Irritant geratel in vermoedelijk t ventilatiesysteem

Inrichting, bekleding, etc.
Gebruikersavatar
El René
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 dec 2006 21:48

Irritant geratel in vermoedelijk t ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door El René »

Hallo allen,

ik heb een T3 1.9 WBX met een vervelend probleem. Bij bepaalde snelheden hoor ik een irritant geratel uit vermoedelijk het ventilatiesysteem. Als het hard waait, hoor ik het geluid bij snelheden tussen de 50 en 80 kilometer per uur. Bij weinig wind hoor ik het pas als ik 110 rij.
Nou heb ik al het nodige bekeken: de ventilatieroostertjes in het midden van het dashboard heb ik er al eens uitgehad. De kartonnen delen rondom de radiator heb ik verwijderd. De kachelpijp onder het dashboard is eraf geweest, en een tweede ventilatieslang die daar loopt ook.
De deurpanelen zijn er af geweest om te kijken of het folie daarachter nog goed zat. De koplampen heb ik los gehaald om te kijken wat daar nog achter zit. En binnenkort schroef ik de grill er maar eens af. Een oplossing heb ik echter nog niet. Dus roep ik de hulp in van de echter buskenner.
Wat zit er rechtsvoor tussen het dashboard en de neus van de bus dat bij windstromen een geratel kan veroorzaken dat mij doet denken aan een stuk plastic dat resoneert, alsof je een stuk van een wegwerpbekertje met een knijper aan de voorvork van je fiets bevestigt en dat tussen de spaken van je wielen steekt en dan gaat fietsen?
Ik heb een geluidsfragmentje opgenomen, maar het waaide vandaag niet hard, dus ik reed 110 (met alle gevolgen voor de hoorbaarheid). Op 5 seconden en later op 25 seconden hoor je het geluid dat ik bedoel. Ik stuur het graag toe, maar kan het niet uploaden, ook niet via youtube, omdat het een audiofragment is. Ik ben erg benieuwd naar jullie oordeel en suggesties.

Bij voorbaat dank en groet, René
T3 Kombi maar nu Kampeerwagen, 09-90
1.9, Wit en Watergekoeld op benzine
Oh ja, ik heet dus René
Gebruikersavatar
El René
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 dec 2006 21:48

Re: Irritant geratel in vermoedelijk t ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door El René »

Niemand?

Groet, René
T3 Kombi maar nu Kampeerwagen, 09-90
1.9, Wit en Watergekoeld op benzine
Oh ja, ik heet dus René
Gebruikersavatar
Dirk von Campen
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 811
Lid geworden op: 10 dec 2009 08:44
Locatie: Ommen

Re: Irritant geratel in vermoedelijk t ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door Dirk von Campen »

Ik had ook eens geratel en ook ik dacht dat het ergens voor weg kwam. Bleek het de zwarte luchthappers achter te zijn waarvan een schroef dol wat en geklapper veroorzaakte.
Gr,

Dirk

1,9 TD AAZ,5 bak, Westfalia interieur.
Passat 3b station
Gebruikersavatar
El René
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 dec 2006 21:48

Re: Irritant geratel in vermoedelijk t ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door El René »

Mmm. Dank Dirk. Daar zal ik dan ook nog eens naar kijken. Wie nog?

Groet, René
T3 Kombi maar nu Kampeerwagen, 09-90
1.9, Wit en Watergekoeld op benzine
Oh ja, ik heet dus René
Gebruikersavatar
teedrie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 399
Lid geworden op: 19 jul 2010 07:16
Locatie: Zwolle

Re: Irritant geratel in vermoedelijk t ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door teedrie »

Heb je gecontroleerd of alle schroefjes van je grille aangedraaid zijn? Bij mij was het meest rechterschroefje los en dat gaf trillingen. Demonteer je grille eens en doe dan een testritje.
Ik heb zelf mij hele ventilatiesysteem eens opgeknapt maar ik kan me niks logisch voorstellen wat daar aan kan ratelen, tenzij er een stuk troep in is gevlogen natuurlijk.
Groet,
Jorn

VW T3 Joker 1982 hefdak, 1.9TD (voormalig 1.6D)
Ronald van der meer
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 159
Lid geworden op: 12 jul 2008 09:56
Locatie: Franeker

Re: Irritant geratel in vermoedelijk t ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door Ronald van der meer »

Hallo,

Als je de gril verwijderd kijk dan ook of er naast de radiator 2 stukken karton zitten(kleur zwart)deze geleiden de rijwind naar de koeltunnel,
deze zitten vast met 2 parkertjes,willen wel lostrillen en door de rijwind klapperen.
Soms zit de onderzijde van de gril niet altijd goed gemonteerd(nokjes voor ipv achter de beplating)dan krijg je op den duur ook resoneren..

Gr Ronald van der Meer
Oldtimmers zijn tijdloos en rijden beter!
vw adventurewagon
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 jul 2011 16:59
Locatie: Antwerpen 2600

Re: Irritant geratel in vermoedelijk t ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door vw adventurewagon »

Ronald van der meer schreef:Hallo,

Als je de gril verwijderd kijk dan ook of er naast de radiator 2 stukken karton zitten(kleur zwart)deze geleiden de rijwind naar de koeltunnel,
deze zitten vast met 2 parkertjes,willen wel lostrillen en door de rijwind klapperen.
Soms zit de onderzijde van de gril niet altijd goed gemonteerd(nokjes voor ipv achter de beplating)dan krijg je op den duur ook resoneren..

Gr Ronald van der Meer
die 2 stukken karton ontbreken bij mij, kan dat kwaad ,karl
minibus 1987 caravelleGL 1600td JX,
grote revisie gehad net onder 300 000km
groeten Karl
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Irritant geratel in vermoedelijk t ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door rick »

Hallo Rene,

Die zwarte plastic onbediende kleppen aan de voorzijde van de kast kunnen dit geluid veroorzaken. Dat heb ik van wijlen Leo begrepen.
Ik heb, zoals in andere bijdragen van mij is te zien, de gehele kast gereviseerd. De zwarte plastic kleppen heb ik geheel beplakt met een dun schuim waardoor het klapperen niet kan optreden. Daarvoor moet de bak uit elkaar. Gebruik een hoogwaardig schuim.
Leo heeft de zwarte kleppen er voorlangs uitgetrokken om van het klepperen af te zijn. Ik denk dat dat zonder de bevestigingspuntjes af te breken mogelijk moet zijn. Daarvoor moet je hem eerst naar boven toe uit de vergrendeling drukken. en dan naar achter toe weghalen. Wat er dan verandert in de luchtstroming in de kast is mij niet bekend.


Verder kan de bagagebak van een hefdak wel eens resoneren. Maar dat klinkt niet zoals door jou omschreven.


http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php ... ilit=+klep
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
El René
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 dec 2006 21:48

Re: Irritant geratel in vermoedelijk t ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door El René »

Dank allen. Ik ga eens rijden zonder grill.
De kartonnen delen had ik al uit de neus gepeuterd en nee dat kan geen kwaad.
Ik hou u op de hoogte na de grill-loze testrit.
En hoop een nieuw beroep te mogen doen als het geratel niet verdwijnt.
Meer weten meer dan één: zelfs één weet al meer dan ik ;-)

Groet, René
T3 Kombi maar nu Kampeerwagen, 09-90
1.9, Wit en Watergekoeld op benzine
Oh ja, ik heet dus René
Gebruikersavatar
El René
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 dec 2006 21:48

Re: Irritant geratel in vermoedelijk t ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door El René »

We zijn een jaar verder. Maar het probleem is gevonden! De luidsprekertjes in mijn deuren zaten niet goed bevestigd. Ze waren wel bevestigd aan de -panelen, maar niet aan de deuren zelf.
Inmiddels is er wat gelast en zitten ze wel goed vast aan de deur, waardoor er in principe niks meer kan resoneren. Vingers gekruist en hopen dat het goed blijft zitten. Twee ritten gehad nu en nog geen geratel weer.
Dank voor het meedenken allemaal en groet,

René
T3 Kombi maar nu Kampeerwagen, 09-90
1.9, Wit en Watergekoeld op benzine
Oh ja, ik heet dus René
Plaats reactie