Voor het eerst na bijna 5 jaar een nachtje weg.
- who2010
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Voor het eerst na bijna 5 jaar een nachtje weg.
Nadat we eind 2010 een T3 uit 1980 met een CU motor hadden gekocht zijn we aan het opknappen geslagen.
Wat begon met een "plekje wegwerken" eindigde in een volledige restauratie met veel vervangend plaatwerk (wat niet altijd perfect paste, dus ook veel aanpassen), vervangende remmen rondom, dus ook maar de remleidingen, alle wiellagers, schijven en trommels en ga zo maar even door.
Ook de motor en versnellingsbak maar even onder de bus uitgehaald, dus ook maar de homokineten vervangen plus de rubber hoezen. Motor toch maar helemaal gedemonteerd, gereinigd (van binnen en van buiten) en weer opgebouwd met een nieuwe, originele nokkenas, hydraulische nokvolgers, stoterstangen en stoterstangpijpjes etc. Ook "even" de cilinderkoppen laten voorzien van nieuwe klepgeleiders, klepzittingen, kleppen etc. De carburateurs laten reviseren bij Gerrit Rage.
Alle ruiten eruit en, na het spuiten van de bus, weer teruggeplaatst met rondom nieuwe rubbers. Het interieur ook er maar uit, draaiplateau voor de bijrijdersstoel geplaatst en aangepaste T4 stoelen (nieuw) geplaatst, zit een stuk beter
De koelkast weer werkend gemaakt op zowel 220 en 12 V als op gas (ontsteekt als een dolle).
Rondom nieuwe banden (op de originele 14" velgen) en uit laten lijnen (ging heel makkelijk omdat alle rubbers onder de bus ook al vervangen waren). Tank eronder uit gehad en gereinigd en weer gemonteerd met alle slangetjes en leidingen nieuw.
Nu de bus zo goed als klaar is afgelopen vrijdag met een bonzend hart naar de APK geweest. De keurmeester was vol lof over de bus en hoefde alleen de koplampen even te stellen. De CO waarde was een haartje te hoog maar hij vond dat geen probleem omdat de motor nog moest inlopen (had pas 5 km gedraaid na de revisie) en de motor nog niet echt warm was.
Mijn grootste angst waren de remmen omdat die ook nog niet ingelopen waren; voor 2% verschil, achter 5% verschil, remvertraging meer dan voldoende. Kortom: in één keer goedgekeurd zonder aandachtspunten!
Dus meteen naar huis gereden met het goede nieuws (en een smile van oor tot oor), de bus uit de schorsing gehaald en ingeladen voor een eerste tochtje (naar Zeeland) voor 1 probeerovernaachting.
Alles verliep probleemloos en het sliep prima. Wel even de ramen voorzien van vuilniszakken aan de binnenkant want aan de gordijnen wordt nog gewerkt.
Een klein probleempje deed zich voor tijdens het rijden: de snelheidsmeter valt heeeeel langzaam terug naar nul bij het stopen en ratelt wat tijdens het rijden. Iemand nog een goed werkende liggen?
Kortom: weer een gelukkige eigenaar van een goedlopende bus!
M.vr.gr.
Willem.
Wat begon met een "plekje wegwerken" eindigde in een volledige restauratie met veel vervangend plaatwerk (wat niet altijd perfect paste, dus ook veel aanpassen), vervangende remmen rondom, dus ook maar de remleidingen, alle wiellagers, schijven en trommels en ga zo maar even door.
Ook de motor en versnellingsbak maar even onder de bus uitgehaald, dus ook maar de homokineten vervangen plus de rubber hoezen. Motor toch maar helemaal gedemonteerd, gereinigd (van binnen en van buiten) en weer opgebouwd met een nieuwe, originele nokkenas, hydraulische nokvolgers, stoterstangen en stoterstangpijpjes etc. Ook "even" de cilinderkoppen laten voorzien van nieuwe klepgeleiders, klepzittingen, kleppen etc. De carburateurs laten reviseren bij Gerrit Rage.
Alle ruiten eruit en, na het spuiten van de bus, weer teruggeplaatst met rondom nieuwe rubbers. Het interieur ook er maar uit, draaiplateau voor de bijrijdersstoel geplaatst en aangepaste T4 stoelen (nieuw) geplaatst, zit een stuk beter
De koelkast weer werkend gemaakt op zowel 220 en 12 V als op gas (ontsteekt als een dolle).
Rondom nieuwe banden (op de originele 14" velgen) en uit laten lijnen (ging heel makkelijk omdat alle rubbers onder de bus ook al vervangen waren). Tank eronder uit gehad en gereinigd en weer gemonteerd met alle slangetjes en leidingen nieuw.
Nu de bus zo goed als klaar is afgelopen vrijdag met een bonzend hart naar de APK geweest. De keurmeester was vol lof over de bus en hoefde alleen de koplampen even te stellen. De CO waarde was een haartje te hoog maar hij vond dat geen probleem omdat de motor nog moest inlopen (had pas 5 km gedraaid na de revisie) en de motor nog niet echt warm was.
Mijn grootste angst waren de remmen omdat die ook nog niet ingelopen waren; voor 2% verschil, achter 5% verschil, remvertraging meer dan voldoende. Kortom: in één keer goedgekeurd zonder aandachtspunten!
Dus meteen naar huis gereden met het goede nieuws (en een smile van oor tot oor), de bus uit de schorsing gehaald en ingeladen voor een eerste tochtje (naar Zeeland) voor 1 probeerovernaachting.
Alles verliep probleemloos en het sliep prima. Wel even de ramen voorzien van vuilniszakken aan de binnenkant want aan de gordijnen wordt nog gewerkt.
Een klein probleempje deed zich voor tijdens het rijden: de snelheidsmeter valt heeeeel langzaam terug naar nul bij het stopen en ratelt wat tijdens het rijden. Iemand nog een goed werkende liggen?
Kortom: weer een gelukkige eigenaar van een goedlopende bus!
M.vr.gr.
Willem.
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2494
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: Voor het eerst na bijna 5 jaar een nachtje weg.
Mooi verhaal willem, veel plezier met de bus verder
Re: Voor het eerst na bijna 5 jaar een nachtje weg.
Leuk! Veel plezier
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14969
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Voor het eerst na bijna 5 jaar een nachtje weg.
Mooi Willem dat eindelijk na 5 jaar hard werken, de bus is gebruikt waar je het voor bedacht had.
Namelijk lekker kamperen
Je km teller kan een probleem worden om te vinden, maar als je de km teller kabel ook wilt vervangen dan is een teller met steek ook prima mogelijk.
Het gaat om het nummer wat onderaan de teller staat, 500 of 510 is prima.
Theo
Namelijk lekker kamperen
Je km teller kan een probleem worden om te vinden, maar als je de km teller kabel ook wilt vervangen dan is een teller met steek ook prima mogelijk.
Het gaat om het nummer wat onderaan de teller staat, 500 of 510 is prima.
Theo
- who2010
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: Voor het eerst na bijna 5 jaar een nachtje weg.
@Theo,
De huidige teller heeft onderaan 510 staan.
De km-tellerkabel is al vervangen maar een teller met steek is natuurlijk ook goed, dan vervang ik de kabel weer
Geld heeft het toch al gekost..........
M.vr.gr.
Willem.
De huidige teller heeft onderaan 510 staan.
De km-tellerkabel is al vervangen maar een teller met steek is natuurlijk ook goed, dan vervang ik de kabel weer
Geld heeft het toch al gekost..........
M.vr.gr.
Willem.
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.
- Robin I.
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 607
- Lid geworden op: 12 jun 2012 14:52
- Locatie: Groningen
Re: Voor het eerst na bijna 5 jaar een nachtje weg.
Mooi verhaal. Ik kan me er helemaal in verplaatsen, al 4 jaar aan het klussen en nog nooit mee op vakantie geweest ( wel normaal rijden), in juni ga ik naar Zweden
Robin
Fiat 500 1968 650cc 23pk
T3 1980 1.8 20v 125pk
Audi A4 1996 1.8 20v 125pk
Fiat 500 1968 650cc 23pk
T3 1980 1.8 20v 125pk
Audi A4 1996 1.8 20v 125pk
- who2010
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 20 jun 2010 19:24
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: Voor het eerst na bijna 5 jaar een nachtje weg.
Robin,
Hoe is je Zweden-avontuur gegaan?
Heeft de bus het goed gedaan?
Ik ben benieuwd naar je verhalen
M.vr.gr.
Willem.
Hoe is je Zweden-avontuur gegaan?
Heeft de bus het goed gedaan?
Ik ben benieuwd naar je verhalen
M.vr.gr.
Willem.
Camper, hoogdak, 2L CU, 1980,verkocht en op 24/09/2018 een T4 (LWB, 5cyl. 102 pk TDI) met Reimo klapdak en interieur aangeschaft.
-
- Weet waar de oliepeilstok zit
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 23 mar 2015 19:10
- Locatie: Be-Serskamp
Re: Voor het eerst na bijna 5 jaar een nachtje weg.
zit ook nog in het upgrade hoofdstuk , hoop binnenkort ook naar het reishoofdstuk door te gaan
Nie plueen
Grtz Koen
Nie plueen
Grtz Koen