Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
BulliChris
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2020 13:18

Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Ongelezen bericht door BulliChris »

Beste ervaren T3ers, liefhebbers! Willen jullie meekijken bij volgend probleem:
Sinds enkele maanden start mijn motor steeds slechter als hij koud is.
Startmotor draait goed en lang door. Na ca. 5 keer 5-10 sec. starten loopt de motor dan.
Eenmaal gelopen..., start hij meteen.
Wat heb ik al gedaan:
- brandstoftoevoer benzine/lpg grondig gecontroleerd;
- vonk is er op alle bougies, kleur vonk meer vaag en wit dan scherp en blauw
- accu geladen, vervangen en met starthulp ondersteund...,
- alle bedrading en aansluitingen/ kabelklemmen en verblinders van de start- en ontsteking gecontroleerd, ontroest en / of vervangen!
Behalve contactslot, sleutel draaien... startmotor draait motor goed rond. (alle controle lampjes branden en relais klikt)

Hier houd nu mijn beperkte kennis op en vermoed ik nog de CDI of bobine als mogelijke oorzaak, zou dat kunnen?
Kan alleen niet verklaren, dat hij dan bij warme motor, of zelfs maar 1 minuut gelopen wel gewoon meteen start.

Zie uit naar jullie diagnose, ervaring, advies, ervaring of oplossing 😊
Groet, Chris
Mvr.gr. Chris
T3 HefCamper
Vanagon 1.9, ‘83
WBX-DF
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Ongelezen bericht door RVB »

Je gaat niks aan mij hebben. Ik heb n diesel.. en ben niet thuis in die wbx motor perikelen. Komt het steeds slechter starten omdat het steeds kouder word? Of... was het vorig jaar nog goed?

Vroeger... was het trouwens de normaalste zaak van de wereld.. dat slechte starten van autos. Hoe vaak hoorde je niet dat geluid uit de straat dat iemand zijn accu aan het leegstarten was... Tegenwoordig zijn we erg gewend geraakt. Maar nogmaals... ik kan je niet verder helpen bij het hoe en waarom.

Succes

Rolf
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Ongelezen bericht door hippie »

Niet veel verstand van benzine motoren maar je kunt de bobine en/ of bougiekabels eens doormeten op weerstand .
En eventueel kijken of de koudstart inrichting ( choke) nog goed doet .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Ongelezen bericht door insomnia »

Tsja.. Als mijn bus een tijdje in ruste is geweest heeft hij ook wel ff (5 a 10 sec) nodig om te starten. (1.9DG) Zeker omdat je aangeeft dat hij eenmaal keer gestart hij wel meteen aan slaat.
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Ongelezen bericht door Coen »

Verse bougies gestoken?
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik kan de juiste leitfaden niet terugvinden, heb die voor de 1.9i. Daar staat in wat je kan en hoort te meten (weerstand etc.). Als je de juiste kan vinden.

Start je koud op benzine? Bedoel je na 1x gelopen te hebben dat je dan nog op benzine start of al op LPG?

Mechanische opvoerpomp in orde? (voldoende (snel) druk en flow?)

Ontsteking goed afgesteld?

koudstart is gaspedaal 1x normaal indrukken en weer loslaten. Niet gebruiken onder het starten zelf. Bij vorst tweemaal indrukken.
Laatst gewijzigd door RoonT3 op 07 feb 2021 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Ongelezen bericht door Bob »

ik denk dan aan een terugslagklep in de brandstoftoevoer?
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Ongelezen bericht door motnamol »

Werkt de choke? Voor dat je start 2 a 3 het gas pedaal vlot achter elkaar in trappen. ff pompen in de volksmond . Soms hebben ze ff wat extra benzine nodig om te starten en dat doe door ff te pompen dan geeft het acceleratie pompje wat xtra benzine.
Verder zou het nu ff niet weten.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
BulliChris
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2020 13:18

Re: Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Ongelezen bericht door BulliChris »

Beste Tom, Bob, Ronald, Coen, Ralph, Ronny en Rolf.
(Niemand vergeten hoop ik;-)
Hartelijk dank voor jullie reacties!,..echte T3’ ers,...love it!
Heb autom.choke, verwarming, stationairklep, teruslagklep en pomp ( elektrisch) reeds nagelopen en hersteld/afgesteld waar nodig. Daar kan het niet aan liggen denk ik..., de bougies zijn vorige zomer vervangen, en hij heeft dit in eerdere koudere seizoenen nooit zo sterk gehad. Start gewoonlijk op LPG ( ook altijd goed en snel) maar sinds vorige herfst wordt het minder.
Maar nu op benzine, daar gaat het doch iets sneller ( na ca 3 min.);
De starttechniek had ik al gelezen hier in eerdere post’s, dank ook daarvoor mensen!! Dat is Zeker belangrijk, want:
(Als hij niet meerdere dagen/ weken stil heeft gestaan is de nog voldoende vol om met het trappen van het gaspedaal benzine in te spuiten! Daarbij gaat oom de luchtinlaatklep op de choke stand staan, ( kleine opening van 2-3 mm) zodat de kotor rijk gas- luchtmengsel heeft. Beste voorwaarde voor goede start 😉, in de zomer is die klep door de bimetaal spiraal van de choke trouwens verder open... dus meer lucht, minder vet mengsel..., goede start.
Ohja, weerstand van CDI en bobine ook doorgemeten, maar niet zeker of de getallen kloppen, stroom gaat i.i.g. door de spiralen van de bobine. Ook de elektronische stationaire schakelkasten (zwarere doosje links achter), die met de Hall-geber samenwerkt heb ik overbrugt, d.w.z. verwijderd, getest en weer verbonden..., geen verandering.
Al deze dingen bij elkaar doen mij denken aan de startstroom- of vonk, die kan ik helaas niet meten..., wel kan ik de bougies vervangen, ookal zij ze nog niet oud en max. 5 dkm. Je weet maar nooit.
Ik ga nog wat proberen deze week☃️❄️😬❄️☃️ en houd jullie op de hoogte!
Ver-rijkende ideeën en suggesties zijn ondertussen van harte welkom.
👨🏼‍🔧Chris🙋‍♂️
De in Het is ook logisch, want
Mvr.gr. Chris
T3 HefCamper
Vanagon 1.9, ‘83
WBX-DF
BulliChris
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2020 13:18

Re: Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Ongelezen bericht door BulliChris »

...excuses voor laatste zin en typefoutjes... te snel verstuurd 😊
Boven bedoel ik, dat de vlotterkamer nog voldoende vol is, (mits geen lek)... en dat ruk je!!!
Dan spuit de (mechanische) injector dus bezine in, dat kun je duidelijk zien en ruiken, als je de gashendel aan de carb. opent en in de inlaat kijkt/ruikt. 😉
Chris
Mvr.gr. Chris
T3 HefCamper
Vanagon 1.9, ‘83
WBX-DF
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Verder ook gekeken naar ontstekingstijdstip, compressie, en klepspeling? Geen valse lucht aanzuigen ergens bij je carb?

Oja, leitfaden zou je kunnen downloaden bij VW zelf. Eerst even zoeken hoe het werkt en waar te vinden, dan inlog maken, betalen en de juiste (alles ;-)) voor jezelf downloaden.

https://www.bulliforum.com/viewtopic.ph ... &start=100
http://www.t3-pedia.de/index.php?title= ... f.C3.A4den
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
BulliChris
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2020 13:18

Re: Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Ongelezen bericht door BulliChris »

Nog niet de meest vitale dingen gecontroleerd Ronald. Compressie kan ik meenemen bij bougiewissel.
Valse lucht wel gecheckt en rubberen voetpakking vervangen.
Dank voor tip en link leitfaden...
Mvr.gr. Chris
T3 HefCamper
Vanagon 1.9, ‘83
WBX-DF
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Ongelezen bericht door motnamol »

Wat ik ook wel eens meegemaakt heb dat op het moment dat je stopt met starten dan hij net aanslaat .
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Ongelezen bericht door hippie »

Heb zoiets meegemaakt met een motor . Met startmotor niet aanslaan en met de kickstarter wel , was toen een defete bobine ( net nieuw )
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Ongelezen bericht door Coen »

Ik ook dus met mijn motor. Afgelopen zomer niets aan de hand, in november weer eens rijden, niet aan te krijgen. Ik dacht aan verouderde benzine maar ik had er, wist ik zeker, euro 98 ingegooid. Er was niets aan welke instelling dan ook veranderd dus dat kon het ook niet zijn.
Ten lange leste er een paar nieuwe bougies in gedraaid en hoppa, starten. Dus vandaar mijn raad.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Slechte koude start 1.9 WB, motorcode DF

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik heb met mijn MV veel verschil in starten en warme loop tussen merk bougiekabels en de gebruikte bougies. Ondanks dat het meten goed was en vonken er goed uitzagen maakte merk/type wel het nodige verschil.

Aangezien je zegt, vorige zomer bougies vervangen is dit eerste winter met deze bougies. Waren dat dezelfde als er daarvoor inzaten?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie