lekstroom oorzaak zoektocht

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
Frankreus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 198
Lid geworden op: 01 jun 2010 15:14
Locatie: Den Haag

lekstroom oorzaak zoektocht

Ongelezen bericht door Frankreus »

Al een tijd werd mijn accu 'leeg getrokken' of in elk geval had ik start problemen.
Ik vermoedde mijn (geheugen van) radio en aangebrachte USB-oplader (zekering nr. 9 16A).
Bij elke stop haalde ik de zekering eruit waardoor ik kon starten als ik weer verder wilde.
De laatste tijd bood dit ook geen soelaas.
Aantal zaken gedaan om zoektocht van oorzaak te verkleinen:
1. accu volledig doorgeladen en dagelijks gereden (starten ging soms goed en soms toch niet)
2. Dynamo gecheckt laadt 13,7V bij, ook startmotor draaide probleemloos bij voldoende Voltage aan boord van de accu (of hulp accu van vriendelijke voorbijganger aan de extra lange startkabels (best aankoop ooit helaas)
3. Accu na stuk rijden netjes 13,0V (aan de lage kant), na een uur wandelen met de hond (en verwijderen zekering radio) daalde Accu toch tot 12,6V (T3 startte nog net).
4. Toch maar nieuwe accu gekocht (Varta E11 74A) en Volt stand bij parkeren en weer vertrekken gecheckt. Daalt wel nog maar door de krachtige accu start hij probleem loos.
5. Vandaag de lekstroom geprobeerd te vinden.
6. Ik heb hiervoor eerst accu voltage gemeten met alle kabels gemonteerd (zekering nr. 9 eruit) 12,8V vervolgens minpool los gehaald, met contact uit en zekering 9 eruit meet ik 0.84V tussen plus (op de accu) en de verwijderde min-accupool
7. Ampere gemeten met beide accupolen los van de accu en dmv amperage meter ertussen gemeten alle zekeringen erin circa 0,24
8. vervolgens 1 voor 1 de zekering eruit en weert aflezen. Bij alle zekering meet ik circa 0,24-0,26 behalve als ik nr. 9 eruit haal dan is de weerstand oneindig?

Vragen:
a. onder punt 6. die 0,84V kan dat normaal zijn?
b. mis ik nog meer zaken om een en ander beter te begrijpen/onderzoeken?
c. betekent 8. dat er sluiting is ergens?

Dank vast voor het meedenken.

mvg

Frank
met vriendelijke groet

Frank

VW T3 1.6D Westfalia 1984 (Eggy)
2CV6 Club 1984 (Kees)
Variabele Italiaanse motorfietsen 1964-1984 (Guusje, Ad, Ben, Storm, Alah, TV)
Gebruikersavatar
Frankreus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 198
Lid geworden op: 01 jun 2010 15:14
Locatie: Den Haag

Re: lekstroom oorzaak zoektocht

Ongelezen bericht door Frankreus »

Dank Steven ik ben inderdaad niet helder ik ga nu weer even naar de bus om te kijken of ik het goed kan navertellen.
met vriendelijke groet

Frank

VW T3 1.6D Westfalia 1984 (Eggy)
2CV6 Club 1984 (Kees)
Variabele Italiaanse motorfietsen 1964-1984 (Guusje, Ad, Ben, Storm, Alah, TV)
Gebruikersavatar
Frankreus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 198
Lid geworden op: 01 jun 2010 15:14
Locatie: Den Haag

Re: lekstroom oorzaak zoektocht

Ongelezen bericht door Frankreus »

Pfff oke verwarrend ik begrijp er nog minder van ben ik bang.
Als ik de minkabel los haal van de minpool meet ik tussen de polen 12,83V.
Ik meet 0.00 A als ik tussen de minkabel en de minpool meet (contact uit). Meting verandert niet als ik zekering 9 er in of eruit heeft.
Als ik accu volledig aansluit (beide polen) meet ik 12,6V op de contacten van zekering 9. Opzich niet gek aangezien deze niet op het contact zijn aangesloten of te wel altijd 'op spanning'.Ik meet alleen geen Ampère ook niet als ik het contact aandoe.
Mijn opmerking over weerstand oneindig begrijp ik nu ook wel aangezien mijn contact uit stond.

Vraag me nu of inderdaad alleen nr. 9 eruit (in de toekomst een schakelaar plaatsen?) voldoende zal zijn. Kan er echter niet achterkomen dat er inderdaad stroom verloren gaat. Zou het dan toch alleen een oude/slechte/kapotte accu zij geweest?
Zo ja dan zet ik alles er weer op (inclusief zekering nr. 9) om te zien of deze het een week vol houdt. Ben alleen bang dat ik toch bij lekstroom mijn accu verkloot.

Enfin.
met vriendelijke groet

Frank

VW T3 1.6D Westfalia 1984 (Eggy)
2CV6 Club 1984 (Kees)
Variabele Italiaanse motorfietsen 1964-1984 (Guusje, Ad, Ben, Storm, Alah, TV)
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: lekstroom oorzaak zoektocht

Ongelezen bericht door Kire »

Tja, als er ergens een lekstroom is, dan kun je die meten met een ampère meter, wat Steven ook al zegt, gewoon een pool losmaken en daartussen de ampèremeter aansluiten. Als je een multimeter hebt moet je misschien een draadje in een andere aansluiting steken, zodat je ook ampères kunt meten.
En dan de deuren dicht zodat de binnenverlichting geen stroom trekt. En in eerste instantie alle zekeringen op hun plek (en contact uit).
Als je dan een paar mili-ampere meet is er niks aan de hand, dat zijn dan de radio en het klokje.
Als het veel meer is, dan stuk voor stuk de zekeringen eruit om te zien in welke stroomkring het verbruik zit.

Groet,

Erik.

p.s. Als er toch een lekstroom is en het maakt geen verschil of je een zekering verwijderd, dan is het mogelijk dat een diode in de dynamo defect is, de dynamo werkt buiten de zekeringen om (zit 'rechtstreeks' aan de accu).
Gebruikersavatar
Frankreus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 198
Lid geworden op: 01 jun 2010 15:14
Locatie: Den Haag

Re: lekstroom oorzaak zoektocht

Ongelezen bericht door Frankreus »

DANK Steven Erik en Hylke ik monitor nu de accu spanning met alle ,zekeringen op de.plek. vandaar weer verder. Mvg Frank.
met vriendelijke groet

Frank

VW T3 1.6D Westfalia 1984 (Eggy)
2CV6 Club 1984 (Kees)
Variabele Italiaanse motorfietsen 1964-1984 (Guusje, Ad, Ben, Storm, Alah, TV)
Gebruikersavatar
Frankreus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 198
Lid geworden op: 01 jun 2010 15:14
Locatie: Den Haag

Re: lekstroom oorzaak zoektocht

Ongelezen bericht door Frankreus »

Of je dynamo is het niet Hylke?
met vriendelijke groet

Frank

VW T3 1.6D Westfalia 1984 (Eggy)
2CV6 Club 1984 (Kees)
Variabele Italiaanse motorfietsen 1964-1984 (Guusje, Ad, Ben, Storm, Alah, TV)
Gebruikersavatar
Frankreus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 198
Lid geworden op: 01 jun 2010 15:14
Locatie: Den Haag

Re: lekstroom oorzaak zoektocht

Ongelezen bericht door Frankreus »

Zal eens meten tijdens start (vriendinnetje laten starten).
met vriendelijke groet

Frank

VW T3 1.6D Westfalia 1984 (Eggy)
2CV6 Club 1984 (Kees)
Variabele Italiaanse motorfietsen 1964-1984 (Guusje, Ad, Ben, Storm, Alah, TV)
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 378
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: lekstroom oorzaak zoektocht

Ongelezen bericht door René Vis »

even de gloeistiften meten of deze uitgaan na het gloeien ,en niet door blijven gloeien en dus langzaam de accu leeg trekt , want de dynamo kan dat niet bijhouden
Rene
Gebruikersavatar
Frankreus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 198
Lid geworden op: 01 jun 2010 15:14
Locatie: Den Haag

Re: lekstroom oorzaak zoektocht

Ongelezen bericht door Frankreus »

René goede tip. Hoe en wat meet ik.dan precies? Heb nog.geen instructie kunnen vinden. Thanks.
met vriendelijke groet

Frank

VW T3 1.6D Westfalia 1984 (Eggy)
2CV6 Club 1984 (Kees)
Variabele Italiaanse motorfietsen 1964-1984 (Guusje, Ad, Ben, Storm, Alah, TV)
Gebruikersavatar
a_j
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 316
Lid geworden op: 07 jun 2012 21:11
Locatie: Eindhoven

Re: lekstroom oorzaak zoektocht

Ongelezen bericht door a_j »

Je meet of er nog spanning op de gloeistiften staat. Dus meter op V, en dan meten tussen de plus van gloeistiften (de dikke strip waarmee de gloeistiften aan elkaar zitten)en massa op bijvoorbeeld het blok.
Groeten, Aart
T3 Joker 1984; 1.6D -> 1.6TD -> 2.0 GTI ADY
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 378
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: lekstroom oorzaak zoektocht

Ongelezen bericht door René Vis »

ja ,als de motor 1 a 2 minuten draait mag daar geen stroom meer op staan
Rene
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: lekstroom oorzaak zoektocht

Ongelezen bericht door RVB »

Een paar dingen vraag ik mij af, merk ik op:
Is de 13.7 spanning niet te laag? Mijn accus worden geladen op 14.4v.
Heb je een hh accu? Hoe wordt die geladen? Mbv relais? Een slechte hh accu kan zorgen dat de laadspanning laag blijft en de nieuwe accu te weinig wordt geladen en dus eerder het opgeeft. Wat als je de hh accu loskoppeld?

Ik vraag mij verder af. Misschien een eerste vraag. Heb je nu nog wel een probleem? Dat lees ik niet. Welk probleem heb je nu? Blijft de accu nog steeds niet op spanning? Of neem je aan dat lekstroom de oorzaak was van het overlijden van je oude accu.... en ga je er daarom van uit dat je nu nog steeds een probleem hebt.

Mochten de gloeiers tijdens het rijden aanblijven dan zou het loskoppelen ervan een veel hogere laadspanning geven. Je zou ze kunnen loskoppelen als je een warme motor hebt. Je kan ook kijken of een ander gloeirelais een ander resultaat geeft....

Succes Rolf
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: lekstroom oorzaak zoektocht

Ongelezen bericht door Bob »

https://www.google.com/search?sxsrf=ALe ... CAw&uact=5

Dus 14,4 volt is prima. Doet die van mij ook.
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: lekstroom oorzaak zoektocht

Ongelezen bericht door Bob »

Hylke, je hebt helemaal gelijk.
Bob

2.5 TDI 2008
timeaa
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 mei 2020 21:16

Re: lekstroom oorzaak zoektocht

Ongelezen bericht door timeaa »

Ik heb een spanningsregelaar van 14.5 volt die is te koop bij de Duitse winkels online en daarmee blijft mijn accu beter op spanning dan voorheen. Toen kwam die ook amper bij de 14 volt en stationair ook maar iets van 13.7 13.8 en dat is toch wel weinig denk ik dan
Groet van Tim

Vanagon 1900 diesel 1987
Gebruikersavatar
Frankreus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 198
Lid geworden op: 01 jun 2010 15:14
Locatie: Den Haag

Re: lekstroom oorzaak zoektocht

Ongelezen bericht door Frankreus »

a_j schreef: 28 jun 2020 19:24 Je meet of er nog spanning op de gloeistiften staat. Dus meter op V, en dan meten tussen de plus van gloeistiften (de dikke strip waarmee de gloeistiften aan elkaar zitten)en massa op bijvoorbeeld het blok.
Helder ga ik testen/meten
met vriendelijke groet

Frank

VW T3 1.6D Westfalia 1984 (Eggy)
2CV6 Club 1984 (Kees)
Variabele Italiaanse motorfietsen 1964-1984 (Guusje, Ad, Ben, Storm, Alah, TV)
Plaats reactie