T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
El Hefe
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 jul 2015 14:10

T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei

Ongelezen bericht door El Hefe »

Hallo techneuten

Ik heb een electrisch probleem met mijn geliefde "double B" (T3 1.6TD 1990). Alleen kom ik echt niet meer verder, dus ik hoop dat iemand wat tijd wil spenderen om mijn "korte" verhaal te lezen en mee te denken zodat ik mijn schattebout weer op de weg krijg. Ik zal proberen het verhaal kort en precies te vertellen.
Recent heb ik de cilinderkop vervangen, daarbij van alles natuurlijk losgehaald. Eenmaal de boel weer in elkaar gezet startte de motor vlot (met wat rook) en liep hij eigenlijk prima. Wat mij wel opviel is dat de voorgloei controle lamp niet uitging. Ik startte de motor dus na een seconde of 10. Motor sloeg direct aan en de voorgloei controle lamp ging uit. Twee dagen later wilt de auto niet meer starten. ANWB erbij gehad, de monteur heeft toen een hotwire aangelegd waardoor ik direct op de pluspool kon starten. Vervolgens heb ik per ongeluk kortsluiting gemaakt toen ik de pluspool van de accu wilde losschroeven. Ik raakte met de sleutel de +pool en de carosserie. Daarna niets meer gedaan met de auto ook niet gecontroleerd. Volgende dag wilde ik weer een stukkie rijden. Starten via de sleutel was inmiddels een paar keer weer gelukt dus dat probeerde ik. De satrmoter en het blok draaide, maar de motor sloeg niet aan. Daarnaast deed de voorgloei nu niets meer, ook de ruitenwissers doen vreemd (interval stand hapert, continu stand maakt de slag niet af zodra ik de hendel in 0 zet, maar stop direct waar de wissers dan staan). Knipperlichten functioneren niet, controle lampje knipperlicht brand continu zodra ik de hendel L of R zet. Klein detail nog, zodra ik de hendel van de ruitenwissers bedien gaat het voorgloei controle lampje heel kort branden (fractie van een seconde) waarbij een zoem geluid (als slecht contact/kortsluiting) hoorbaar is.
Laatste euvel met de sleutel in de "aan" stand komt er nauwelijks spanning op de stopklep, waardoor er dus geen diesel naar de verstuivers kan (ik meet 0.1 V, zou dat niet 12V moeten zijn?)

Ik heb de contact schakelaar vervangen en verschillende schakelrelais doorgemeten. Lijken allemaal in orde. Ook de voorgloeirelais klikt als ik met een batterij 12v op de klemmen zet (meer kan ik niet testen als leek :(

Heeft iemand een idee waar ik de fout moet zoeken? Excuses, kort verhaal is niet echt gelukt haha
gr Jaime
gr Jaime
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei

Ongelezen bericht door Coen »

Controleer alle massaverbindingen eens, vooral die achter het luchtfilter.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
El Hefe
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 jul 2015 14:10

Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei

Ongelezen bericht door El Hefe »

Bedankt voor de tip Coen, die heb ik nog niet gecontroleerd. Ga ik morgen checken. Ik heb de stopklep inmiddels getest. Als ik de klep met de +pool verbind dan hoor ik het klepje openen.
gr Jaime
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei

Ongelezen bericht door Coen »

Het lange voorgloeien waarmee de ellende begon kan komen door een slechte verbinding met de sensor achter op de kop. Maar ook daar is in tweede instantie de massa een potentiële verdachte. De aansluiting achter het luchtfilter wordt makkelijk over het hoofd gezien.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei

Ongelezen bericht door Bob »

hylkeanne schreef: 23 okt 2020 22:39 In de basis een goede tip, dat van die massadraden. Maar ze zitten vrijwel allemaal linksvoor achter de zekeringkast en niet bij het luchtfilter.


Hylke
En ik maar denken dat Hylke altijd gelijk heeft. Zit ik toch even goed fout.

FOUT Hylke. Massapunten zitten bij een 1.6 TD ook achter het luchtfilter verstopt.
Bob

2.5 TDI 2008
timeaa
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 mei 2020 21:16

Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei

Ongelezen bericht door timeaa »

Bob schreef: 23 okt 2020 23:07 En ik maar denken dat Hylke altijd gelijk heeft. Zit ik toch even goed fout.

FOUT Hylke. Massapunten zitten bij een 1.6 TD ook achter het luchtfilter verstopt.
Misschien eens goed lezen want hij schrijft dat helemaal niet hij schrijft dat ze voornamelijk linksvoor zitten en dat lijkt ook te kloppen.
hylkeanne schreef: 23 okt 2020 22:39 vrijwel allemaal linksvoor achter de zekeringkast en niet bij het luchtfilter.
Richtingaanwijzer en knipperlichten zitten linksvoor met massa. De brandstofpomp krijgt stroom via het contact en de massa via het motorblok met directe kabel naar de accu toe en het voorgloeirelais krijgt ook direct stroom vanaf via het contact via de zekeringkast. Als er geen of heel weinig stroom gemeten is bij de brandstofpomp moet je dat voorin zoeken en niet bij de massa bij de motor natuurlijk kan het geen kwaad de massa bij de motor te controleren en schoon te maken maar de storingen zoals genoemd de ruitenwissers en knipperlichten die worden daar niet aangestuurd behalve voor de achterlichten maar dan moet alles het verder nog doen.

Kortom aan de voorzijde beginnen en als daarna de achterlichten ect het niet doen de massa achter controleren of uit voorzorg dat moet je zelf weten
Groet van Tim

Vanagon 1900 diesel 1987
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ha, Hylke 2 meldt zich ook weer...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
El Hefe
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 jul 2015 14:10

Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei

Ongelezen bericht door El Hefe »

Goedemiddag allemaal,

Bedankt voor de reacties, ik ga zo direct weer verder met de speurtocht. Ik ga de massapunten voorin met contactspray schoonmaken, wellicht ook meteen alle stekkers aan de stuurkolom.
Ik heb alle zekeringen gecontroleerd, die zijn nog alle intact. wellicht moet ik ook alle stekkerverbinden schoonmaken? Misschien heeft wat corrosie gezorgd voor een slechte verbinding in de kabelboom voorin onder het dashboard...
gr Jaime
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei

Ongelezen bericht door Coen »

Rare elektrische verschijnselen zijn vaak (bijna altijd) te wijten aan slechte massa. Ik heb het gehad dat mijn richtingaanwijzer vóór het op halve kracht deden. Slecht contact met warmtesensor voor in de kop had tot gevolg dat bij 100 kilometer per uur het voorgloeilampje op begon te lichten.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei

Ongelezen bericht door rick »

Ingebrande contacten van de voorgloeizekeringbevestiging was bij mijn T3td een oorzaak.
Poets de massacontacten licht met fijn staalwol (evt natgemaakt met WD 40).
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Als je de contacten gaat oppoetsen met fijn staalwol koppel je eerst de accu af. staalwol en stroom geeft vuur...... Ik snap dat Rick met massacontacten niet de contacten van de voorgloeizekering bedoeld.

Dit sowieso bij de voorgloeizekering en alle andere spanningvoerende contacten. Zekerheidshalve ook bij de massaaansluitingen de stroom eraf omdat een ingeschakelde verbruiker alsnog voor een lopende stroom kan zorgen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei

Ongelezen bericht door RoonT3 »

hylkeanne schreef: 24 okt 2020 14:12 Iets met autocorrect .........

Hylke
:buiken: ook die maakt feuten dus...... [[thumbup]]
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei

Ongelezen bericht door Kire »

RoonT3 schreef: 24 okt 2020 18:49staalwol en stroom geeft vuur......
Inderdaad: http://woodcraftsurvival.com/Survival%2 ... aalwol.htm
En met 12 V is het voltage hoog genoeg.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
El Hefe
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 jul 2015 14:10

Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei

Ongelezen bericht door El Hefe »

Even een update,

Gisteren heb ik de stopklep direct verbonden met de pluspool van de accu. Vervolgens de wartels van de diesel leidingen op de verstuivers wat losgedraaid. Ik hoor wat bewegen (klik) op de pomp zodra ik contact maak op de pluspool en bij starten komt er diesel uit de leidingen richting de verstuivers . Helaas start de motor nog steeds niet, waardoor ik denk dat er meer aan de hand kan zijn. Wellicht opent de stopklep niet volledig of er is een probleem met de compressie. Heeft er iemand nog andere ideeen? Het gekke is dat ik de avond voordat de motor niet meer wilde starten gewoon nog met de bus gereden zonder een enkel probleem. dus het lijkt mij nog steeds meest waarschijnlijk dat het een elecrtisch probleem is.

groet, Jaime
gr Jaime
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei

Ongelezen bericht door rick »

Dat kan het probleem wel eens zitten.
Tik in het zoekscherm; "gloeipluggen rick" Dan krijg je daar informatie over.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: T3 storing stopklep knipperlicht ruitenwisser voorgloei

Ongelezen bericht door hippie »

Dit is mischien een oplossing voor de ruitenwisser-probleem .
https://www.bus-forum.nl/viewtopic.php?f=28&t=30595

Wat betreft het starten , heeft jouw diesel een koudstart-versneller en gebruik je die ?
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Plaats reactie