Huishoudkunde

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
jvl
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 101
Lid geworden op: 22 aug 2017 18:17
Locatie: Kapelle-op-den-Bos

Huishoudkunde

Ongelezen bericht door jvl »

Allen,

Afgelopen zomer ben ik 5000km gaan toeren met volgende set-up die ik zelf in elkaar gestoken heb
- Zonnepaneel 80wp (https://www.kleinezonnepanelen.nl/nl/zo ... mm/a-38-10)
- Laadregelaar EPsolar landstar LS2024B (http://www.aurinkosahko.net/tuotekuvat/ ... 24v-20.jpg)
- nieuwe HH ACCU BOSCH S5008 (https://www.winparts.be/motordelen-toeb ... 52_376.jpg)
- zekeringenkastje voor steekzekeringen
- meegeleverde kabel van 4mm2
- ledstrip 5m gemonteerd op het kastje met standaard 1,5mm2
- Mobicool B40 (https://www.dewitschijndel.nl/mobicool- ... gIBr_D_BwE)
- aansluiting voor de mobicool: https://www.amazon.in/SMAKN®-Cigarette- ... B00RT5TE5Q

Alles is afgezekerd mbh van dat kastje. Aan het zonnepaneel tot laadregelaar hangt ook een steekzekering.
Ik merkte dat ik op zonnige dagen genoeg had, maar toch telkens tegen de ochtend aan de frigo alles leeggetrokken had.
Nu wil ik dus een extra accu gaan plaatsen om alsnog voldoende capaciteit te hebben, deze zou ik achter de tweede stoel plaatsen.
Of doe ik iets fout? Is er een betere oplossing?
Groeten,
Jannes
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Huishoudkunde

Ongelezen bericht door RVB »

Ik vraag mij af. Als je niet aan de stroom staat, gebruik je dan een omvormer en voedt de koelbox met 230 v, of gebruik je 12v?
Gr. Rolf
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Huishoudkunde

Ongelezen bericht door RVB »

Steven schreef:
Ja, een compressor-koelbox/kast

Dat is dit ook, maar alleen op 230v.
In het eerste bericht in dit topic staat wat het probleem is als je de koelbox op 12v laat werken snachts. www.bus-forum.nl/viewtopic.php?f=28&t=2 ... ol#p321557. Het hybride concept is bedoeld om op de camping je bus aan de stroom te hebben, en onderweg je waar koud te houden op 12v mbv de rijdende auto.

Mbt het bijpluggen van een accu(met name ook een die meerdere keren leeggetrokken is). Niet doen. Alleen accus van het zelfde type en zelfs productie maand mag je parallel schakelen. Er is veel over geschreven. Hoe groter het verschil des te korter overleefd de set accus. Nu jij wellicht je huidige accu (te)intensief hebt gebruikt is de kans groot dat de accu zich ouder voelt dan hij in jaren is. Als je groter wil, verkoop die ene en pak een grotere. Mijn idee.

Ik ben ook benieuwd of je een scheidingsrelais hebt. Kortom, hoe wordt je hh accu opgeladen tijdens het rijden?

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Huishoudkunde

Ongelezen bericht door RVB »

Even vlug gekeken naar je accu. Volgens mij heb je een standaard startaccu als hh accu. Dit gaat regelmatig goed, als mensen de accu niet te zwaar belasten, maar een startaccu is ontworpen om eventjes te starten, en als de motor draaid, gelijk weer bijgeladen te worden. Ze worden niet zo goed van langzaam ledgtrekken. Zoek eens op semitractie accu of agm accu op deze site, google. Er zijn wel accuwinkels die goed uiteenzetten wat het verschkl is in type accu.

Groetjes Rolf
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Huishoudkunde

Ongelezen bericht door krisg »

Toch even nuanceren, in mijn originele Westfalia gaat de startaccu al het langst mee van alle HH accu's die ik erin heb gehad.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Huishoudkunde

Ongelezen bericht door krisg »

neen. ja
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Huishoudkunde

Ongelezen bericht door Roerdomp »

In een originele Westy werkt de koelkast op 12V alleen met een draaiende motor...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
jvl
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 101
Lid geworden op: 22 aug 2017 18:17
Locatie: Kapelle-op-den-Bos

Re: Huishoudkunde

Ongelezen bericht door jvl »

In mijn bus kan ik de koelkast op 12v niet aansturen zonder draaiende motor, denk ik. Deze werkt wel netjes op 220. Ik krijg ze niet ontstoken op gas.
Scheidingsrelais zit ertussen. Maar of mijn accu nu geladen wordt of niet, kan ik dat meten?

Eens ik walstroom had, nam ik dan ook een zeer koude koelkast, lees bevrozen, mee naar de enkele stops zonder stroom.
12V hielp dan goed.

De tip over de accu heb ik gekregen van een busjesverhuurfirma die al jaren met dit type werkt als hh-accu.
Is deze echt niet oke? Dan zal deze inderdaad verkocht worden en koop ik me wel een nieuwe.

Oja, een omvormer hangt er bij aan. Netjes afgezekerd. Gebruikte ik enkel in nood voor men laptop.
De centjes om een dergelijk omvormer zoals beschreven in het topic te kopen, die heb ik niet op overschot.
Topic was me al eens voorbij gekomen. Maar nu kan ik er ECHT wat mee [[thumbup]]
Groeten,
Jannes
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Huishoudkunde

Ongelezen bericht door RVB »

Ok. Maar als je slaapt, op een plek zonder walstroom, en je koelkast staat aan, dan gebruikt hij toch 12v? Of 230v via de omvormer? Je sluit eigenlijk allebei uit als ik je verhaal lees😁

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Huishoudkunde

Ongelezen bericht door RVB »

Het accuverhaal is idd wat hier werd gezegd, ik hoorde het ook wel eens dat a merk startaccus het best goed uithouden als hh accu. Maar als het gaat om het probleem wat je tegen komt is het zaak om alle aspecten even tegen het licht te houden. Vooralsnog is het meest relevante of je nu snachts op 12v of 230v je koelbox hebt aangesloten.

Groetjes Rolf
jvl
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 101
Lid geworden op: 22 aug 2017 18:17
Locatie: Kapelle-op-den-Bos

Re: Huishoudkunde

Ongelezen bericht door jvl »

Er ontbrak een stukje in mijn verhaal...

De koelkast die ik bevestigde is de standaard inbouw. Die kist die ik extra meenam is diegene die alles leegtrekt.
Heb bewust die van de camper enkel op 220 gebruikt.
Groeten,
Jannes
jvl
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 101
Lid geworden op: 22 aug 2017 18:17
Locatie: Kapelle-op-den-Bos

Re: Huishoudkunde

Ongelezen bericht door jvl »

Steven V schreef: 23 nov 2018 10:39 Dus de kist die je 's nachts aan hebt staan, staat dan op 12V. Als ik de info uit de link bekijk (die ik wat misleidend vind) concludeer ik dat de box op 12V niet de compressor gebruikt, maar een peltier-element. Deze gebruiken 100% van de tijd energie, zie handleiding.
Dan blijf ik bij mijn eerste opmerking: koop een andere box, die een compressor heeft die ook op 12V draait. Koelt veel beter en verbruikt veel minder stroom. Kost wel wat.......
Klopt als een bus...
Echter dit exemplaar had ik reeds in mijn bezit.
Hoe zit het met 12v verbruik van de standaard ingebouwde?
Groeten,
Jannes
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Huishoudkunde

Ongelezen bericht door krisg »

De standaard westfalia koelkast kan niet op 12V als je motor niet draait, net omdat je accu dan snel leeg is.
Het verwarmingselement dat erin zit trekt op 12V ongeveer 7 à 8A stroom, continu.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Huishoudkunde

Ongelezen bericht door RVB »

Ik heb denk ik de juiste vraag gesteld. Immers een koelbox met peltier element is gewoon de hele tijd aan het consumere. Dus de reden dat je accu het niet trekt is je koelbox. Het verbruik van de absorbsie koelkast is in stilstand helemaal af te raden. Die verbruikt meer. Westfalia was zich daar bewust van. (En wat opmerkingen in dit topic gingen er over) ze hebben daarom een relais ingebouwd dat er voor zorgt dat de koelkast zonder draaiende motor niet op 12v kán functioneren.

Je kunt wel stellen: alleen een compressorkoelgeval is geschikt om zonder landlijn op stroom te functioneren. De grap is dat je er een hebt, echter die werkt alleen op 230v.

De efficientie tussen jouw compressor koelbox en zo'n veel duurdere zal vast minder zijn. Deze is niet primair gemaakt om weinig stroom te gebruiken. Tevens kan je die van jou alleen met behulp van een omvormer aan zetten. Het nadeel is dat een omvormer gebruikt bij het omvormen, maar ook als hij paraat staat ook stroom. Of een dergelijke oplossing voor jou aantrekkelijk is, is ook afhankelijk van hoeveel nachten je ergens staat. En wat de opbrengst is van je zonnepaneel. Mbt de omvormer zelf. Daar is ook iets over te vertellen omdat een compressor een hoge piekbelasting heeft.


Groetjes Rolf.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Huishoudkunde

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Is ook een stroom groot verbruiker.

Theo
jvl
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 101
Lid geworden op: 22 aug 2017 18:17
Locatie: Kapelle-op-den-Bos

Re: Huishoudkunde

Ongelezen bericht door jvl »

Bedankt voor jullie klare kijk op dit verhaal.

Ik was me er inderdaad van bewust dat die FAN de hele tijd draait en dus er verbruik is. Dat de last echter zo hoog is, daar ben ik nu wel even bij stil beginnen staan.
Oplossing in mijn geval is dan:
- Grote bak niet meer meenemen, enkel bij lange campingdagen. (wallstroom)
- Kijken of mijn ingebouwde frigo op GAS aan de praat krijg.
- Ingebouwde frigo gebruiken op 12v tijdens het rijden.

Eventueel batterij vervangen naar een deep cycle.

Een bijkomende vraag:
- Hoe weet ik of mijn dynamo, mijn hh mee laadt?
- Waar te starten om de eberspächer aan de praat te krijgen. (ik heb een 1.6D)
Groeten,
Jannes
Plaats reactie