Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door RVB »

Dank je Bob, die ken ik wel overigens. Dat ding laadt niet de accus onafhankelijk van elkaar op zoals Hylke beschreef.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door RVB »

Ik vind ze niet. Maar ik hoor het nog wel n keer.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik zou minimaal 6 mm2 gebruiken. In theorie zit er een heel verhaal achter goed laden en accugebruik, maar er zijn zat praktijkvoorbeelden die gewoon jarenlang probleemloos draaien op jouw manier. Maar goed , op dit gebied zit ik niet in het kamp van de preciesen...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door RVB »

@Jannes.
1. Een eigen topic is handiger. Wat in tegenstelling tot fb, blijft een topic toegankelijker voor toekomstige lezers. Topictitel en verhaallijn is dus relevant. Straks komt de topic starter verslag doen hoe eea is gelopen, en dan heeft het onderwerp een andere wending genomnen.
2. De vraag van Steven is ook het eerste wat er in mij op kwam.
3. Probeer het de anderen makkelijk te maken. Ik moet nu gaan zoeken wat een bosch S5 08 is. Niks an. Maar ik vind het wel leuk om iemand te helpen met een probleem op accugebied.
@ Michel. Het is volgens mij niet een kwestie van hoe precies iemand is of niet, maar veel meer een kwestie of iemand kennis van zaken wanneer hij kiest hoe hij een en ander installeerd. No offence. 😁. Iemand die slechts een ledlampje gebruikt en n mobieltje oplaad, kan jaren doen met een systeem wat niet optimaal is aangesloten, omdat het systeem een enorme overcapaciteit heeft, en dus nauwelijks wordt belast. Daarentegen als je een koelkast off grid wil laten draaien op je kleine busje met een noodgedwongen klein paneeltje en accu, dan is een juiste installatie een relevantie.

Mbt de vraag:
- Dit topic ging er onder meer over dat het onverstandig is om op de beschreven manier twee accus aan te sluiten.
- Een nieuwe of ander type accu parallel aan n oude accu zetten werkt niet, nou het werkt wel, maar dan heel erg kort. En dan kan je weer nieuwe accus kopen. Niet doen.

Om je vraag goed te beantwoorden, is in dat nieuwe topic meer info nodig. Ik bedoel maar. Hoe lang sta je niet aan de stroom. Hoe is eea nu aangesloten, Welk type koelkast heb je, hoe groot is de capaciteit van je huidige accu, hoe oud is hij etc.

Groegjes Rolf
t3t3t3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 apr 2018 20:19

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door t3t3t3 »

Ha allemaal. Bedankt voor al jullie adviezen. In het bijzonder voor Rolf. Super om via dit forum iemand direct te kunnen spreken.

Dit is het geworden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Belangrijke aanpassingen:

- Ik heb 16mm kabels gebruikt ipv 6mm.
- 60A ANL zekeringen bij de pluspolen.
- De min van HH1 en de plus van HH2 gebruikt.
- Om alles aan te sluiten op de plus heb ik een verdeelpunt gemaakt. Afgedekt met een kapje.
- Alle polen afgedekt met een plastic kap.

Zondag 2 december ben ik vertrokken. Momenteel zit ik in Valencia. Alles werkt super.

Helaas lukt het mijn zonnepaneel nog niet om de accu weer vol te laden. Dit komt deels doordat de zonkracht laag is. En dat het paneel niet altijd in de zon staat. Hier moet je echt goed op letten merk ik. Na 2 dagen geeft de voltmeter van de huishoudaccu 12,4 V aan. Ik ga dan op zoek naar stroom en zet hem aan de lader. Ik kijk even aan hoe het gaat. Wellicht plaats ik er dan nog een paneel bij van 120W.
Laatst gewijzigd door t3t3t3 op 14 feb 2019 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Jasper
Gebruikersavatar
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 625
Lid geworden op: 08 aug 2014 22:32

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Ziet er goed uit. Zo wil ik het ook gaan doen. Lastige vind ik da die vmf accu's geen hele duidelijke beschrijving hebben. Ik zit te kijken naar vmf 70 ah accu's en zie dan bijv sportline in de beschrijving staat voor campers maar het is een calcium accu waarbij verder niks staat :roll: dit zijn de 75ah accu's toch? Die zijn eigenlijk 2 cm te hoog
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door RVB »

@Jasper: graag gedaan. Het ziet er goed uit. Al geef ik toe dat die dradenzooi er ook eng uit ziet. Volgens mij goed er aan gedaan om die polen mooi af te dekken en die zekeringen te plaatsen. Je hebt het over volladen van het accu mbv paneel en omdat dat niet lukt spreek je over 230v als alternatief. Je hebt die accus toch ook wel gekoppeld aan je dynamo(via scheidingsrelais oid) ? Die laadt ze zo vol namelijk.
@ Sjoerd: Een Calcium accu wil zeggen dat er veel calcium aan het lood is toegevoegd. Dit geeft wat voordelen oa. mbt verdamping van water. Het is niet zo dat het daarmee geen semitractieaccu is. Zoals je het zegt lijkt het er op dat je dacht dat het een het ander zou uitsluiten.

Groetjes Rolf
t3t3t3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 apr 2018 20:19

Re: Welke zonnepanelen / omvormer / accu voor mijn specifieke wensen?

Ongelezen bericht door t3t3t3 »

@sjoerd

Dit zijn inderdaad de 75ah VMF accu's. Ze steken boven de bak uit. Ik heb dit opgelost door het metalen klepje iets op te hogen met een balkje hout eronder.

Afbeelding

@Rolf

In het begin heb ik de twee huishoudaccu's afgekoppeld van het relais. Het leek mij niet goed om de nieuwe huishoudaccu's aan de oude motoraccu te koppelen tijdens het rijden middels een relais. Ik was in de veronderstelling dat dit onbalans zou geven in de accu's (let op, dit is mijn eigen theorie, ik weet niet of dit zo is). Maar nadat de CTEK lader kapot ging heb ik de huishoudaccu's toch aangesloten op het relais.

In Valencia heb ik een tweede Faraday Camper 120WP paneel erop gelegd.

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf Malaga schijnt praktisch elke dag de zon. Sindsdien werkt alles volledig op de panelen. Ben er erg blij mee.

Foto van waar ik nu sta in Marokko, Sidi Kaouki:

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Jasper
Plaats reactie