Pagina 1 van 2

Stroomuitval

Geplaatst: 27 aug 2021 17:15
door rooibus
Gisteren is in onze bus opeens een deel van de stroomvoorziening uitgevallen: dim- & grootlicht, ruitenwissers (voor & achter, incl. sproeiers), elektrische raambediening, kachelventilator - dus alles wat 'op contact' staat. Ik heb alle zekeringen van de zekeringenkast er één voor één uitgehaald en bekeken, maar daar was niets mis mee. Ook relais #8 van de stroomvoorziening vervangen, zonder resultaat. Ik heb aan alle draden gerammeld en geschud, maar niets.
Zit er ergens misschien nog een hoofdzekering die ik over het hoofd heb gezien?
Of heeft iemand een ander idee wat er mis zou kunnen zijn?

Re: Stroomuitval

Geplaatst: 27 aug 2021 17:50
door krisg
het contact zelf ?

Gell

Geplaatst: 27 aug 2021 19:31
door rooibus
krisg schreef: 27 aug 2021 17:50 het contact zelf ?
Inderdaad. Geheel toevallig had een bevriende T3'er hier op de camping in Italië er nog één in z'n bus liggen (hoe groot is die kans?), dus het probleem is alweer opgelost.

Re: Stroomuitval

Geplaatst: 29 aug 2021 13:59
door insomnia
Quick fix. Mooi dat het opgelost is. [[thumbup]]

Re: Stroomuitval

Geplaatst: 30 aug 2021 22:41
door Theo Postma
Hoofdoorzaak is je startmotor, hoe vreemd dit ook mag klinken.
Deze maakt door het starten elke keer zo een 10 ampère stroom door je contact.
Dit is maar kort, maar door de jaren heen vernield het je contact.
Oplossing is een extra relais bij je startmotor, daarmee voorkom je deze piek stroom over je start contact.

Groet,
Theo

Re: Stroomuitval

Geplaatst: 30 aug 2021 23:37
door Roerdomp
:D Er is iemand terug... Fijn! [[thumbup]]

Re: Stroomuitval

Geplaatst: 31 aug 2021 00:13
door w.m.weemhoff
[[thumbup]]

Re: Stroomuitval

Geplaatst: 31 aug 2021 00:20
door VoormaligLid19
Theo Postma schreef: 30 aug 2021 22:41 Deze maakt door het starten elke keer zo een 10 ampère stroom door je contact.
10A voor het relais van de startmotor aan te sturen? Hoeveel verbruikt de startmotor dan zelf? Over het contactslot loopt het stuurcircuit, niet het vermogenscircuit.

Re: Stroomuitval

Geplaatst: 31 aug 2021 07:47
door Coen
Fijn Theo!!

Re: Stroomuitval

Geplaatst: 31 aug 2021 08:27
door Kire
Lievenn schreef: 31 aug 2021 00:20Hoeveel verbruikt de startmotor dan zelf?
Bij mijn bus nog niet gemeten, maar verbruik ligt rond de 150 - 200 A, wel kortstondig. Een zware Bosch starter van een tractor trekt even 300 A.

Groet,

Erik.

Re: Stroomuitval

Geplaatst: 31 aug 2021 09:13
door leof
Theo Postma schreef: 30 aug 2021 22:41 Hoofdoorzaak is je startmotor, hoe vreemd dit ook mag klinken.
Deze maakt door het starten elke keer zo een 10 ampère stroom door je contact.
Dit is maar kort, maar door de jaren heen vernield het je contact.
Oplossing is een extra relais bij je startmotor, daarmee voorkom je deze piek stroom over je start contact.

Groet,
Theo
Welkom terug Theo!

Re: Stroomuitval

Geplaatst: 31 aug 2021 10:44
door rick
Ook welkom Theo

Re: Stroomuitval

Geplaatst: 01 sep 2021 18:36
door ReneK
Een contactschakelaar is voor een T3 bezitter misschien wel tegelijkertijd het goedkoopste en meest waardevolle reserveonderdeel om permanent bij te hebben (ik spreek uit ervaring :D en kan de versie van Boelm van harte afraden [[sad]] .

@Theo, leuk weer eens een bericht van je te zien!
Goede tip trouwens van dat extra relais. Zal er aan denken als er weer problemen zijn.

Re: Stroomuitval

Geplaatst: 01 sep 2021 22:59
door Kire
Bij een tractor heb ik ook wel eens een (extra) arbeidsrelais vlak bij de startmotor geplaatst. Door ouderdom wat meer weerstand in de draden van het contactslot cq. startschakelaar naar het relais op de startmotor, waardoor het relais onvoldoende goed werd 'aangetrokken'.

Groet,

Erik.

Re: Stroomuitval

Geplaatst: 04 sep 2021 20:20
door RoonT3
hylkeanne schreef: 01 sep 2021 20:57 De startmotor heeft al zo'n relais. Daar gaat echt maar heel weinig stroom doorheen via het contactslot.

Hylke
Dat heel weinig is wel wat meer aangezien dit relais niet enkel een stroomcontact maakt maar dit contact past maakt zodra de bendix is ingetrokken. Je maakt niet enkel een 'contact' maar moet dus ook een mechanische handeling bewerkstelligen. Dat kan oplopen naar wel 20A afhankelijk de weerstand (vanwege corrosie/ouderdom etc.) Het gebruik van een gangbaar relais als voorschakelrelais is dan misschien niet zo gek. Net zoals je verlichting over relais ook veel beter is om de volle spanning aan de lampen te krijgen.

Re: Stroomuitval

Geplaatst: 05 sep 2021 19:32
door VoormaligLid19
meten = weten
Deze namiddag uitgetest bij m'n 1.6TD: m'n multimeter meet een fractie van een seconde 18A, daarna iets minder dan 4A.