Grootlichten schakelen niet uit

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
tdn
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 597
Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
Locatie: Dilsen-Stokkem (België)

Grootlichten schakelen niet uit

Ongelezen bericht door tdn »

Dag allen,

Ik heb gisteren gemerkt wat de oorzaak was van mijn lichtschakelaar die doorgesmolten was. Zie ook dit topic:viewtopic.php?f=12&t=30164

Ik heb onlangs de lichtschakelaar vervangen.
Toen ik de nieuwe schakelaar eens testte, merkte ik namelijk dat ik de grootlichten (verstralers zoals ze ook soms genoemd worden) wel aan kan schakelen, maar niet meer uit. Het blauwe lichtje in het dashboard blijft steeds aan als de lichten ingeschakeld zijn. Zo loopt er dus constant te veel stroom door de schakelaar als de lichten aan zijn, en loopt deze.opnieuw risico om te smelten.

Het vreemde is: als de lichten uit staan, werken de grootlichten wel zoals ze moeten. Als ik de hendel van de richtingaanwijzers naar achter trek kan ik de grootlichten even activeren en gaan ze meteen uit. De hendel zelf lijkt dus wel te werken, en als de lichten uit staan kan ik gewoon rijden. Het is alsof er een relais die enkel moet omschakelen als de lichten aan zijn niet meer reageert.

Ik weet niet goed waar te beginnen zoeken om dit euvel op te lossen. Zijn er mensen die dit al hebben meegemaakt? Zo ja, hoe los je het op? Zo nee, zijn er suggesties?

P.S.: ik weet niet of het gerelateerd is, maar als ik de lichtknop volledig aan zet (op stand 2 dus), met het contact van de bus uit, gaat de radio aan en blijven de lichten uit. Is dit standaard of zou de vorige eigenaar dit zo gemaakt hebben?

Alvast bedankt!

Tom
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic

Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Grootlichten schakelen niet uit

Ongelezen bericht door Kire »

Bij mijn bus schakelt de verlichting, als ik die aan laat staan met contact uit, over naar stadslicht (zie mijn avatar foto). De radio blijft altijd spelen indien deze 'aan' staat, ongeacht de stand van het contact.
En ik meen dat je het grootlicht inschakelt door de hendel naar je toe te trekken en weer uit door dit nogmaals te doen. Bij één keer seinen met groot licht (met de verlichting uit) is dacht ik het grootlicht ingeschakeld als je dan de verlichting aan zet (ik sein daarom meestal twee keer, dan is het grootlicht in- en weer uitgeschakeld).

Groet,

Erik.
Laatst gewijzigd door Kire op 28 jun 2019 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tdn
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 597
Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
Locatie: Dilsen-Stokkem (België)

Re: Grootlichten schakelen niet uit

Ongelezen bericht door tdn »

Kire schreef: 28 jun 2019 08:27 En ik meen dat je het grootlicht inschakelt door de hendel naar je toe te trekken en weer uit door dit nogmaals te doen. Bij één keer seinen met groot licht (met de verlichting uit) is dacht ik het grootlicht ingeschakeld als je dan de verlichting aan zet (ik sein daarom meestal twee keer, dan is het grootlicht in- en weer uitgeschakeld).

Groet,

Erik.
Inderdaad, maar bij mij blijven ze dus aan, ongeacht hoe veel ik aan de hendel trek...

Zal eens kijken naar de massa, maar zou het vreemd vinden als dit probleem daar aan zou liggen.
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic

Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Grootlichten schakelen niet uit

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Bekijk ook je bekabeling even goed. Als deze ook zijn verhit kan deze versmolten zijn en kortsluiting maken. Groot licht is niet met een relais. Er is een centraal relais (nr. 8 ) voor alle verlichting maar verder wordt de volledige spanning via de schakelaars geleid en verdeelt. (in tegenstelling tot CAN-bus waar er met lagere spanningen van ca. 5 volt wel relais etc. aangestuurd worden)

Ik denk dat het probleem in de hendel zelf zit. Dit is een schakelaar dat een manueel systeem heeft om het in en uitschakelen in zijn stand te grendelen. Normaal voel je ook een klik bij het in- en uitschakelen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Grootlichten schakelen niet uit

Ongelezen bericht door leof »

Ik denk dat de stuurschakelaar defect is.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Grootlichten schakelen niet uit

Ongelezen bericht door Kire »

Ah, zo'n bus is dus net een Land Rover (Defender), daar gaat ook alle stroom voor de verlichting over de schakelaars, die het uiteindelijk begeven. Bij mijn Land Rovers heb ik er twee relais tussen gezet, zodat alleen de stuurstroom door de schakelaars gaat. Na zo'n 30 jaar hadden ze bij Land Rover dit ook door, dus kwam er een modificatie met een relais (dit moest achteraf ingebouwd worden).
Er zijn ook mensen die led-verlichting monteren, dat gebruikt iets minder Ampères.

Dan zal ik bij mijn bus ook maar een paar (extra) relais aanbrengen, want ik heb nu nog geen problemen.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
tdn
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 597
Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
Locatie: Dilsen-Stokkem (België)

Re: Grootlichten schakelen niet uit

Ongelezen bericht door tdn »

RoonT3 schreef: 28 jun 2019 10:59 Bekijk ook je bekabeling even goed. Als deze ook zijn verhit kan deze versmolten zijn en kortsluiting maken. Groot licht is niet met een relais. Er is een centraal relais (nr. 8 ) voor alle verlichting maar verder wordt de volledige spanning via de schakelaars geleid en verdeelt.
Ok, dit is super nuttige informatie, bedankt! [[thumbup]]

Ik heb namelijk enkel de schakelaar zelf vervangen in afwachting van de stekker. Misschien zijn de twee contacten binnenin de stekker ook samen gesmolten en krijg ik daarom de grootlichten niet uit. Zou ook verklaren waarom de hendel wel werkt als de lichten uitstaan. Straks eens kijken na het werk
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic

Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Gebruikersavatar
tdn
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 597
Lid geworden op: 20 jan 2011 15:33
Locatie: Dilsen-Stokkem (België)

Re: Grootlichten schakelen niet uit

Ongelezen bericht door tdn »

Het probleem was inderdaad slecht contact bij de massa kroon! Nu werkt alles terug :-)
Groeten,
Tom en zijn bus "Michelle" (VW Caravelle GL '86 WBX 2,1 DJ automaat) projecttopic

Na 4,5 jaren plezier verkocht: "Marcel" (VW T3 '91 1.7D KY) projecttopic
Plaats reactie