Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Bij een loodaccu gaan we uit van een normale start accu. Die zijn helaas niet geschikt voor gebruik als huishoud accu. Ze zijn gemaakt om een grote piekstroom te leveren niet om te diep ontladen. Voor een huishoud accu wil je een semi tractie of tractie accu die tegen diep ontlading kan. Voordeel van een Yellowtop is dat die daarnaast ook nog liggend gemonteerd kan worden waardoor je een grotere accu onde de stoel kunt krijgen.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door RVB »

Je bent een aardig end op weg. En volgens moet je al je plaats van bestemmingen hebben bereikt.... het is bijna november. Een paar tips of zorgen wil ik delen, mss ook eerder aangegeven hier.
- ik heb zelf 2 yellowtops onder beide voorstoelen. De polen staan omhoog, alternatief klepje gemaakt, mijn draaistoelen kunnen nog net draaien. + polen afgedekt. Vlakbij de + polen een zekering van een zekering geplaatst.
- mijj gevoel zegt dat 130wp voor de wintermaanden erg mager is. Alles hangt met name af van wat je koelkast verbruikt. Als je nooit aan de stroom staat vergt het minimaal oplettendheid. Niks is zo zonde als je onbewust slecht met je accus om gaat. Beveilig ze tegen te grote belasting. (Te veel ontladen). Het beste os om stroomverbruik te meten. Maar de spanni g van een accu in rust is ook een goede indicator.
Zorg ervoor dat als de apparatuur het toelaat je aan temperatuurcompensatie doet. Met name in hete omstandigheden.

Groetjes Rolf


-
t3t3t3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 apr 2018 20:19

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door t3t3t3 »

Bedankt voor je uitleg Klaas. Dan ga ik kijken naar een semi tractie accu. Het gewicht van de accu's verdeel ik liever door twee accu's te plaatsen onder de voorstoelen. Mijn koelkast, kluis en gereedschapskist staan namelijk allemaal aan de linkerkant.

Mijn verbruikers zijn inmiddels ook veranderd. Dit zijn ze nu (en ook daadwerkelijk aangeschaft/ingebouwd).

Afbeelding

Linkjes uit excel:

https://www.dewitschijndel.nl/dometic-c ... gISBvD_BwE

https://www.gsmpunt.nl/batterijen/samsu ... gJNkfD_BwE
https://www.autoledplaza.nl/Festoon-C5W ... Lumen-39mm
https://www.dewitschijndel.nl/comet-ele ... ompelpomp/
https://www.dewitschijndel.nl/nauticled ... rlichting/
https://www.outdoorrouter.com/tech-spec ... ata-speed/
https://www.obelink.nl/trigas-alarm.htm ... gLVCfD_BwE

Ruim genomen ga ik er vanuit dat ik elke dag 50ah verbruik. Als ik dan 2 semi tractie accu's plaats van 75ah. Die kan ik beide tot 50% ontladen. Dat betekend 75ah per dag. Mijn paneel kan maximaal 40ah per dag bijladen. Dan moet ik het toch wel minimaal een paar dagen zelfvoorzienend uit kunnen houden qua stroom?

Ik ben er ook achter gekomen dat er een relais is ingebouwd in mijn bus. Dus als de motor loopt wordt mijn huishoudaccu ook opgeladen.

Bedankt voor je adviezen Rolf. Ik heb een voltmeter voor de huishoudaccu en motoraccu ingebouwd in het dashboard. Geschakeld met een schakelaar. Met in rust bedoel je 's avonds als de accu niet bijgeladen wordt? Wat bedoel je met aan temperatuurcompensatie doen? Hoe werkt dat?

Ik ben trouwens nog in Nederland. De bus is nog niet klaar genoeg om te vertrekken. Over twee weken vertrek ik.

ps: wellicht leuk om te lezen, ik stond met mijn bus in de krant https://www.gelderlander.nl/nijmegen/st ... z9Lvq8-BBM
Laatst gewijzigd door t3t3t3 op 14 feb 2019 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Jasper
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door Bob »

Een compressorkoelkast draait geen 24 uur per dag. Als deze op temperatuur is zal de compressor elk uur maar een kwartier draaien ongeveer. Afhankelijk van de omgevingstemperatuur natuurlijk.
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door RVB »

@ Jasper:
Als de accu 5 minuten niet wordt geladen of als er 5 minuten geen gebruiker was aangesloten heb je de rustspanning. Die spanning zegt iets over de mate waarin de accu is geladen. Er zijn algemene grafieken voor bepaald type accu. Soms ook per merk.
Temperatuurcompensatie heeft er mee te maken dat accu wanneer het erg warm is met een lagere spanning moeten worden geladen. Vaak zit er op laadregelaars een optie om een temp. Sensor te aan te sluiten. Dat moet je gewoon doen.

@Hylke:
Wat je schrijft over dat er verschillende type accus zijn klopt. Maar de naamgeving die ook verwarrend is, geef je soms net niet goed aan.
AGM, Spiral cell, Gel en natte accus zijn allemaal loodaccus. Startaccu en semitractieaccus zijn natte loodaccus, de laatste heeftdikkere loodplaten wat hem ongeschikt maakt voor starten en geschikt als hh accu. Bij een gelacccu is het natte zuur vervangen door gel. Doorgaans een lange levensduur, je kan er niet mee starten maar wel goed als hh accu gebruiken. Maar zeer gevoelig voor overladen, Bij de AGM zit het geleidende materiaal in een vlies, idem voor spiralcell(oa de optima accu). De eigenschappen van een AGM accu varieren idd.

Binnnen al deze accusoorten zijn er weer verschillende kwaliteiten en toepassingen mogelijk. De specs van de fabrikant geven dat aan. Als een fabrikant beweert dat je te maken hebt met een deep cycle accu dan wordt er onder verstaan dat je de accu flink kan ontladen. Soms wel tot 20% van haar capaciteit.
Er staan soms van die grafiekjes bij. Bij A merk agm accus die diep ontladen kunnen worden geven ze dan aan dat de levensduur 500 cycli is als hij ot 50% wordt ontladen en 1500 als je ontlaadt tot 70%. :idea: :roll: :shock: Kortom de levensverwachting holt exponentieel achteruit als je ze dieper onlaad. Alle loodaccus willen het liefst nokkievol geladen zijn. En wel zo snel mogelijk.

Voor lithiumaccu gelden weer hele andere regels om ergoed mee om te gaan. Maar ook andere prijzen.


Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door RVB »

Oh ja. Ik vond ook nog een grafiekje van nl. Weliswaar over de opbrengst van panelen gedurende het jaar. Ook iets om rekening mee te houden.

Goetjes Rolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
t3t3t3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 apr 2018 20:19

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door t3t3t3 »

Ha Bob dat is een goede. Dat scheelt aanzienlijk als de koelkast 6 uur ipv 24 uur per dag aanstaat.

@Hylke bedankt voor je uitleg.

Bedankt voor je advies Hylke. Wat je zegt over een laadcontroller schept bij mij wel verwarring. Op dit moment kan mijn huishoudaccu opgeladen worden door:

- Laadregelaar van zonnepanelen. Deze: https://independentsolarsolutions.nl/nl ... xtra-2210n (hierop kan ik ook een temperatuursensor aansluiten)
- Relais (wat ik wellicht ga afkoppelen door wat je zei)

Ik wil nog een seperate acculader aanschaffen die op 220 volt werkt. Deze bouw ik dan in naast de zekeringskast onder de bestuurdersstoel. Door de opmerking over de laadcontroller vraag ik me af of er geen problemen optreden als de laadregelaar van de zonnepanelen en de 220v lader tegelijkertijd aan het werk zijn (en evt de laadregelaar van de zonnepanelen en het relais)? Bedoel je met een laadcontroller dat al het laden gebeurt door 1 apparaat? Moet ik dan de laadregelaar van de zonnepanelen, 220v lader en relais aansluiten op die laad controller? Verwarring :???:
Groeten Jasper
t3t3t3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 apr 2018 20:19

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door t3t3t3 »

Ik heb contact gehad met Peter van https://independentsolarsolutions.nl/. Hier heb ik ook mijn paneel gekocht. Hij zegt dat een acculader op 230v en de zonnepaneel laadregelaar https://independentsolarsolutions.nl/nl ... xtra-2210n zonder problemen tegelijkertijd kunnen werken. Daar vertrouw ik op.

Na veel passen en meten gaat het net lukken om twee van deze semi tractie accu's https://www.accu.nl/vmf-semi-traction-1 ... gJabPD_BwE onder de voorstoelen te plaatsen. Deze wil ik dan ook aanschaffen.

Qua lader twijfel ik tussen de:

CTEK MSX 7, https://www.westfalia.eu/nl/shops/auto/ ... hopping+NL

en

CTEK MSX 10, https://www.acculaders.nl/ctek-mxs-10-12v-10a.html

Het verschil zit hem in de maximale laadstroom (MSX 7, max 7A en MSX 10, max 10A) en de grote van de capaciteit van de accu's (MSX 7, 14 tot 150ah, MSX 10, 20 tot 200ah). Ik ga er 150ah mee opladen. Dus dan zou de MSX7 net kunnen. Maar wellicht niet handig om het apparaat tot de max te pushen?

Voor welke lader zouden jullie gaan?

Thanks weer!
Groeten Jasper
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door RVB »

@hylke: misschien was mijn verhaal niet duidelijk. Ik probeerde het wel in elk geval. Je vraagt je verder af waar ik op doelde toen ik zei dat termen door elkaar worden gehaald. Nou. Ergens in jouw verhaal schreef je dat een deep cycle accu niet duurder hoeft te zijn dan een goede loodaccu. Dan lijkt het net of een deep cycle accu geen (goede) loodaccu is. Thats all.

Groetjes Rolf
t3t3t3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 apr 2018 20:19

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door t3t3t3 »

Bedankt voor je antwoord Steven. Ik ben voor de MSX 10 gegaan.

De lader en accu's zijn binnen.

Moet ik de accu's eerst nog afzonderlijk opladen? Of kan ik ze direct monteren in de bus, parallel schakelen en vervolgens opladen met de nieuwe lader?

Ik ga een voltmeter op de parallel geschakelde accu's aansluiten. Bij welk voltage moet ik de accu's echt aan de lader hangen?

Gr Jasper
Groeten Jasper
t3t3t3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 apr 2018 20:19

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door t3t3t3 »

Bedankt Steven. Ga ik doen!

In het boekje dat bij deze accu https://www.accu.nl/vmf-semi-traction-1 ... gJabPD_BwE zit staat:

- Alleen voldoende geladen batterijen monteren, ten minste 12,5V rustspanning
- Opgeslagen batterijen altijd geladen en koel bewaren. Controleer de laadtoestand regelmatig of gebruik een lader met druppellading. Batterij bijladen als de rustspanning onder de 12,3V valt.

Ik wil de accu's nu bijladen met de Ctek. Zal ik dan voor het het normale lood-accu programma gaan (auto icoontje) of voor het AGM programma? Het verschil zit hem in stap 3. Dan loopt het laadvoltage op tot 14,7 met 10A ipv 14,4 met 10A.
Groeten Jasper
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door krisg »

ik zou het autotje nemen.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
t3t3t3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 apr 2018 20:19

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door t3t3t3 »

Thanks. Heb voor het autootje gekozen. Accu is nu aan het laden.

Heeft iemand toevallig nog zo'n accuklem liggen? Ik heb een extra nodig.

Afbeelding

Morgen ga ik de accu's parallel schakelen, de acculader aansluiten en de laadregelaar van de zonnepanelen.

Hierover heb ik nog een aantal vragen:

1. Moet ik op de 2de huishoudaccu onder de bijrijdersstoel ook een massa kabel aansluiten (ik zag dat VW al een gat gemaakt heeft wat uitgeboord kan worden en een bout ingedraaid kan worden). Of volstaat een dikke kabel naar de massa van de HH onder de voorstoel?

2. Deze steekzekeringhouder https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/zekerin ... -hd-detail zit onder de bestuurdersstoel. Hierop heb ik alle verbruikers aangesloten. De laadregelaar van de zonnepanelen is wel direct op de HH accu aangesloten. Met nog een steekzekering ertussen. De plus van de laadregelaar zit op de HH accu onder de bestuurdersstoel. Dit kan zo blijven met de nieuwe situatie. Ik twijfel waarop ik de min van de laadregelaar moet aansluiten. Moet dat op de min van de HH accu onder de bijrijdersstoel. Of kan dat ook op de min van de zekeringskast? Als deze aangesloten moet worden op de min van de HH accu onder de bijrijdersstoel, is het dan niet erg dat de plus kabel veel korter is dan de min kabel?

3. Vraag twee heb ik eigenlijk ook voor het aansluiten van de CTEK acculader?

Super bedankt weer! Big help jullie hulp.
Laatst gewijzigd door t3t3t3 op 14 feb 2019 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Jasper
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

1. In principe maakt dat niet uit bij een parallelle schakeling. Ik zou doen wat je het gemakkelijkste vindt en/of waar je de minste weerstandsproblemen verwacht.
2. Heel netjes die zekeringkast. Waarop je de min van de laadregelaar aansluit maakt niet uit, want deze 'massa'-zijde wordt nergens onderbroken, c.q. heeft met alle massapunten een rechtstreekse verbinding. De lengte van de kabels maakt niet uit. Zou niet best zijn, want dan was elke auto niet goed bedraad...
3. Idem aan 2.
Een algemene opmerking: zorg dat je qua kabeldiameter een beetje 'over' hebt of in ieder geval de minimale dikte aanhoudt die overeenkomt met de maximale stroomsterkte (Amperes). Er zijn tabelletjes voor te vinden op internet, met kabellengtes en aanbevolen diktes. Geen overbodige luxe.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
t3t3t3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 apr 2018 20:19

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door t3t3t3 »

Allright thanks Michel.

Goed punt van de kabeldiktes. Heb alles zo dik mogelijk proberen te doen. Alleen niet echt berekent...

Om de twee plussen en minnen aan elkaar te verbinden heb ik nog 6mm kabel liggen die ik ook voor de laadregelaar van het zonnepaneel heb gebruikt. Is dit voldoende? Heb een aantal calculators geprobeerd. Alleen wist niet goed of ik dan 75ah of 150ah moest invullen. Lengte is max 2 meter.
Groeten Jasper
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Het gaat om de maximale stroomsterkte die kan lopen. Dat zal geen 100A zijn bij een hh accu. 6mm2 kan bij 2 meter 30A aan. Dat lijkt me ruim voldoende in jouw geval.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Plaats reactie