Defensie hoofdschakelaar

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Frranka
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 aug 2019 12:51

Defensie hoofdschakelaar

Ongelezen bericht door Frranka »

In mijn bus zit een hoofdschakelaar, daar het een oude defensiewagen is. (Misschien een massapik??)

Ik heb voor ogen de hendel als de bus lang geparkeerd staat “mee te nemen”. Dat start wat lastiger mocht iemand het op mijn busje voorzien hebben ;)

Ik heb twee vragen:
1.Wellicht is er een veteraan die mij kan uitleggen hoe dit exact werkt, ook met het oog op de plannen er ter zijner tijd een extra “huishoud” accu in te zetten.

2. Ideeen voor de aanschaf danwel namaak voor een extra hendel. Deze is al wat sleets en met het oog op kwijtraken bijv.

Benieuwd!
Mvg,
Franka
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Defensie hoofdschakelaar

Ongelezen bericht door Kire »

Het zou maar zo kunnen dat er een 'zwaardere' uitvoering gemonteerd is.
Bij een ex leger heftruck van een kennis zit er een volledig metalen uitvoering: https://www.amperewinkel.nl/accu-toebeh ... 000-ampere en die onderbreekt de massakabel van de accu's (24V).
Tevens zit er nog een extra beveiliging op, d.w.z. er wordt pas gestart na een aantal seconden. Zo ook bij een oude leger DAF type 66 (die was ook 24 Volt).
Steven V schreef: 08 sep 2019 09:57Een voormalig forumlid overbrugde de polen van de schakelaar met een kleine zekering in de draad, 5A ofzo. Dan gaan bij het op contact zetten wel alle instrumenten reageren zoals het hoort, maar bij het activeren van de startmotor brandt de zekering door en gaat alles uit.
Op zich een eenvoudige en leuke extra beveiliging (ook blijft bv. het radiogeheugen op deze manier in takt).

Groet,

Erik.
Frranka
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 aug 2019 12:51

Re: Defensie hoofdschakelaar

Ongelezen bericht door Frranka »

Steven V schreef: 08 sep 2019 09:57
Schermafbeelding 2019-09-08 om 10.02.32.png
Thanks! Daar kan ik denk ik wel wat mee!
(En vrij gaaf galaxy effect hoor in je amateur rekening).
Kire schreef: 08 sep 2019 14:24 Bij een ex leger heftruck van een kennis zit er een volledig metalen uitvoering: https://www.amperewinkel.nl/accu-toebeh ... 000-ampere en die onderbreekt de massakabel van de accu's (24V).
Het is inderdaad zon zwaardere Erik! Maar geloof niet dat hij wacht met starten en het is 12v.
Misschien dat dit hendeltje zelfs wel past. Het bestellen waard wel.
Mvg,
Franka
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Defensie hoofdschakelaar

Ongelezen bericht door Kire »

Frranka schreef: 10 sep 2019 09:17Misschien dat dit hendeltje zelfs wel past. Het bestellen waard wel.
Er zijn meerdere 'merken' hoofdschakelaars, ook met zo'n metalen 'sleutel' en ik weet niet of die sleutels allemaal exact hetzelfde zijn, maar ook losse sleutels zijn leverbaar. Ik heb nog even gekeken bij Kramp (een groothandel/toeleverancier van landbouwmechanisatiebedrijven, tuin en park bedrijven, etc.). Alleen staan op de website van Kramp geen prijzen (dan dien je ingelogd te zijn), MAAR
Onlangs vond ik een webshop die alle artikelen van Kramp ook aan particulieren levert: https://www.techniekwebshop.nl
Het Kramp-nummer in het zoekveld ingeven en je komt bij het betreffende artikel uit, met verkoopprijs incl. btw.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Defensie hoofdschakelaar

Ongelezen bericht door RoonT3 »

die massaschakelaars verschillen onderling te veel van elkaar om te zeggen dat de ene sleutel ook op de andree past. vooral die rode plastic sleutels zijn bij de merkloze schakelaars niet zomaar op een ander te gebruiken. ook de merkloze schakelaars zelf zijn vaak niet in orde. Ondanks de amperages die ze meekrijgen merk je na enige tijd snel dat er haperingen ontstaan. of inbranden contacten of borging van de sleutel (met klein soort bajonet sluiting) die het begeeft.

kies echt voor een hella of bosch.

voor sleutel, dat is drama en moet je geluk hebben. opmeten haalt niet echt uit. de massasleutels van metaal die ik uit legerdafs en unimogs heb (gebruikt) zijn ondanks hun verschillen wel met wisselde metalen sleutels te gebruiken. die plasticen gaan erop kapot. uitgezonderd 1 hella sleutel met metalen borgpin.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 378
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: Defensie hoofdschakelaar

Ongelezen bericht door René Vis »

Steven V maak van jou schema 2x plus of 2x min , zo als het nu getekend is krijg je vuurwerk
Rene
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Defensie hoofdschakelaar

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Frranka schreef: 10 sep 2019 09:17
(En vrij gaaf galaxy effect hoor in je amateur rekening).

ah dat wordt bedoelt met 'galaxy effect' ? Die vonken?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Bokkie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 131
Lid geworden op: 24 apr 2005 13:10
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Defensie hoofdschakelaar

Ongelezen bericht door Bokkie »

Hoi Frranca,

Is gewoon een massa schakelaar. Handel is een soort van bajonet sleutel. Uit te zetten zoals je nu inderdaad zelf al doet. Sleutel meenemen en niemand kan hem meer starten.
Als het goed is zit er ook een sticker bij: Niet uitschakelen bij draaiende motor.

De Defensie voertuigen hadden deze schakelaar om dat die meestal ook heel lang stil stonden. Ook bij het transport naar andere oorden was het handig om alle spanning via de massa schakelaar uit te schakelen.

Bokkie
Vorige bussen;
Ford Transit 175 dubbellucht (1973 1jaar 5000km FB-16-66),
VW T3 (1981 11jaar 50000km ZX-87-BX),
VW LT1 (1990 5jaar 50000km VJ-95-RS),
VW LT2 (1997 11,5jaar 154000km VP-HL-31),
NIEUW: VW Crafter L4H2 80kW 2010
Frranka
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 aug 2019 12:51

Re: Defensie hoofdschakelaar

Ongelezen bericht door Frranka »

Dank voor de reacties allen!

Mijn zoekfanate vader (de schat) heeft een vergelijkbaar exemplaar gevonden.. Yes! Op de foto’s identiek, maar vanavond even passen!

ADD: het paste! Dus ik heb een glimmend gloednieuwe reserve!
Mvg,
Franka
Plaats reactie