Forumlid van de maand Januari 2012

Een beetje aandacht voor de leden van dit forum
Gebruikersavatar
Malamu
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 310
Lid geworden op: 14 aug 2005 20:00
Locatie: Hengelo Ov.

Forumlid van de maand Januari 2012

Ongelezen bericht door Malamu »

Ook in 2012 worden (minstens) 12 forummers als Forumlid van de Maand nader gepresenteerd. Voor de eerste hoefde ik niet zo heel ver, Hengelo - Denekamp is krap 20 kilometer. Met de midwinterhoorn lukte het net niet maar gelukkig hebben we sinds enige tijd in Twente ook telefoon. (Af en toe doen we net of het hier nog een beetje achterlijk is, we hebben het namelijk niet zo op import uit het westen…). De telefoon dus en een nummer in Denekamp gebeld. Daar woont Arno Blokhoes. Niet Twentenaren noemen hem Arno Blokhuis en zo staat hij ook ingeschreven in de burgerlijke stand. Arno is van 1970, is getrouwd, heeft een vrouw, een zoon en een dochter en een T3. Het ideale gezin dus. Bovendien zijn er nog wat bijzondere kostgangers waarvan hier te noemen een Kever, een Golf 1, en sinds kort een T2. Arno is fietsenmaker van beroep. Sinds 2005 is hij geregistreerd bij het forum en daarmee behoort hij tot de oude hap.

Afbeelding
Arno Blokhuis met bus

Over de bus(sen) van Arno valt veel meer te vertellen. Van de T1 tot en met de T4 heeft hij ze allemaal ooit in bezit gehad, voor alle duidelijkheid: niet gelijkertijd. Zijn huidige bus, een 1989-er T3 16” Syncro, heeft hij sinds mei 2009. Het had weinig gescheeld of hij was dit jaar busloos geworden maar ondanks de bizarre verhalen die de ronde doen over de schade die een T3 oploopt bij een aanrijding, was zijn bus wel zwaar beschadigd maar op dit moment volop in herstelling. Maar eerst het verhaal van de bus.

Afbeelding
De bus zoals die was bij aankoop

De auto stond op Ebay en kwam uit de buurt van Winterberg in Duitsland. Ondanks dat het een gemeente-auto was, bleek er nog al wat aan te mankeren. Zo moest er heel wat afgelast worden en waren de aandrijfassen defect. De motor was een JX maar achteraf was die ook een beetje moe. Maar de prijs was interessant en Arno draait zijn hand niet om voor wat werk. De 8-persoons bus moest een camper worden en één van de eerste grote klussen was het monteren van een groot Westfalia hefdak. Daarna werd de JX vervangen door een 1Z (1.9 turbo) maar omdat die ook de nodige problemen gaf kwam er een 1.9 TDi in, de versie met 105 pk. De vaste lezers weten vast wel welke motorcode daarbij hoort.


Afbeelding
Met een Westfalia hefdak

Op het forum deed Arno nu en dan verslag van zijn vorderingen en veranderingen. Het ene project verliep wat vlotter dan het andere maar aan het begin van 2011 werd de Syncro nog een keer heel rigoureus aangepakt. Het Westfalia dak ging er weer af en daarvoor in de plaats kwam een Dehler dak. Ook werd een Dehler interieur geplaatst en zo werd de bus een Dehler die nooit bij Dehler was geweest, laat staan gebouwd. Motor, dak en interieur zijn dus niet origineel. Wel origineel zijn de 16 inch velgen en de enkele sper waardoor er ook gereden kan worden met alleen de achterwielen aangedreven. Dat scheelt aanmerkelijk in brandstof en slijtage. Tot zover ging alles goed. Tot 7 november j.l.

Afbeelding
De ingekorte Opel Astra

Afbeelding
Zo stond de Syncro er bij

Op die dag reed Arno tussen Hardenberg en Slagharen toen een dame in een ander Duits product zonder te kijken de weg op reed waar op dat moment juist Arno aankwam. Na de klap zagen beide auto’s er heel anders uit. De Opel moest afgevoerd worden maar Arno is zelf nog naar huis gereden. Alleen zijn hond had een optater gehad maar die is daar inmiddels van hersteld.
Overigens had de mevrouw wel een opmerkelijke verklaring voor haar fout. Arno had (of heeft) Amerikaanse knipperlichten gemonteerd. Zijn (oranje) richtingaanwijzers werken als stadslichten (of parkeerlichten zo u wilt) en zijn dus continue aan. Mevrouw dacht dat hij stilstond met alarmlichten aan. Politie en verzekering zijn daar niet op in gegaan omdat ze beter had moeten opletten. Amerikaanse stadslichten zijn in Nederland niet toegestaan, je mag uitsluitend wit licht naar voren stralen, en ze kunnen dus tot verwarring leiden.
In Denekamp aangekomen bleek de schade toch groter dan eerst gedacht, zelfs zo groot dat de bus aanvankelijk total loss werd verklaard. Toen begon een moeizaam proces. De verzekering beschouwde de Syncro als “een” VW Transporter uit 1989 en waardeerde die ook als zodanig. Voor het schadebedrag zou je op MP misschien een halfgare bus kunnen kopen maar zeker geen Syncro. Met behulp van bekende sites en de Busman kon Arno aantonen dat de waarde van een 16” Syncro vele malen hoger was. Hij moet dat wel zelf doen omdat zijn bus niet getaxeerd was. En dat is een volgende les die hij geleerd heeft. Zodra zijn bus weer klaar is, wordt hij getaxeerd. Want intussen is duidelijk dat de bus weer aan het rijden komt. Uiteindelijk betaalde de verzekering een bedrag waarvoor reparatie in eigen beheer goed kon worden uitgevoerd. De bus werd daarbij niet Total loss verklaard zodat er ook nog uitgekeerd wordt bij een niet gewenste volgende schade.

Afbeelding
Na het uitslijpen van de beschadigde delen

Arno heeft geen geweldige haast bij de reparatie, hij pakt ondertussen ook wat andere zaken aan zoals de remmen. Maar twee weken geleden ging het mis. Tijdens het slijpen knapte de schijf. Een deel van de schijf boorde zich in zijn hand waardoor er voorlopig geen sprake kan zijn van werken, en dus ook niet van werken aan de bus.
Arno heeft nu wat meer tijd voor het forum. Hij kijkt zeker iedere dag wel of er nog wat bijzonders is maar hij is niet zo’n schrijver. Een deel van zijn enthousiasme werd getemperd toen hij geen respons kreeg op vragen of opmerkingen maar wel op taalfouten die hij vanwege zijn dyslexie maakte. Hij moest eerst maar eens fatsoenlijk Nederlands leren…
Arno omschrijft dat wel heel leuk. Toen hij op school zat zag zijn juf hem het liefst vertrekken. Het kostte haar teveel tijd en moeite. Maar de juf van zijn zoon die ook dyslectisch is wil zijn zoon juist graag op school houden vanwege het rugzakje… Het kan verkeren.
Arni beschouwt zijn bus als zijn hobby. Er is altijd wel wat te lezen en hij verkeert graag op de diverse T3 en Syncro forums. Dit jaar is hij voor het eerst (met andere forummers) naar Vanfest geweest en dat is hem goed bevallen. Als het even kan wil hij dit jaar weer gaan.

Afbeelding
Op Vanfest 2011

Het was een interessant gesprek met Arno van wie we in de toekomst graag nog willen horen en lezen. We wensen hem sterkte met zijn hand en de bus.

Wybo Miedema
(met excuus voor de vertraagde plaatsing)
Pax Intrantibus: Vrede aan wie hier binnengaat. Dat moet een T3 zijn.
Gebruikersavatar
reindert
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1413
Lid geworden op: 12 jul 2010 15:38
Locatie: westland

Re: Forumlid van de maand Januari 2012

Ongelezen bericht door reindert »

Leuk stukje weer! Er is een hoop verbouwd aan die bus [[yes_new]]

@Arno, volgens mij ben jij dat niet op de eerste foto denk ik ;)
groeten,

Reinier
T3 Syncro 1985 laagdak camper, Subaru EJ22 motor, voor- en achter sper, ontkoppelaar en nog lang niet uitgeknutseld!
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Forumlid van de maand Januari 2012

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Hopelijk ben je gauw weer op de weg!
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Cees
Bus guru
Berichten: 5134
Lid geworden op: 02 nov 2007 11:48
Locatie: Tiel

Re: Forumlid van de maand Januari 2012

Ongelezen bericht door Cees »

Gefeliciteerd Arno!,

Ik heb je tijdens Venfest leren kennen, en dat is goed bevallen [[thumbup]]
Geniet van de aandacht, dat kun je nu wel gebruiken.
Herinner je gister, droom van morgen, maar leef vandaag!
groeten Cees[/
Vw t4 2.5 tdi orgineel een bestelbus maar, zelf omgebouwd naar camper die steeds completer word. Van 88pk laten kietelen naar 120 pk.
Gebruikersavatar
arno
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 630
Lid geworden op: 12 apr 2005 21:26
Locatie: denekamp

Re: Forumlid van de maand Januari 2012

Ongelezen bericht door arno »

Inderdaat, goed gezien Reindert op de eerste foto staat iemand anders , maar op de foto die bij vanfest is gemaakt zit ik achter het stuur ( toen kon ik alleen maar op 2 wieldrive en zat ik behoorlijk vast maar gelukkig kwam ik weer los..)
Mooi stukje geworden Wybo [[thumbup]] ( had het zelf niet zo mooi kunnen verwoorden)
Ben vandaag weer begonnen met werken, dus zaterdag ga ik weer verder met de bus, en zondag naar het winterfestijn om nog een beetje onderdelen te zoeken.
Ja Cees vanfest was ontzettend gezellig, als het een beetje meezit ga ik ( en Ricardo en Job) ook weer mee.
Gr.Arno

vw t3 bj.1989 16"syncro met westfalia inbouw met dehler hoogdak
stuurbekrachting,1 sper,motor 1.9 tdi

golf 1 op lpg
vw 181 bj.1970(nog niet klaar)
Gebruikersavatar
camperduck
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 122
Lid geworden op: 15 mei 2010 17:20
Locatie: vlaardingen

Re: Forumlid van de maand Januari 2012

Ongelezen bericht door camperduck »

Hoi Arno,

Leuk stukje [[thumbup]] ,zo leer je steeds weer nieuwe medehobbyisten :wink: kennen.
Hoop dat het allemaal een beetje wil lukken met de herstellingen aan de patient,maar weet T3 zijn taaie rakkers :mrgreen:
Succes ermee [[busy]]

Misschien zie ik je zondag bij het keverwinterfestijn.

Groetjes Marco
[[bye]] [[bye]] [[bye]]
VW T3/T25 LUCHTGEKOELD De nieuwe klassieker .
Gebruikersavatar
Dré2100
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4350
Lid geworden op: 02 nov 2008 08:36
Locatie: Tuitjenhorn

Re: Forumlid van de maand Januari 2012

Ongelezen bericht door Dré2100 »

Hoi Arno,

mooi stukje geworden [[thumbup]] succes met de busreparatie!

Groeten,

André [[bye]]
-------------------------------------------
VW T3 2.1 SS - Westfalia '91 "Garfield"
"moi anzitte, dom kaike en overal bar van ophore"
Gebruikersavatar
Dennis Caravelle
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 787
Lid geworden op: 15 okt 2011 15:16

Re: Forumlid van de maand Januari 2012

Ongelezen bericht door Dennis Caravelle »

Leuk verhaaltje weer.. [[thumbup]]
Arno goed bezig [[toast]]
Groetsels T3 loze Dennis

EX..! VW T3 2.1i WBX Caravelle Lpg burner klik !

A.M.O. Aircooled Meeting Oost klik !
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Forumlid van de maand Januari 2012

Ongelezen bericht door RVB »

Hoi, Arno,

Long time... Mooi stuk. lekker pech met die aanrijding

Trouwens, ik vind het spijtig dat je hier negatief geconfronteerd bent met je dislectie. Mensen moeten eens leren wat dat is.

groetjes Rolf
Gebruikersavatar
arno
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 630
Lid geworden op: 12 apr 2005 21:26
Locatie: denekamp

Re: Forumlid van de maand Januari 2012

Ongelezen bericht door arno »

O is niet zo erg meer ( is al lang , heel lang geleden)
Zeg Rolf heb jij nog foto's van Ricardo enJob (van in de feest tent , we hadden het er laats een keer over )

Is jou busje al weer heel na het ongeluk in Engeland?
Of zie je er niets( zo veel) van?
Gr.Arno

vw t3 bj.1989 16"syncro met westfalia inbouw met dehler hoogdak
stuurbekrachting,1 sper,motor 1.9 tdi

golf 1 op lpg
vw 181 bj.1970(nog niet klaar)
Gebruikersavatar
evert2
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 942
Lid geworden op: 09 nov 2008 00:01
Locatie: wyns nabij bartlehiem

Re: Forumlid van de maand Januari 2012

Ongelezen bericht door evert2 »

leuk verhaal [[thumbup]] en mooie bus (dat dak staat super!) suk6 met de reparatie!
dat rijdt als de brandweer
gr Evert
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Forumlid van de maand Januari 2012

Ongelezen bericht door RoonT3 »

He Arno,

die 225/70 16" banden van de leger G's heb je na het ongeluk erop gezet? Rijd dat een beetje? (trekt je bus het?) Geven als het goed is goed comfort met 1 ply wand maar wel hoge draaglast van 1100kg (per band!) dacht ik.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
arno
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 630
Lid geworden op: 12 apr 2005 21:26
Locatie: denekamp

Re: Forumlid van de maand Januari 2012

Ongelezen bericht door arno »

Om eerlijk te zijn Ronald , heb ik nog geen idee hoe ze rijden.ik heb er nog niet echt veel mee gereden.De vorige banden haden als maat 225-75-16 en deze zijn het zelfde alleen 2 cm hoger (komt door het wat grovere profiel denk ik)
Ze maken wel meer lawaai , dat kon ik al wel merken.
De velgen zijn nu wat breder (7j inplaats van 5,5 dus dat moet eigenlijk al iets meer comfort geven )
Je hebt trouwens een scherpe blik, dat was niemand opgevallen op deze foto's (denk ik)
Gr.Arno

vw t3 bj.1989 16"syncro met westfalia inbouw met dehler hoogdak
stuurbekrachting,1 sper,motor 1.9 tdi

golf 1 op lpg
vw 181 bj.1970(nog niet klaar)
Gebruikersavatar
goosy
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 96
Lid geworden op: 05 mei 2009 13:05
Locatie: Aalten

Re: Forumlid van de maand Januari 2012

Ongelezen bericht door goosy »

Mooie bus, heb er al eens in mogen staan! :lol:

Maar wel een nare schade wat je daar hebt opgelopen, en nog naarder is die 'schade' aan je hand! :???: Kunnen hele smerige wonden geven die slijpschijven!
Die Opel ziet er trouwens wel een stuk slechter uit als de bus, toch wel lekkere taaie dingen die T3 tjes. (moet ook wel als je met je voet min of meer op de bumper zit)

Succes met alle herstel gewenst!

P.S. Heeft de DIY RVS tankophangbeugel de crash trouwens doorstaan? :wink:
Groeten Willem

Ware roest komt van binnen

Just look them straight into the eye and say...Pogue mahone!!!
Gebruikersavatar
arno
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 630
Lid geworden op: 12 apr 2005 21:26
Locatie: denekamp

Re: Forumlid van de maand Januari 2012

Ongelezen bericht door arno »

Hoi Willem, die zit er nog steeds niet onder :oops: (maar ligt wel op een mooi plekje waar ik hem zo kan pakken :mrgreen: )

Schiet het al een beetje op met jou bus , heb je het dak al vervangen?
Gr.Arno

vw t3 bj.1989 16"syncro met westfalia inbouw met dehler hoogdak
stuurbekrachting,1 sper,motor 1.9 tdi

golf 1 op lpg
vw 181 bj.1970(nog niet klaar)
Gebruikersavatar
goosy
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 96
Lid geworden op: 05 mei 2009 13:05
Locatie: Aalten

Re: Forumlid van de maand Januari 2012

Ongelezen bericht door goosy »

Ach zolang ie er nog niet onder zit zal het ook nog wel niet noodzakelijk zijn... :buiken: :mrgreen:

Met m'n syncro ben ik nog niet veel verder (dus het dak ook niet :lol: ) Ik heb een veel en veels te druk jaar gehad afgelopen jaar.. Maar ach hij staat lekker droog in de schuur/werkplaats, dus er kan weinig mis gaan. Ik wil mezelf niet te veel stressen, en ondertussen kan ik mooi allemaal spul en kennis bij elkaar sprokkelen :D
Om het busvirus wat te remmen heb ik als medicijn maar even een 2wd dokatje gekocht, ook handig om onderdelen mee te vervoeren.. :buiken:
Groeten Willem

Ware roest komt van binnen

Just look them straight into the eye and say...Pogue mahone!!!
Gesloten