Laadstroomcontrolelampje

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Laadstroomcontrolelampje

Ongelezen bericht door leof »

Driemaal woordwaarde!

Vanaf de allereerste keer dat ik in mijn bus ging rijden viel me op dat het laadstroomcontrolelampje pas na een zeker toerental uitgaat na het starten. Dat vond ik gek, want dat had ik nog bij geen van mijn andere auto's meegemaakt. Dat ging altijd vlotjes uit na het starten, maar ook snel weer uit als het toerental hoog genoeg werd.
Ik ben dus benieuwd naar een uitleg, waarom dit zo is/werkt en welk onderdeel daarvoor verantwoordelijk is.

Dit voorjaar heb ik tijdens de vakantie een andere dynamo moeten laten plaatsen. Helaas is er toen geen origineel model ingekomen, maar een voor een Seat Toledo. De poelie is toen overgezet en de motorsteun aangepast.

Het effect, dat het laadstroomcontrolelampje pas later uitgaat is nu af en toe (vooral met koud weer) extreem. Zeker na een week stilstand duurt het soms wel 5 km voordat het lampje uitgaat. Dat lijkt me toch niet de bedoeling. Wie weet raad?
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Laadstroomcontrolelampje

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Ik heb al eens een verhaal geschreven hoe dit controle lampje werkt, en waarom het bipolair is aangesloten.

Theo
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Laadstroomcontrolelampje

Ongelezen bericht door leof »

Ik heb het gevonden Theo. Je schreef:
Theo Postma schreef: 10 nov 2005 19:31 Om te weten hoe dit zit, moet je weten hoe de schakeling in elkaar steekt.
Het ledje zit in een zgn spannings brug.
Dat wil zeggen, als de dynamo geen spanning geeft, komt de spanning van je accu.
Op het moment dat je motor loopt, geeft je dynamo spanning af.
Dit is direkt, toeren onafhankelijk, rondom de 14 volt.
Stel je motor loopt net, en je geeft geen gas, dan moet er veel stroom richting je accu.
Eigelijk meer als wat je dynamo leveren kan bij dit toeren tal.
Nu komt er iets moois om de hoek, je spanning wordt lager om aan de behoefte van de stroom tegemoet te komen.
Dit is volstrekt normaal.
De brug is nu niet in evenwicht, de klemspanning van je accu is hoger als de spanning van je dynamo.
Gevolg, ledje blijft branden. Zodra de spanning van je dynamo gelijk of meer wordt dan je klemspanning van de accu, dooft het ledje.
Dat gebeurt er als je een paar keer gas geeft, de vraag om stroom van je accu is terug gelopen, en je dynamo geeft minder stroom, dus wordt de af gegeven spanning v/d dynamo hoger dan de klemspanning v/d accu.

Ik hoop dat het duidelijk is geschreven.
Groeten,
THeo
En een tekening om e.e.a. te verduidelijken:
Afbeelding
En interessant is wat Jan van Klink schreef. Dit werpt licht op het hogere toerental dat nodig kan zijn bij koude motor:
Jan van Klink schreef: Dag Elektromannen,

Als ik er naast zit, dan hoor ik het vast wel, maar vroeg René niet eigenlijk hoe het komt dat hij meer gas moet geven om de dynamo op spanning te laten komen, naarmate deze dynamo groter wordt (hogere maximale laadstroom).

Alle uitleg tot nu toe, die verklaart hoe dat lampje werkt is juist. Eenmaal op spanning gebruikt een dynamo zijn zelf opgewekte, gelijkgerichte spanning om de spoel in de rotor te magnetiseren. Hoe sneller de dynamo draait, hoe efficienter die zelfopwekking werkt, en hoe meer vermogen (stroom) uiteindelijk die dynamo kan leveren. Bij stilstand (zeker na een wat langere) is de rotor helemaal gedemagnetiseerd. Bij de opstart moet via dat dynamolampje de spoel in de rotor vanuit de accu met stroom "gevuld" worden om deze te magnetiseren. Zo'n lampje (ca. 2 Watt) beperkt de stroom door zichzelf naar de dynamo tot een vaste waarde. Hoe groter de dynamo, hoe groter de spoel in de rotor. Een grotere spoel is moeilijker te magnetiseren (heeft meer stroom nodig). Dat stroompje door dat lampje was vast. De kleine dynamo is dus met dat kleine stroompje al snel aan het op spanning komen, snoept er een deel van zijn eigen opwekking bij af en versterkt zo redelijk snel zijn eigen spanning en heeft dan de accuspanning daar niet meer voor nodig (lampje uit). Een grotere dynamo loopt moeilijker vol, heeft in het begin een lagere eigen opwekking, heeft meer moeite zichzelf te magnetiseren (alle spoelen, ook die in de stator, zijn groter) en heeft iets meer toeren nodig om zichzelf met dat kleine stroompje op spanning te gieren.

Eenmaal op spanning mag het toerental weer zakken, want dan doet dat beperkende lampje niet meer mee. Op zich is even wat gas geven natuurlijk geen bezwaar, maar in theorie moet een groter lampje (grotere stroom), of bijvoorbeeld twee lampjes parallel dit verschijnel verminderen.

Groetjes, Jan van Klink.
Ik geloof dat ik er wel uit ben.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Laadstroomcontrolelampje

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Als aanvulling, als de stroom van de accu via het ledje richting dynamo gaat, zorgt de stroom welke in het ledje loopt, voor het magnetiseren van de dynamo.
Als dit niet gebeurt, kan de dynamo ook geen stroom leveren.
En blijft het ledje ook aan.
Ik zou zeggen als je ledje langer aan blijft dan pek en beet 5 seconden, loop alles wat met de dynamo verbonden is na.
Ergens moet een slecht contact zitten in de aansluitingen of een paar slechte contacten welke extra weerstand veroorzaken.

Theo
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Laadstroomcontrolelampje

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Antwoord staat hier boven op je vraag.

Theo
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Laadstroomcontrolelampje

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Jammer dat je het niet leest, een brug in evenwicht.
Meer info vind je in de wet van Ohm, daar wordt je uitgelegd hoe stromen van min naar plus gaan.

Theo
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Laadstroomcontrolelampje

Ongelezen bericht door RVB »

Ik speculeer even wat. Deels ooit gehoord, deels gelezen beetje gecombineerd en verzonnen.

:!: Te weinig stroom zorgt dat er diodes in de dynamo miet worden geactiveerd.

:idea: Ik heb eens gehoord dat dit probleem zich kan voordoen als je een scheidingsrelais hebt. Mss dat dit relais zorgt dat de D+ net onvoldoende spanning geeft om voldoende stroom te genereren om de dynamo te activeren. (En het ledje te doven). Ik bedenk mij dat er soms nog een relais is wat een rol zou kunnen spelen. Dat is het relais wat zorgt dat de koelkast op 12v kan werken.)

:idea: Waarom bij hogere toere wel? Bij hogere toeren komt er een energie vrij omdat een deel van de dynamo is gemagnetiseerd bij het laatste gebruik. Waarom het minuten duurt voordat iets het gaat doen? Mss speelt temperatuur een rol?

:idea: In een ander actief topic ging het over een scheidingsrelais van vw waar er een diode in serie stond in het deel waar het relais wordt aangestuurd.. En de vraag was welk nut het heeft. Heel heel heel misschien (maar dit is erg los zand hoor, maar wel leuk als ik gelijk zou hebben) heeft die diode de functie om de spanning in het relais omlaag te brengen waardoor het relais niet wordt geactiveerd als de spanning van de accu maar nét voldoende is om de dynamo te activeren. Met een geactiveerd relais, dus zonder diode, zou hij er onder komen... en krijg je het probleem wat hier wordt besproken.

:!: Maar even practisch. Het nalopen van de aansluitingen kan nooit kwaad. Ergens te veel weerstand bij een aansluiting, en het lampje blijft branden. De moeite om het te onderzoeken lijkt mij.

Ps. Ik heb het probleem ook tot, ik schat, 1500 a 2000 toeren.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Laadstroomcontrolelampje

Ongelezen bericht door Roerdomp »

hylkeanne schreef: 19 dec 2018 19:20 Dit is gewoon niet juist. Bij alle VAG modellen uit die tijd blijft het lampje branden. Of het nou de bus is, een Golf of Audi, allemaal doen ze het. Met een modernere TDI (en dynamo) is dit niet het geval.

Hylke
Zou ik dan een tdi hebben? [[nanana]]
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Laadstroomcontrolelampje

Ongelezen bericht door Theo Postma »

hylkeanne schreef: 19 dec 2018 19:20 Dit is gewoon niet juist. Bij alle VAG modellen uit die tijd blijft het lampje branden. Of het nou de bus is, een Golf of Audi, allemaal doen ze het. Met een modernere TDI (en dynamo) is dit niet het geval.

Hylke
Ik had bij mijn eerder antwoord voor je nog bij willen schrijven,
Meer ga ik niet schrijven want je weet het toch allemaal beter.
En verdomd zie.

Theo
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Laadstroomcontrolelampje

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Het is een spannings brug, meer niet.
Gewoon de wet van Ohm volgen.
Motor uit, min v/h ledje wordt via de dynamo doorverbonden naar massa, aan de andere kant van het ledje staat de plus v/d accu.
Contact aan, spanning op het ledje van de accu, er gaat een stroom lopen (de stroom van het ledje) en de accu spanning komt op de dynamo te staan. (met de stroom v/h ledje)
Das voldoende om op te kunnen opstarten van de dynamo.
Zo gauw de dynamo dezelfde spanning heeft bereikt dan de klemspanning van de accu, dooft het ledje.
Er kan nl geen stroom meer lopen, er is geen verschil in spanning meer, de weg naar massa via de dynamo is dan onderbroken.
En de andere kant op, via de plus van de accu is geen massa aansluiting aanwezig.

Theo
Gebruikersavatar
a_j
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 316
Lid geworden op: 07 jun 2012 21:11
Locatie: Eindhoven

Re: Laadstroomcontrolelampje

Ongelezen bericht door a_j »

hylkeanne schreef: 19 dec 2018 19:20 Dit is gewoon niet juist. Bij alle VAG modellen uit die tijd blijft het lampje branden. Of het nou de bus is, een Golf of Audi, allemaal doen ze het. Met een modernere TDI (en dynamo) is dit niet het geval.

Hylke
Dan zou ik ze allemaal eens nalopen. Ik heb een T3 en polo en had een golf van <1990 maar bij allemaal gaat/ging het :idea: gewoon vrijwel direct uit.
Groeten, Aart
T3 Joker 1984; 1.6D -> 1.6TD -> 2.0 GTI ADY
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Laadstroomcontrolelampje

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ja dan zou ik denken dat de zwaardere dynamo's misschien vanwege een modernere uitvoering sneller gemagnetiseerd worden en ook sneller stroom geven waardoor het lampie gelijk uitgaat.

Met dat magnetiseren dacht ik eerst aan invloed van aardstralen, daar heb ik nog wel een aardstralenvangdoosje uit de jaren 50 voor.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Laadstroomcontrolelampje

Ongelezen bericht door RVB »

Klein stukje over magnetiseren en invloed op dynamo. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Remanentie
Maar topic is zo te zien in omgetoverd tot een wellus nietus of alle autos (1.6d achtige uit de jaren 80) er last van hebben. Lijkt mij nu wel helder dat dat niet zo is, gezien de reacties.

Groetjes Rolf.
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Laadstroomcontrolelampje

Ongelezen bericht door leof »

Beste mede-forummers,

Theo had het bij het rechte eind. [[thumbup]]

Ik heb wederom onder de motorkap gekeken en geconstateerd dat de massa-aansluiting tussen accu en motor niet goed genoeg was. Het goed schoonmaken en opschuren heeft het lange aanblijven van het laadstroomcontrolelampje opgelost. Wel is het zo dat als je de motor gestart hebt, het lampje pas uitgaat als je het toerental verhoogd hebt. Daarna blijft het ook uit.

Deze schoonmaakactie heeft ook een deel van het startmotorprobleem opgelost in dit topic van mij: https://bus-forum.nl/viewtopic.php?f=28&t=29975. Het "vertraagd starten" is nu niet meer aan de orde.

Veel dank aan iedereen en laat de gemoederen niet teveel oplopen rond deze kerstdagen!
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Laadstroomcontrolelampje

Ongelezen bericht door RVB »

Mooi. Gefeliciteerd. Fascinerend weer hoe vaak problemen niet op zichzelf staan.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Laadstroomcontrolelampje

Ongelezen bericht door leof »

Toch nog een extra dynamo aangeschaft. Een als reserve hebben kan nooit kwaad.
Het is een El Cheapo uit Polen geworden via eBay (Bandel-autoteile). Aankoopprijs incl. verzendkosten € 78,00.
Er staat niks op de dynamo, wel op de doos.

Lijkt goed te werken, laadspanning ruim 14 V. Wat opvalt is dat het laadstroomcontrolelampje direct uitgaat. Voorheen moest je daar eerst een bepaald toerental voor bereiken.

Ik hou jullie op de hoogte of dit apparaat blijft bevallen.
PolStarter.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Plaats reactie