Tweede kinderstoel achterin monteren?

Inrichting, bekleding, etc.
Gebruikersavatar
teedrie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 399
Lid geworden op: 19 jul 2010 07:16
Locatie: Zwolle

Tweede kinderstoel achterin monteren?

Ongelezen bericht door teedrie »

Een hele tijd geleden heb ik hier advies gevraagd (en gekregen) over het plaatsen van een driepuntsgordel achterin. Dat is allemaal gelukt en onze kleine smurf zit daar prima.
Maar nu is er weer gezinsuitbreiding op komst en nu zit ik te bedenken hoe ik een tweede zit achterin maak. Op een meeting zag ik iemand die een maxicosi met 2 spanbanden aan de rugleuning had gemonteerd. Ik vind dat niet veilig, aangezien alle krachten enkel op de rugleuning gaan komen die daar niet op gemaakt is..
Andere optie is om de voorstoel te gebruiken en dat mijn vrouw (of ik) achterin plaatsneemt, maar dat is ook niet wat we willen.

Is er dus een mogelijkheid om aan de kant van het keukenblok een derde gordel of andere constructie te maken tbv een Maxi CosI?
Groet,
Jorn

VW T3 Joker 1982 hefdak, 1.9TD (voormalig 1.6D)
Gebruikersavatar
teedrie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 399
Lid geworden op: 19 jul 2010 07:16
Locatie: Zwolle

Re: Tweede kinderstoel achterin monteren?

Ongelezen bericht door teedrie »

Helemaal niemand?
Groet,
Jorn

VW T3 Joker 1982 hefdak, 1.9TD (voormalig 1.6D)
Gebruikersavatar
DGio
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 489
Lid geworden op: 07 apr 2009 21:38
Locatie: Mesen

Re: Tweede kinderstoel achterin monteren?

Ongelezen bericht door DGio »

B2B stoel achter bijrijderskant met 3puntsgordel [[thumbup]]
Giovanni
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Tweede kinderstoel achterin monteren?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Kinderstoeltje voor een heupgordel kopen ...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Sallemanderhof
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 493
Lid geworden op: 12 mar 2012 14:27
Locatie: Apeldoorn

Re: Tweede kinderstoel achterin monteren?

Ongelezen bericht door Sallemanderhof »

Van VW is er een losse ISO-Fix beugel te koop (art.nr 8D0 813 545 voor Passat) die je aan de carosserie vastschroeft ter hoogte van de bovenzijde zitting. Daarmee zou je heel goed een baseplate van Maxicosi kunnen gebruiken waarop je vervolgens de Maxicosi zelf plaatst. Later gebruik je dezelfde ISO-Fix bevestiging voor een groep I/II zitje.
De beugel zelf stelt niet veel voor, is volgens mij met de nodige vaardigheden ook zelf te lassen (maar houd de veiligheid van je nageslacht wel als prio 1...)

Afbeelding
Groet, Danny
Gebruikersavatar
teedrie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 399
Lid geworden op: 19 jul 2010 07:16
Locatie: Zwolle

Re: Tweede kinderstoel achterin monteren?

Ongelezen bericht door teedrie »

@ Sallemanderhof

Kijk, daar had ik nog niet aan gedacht....


Een T3 met parkeersensor, mp3 speler, en navigatiesysteem; nu ook nog een isofix systeem haha! Ik ga hier achteraan, kijken of ik dit voor elkaar kan krijgen.
Groet,
Jorn

VW T3 Joker 1982 hefdak, 1.9TD (voormalig 1.6D)
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Tweede kinderstoel achterin monteren?

Ongelezen bericht door insomnia »

Je hebt volgens mij een bus met Rock&Roll bed... Volgens mij levert dat wel een uitdaging op met monteren van de isofix

Als het wel lukt is het een geniale oplossing en zal ik de eerste zijn die het ook zal inbouwen...(wij hebben een easybase maar onze kleine is al uit de maxi cosi... ik heb al een driepunts aan de schuifdeurkant gemaakt (net als jij) en daar kan de grotere stoel nu... mocht er nog uitbreiding in het gezin komen :wink: dan zal er ook in onze bus weer iets aangepast moeten worden....

Iig succes (en gefeliciteerd met de aanstaande uitbreiding)
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
teedrie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 399
Lid geworden op: 19 jul 2010 07:16
Locatie: Zwolle

Re: Tweede kinderstoel achterin monteren?

Ongelezen bericht door teedrie »

Mhz.... Wat is een rock&roll bed? :oops:

Anyway, ben ff aan het denken gegaan en ik zie geen mogelijkheid om een isofix degelijk te monteren. Met wel op de carrosserie maar dan moet ik m op de grond montereb. Is ook zo lullig :lol:
Groet,
Jorn

VW T3 Joker 1982 hefdak, 1.9TD (voormalig 1.6D)
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Tweede kinderstoel achterin monteren?

Ongelezen bericht door insomnia »

Rock&Roll bed is de achterbank die je kunt uitklappen zodat het een bed wordt. Het speciale scharnier systeem ver- en ontgrendeld de rugleuning afhankelijk van de stand die je instelt. Door dat systeem voorzie ik nogal wat problemen om Isofix te monteren... (of je zou een systeem moeten maken wat uit 2 delen bestaat... [[uuhhmm]] (deel 1 vast aan de carrosserie, deel 2 op een wijze monteerbaar aan deel 1 zonder dat het de integriteit van het Isofixconcept aantast... )
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Gebruikersavatar
teedrie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 399
Lid geworden op: 19 jul 2010 07:16
Locatie: Zwolle

Re: Tweede kinderstoel achterin monteren?

Ongelezen bericht door teedrie »

Dan heb blijkbaar een rock & rollbed. Cool!

Maar ik ga niet aan dat isofix systeem beginnen. Dan wordt het een geexperimenteer met een kostbare inzet. De telg wordt pas in oktober verwacht dus ik heb nog ongveer een jaar de tijd om met een briljant idee te komen....
Groet,
Jorn

VW T3 Joker 1982 hefdak, 1.9TD (voormalig 1.6D)
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Tweede kinderstoel achterin monteren?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik weet niet of het briljant is, maar nogmaals:, waarom geen kinderstoel kopen die met een heupgordel vast kan, zoals bijvoorbeeld: http://www.kiddy.de Het is maar een idee... :wink:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Bakelbus
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jun 2011 11:13
Locatie: Utrecht

Re: Tweede kinderstoel achterin monteren?

Ongelezen bericht door Bakelbus »

Ik ben geen expert, maar het lijkt me dat een driepuntsgordel lastiger te realiseren is dan een eenvoudige heupgordel. In dat geval kun je overwegen of een driepuntsgordel echt nodig is. Want als de spruit in oktober komt gaan jullie waarschijnlijk pas weer op reis als het kindje een maand of 7 is. Dan hoef je maar maximaal een zomer te rijden in de formatie: maxi cosi bijrijdersstoel, peuter achterbank samen met 1 ouder. Tegen 10 maanden zijn de meeste baby's uit de maxi cosi gegroeid en ga je over op een autostoeltje die stevig is te bevestigen met een heupgordel (wij hebben 2 'gewone' maxi cosi priori's op de achterbank, beiden zijn bevestigd met heupgordels). Wij vonden het geen probleem om afwisselend op de achterbank 'mee te rijden' en hebben dit bij beiden kinderen een paar maanden gedaan. Het was zelfs handig, want je kon makkelijk een gevallen speen pakken, appeltje schillen etc. tijdens het rijden (wat officieel natuurlijk niet mag, want daarvoor moet je uit de heupgordel).
Groet!
Heleen

T3 Westfalia Joker (California) uit 1990
Zodra we de straat uitrijden, is het vakantie
Bakelbus
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jun 2011 11:13
Locatie: Utrecht

Re: Tweede kinderstoel achterin monteren?

Ongelezen bericht door Bakelbus »

DGio schreef:B2B stoel achter bijrijderskant met 3puntsgordel [[thumbup]]
Heeft iemand dat gedaan?
Wij rijden nu met 2 kinderstoeltjes (bevestigd met heupgordels*) rond en hoewel het nu nog niet aan de orde is zou ik graag horen hoe buseigenaren met 3 kinderen zich verplaatsen. Waar moet de bijrijder zitten als er een maxi cosi voorin zit? Of later: 3 kinderstoelen (2x groep 1 en 1x groep 2) past niet op de achterbank.

* Ik weet dat hier de meningen over verdeeld zijn ivm mogelijk dubbelklappen bij een aanrijding. Kan hier echter weinig concreet over vinden op het internet. Misschien weten anderen meer of hebben ze dit opgelost met een extra spanband?
Groet!
Heleen

T3 Westfalia Joker (California) uit 1990
Zodra we de straat uitrijden, is het vakantie
Gebruikersavatar
wouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 610
Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
Locatie: Twente

Re: Tweede kinderstoel achterin monteren?

Ongelezen bericht door wouter »

Ik heb ooit eens plaatjes gezien van iemand die een tweede driepuntsgordel links achterin de camper heeft gebouwd. Je krijgt dan in je hangkast een doorvoer voor de gordel, de bevestigingspunten zijn gelijk aan rechts achterin. Ik heb er wel mijn twijfels bij.. Zelf denk ik dat een goede heupgordel ernaast voor eventueel een volwassene of een kindje in een stoel geschikt voor heupgordels ook prima is.

Bedenk je wel dat je T3 een oudje is, qua veiligheid is het niet de gordel waar ik mij het meeste zorgen om maak :lol:

Drie kinderen in een T3? een extra bankje in het midden? Er zijn T3's (campers) die daar rails voor hebben. Moet je er op de camping wel weer uithalen, een hoop gedoe lijkt mij zo.
Groeten,
Wouter

T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Gebruikersavatar
bassa
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 79
Lid geworden op: 30 aug 2012 22:02
Locatie: Leusden

Re: Tweede kinderstoel achterin monteren?

Ongelezen bericht door bassa »

Een maxicosi kun je toch prima vastzetten met een heupgordel?
De driepuntsgordels in de auto's zijn ook vaak te kort voor een maxicosi. Met alleen het heupdeel zit hij ook echt goed en veilig vast.(ik heb denk ik nog nooit het lange deel van de gordel om de maxicosi heen gedaan, daar is de gordel ook te kort voor)
Ook de vervolg stoelen gaan vaak goed vast met enkel een heupgordel.

Wel is het belangrijk de gordel even goed strak te trekken.

Groeten corne
Tot de volgende keer!
Corné
1.9 WBX 1984, lpg, hoogdak camper
Gebruikersavatar
insomnia
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2988
Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
Locatie: Dordrecht, Nederland

Re: Tweede kinderstoel achterin monteren?

Ongelezen bericht door insomnia »

Het ligt er absoluut aan welke Maxi Cosi je hebt!!!! Vele (nieuwe) Maxi Cosi modellen mogen niet met twee-punt gordel vastgezet worden wat ook geldt voor de nieuwere groep 1 en groep 2 stoeltjes!!!!

(ik heb nog geen drie-punt gordels meegemaakt die te kort zijn(?))
Groet,

Ralph

(regio Zuid Holland)

trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1

'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS

Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Plaats reactie