de noodzaak van een zuivere sinus omvormer van 12 volt nar 230 volt

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

de noodzaak van een zuivere sinus omvormer van 12 volt nar 230 volt

Ongelezen bericht door wouth »

Beste techneuten,

ik ben voornemens een vrieskist (tafelmodel) in mijn bus te gaan gebruiken als koelkast.
Ik heb begrepen dat dat mogelijk is als je dan een omvormer gebruikt die 12 volt gelijkstroom om zet naar 230 volt wisselstroom.
Ik hoor echter regelmatig de kreet voorbij komen dat deze omvormer dan een "zuivere sinus" moet leveren.
Dat heeft dan kennelijk te maken met het feit dat anders het 230-volt-apparaat wel eens stuk kan gaan?????
Is een diepvrieskistje daar ook gevoelig voor?
En het belangrijkst: hoe kan ik het onderscheid maken tussen een omvormer die wel/niet een zuivere sinus levert?
Ik vraag aanbieders namelijk of ze foto's willen toesturen, maar op de stickers die op de apparaten zitten, zie ik deze kreet nergens verschijnen. [[sad]]

naschrift: is "modified sine wave" de engelse kreet voor "zuivere sinus" ??
I am Wouth and I approve this message
sjoerd_b
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 sep 2018 10:39

Re: de noodzaak van een zuivere sinus omvormer van 12 volt nar 230 volt

Ongelezen bericht door sjoerd_b »

Is dat wel zo gunstig qua verbruik/verlies? Of is het alleen voor tijdens het rijden en sta je voornamelijk op walsstroom?
Mvg, Sjoerd
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: de noodzaak van een zuivere sinus omvormer van 12 volt nar 230 volt

Ongelezen bericht door RoonT3 »

wouth schreef: 26 aug 2020 12:12
En het belangrijkst: hoe kan ik het onderscheid maken tussen een omvormer die wel/niet een zuivere sinus levert?

naschrift: is "modified sine wave" de engelse kreet voor "zuivere sinus" ??
Bij een beetje verkoper staat in de beschrijving of het een zuivere of gemodificeerde of blokgolf sinus is. Staat het er niet bij kijk daar dan ook niet verder.

Ik heb zelf een gemodificeerde sinusomvormer van 1500watt (vandaar de modified sine wave) wat geen zuivere sinus is. Ik gebruik deze niet voor electronica, wel voor een 220v/500watt lithium acculader (met electronica) welke totaal geen problemen geeft tot nu toe. Voor de rest staat er ook een Campeo truck op maar dat is een gemodificeerde senseo speciaal voor gemodificeerde sinus omvormers. Daarnaast heb ik een inverter aggregaat voor in de keet.

omvormer.nu / toolsnmore.nl hier bestel ik wel eens wat en daar heb ik goede ervaringen mee.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: de noodzaak van een zuivere sinus omvormer van 12 volt nar 230 volt

Ongelezen bericht door insomnia »

Geen verstand van... geen techneut

Maar

Al gezocht met Google? Zijn zat fora met veel meningen en ervaringen.

Zoals
https://www.circuitsonline.net/forum/view/140750

Genoeg te vinden. :wink:
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: de noodzaak van een zuivere sinus omvormer van 12 volt nar 230 volt

Ongelezen bericht door RVB »

Ik weet niet zeker of jou vrieskist een zuivere sinusomvormer nodig heeft. Maar ik denk wel dat hij een omvormer nodig heeft die kortstondig een piekbelasting kan verwerken. En volgens mij zijn dat ook juist de zuivere sinusomvormers. Wanneer de compressor aanslaat verbruikt zon koelkast even veel stroom. De specs van de koelkast geven dat weer. Vorvolgens moet je een omvormer kiezen die dat makkelijk aan kan.

Ik zocht ooit naar een zuivere sinusomvormer en kwam ook bij toolsnmore uit. (Ik kocht daar regematig wat) De prijs was aantrekkelijk. Maar de specs lezend vielen 2 zaken mij op. Het onbelast verbruik was hoger dan de A merken zoals Victron of mastervolt. (Dat is een relevantie voor als je een omvormer tussen accu en koelkast zet omdat dd koelkast niet op 12v functioneerd) Maar ernstiger(voor de toepassing waar ik het voor nodig had) De omvormer was enigszins beveiligd... maar zou stuk gaan als hij aan een te hoge piekbelastng zou worden blootgesteld. In een gecontroleerde omgeveng (je weet welke apparaten wel en niet op de omvormer worden aangesloten) hoeft dat geen probleem te zijn.

Op zich is een vriezer wel een aardig idee. Als je deze onder het rijden gdbruikt. Ik houd mijn koelkast van mijn bus uren en uren koud door slechts een bevroren fles water (1.5 liter) vanuit mijn vriezer er in te leggen. Ook bij het superhete weer.

Succes, groetjes Rolf
Plaats reactie