CTEK MSX 10 laadt niet: groen flikkerend aan/uit lampje

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: CTEK MSX 10 laadt niet: groen flikkerend aan/uit lampje

Ongelezen bericht door RVB »

Bij de LIDL in Malaga 
:buiken:

Groetjes Rolf
t3t3t3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 apr 2018 20:19

Re: CTEK MSX 10 laadt niet: groen flikkerend aan/uit lampje

Ongelezen bericht door t3t3t3 »

Dat is inderdaad een lomp ding.

Ik heb gister bij een automaterialenzaak in Malaga deze lader gekocht: https://www.ferrovicmar.com/cargadores- ... -ref-28008

Ik kan kiezen uit een aantal opties:

Fast: met 9A RMS
Slow: met 3A RMS

Lijkt mij dat ik moet gaan voor de "fast" optie met mijn twee parallel geschakelde 75AH VMF semi-tractie accu's (150A totaal).

STD: duidt op een loodbatterij van gewoon zuur, calciumbatterij, gratis batterijonderhoud, bijvoorbeeld gelcel, vrla, agm en enz (vertaald vanuit de spaanse handleiding). Dit is de originele spaanse tekst:

indica una bateria de plomo de acido comun, bateria de calcio, mantenimiento de bateria gratuito, por ejemplo, gel cell, vrla, agm y etc

DEEP: voor batterijen met een lange oplaadtijd (para baterias de carga prolongada).

Omdat de semi tractie accu verder ontladen kan worden twijfel ik of ik voor de STD of DEEP optie moet gaan. Aan de andere kant is het natuurlijk gewoon een loodzuuraccu. Dus dan zou het STD zijn. Wat zouden jullie doen?
Groeten Jasper
t3t3t3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 apr 2018 20:19

Re: CTEK MSX 10 laadt niet: groen flikkerend aan/uit lampje

Ongelezen bericht door t3t3t3 »

Hier heb ik de accu's gekocht: https://www.site4cars.nl/artikel/VMF-95602-1139124

In de omschrijving van een andere website staat inderdaad dat het "deep cycle" accu's zijn: https://www.accudeal.nl/p/vmf-shd-semi- ... 95602-12v/
Groeten Jasper
t3t3t3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 apr 2018 20:19

Re: CTEK MSX 10 laadt niet: groen flikkerend aan/uit lampje

Ongelezen bericht door t3t3t3 »

De story continues.

Vannacht heeft de nieuwe lader van 21.00 tot 09.00 aangestaan. In modus "Fast" en "STD". Voltage van de HH accu was voor het laden 12,2V volgens mijn ingebouwde LED-voltmeter. Met de multimeter meette ik 12,0V (ik wist niet dat hier verschil in zit, kwam ik toen achter). Enfin. De lader aangesloten en in het stopcontact. Modus instellen. En daarna gestart met de grote zwarte knop. Een heleboel geluid. Maar geen direct meetbaar verschil in spanning. Gaan slapen. De volgende ochtend is de spanning hetzelfde. Geen stijging. Lader loopt nog steeds te brommen.

Afbeelding

Waarschijnlijk zit de lader aan het begin in de soft start. Dit staat er over in de handleiding:

Soft start: test inicial de la bateria para determinar la condicion de la bateria. si la bateria esta muy descargada el cargador comenzara la etape de arranque suave (soft start stage). la carga se inicia con corriente reducida hasta que la tension de la bateria alcanza una condicion normal para la carge

Vertaald door Google translate:

"eerste test van de batterij om de toestand van de batterij te bepalen. Als de batterij bijna leeg is, start de oplader de softstartfase. opladen begint met een lagere stroomsterkte totdat de accuspanning een normale toestand bereikt voor de belasting"

Bulk fase:

Bulk: etapa de carga mayor en la que la beteria recibe la mayor parte de su carga. durante esta etapa la beteria llega al 75 - 0% de su carga. el cargador 20008 suministra la corriente maxima hasta que la tension en los bornes, alcanza el nivel de carga completa de la bateria normal.

"Bulk: stadium van grotere belasting waarin de beteria het grootste deel van zijn lading ontvangt. tijdens deze fase bereikt de batterij 75-80% van de lading. de oplader 20008 levert de maximale stroom totdat de spanning op de klemmen het volledige laadniveau van de normale batterij bereikt."

Vanochtend de lader aangesloten op de motor accu. Deze gaf 12,3V met de multimeter. Na 5 minuten aan de lader geen enkel verschil in voltage te merken (ook op stand "Fast" en "STD").

Hebben jullie een idee waar het nog-niet-functioneren aan zou kunnen liggen?
Laatst gewijzigd door t3t3t3 op 14 feb 2019 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Jasper
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: CTEK MSX 10 laadt niet: groen flikkerend aan/uit lampje

Ongelezen bericht door krisg »

batterij stuk ?
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: CTEK MSX 10 laadt niet: groen flikkerend aan/uit lampje

Ongelezen bericht door krisg »

Wordt je accu ook opgeladen tijdens het rijden ? wat gebeurt er dan met de spanning als je motor draait ?
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: CTEK MSX 10 laadt niet: groen flikkerend aan/uit lampje

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik zou terug naar de winkel. Op twee accus geen resultaat lijkt mij niet goed.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: CTEK MSX 10 laadt niet: groen flikkerend aan/uit lampje

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Oh, dat had ik niet meegekregen. Maar als de dynamo de accu's wel gewoon laadt... Beetje vreemd.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: CTEK MSX 10 laadt niet: groen flikkerend aan/uit lampje

Ongelezen bericht door RVB »

Ik zou eerst een van de accus helemaal los koppelen. En eens kijken wat hij dan doet. Multimeter kan je tijdens het laden gebruiken om te kijken of hij wat doet. Misschien is er wel iets mis met bijvoorbeeld het scheidingsrelais, waardoor er een vreemd signaal terug komt waardoor beide (intelligente) laders besluiten niet met het laadproces te starten.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: CTEK MSX 10 laadt niet: groen flikkerend aan/uit lampje

Ongelezen bericht door RVB »

Oje "Heleboel geluid": wat bedoel je daarmee?

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: CTEK MSX 10 laadt niet: groen flikkerend aan/uit lampje

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Mijn lader zegt gewoon wat die doet en dat kan je uitlezen met de blauwe tand. Zonder iets aangesloten meet je spanning op de klemmen van de lader. Maximaal laad de mijne 14,7 volt. Nominaal rond de 13,5 volt. De stroomsterkte en spanning wisselt afhankelijk de laadfase. Ik heb de 15A nog niet gezien. Eerder tussen 2 en 7 Amperé. Maar dat ligt er misschien aan dat de accu's ook maar 70Ah zijn. En geluid? nee enkel een paar klikjes bij het uitschakelen.

Gelukkig gebruik ik gewoon de walstroom als ik ergens sta. Als je toch een acculader kan aansluiten hoef je ook niet op 12V te draaien.

heb je al geprobeerd de lader aan te sluiten op de accu, stekker in 220V en vooral eraf te blijven? Daar ging het bij mij in begin mis dat ik zelf te veel wilde doen (omdat het kan met die blauwe tand) wat juist averechts werkte op de INTELLIGENTE lader. Je zou enkel eens op de accupolen kunnen meten zonder de lader en het proces te verstoren.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
t3t3t3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 apr 2018 20:19

Re: CTEK MSX 10 laadt niet: groen flikkerend aan/uit lampje

Ongelezen bericht door t3t3t3 »

Bedankt voor jullie hulp allemaal!

Ik ben terug gegaan naar de automaterialenzaak in Malaga. Via Google translate uitgelegd wat er aan de hand was. Omdat ze geloof ik snel van deze niet-Spaans-sprekende Hollander af wilde zijn hebben ze de kapotte lader ingenomen en een nieuwe Bosch C7 meegegeven (http://ao.bosch-automotive.com/en_GB/c7-battery-charger). Hoefde niks bij te betalen. Deze lader doet het prima. Niks aan de hand :)
Groeten Jasper
Plaats reactie