Met de bus naar Griekenland. Via Italië.

Vakantie, reis verhalen, leuke campings of plekken gezien?
Vertel het hier in de herberg
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Met de bus naar Griekenland. Via Italië.

Ongelezen bericht door leof »

We zijn gisteren thuisgekomen van een vakantie naar Griekenland. We vertrokken op 12 september en zijn via de Stelvio-pas naar Italië gereden. In tegenstelling tot vorig jaar, toen we met regenweer over de Splügen-pas gingen, was het weer nu uitstekend:
AfbeeldingIk zal een compleet verslagje maken van deze reis, die toch ook nog wel een enkele verrassing met zich meebracht.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
VW T3 4 LIVE
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 837
Lid geworden op: 08 sep 2008 21:55
Locatie: VLEUTEN

Re: Met de bus naar Griekenland. Via Italië.

Ongelezen bericht door VW T3 4 LIVE »

Welkom terug thuis/Forum dan kunnen wij ons straks weer warmen aan je mooie verslag
Met vriendelijke groet,
Rob

California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Met de bus naar Griekenland. Via Italië.

Ongelezen bericht door leof »

En hier is dan het verslag.

Nog in Nederland moet ik al een garage opzoeken om een afgebroken steun aan de uitlaat te laten lassen. Het gebruikelijke verhaal voor wie mijn andere reisverslagen heeft gelezen.

Na een bui in Duitsland bezoeken we het Skulpturenfeld in Oggelshausen. Het is daar allemaal onverhard en de bus wordt wel erg smerig. De beelden staan daar gewoon in het veld of langs paden, ver uit elkaar. Om een indruk te krijgen hoe het eruit ziet:
Afbeelding

Daarna naar de Stelvio. Machtig! Gigantisch! Wat moet je er nog meer over zeggen? Zo steil dat ik in z’n één door elke bocht moest. De weg omhoog:
Afbeelding
En wat een mooi weer hadden we! We waren er vroeg in de ochtend en dat is wel aan te bevelen in dat soort omstandigheden, anders wordt het filerijden denk ik. De weg naar beneden aan de Italiaanse kant:
Afbeelding

Na de passen gaan we naar Artesella, een beeldenpark met beelden van uitsluitend natuurlijke materialen.
Afbeelding

Nog meer beelden zien we in het Chianti Sculpture Park. Mooi aangelegd. Je loopt in de schaduw en dat is wel nodig ook want het is tamelijk warm.
Daarna rijden we naar het zuiden, overnachten bij een stuwmeer en bezoeken dan Orvieto. Dit is de kathedraal. Hoeveel strepen had je gehad willen hebben?
Afbeelding

Veel wegen in Italië zijn dermate slecht dat ik bijna twee wieldoppen verloor, die met twee tie-wraps vastzaten. Een was er helemaal van afgelopen, de ander zat nog met een tie-wrap vast. De losgeraakte veroorzaakte gelukkig geen problemen, wat best had gekund. Ik vond de dop zowaar nog onbeschadigd terug ook!

Op een 1 eurocent muntstuk schijnt het Castel del Monte te staan. Unesco! Gebouwd door Frederik II rond 1240.
Afbeelding

In Grottalgie werken vele keramisten. Het merendeel betreft prefab voorwerpen die keramisten dan van glazuur voorzien. Maar er zijn ook enkele vormgevers bij. Eentje beweerde ooit aan V&D geleverd te hebben. Op de foto een keramiekoven in het fabriekje aldaar.
Afbeelding

Dan wordt het tijd om naar Griekenland te vertrekken. Met behulp van de iPad reserveren we een camping on board overtocht van Bari naar Patra, vertrek op 1 oktober. Dat lukt wonderwel.

Intussen is mijn uitlaat weer behoorlijk gaan rammelen en ik besluit er in Griekenland er eens goed naar te gaan kijken. Nadat we zijn aangekomen in Patra eerst even naar de Lidl en dan naar Gialova, waar we al zo vaak geweest zijn. Je kunt daar relaxed onder de tamarisken staan, er zijn tavernas in de buurt en ook je dagelijkse boodschappen is geen probleem. Bij aankomst staat er alleen maar een Oostenrijks echtpaar die daar elk jaar met hun kleine caravan wekenlang bivakkeren. Tja, in Griekenland kan bijna alles…

Toen we daar zeker nog een poosje zouden blijven, besloot ik de uitlaat eens wat beter te gaan bekijken. Het bleek dat er een scheur liep in de linker flens aan de uitlaat, zeg maar waar de bouten doorheen gaan. De scheur was bijna volledig. Ik heb toen -met moeite- de demper verwijderd en ben daarmee naar een garage gegaan. Die hebben de scheur gelast, ik kon er op gewoon wachten op vrijdag om 5 uur. De volgende dag heb ik nog eens goed naar steun aan de linkerkant gekeken en daar bleek helemaal geen rubber ophanging aanwezig te zijn! Er zat nog wel een restant, maar het rubber ontbrak. Nu heb ik altijd van die dingen bij me, dus ik heb met moeite dat onderdeel gemonteerd gekregen. En het zit nu nog! Mogelijk is dat de oorzaak van al mijn uitlaatscheuren geweest. En dat al jarenlang!

We zijn ook nog een periode naar Evvia geweest. Daar hadden we nog een soort van storm op het strand, waarbij we zowat gezandstraald werden. Maar het blijft wel een mooie plek.
Afbeelding
Onderweg zagen we bij een Lidl nog deze Carthago. Het echtpaar dat erbij hoorde was zonodig nog ouder dan wij zijn…
Afbeelding

Nadat we weer teruggegaan waren naar Gialova en daar nog enkele dagen hebben gestaan, zijn we naar een door camperaars veel bezochte plek gegaan: Kalamia. Er stonden daar nog enkele Duitse campers, eentje was er al drie maanden! Mooi strand.
Afbeelding

Maar uiteindelijk werden de weersvooruitzichten duidelijk minder en we besloten op 15 november toch maar huiswaarts te keren. We wilden een zo snel mogelijke route, dat zouden dus de tolwegen worden. De tolweg van Patra naar Ioannina was de eerste. De tarieven waren daar echter zo oneerlijk dat we dat pad weer verlaten hebben. Op de tolwegen in Griekenland betaal je bij elke tolpost. Je hebt dus geen tickets en betaalt achteraf, nee, je betaalt vooruit tot de volgende post. Daar komt bij dat de tariefklassen gaan op hoogte. Je valt in het dure tarief als je auto hoger is dan 2.20 m, zoals die van ons. Dat komt dan op ca. € 7,50 per ca. 50 km. Dat is evenveel als de diesel die je op dat traject verstookt. We zijn dus via secundaire wegen naar Macedonië gereden en daar bij Gradsko de E65 opgegaan. En zo via Servië, Kroatië, Slovenië, Oostenrijk en Duitsland weer naar huis. De tol loopt toch aardig op:
Macedonië € 4,98, Servië € 16,78, Kroatië € 52,92, Slovenië incl. Karawankentunnel € 22,20, Oostenrijk incl. Katzbergtunnel € 20,50. Totaal € 112,40.
We waren in 5 dagen thuis vanuit zuid Griekenland. En niet gejakkerd. En alleen bij daglicht gereden. Niet verkeerd!

In Kroatië hadden we nog een klein incident met de politie. Nabij de grensplaats Samobor hadden we een leuke slaapplaats bij de rivier ontdekt, achter een dijk en daarmee onzichtbaar, dachten we. Iemand heeft toch kans gezien de politie op ons dak te sturen. We wilden net naar bed gaan. De politie stuurde ons zonder opgaaf van redenen weg en we moesten toen in het donker elders iets zien te vonden. Dat lukte maar lekker geslapen hebben we die nacht niet.

Was het in het noorden van Griekeland al behoorlijk koud, in Servië vroor het ’s nachts. We hebben echter een dik donzen dekbed voor die situaties. Maar zonder kachel blijft het toch wat kleumen in de avond en ochtend. Verder was de hele vakantie het weer droog, meestal zonnig en temperaturen tussen 20 en 25 graden, op het heetst van de dag wat meer. Net zoals je het hebben wilt. Wij tenminste wel!
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
koenen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Re: Met de bus naar Griekenland. Via Italië.

Ongelezen bericht door koenen »

Mooi verslag, leuk om te lezen!
De stelvio lijkt mij ook mooi om te rijden, alleen om dat nu direct met onze 1.6d te doen, zonder de rest te irriteren... ;)
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
Cheetah
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 973
Lid geworden op: 11 mei 2014 11:46
Contacteer:

Re: Met de bus naar Griekenland. Via Italië.

Ongelezen bericht door Cheetah »

mooi verhaal... plezier om het te lezen..Ik heb voor de koude nachten een militaire slaapzak gekocht..Een M90 KL , zag dat floris ook eentje had op zijn blog.. met bivakzak kan je ook buiten overnachten..
Groet Albert

http://www.karmann -coachbuilts.com
VoormaligLid19
op verzoek verwijderd
Berichten: 674
Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00

Re: Met de bus naar Griekenland. Via Italië.

Ongelezen bericht door VoormaligLid19 »

Mooi verslag. [[thumbup]]
Gebruikersavatar
jo krebbers
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 mar 2005 22:09
Locatie: ermioni griekenland

Re: Met de bus naar Griekenland. Via Italië.

Ongelezen bericht door jo krebbers »

Mooie reis die jullie gemaakt hebben,echter een beetje laat in het jaar.
Een betere tijd is september oktober.
Als jullie vaker in Griekenland komen kun je een keer bij ons langs komen,wij wonen al meer dan 20 jaar in Ermioni ligt op de Peleponnesos
vlak bij kranidi waar Willem Alexander ook een huis heeft.
Verdere info per mail, krebbers@otenet.gr
Groeten Jo Krebbers.
Plaats reactie