Running lights
Running lights
Ik heb op mijn bus running lights gemonteerd. Het idee is dat die altijd aan zijn, behalve als ik mijn normale koplampen aanzet (de running lights zijn in het donker veel te fel). En ook is dit wettelijk verplicht.
Ik heb de running lights op dit moment simpel aangesloten op een zekering die spanning geeft zodra je het contact aanzet. Dat mag dus niet.
Nou had ik de volgende schakeling bedacht: ik plaats een 5-polig relais, dat ik aansluit als volgt: Essentieel in deze schakeling is dat als het relais in ruststand is, de running lights branden.
Zodra je de koplampen aanzet (dim/groot licht), komt er spanning op aansluiting 56 van de lichtschakelaar. Daardoor zal het relais worden aangetrokken en de running lights zullen doven.
Een alternatieve schakeling is de bekrachtiging van het relais te laten komen van het relais dat de koelkast inschakelt zodra de motor loopt. De running lights dimmen enigszins als je een richting-aanwijzer aanzet. Hoe kan ik voorkomen dat de lampen 'meeknipperen' met de richting-aanwijzers? Zou aansluiten op de huishoudaccu helpen?
Ik heb de running lights op dit moment simpel aangesloten op een zekering die spanning geeft zodra je het contact aanzet. Dat mag dus niet.
Nou had ik de volgende schakeling bedacht: ik plaats een 5-polig relais, dat ik aansluit als volgt: Essentieel in deze schakeling is dat als het relais in ruststand is, de running lights branden.
Zodra je de koplampen aanzet (dim/groot licht), komt er spanning op aansluiting 56 van de lichtschakelaar. Daardoor zal het relais worden aangetrokken en de running lights zullen doven.
Een alternatieve schakeling is de bekrachtiging van het relais te laten komen van het relais dat de koelkast inschakelt zodra de motor loopt. De running lights dimmen enigszins als je een richting-aanwijzer aanzet. Hoe kan ik voorkomen dat de lampen 'meeknipperen' met de richting-aanwijzers? Zou aansluiten op de huishoudaccu helpen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door leof op 08 jun 2019 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14970
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Running lights
Lopend licht?
Het idee is prima, als je het relais bekrachtigt valt deze af.
De stroom kring wordt onderbroken en je dag rij lampen gaan uit.
Het mee knipperen met richting aanwijzing?
Weet je zeker dat je niet de spanning bron hebt voor je knipperlicht?
Ergens zal, mocht dit niet het geval zijn, een massa niet in orde zijn van je knipperlichten of je lopend licht.
Theo
Het idee is prima, als je het relais bekrachtigt valt deze af.
De stroom kring wordt onderbroken en je dag rij lampen gaan uit.
Het mee knipperen met richting aanwijzing?
Weet je zeker dat je niet de spanning bron hebt voor je knipperlicht?
Ergens zal, mocht dit niet het geval zijn, een massa niet in orde zijn van je knipperlichten of je lopend licht.
Theo
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Running lights
Of je lichtschakelaar eens schoonmaken.....of gelijk de spanning van de lampen rechtstreeks (gezekerd) vanaf de accu ook met een relais schakelen. Is een bekend probleem dat de verlichting 'zwak' brand via de originele schakeling. Met inwendige weerstand van vervuilde/gecorrodeerde schakelaar(s) en massapunten dus de veroorzaker van problemen.
running light heet tegenwoordig dagrijlicht?
ik heb de verlichting afgetakt over zekering en relais achter de gril vanaf de voeler/schakelaar voor de koelventilator.
running light heet tegenwoordig dagrijlicht?
ik heb de verlichting afgetakt over zekering en relais achter de gril vanaf de voeler/schakelaar voor de koelventilator.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: Running lights
Niet met een 5-polig relais Theo. Dat kan zowel aan- als uitschakelen. Of bedoel je dat ook?Theo Postma schreef: ↑08 jun 2019 19:09 Lopend licht?
Het idee is prima, als je het relais bekrachtigt valt deze af.
De stroom kring wordt onderbroken en je dag rij lampen gaan uit.
Laatst gewijzigd door leof op 08 jun 2019 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Re: Running lights
Correct.
Da's ook een idee! Maar of dat het knipperen tegenhoudt is afwachten.ik heb de verlichting afgetakt over zekering en relais achter de gril vanaf de voeler/schakelaar voor de koelventilator.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Re: Running lights
Ik heb met de bijlagen zitten prutsen en staan er wat teveel. Ik krijg het niet opgelost. In het bewerkscherm met voorbeeld is het wel steeds goed.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Running lights
Gaat je koelventilator ook harder en zachter als je de richtingaanwijzer aanzet? Door de verlichting te ontkoppelen van de dashbordschakelaar en stuurkolomschakelaar en rechtstreeks op je accu aan te sluiten mag ik hopen dat deze niet meer knippert.
Vanaf de spanning van je koelventilator heb je ook een dip bij het inschakelen van de fan maar dat is een enkele korte puls en daarna weer stabiel.
Vanaf de spanning van je koelventilator heb je ook een dip bij het inschakelen van de fan maar dat is een enkele korte puls en daarna weer stabiel.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14970
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Running lights
Nee ik bedoel het zo als ik het zeg, alleen aan of uit met de lichtschakelaar op je dashboard.
Het handmatig aanzetten, heeft dat meerwaarde voor je?
Theo
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3038
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Running lights
Ik dacht meteen aan Knight Rider bij de titel
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Re: Running lights
Dat is wat ik me ook afvraag. Is er nog een losse schakelaar nodig om de zaak uit/aan te zetten, om welke reden dan ook.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Re: Running lights
net even gekeken bij de fiat , maar daar gaat de DRV aan als je de auto op contact zet .
is het anders een optie om de DRV via de HH accu te laten lopen , gaan ze pas aan als de motor loopt .
is het anders een optie om de DRV via de HH accu te laten lopen , gaan ze pas aan als de motor loopt .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Re: Running lights
De HH accu geeft altijd stroom, ook als de motor uitstaat. Het zou wel kunnen vanaf het relais dat de koelkast inschakelt zodra de dynamo stroom levert.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Running lights
Goed bedacht maakt het nog niet beter als slecht gejat. 10 watt is wel weinig....
dus zelf doen of bijna plug en play?
met zekering, 3A belasting = 36 watt
uitgebreidere versie
dus zelf doen of bijna plug en play?
met zekering, 3A belasting = 36 watt
uitgebreidere versie
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14970
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Running lights
Zo even tussen door een opmerking.
Ik heb in de Rooie een universeel relais gemaakt.
Deze wordt bekrachtigd zodra de motor gestart wordt.
De schakelspanning heb ik uit de zekering kast gehaald, daar heb ik gemeten waar spannig komt te staan als ik de sleutel omdraai.
De geschakelde plus komt rechtstreeks van de accu met een 15 ampère zweef zekering.
Het relais kan 40 ampère schakelen.
Nu heb ik achter dit relais van alles hangen wat alleen maar spanning behoeft als ik rij.
Elke gebruiker is af gezekerd met een zweef zekering en waarde wat bij deze verbruiker behoord.
De radio zit hier bv op.
Maar ook mijn achteruitrijd camera en beeldscherm.
Ik heb nu een spanning punt gemaakt waar ik naar believen 12 volt gebruikers aan vast kan knopen.
Via zo een punt kan dus ook Leo zijn dag rij verlichting aan komen.
Als hij zijn gewone verlichting aan zet, schakelt zijn dag rij verlichting automatisch uit.
Contact uit, en alles is uit.
Theo
Ik heb in de Rooie een universeel relais gemaakt.
Deze wordt bekrachtigd zodra de motor gestart wordt.
De schakelspanning heb ik uit de zekering kast gehaald, daar heb ik gemeten waar spannig komt te staan als ik de sleutel omdraai.
De geschakelde plus komt rechtstreeks van de accu met een 15 ampère zweef zekering.
Het relais kan 40 ampère schakelen.
Nu heb ik achter dit relais van alles hangen wat alleen maar spanning behoeft als ik rij.
Elke gebruiker is af gezekerd met een zweef zekering en waarde wat bij deze verbruiker behoord.
De radio zit hier bv op.
Maar ook mijn achteruitrijd camera en beeldscherm.
Ik heb nu een spanning punt gemaakt waar ik naar believen 12 volt gebruikers aan vast kan knopen.
Via zo een punt kan dus ook Leo zijn dag rij verlichting aan komen.
Als hij zijn gewone verlichting aan zet, schakelt zijn dag rij verlichting automatisch uit.
Contact uit, en alles is uit.
Theo
Re: Running lights
De running lights werken nu zoals ik het wilde: aan bij contact aan en uit bij lichten aan. Dit lukte niet met de schakelingen in de OP hierboven.
Ik had twéé relais nodig:
Ik had twéé relais nodig:
- Eén normaal 4-polig relais met schakeling vanaf zekering 11. Die geeft spanning zodra het contact aangaat. De spanning voor de lampen zelf komt vanaf de huishoudaccu.
- En één 5-polig relais tussen de aanvoerdraad vanaf de huishoudaccu. Die wordt geschakeld door de parkeerverlichting vanaf zekering 2 en onderbreekt dan de toevoer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D