkaar op, uitgedrukt in Watt.
De formule om het vermogen uit te rekenen: P = U X I waarbij P staat voor vermogen uitgedrukt in Watt en U staat voor spanning uitgedrukt in Volt en tot slot de I is voor de stroom uitgedrukt in Ampère.
Het leuke is nu als je het vermogen weet, dit geld voor gelijkstroom als voor wisselstroom.

Theo
Gebruikersavatar
Jeltuh
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 29 mei 2013 20:51
Locatie: Franeker

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door Jeltuh »

Dus:
Koelkast (vollast) 45W
Laptops (3A*220V) : 660W (beter is met je accucapaciteit te rekenen. 660W lijkt mij niet realistisch)
Telefoonladers (4a*5V) : 20W
Led lampen (3W per stuk?): 18W
PC fan (0.28A*12V) : 3.5W
Dakluik (1,5A*12v): 18W

Totaal ex laptopladers (zonder omvormverliezen) wanneer alles in gebruik is: 104W. De truc is natuurlijk dat niet alles volcontinue aan staat, en 's nachts schijnt de zon niet.

Voor de accucapaciteit bij nachten van 12 uur en verbruikers: Koelkast, telefoon (20W continu is natuurlijk niet realistisch, maar compenseren de led lampen voor de volgende berekening), pc fans, dakluik 86,5W*12h=1038Wh nodig. Bij 12V is dat een capaciteit van 86,5Ah. Tel je daar de laptops bij op (accus van elk 64Wh?) dan kom je op 1166Wh/12V=97Ah. Nu kun je een accu opzoeken die 100Ah leeg getrokken kan worden.

Dan wil je deze 1166Wh weer terug laden in ca 12h. Plus het continu verbruik overdag: koelkast, pc fan, dakluik = 66,5W*12h=798Wh. Totaal te leveren overdag is dus 1964Wh. 1964Wh/12h= 163W paneel.

Mijn advies zou zijn 200W paneelcapaciteit en een accu die minimaal 100Ah leeg getrokken kan worden. Dit is natuurlijk een over de duim berekening, geen verliezen mee genomen en er is vast ook eens een niet zonnige dag. Bouw daar zelf een veiligheidsmarge voor in.

Misschien schiet Theo dit compleet lek maar dat daar leer ik dan graag van :)
Groeten,
Jelte

Dehler Profi 2.1WBX '88
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Even tussen door maar ik zie pc fans in je lijstje staan? Als die bedacht zijn om de koelkast te koelen kunnen ze uit het lijstje nu je een compressor koelkast hebt. Die ventilatoren zijn alleen van belang voor extra koeling bij een absorbtie koelkast. Scheelt weer in de kosten en het stroom verbruik ;)
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14971
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Jeltuh schreef: 25 jul 2018 09:21

Misschien schiet Theo dit compleet lek maar dat daar leer ik dan graag van :)
Nee Jelte, das nergens voor nodig.
Zo moeilijk is het niet, je schrijft het zo even uit. :D
Wat je niet vergeten moet is, Vermogen kan nooit verloren gaan, wat er in gaat moet er uit komen.
Vergelijk het met een waterstraal, 10 liter water met veel druk of weinig druk, blijft 10 liter water.
De koelkast is opgave van het verbruik in hoeveel tijd? Dat kon in niet zo snel vinden.
Dus neem ik aan dat dit het gemiddelde verbruik is.
Prijs van zo een ding is totaal onrealistisch, van wat geboden wordt.

Theo
Rebus
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 okt 2011 20:12

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door Rebus »

Hoi Jasper,

Ik rij nu 4 jaar met een 130Wp zonnepaneel op m'n hefdak. Met daaraan een goedkoop 12v Chinees omvormertje van 10A en twee HH-startaccu's van 75Ah. Daarop loopt een losse compressorkoelkast, 2 telefoonladers en 1 laptoplader.

Dat werkt meer dan prima. Ik denk zelfs dat 100Wp ook zou voldoen. Als de accu's (doordat ik echt met m'n dak in de bomen sta) na 2-3 dagen zakken van 13,2V naar 12,6V, dan zijn ze na een halve dag in de zon weer vol. Ook in NL in maart bijvoorbeeld. Op erg bewolkte dagen duurt het wat langer. Andere type accu's kunnen beter diep ontladen en zouden langer 'zonder zon' kunnen.
De waterkoker zou ik overigens op gas doen. Die waterkoker vraagt erg veel van je elektrische installatie, waardoor die duurder wordt.

Bijkomend voordeel van een paneel op je dak (niet zo'n superplat plakpaneel) is dat je dak zelf koeler blijft door de schaduw van het paneel. Dat scheelt flink in de temperatuur in de bus op warme dagen.

Hopelijk heb je wat aan mijn praktijkervaring.

Groet,
Rene
Groet,

René
Rebus
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 okt 2011 20:12

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door Rebus »

Toevoeging:
Ik heb wel een instelbare voeding aangeschaft die van 12v naar 14v tot 24v gaat voor de laptop (en de draadloze oplaadbare muziekbox).
TL-lampjes en waterpompje heb ik ook, maar die gebruik ik zo weinig dat ik die niet meetel als verbruiker.

O, ik heb de HH accu's alleen op het paneel aangesloten qua opladen. Dus niet ook nog op de motordynamo.

Groet,
Rene
Groet,

René
t3t3t3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 apr 2018 20:19

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door t3t3t3 »

Bedankt voor alle adviezen.

Inmiddels heb ik dit paneel strak op mijn dak liggen: https://independentsolarsolutions.nl/nl ... mper-120wp. Met deze laadregelaar: https://independentsolarsolutions.nl/nl ... xtra-2210n.

Ik heb een hoogdak met een dakraam in het midden. Vandaar dat ik voor dit paneel gekozen heb. Hij ligt aan de achterkant. Het dak loopt daar af. Maar doordat het paneel semi flexibel is ligt die er mooi op. Ook zie je niet dat er een paneel op ligt.

Mijn accu die ik nu als huishoudaccu heb, is inmiddels overleden (accu heeft te lang stil gestaan, laat niet meer op). Daarom ben ik op zoek naar een nieuwe. Ik twijfel of ik voor een of twee accu's ga. Als ik de ervaring van Rene lees dan is het voor mijn verbruik beter om voor twee te gaan. Welke accu's heb je precies Rene? En hoe verbind ik de twee accu's met elkaar? En op welke accu moet ik dan mijn zekeringskast met verbruikers aansluiten?

Bedankt weer!
Groeten Jasper
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Als je voor 2 huishoud accu's gaat parallel aansluiten, bij een serie schakeling creëer je een 24V systeem. Ik snap alleen niet waarom je voor 2 huishoud accu's zou gaan tenzij je ze onder de voorstoelen wil plaatsen. Anders lijkt een grote onder de bank bijv. me een makkelijker oplossing.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Rebus
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 okt 2011 20:12

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door Rebus »

Hoi Jasper,

Excuses voor mijn late reactie.
Twee of een accu geeft geen voor- of nadelen behalve redundancy.
In jouw geval zou ik niet voor de startaccu's (loodzuur accu's) gaan die ik heb, maar een enkele yellow top accu nemen die zo'n 100 Ah kan ontladen. Of twee parallel zetten onder beide stoelen als de ruimte onder de stoelen/bank te klein is voor een. Ga de accu's wel goed afzekeren, want bij kortsluiting wil je niet dat deze oververhitten en je bus in brand zet.

Je 120 Wp paneel, een goed omvormertje breng al een heleboel vrijheid.

Succes,
Rene
Groet,

René
t3t3t3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 apr 2018 20:19

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door t3t3t3 »

Bedankt Klaas en Rene voor jullie reactie.

De twee accu's plaats ik dan inderdaad onder de voorstoelen.

Wat is het voordeel van de yellow top accu's tov de loodaccu's?

Ik heb al mijn verbruikers aangesloten op een nieuwe zekeringkast met steekzekeringen. Deze zit ook onder de bestuurdersstoel. Naast de accu. Bedoel je dit met goed afzekeren? Of moet ik nog ergens op letten?

Al mijn apparatuur in de bus werkt op 12V. Dus een omvormer heb ik niet nodig. Wat me nog wel handig lijkt is een acculader. Voor de dagen dat het paneel te weinig oplevert. Waarop moet ik letten bij het aanschaffen van een acculader voor twee loodaccu's van 75ah?
Groeten Jasper
Plaats reactie