Hallo allemaal,
Mijn kraantje in de VW Westfalia (1987) gaf geen water meer dus ben maar eens de pomp gaan controleren, nu bleek deze volledig gesmolten te zijn De oorzaak is mij onduidelijk maar wijt het voorlopig aan de leeftijd totdat een duidelijkere oorzaak blijkt. Bij het plaatsen van een nieuwe pomp blijkt dat er geen spanning meer komt op de voedingsdraad van de pomp, een check onder het aanrecht geeft geen visuele verklaring hiervoor, alles ziet er netjes en onaangetast uit.
Nu ben ik benieuwd welke tips jullie hebben om te achterhalen waarom er geen spanning op de voedingsdraad staat. Zit er ergens een specifieke zekering voor dit systeem? Alle andere 12V systemen zoals koelkast enz werken nog.
Bedankt alvast! Sander
Waterpomp gesmolten
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14969
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Waterpomp gesmolten
Kraantje schakelaar is stuk.
Een pomp smelt niet zo maar, en ik heb het nog niet gezien.
Theo
Een pomp smelt niet zo maar, en ik heb het nog niet gezien.
Theo
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3038
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Waterpomp gesmolten
De enige oorzaak voor het smelten die ik kan bedenken is oververhitting door droogdraaien.
Zekerkngen voor het keukenblokje zitten net achter de bestuurdersstoel.
Zekerkngen voor het keukenblokje zitten net achter de bestuurdersstoel.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Re: Waterpomp gesmolten
Na wat doormeten blijkt inderdaad de schakelaar onder het kraantje (doorgebrand?) stuk te zijn. Weet iemand of dat los vervangbaar is of moet dan een hele nieuwe kraan gekocht worden? En zo ja, waar dat onderdeel verkrijgbaar is?
@Theo: Smelten van de pomp kan helaas dus zeker wel, heb geen foto maar het geheel is volledig gesmolten en zwart geblakerd.
@Theo: Smelten van de pomp kan helaas dus zeker wel, heb geen foto maar het geheel is volledig gesmolten en zwart geblakerd.
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14969
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Waterpomp gesmolten
Een pomp smelt niet zo maar, daar is een reden voor.
Kraan moet je nu vervangen, is niet te repareren.
Theo
Kraan moet je nu vervangen, is niet te repareren.
Theo
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3038
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Waterpomp gesmolten
De vraag is ook wat oorzaak en wat gevolg is.
Een defecte schakelaar doet de pomp niet smelten...
Een defecte schakelaar doet de pomp niet smelten...
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Re: Waterpomp gesmolten
Ik vermoed dat de pomp aan is blijven staan en droog heeft gedraaid waarna deze oververhit is geraakt en met de daarbij veroorzaakte kortsluiting ook de pompschakelaar stuk is gegaan. Gek genoeg heeft de zekering dit niet opgepikt want die is onbeschadigd.
Gelukkig is de pompschakelaar wel los verkrijgbaar voor "maar" 3 tientjes dus de kraan hoeft niet in zijn geheel vervangen te worden.
Allen dank voor het constructief meedenken, case closed!
Gelukkig is de pompschakelaar wel los verkrijgbaar voor "maar" 3 tientjes dus de kraan hoeft niet in zijn geheel vervangen te worden.
Allen dank voor het constructief meedenken, case closed!