Pech in Noord-Portugal

Vakantie, reis verhalen, leuke campings of plekken gezien?
Vertel het hier in de herberg
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Pech in Noord-Portugal

Ongelezen bericht door Coen »

Bij het wegrijden van de camping merkte ik gisteren dat de rem geen druk gaf. Gelijk gestopt maar niks te zien. Een paar keer goed intrappen bood geen soelaas. Toen de ANWB maar gebeld. Gegevens doorgegeven en er zou binnen een uur een auto-ambulance komen. Dat gaat vlot dacht ik nog. Duurde dus uiteindelijk 3 uur, maar alla,we zijn met vakantie. Garage lag in Bragança dus ritje was kort. Diagnose was snel gesteld: lekke remcilinder rechtsachter. Reparatie is een fluitje van een cent mits de onderdelen voorradig zijn... Dat is dus niet het geval dus moeten we tot maandag wachten.
Gelukkig een luxe vervangauto gekregen. Kunnen we toch de omgeving bekijken.
Frustrerend is vooral dat ik de reparatie thuis gewoon binnen een uurtje zou kunnen doen.
Laatst gewijzigd door Coen op 20 jul 2018 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Pech in Noord-Portugal

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Tsja, dat is vaak zo... Maar als het hierbij blijft, valt het mee, toch?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Pech in Noord-Portugal

Ongelezen bericht door RVB »

Balen, maar mooi dat je er wat van kan maken.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Pech in Noord-Portugal

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Normaal als je geen remdruk hebt vanwege te weinig olie heb je ook al even geen koppeling meer. Hoe was je remoliepeil? Wanneer je remcilinder zo hard lekt dat je geen druk kan opbouwen moet de zuiger er eigenlijk wel uit gedrukt zijn. Dat kan volgens mij alleen wanneer je remvoeringen en trommels al zo versleten zijn dat er voldoende ruimte ontstaan is. (of je ankerplaat verrot?) Het klinkt mij vreemd dat je totaal geen remdruk opbouwde.

Wat heb je zelf gezien aan de lekkende cilinder? (is de remtrommel eraf geweest of diagnose aan de hand van remolie aan je ankerplaat?)
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Pech in Noord-Portugal

Ongelezen bericht door Coen »

Remolie over de voeringen. Trommel eraf dus. Komt nieuw cilindertje op en nieuwe voeringen. Maar die zijn dus niet gelijk voorradig in Noord-Portugal.
Ik meen dat ik thuis nog een cilindertje heb liggen maar dat is en zinloze wetenschap.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Pech in Noord-Portugal

Ongelezen bericht door Coen »

Gemaakt! We kunnen weer verder!
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Pech in Noord-Portugal

Ongelezen bericht door Coen »

En weer thuis! 4600 kilometer totaal gereden. Spannend was het nog toen de bus erg naar voren stond en bij het starten er een hoog piepend geluid van achter de motor kwam en even later het olie-alarm klonk. Motor gelijk uitgezet. Na even gewacht (en gevloekt te hebben) de motor weer gestart en geluid was weg en druk bleef.
Op de een of andere manier was de oliepomp even niet meegenomen door de distributieriem. (Drupje van het een of ander op de riem??)
Nadien nog 1200 kilometer gereden zonder bijgeluiden.
Olieverbruik komt nu wel in de buurt van de liter per 1000 kilometer maar motor heeft nog genoeg por. Eens nadenken over een geschikte revisie.
Verbruik niet precies bijgehouden maar zo’n 750 kilometer op een tank is niet gek.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: Pech in Noord-Portugal

Ongelezen bericht door wouth »

Dan rij jij bijna 1:15....netjes!
Benzine of diesel?
En wat voor motor?
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Pech in Noord-Portugal

Ongelezen bericht door Coen »

Diesel. Jx. Denk eerder aan 1 op 13 á 14. We nemen in Frankrijk veelal de N- en D-wegen en daar mag je vanaf 1 juli nog maar 80 ipv 90. Zal ook schelen. Op de snelweg tussen de 95 en 100 TomTom-kilometer.
Laatst gewijzigd door Coen op 29 jul 2018 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Pech in Noord-Portugal

Ongelezen bericht door RoonT3 »

wouth schreef: 29 jul 2018 08:27 Dan rij jij bijna 1:15....netjes!
Benzine of diesel?
En wat voor motor?
handtekening Coen schreef:
Hoogdak California 1.6 TD 1990. Inmiddels meer dan 333.333 km op de teller!
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Mitch
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 jan 2007 00:21

Re: Pech in Noord-Portugal

Ongelezen bericht door Mitch »

Ik ga geen paniek zaaien maar je oliepomp wordt niet door een riem aangedreven. Die zit onderin je blok en kan je wanneer je je carter loshaalt zien. Ik denk dat het hoge piepende geluid je dynamo riem was (die ook de waterpomp aandrijft (uiteindelijk of gelijk), maar waarom je geen oliedruk had, je kunt wel heel schuin staan volgens mij voordat de pomp niets opzuigt. Maar ik was er niet bij en weet niet hoe schuin je stond.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Pech in Noord-Portugal

Ongelezen bericht door rick »

Aandrijving; nokkenasriem ---- riemwiel tussenas --- oliepomp!
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Pech in Noord-Portugal

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Precies. En de tussenaslagers kunnen kapot, zo heb ik bij revisie van mijn CY gezien. Dit blok had ook 300.000 km gelopen...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Plaats reactie