Eisen/regelgeving mbt gasaansluiting keukenkastje

Inrichting, bekleding, etc.
Gebruikersavatar
Sallemanderhof
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 493
Lid geworden op: 12 mar 2012 14:27
Locatie: Apeldoorn

Eisen/regelgeving mbt gasaansluiting keukenkastje

Ongelezen bericht door Sallemanderhof »

Ik ben druk bezig met het bouwen van een keukenkastje en wil nu de spoelbak/gaspitten aansluiten. Zijn er nog speciale richtlijnen voor de aansluiting en plaatsing van de gasfles? Doel is om door de RDW-keuring voor een camperkenteken te komen.
Mijn plan is om een kleine 5kg fles in het kastje te zetten. Het gasstelletje heeft een 8mm leiding naar de twee pitten waar ik via een haakse knelkoppeling over wil gaan naar 12mm koperen leiding met een gaskraantje ertussen en vervolgens naar een slangpilaar om de (nieuwe...) gasslang op te schuiven. Kan ik de fles gewoon in het kastje zetten (goed vastgezet uiteraard) of zijn er eisen zoals bv een gasdichte kast en/of ventilatie naar de buitenlucht?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Danny
Gebruikersavatar
Tjeerd
† R.I.P.
Berichten: 1695
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:11
Locatie: Haarlem

Re: Eisen/regelgeving mbt gasaansluiting keukenkastje

Ongelezen bericht door Tjeerd »

In mijn omgebouwde T4 is er niet gekeken naar de aansluitingen of een dichte gas kast (5 weken geleden)of ventilatie. Ik had wel de fles erin staan maar nog niet aangesloten. Je kan natuurlijk een lastige controleur hebben maar ze kijken alleen naar de inrichting, dit staat in het pdf wat ze zelf op internet hebben staan. Is het al een personenauto op kenteken anders krijg je eventueel nog te maken met de BPM.
Met vriendelijke groet Tjeerd
VW T3 camper 2.0 CU 1980, VW T3 doka 1986 project,VW T4 syncro 1993 2.5 l benzine, VW buggy 1972 1200 cc

nulzes vijfnulvijfnultweezesdrieacht
Gebruikersavatar
Marcel Zwart
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 114
Lid geworden op: 09 dec 2007 22:06
Locatie: Amersfoort

Re: Eisen/regelgeving mbt gasaansluiting keukenkastje

Ongelezen bericht door Marcel Zwart »

Vlak voor de zomervakantie heb ik m'n (ook oranje) bus omgebouwd en laten keuren. Onderin m'n keukenkastje heb ik een LPG dampgasfles gezet en goed vastgezet met een sjorband. De keurmeester voelde alleen even of de fles vast stond, naar leidingwerk enzo heeft ie niet gekeken.
Succes
Groeten, Marcel


_________________________________________________________________________________
Volkswagen T3 CU 1980, Katastrophenschutz MannschaftsBulli (nu 6 persoons kampeerwagen)
Mercedes W111 230S 1967 (Große Heckflosse)
Gebruikersavatar
Sallemanderhof
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 493
Lid geworden op: 12 mar 2012 14:27
Locatie: Apeldoorn

Re: Eisen/regelgeving mbt gasaansluiting keukenkastje

Ongelezen bericht door Sallemanderhof »

Tjeerd, Marcel, dank voor de reacties. Wordt dus gokken of de controleur streng of soepel is :???:
Iemand van de 115 andere kijkers in dit topic op de hoogte van de regelgeving "voor het geval dat" ?
Groet, Danny
youpie123
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3652
Lid geworden op: 13 feb 2009 21:03

Re: Eisen/regelgeving mbt gasaansluiting keukenkastje

Ongelezen bericht door youpie123 »

Nee, in Nederland kijken ze niet zo nauw en is er weinig regelgeving... behalve dan dat je geen LPG mag gebruiken om op te koken want dan lopen ze centjes mis. In andere Europese landen zijn er wel eisen...

Mijn advies is wel om het deugdelijk aan te sluiten en eigenlijk zou je ventilatie naar beneden moeten hebben op de plaats van de gasfles. In o.a. Duitsland is dit verplicht en moet de gaskast hermetisch zijn afgesloten van het interieur.

Nu het nog kan zou ik wat regelgeving opzoeken in Duitsland en proberen daar een beetje naar te werken. Gas is een fijne brandstof en ongevaarlijk, mits er goed mee wordt omgesprongen!

Succes [[thumbup]]
een groet van Joep
_______________________________________________________________________
VW T3 KY 1,7 ltr Diesel 1989 - zelfbouw camper
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14971
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Eisen/regelgeving mbt gasaansluiting keukenkastje

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Er is een vast geprikt topic over de apk eisen, heb je die al bekeken mbt je vraag?
De eisen van de belasting en RDW kun je inmiddels dromen waaraan een auto moet voldoen voordat je het kwart tarief krijgt.

Theo
Gebruikersavatar
Sallemanderhof
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 493
Lid geworden op: 12 mar 2012 14:27
Locatie: Apeldoorn

Re: Eisen/regelgeving mbt gasaansluiting keukenkastje

Ongelezen bericht door Sallemanderhof »

Dank voor de tip Joep. Verder had ik de apk regelgeving al zover mogelijk doorgeworsteld en de inrichtingseisen kan ik idd zon beetje dromen.
Omdat ik vermoed dat er op dit moment aardig wat mensen druk bezig zullen zijn (geweest) met een keukenkastje heb ik mijn vraag hier gesteld.
Groet, Danny
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14971
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Eisen/regelgeving mbt gasaansluiting keukenkastje

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Voor los ingebouwd gas spul komt het er in het kort op neer dat er geen eisen zijn.
Niet meer dan dat gene wat er in de wet stoom wezen vermeld staat.
En voor de apk is de regel dat er gekeken wordt op gas dichtheid, nee niet gekeken :D gesnuffeld met een gas ruiker of de zaak gas dicht is.
Bij het niet aanwezig zijn van de gas fles, kan er ook niet geroken worden op gas dichtheid.

Theo
Gebruikersavatar
pyromancer
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 832
Lid geworden op: 29 apr 2005 01:10
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Eisen/regelgeving mbt gasaansluiting keukenkastje

Ongelezen bericht door pyromancer »

Zorg in ieder geval ook even dat je nieuwe gasslangen hebt; er staat een datum op en je zou ze om de vijf jaar moeten vervangen. (De oranje dan).

Groeten,

David
De bus van David: een geroldrode 1.9 1Y GT (Gordijntjes, Trekhaak)
Gebruikersavatar
Robert.Fox
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 03 jan 2012 20:04
Locatie: Boxtel

Re: Eisen/regelgeving mbt gasaansluiting keukenkastje

Ongelezen bericht door Robert.Fox »

Ik had tijdens de RDW keuring mbt de camperombouw niet eens een gasfles in de bus staan.
Is ook niet naar gekeken, alleen naar de afmetingen van het kastje en de aanwezigheid van een gastel en spoelbak.
Ik heb aan mijn keukenkastje een snelkoppeling zitten om een gasfles aan te kunnen sluiten.

Groeten,
Robert 8)
Gebruikersavatar
Sallemanderhof
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 493
Lid geworden op: 12 mar 2012 14:27
Locatie: Apeldoorn

Re: Eisen/regelgeving mbt gasaansluiting keukenkastje

Ongelezen bericht door Sallemanderhof »

De snelkoppeling voor de gasfles heb ik ook overwogen. Moet eerlijk bekennen dat ik jouw kastje een van de mooiste vind die ik voorbij heb zien komen.
Ik heb het gaswerk bijna voor elkaar (met splinternieuwe gasslang), de elektra ook. Daarna nog de deurtjes maken en dan een afspraak bij de RDW maken.
Ben wel beetje bang voor het gewicht dat straks op het kenteken komt te staan (en waar straks als het tegenzit de MRB op gebaseerd gaat worden) Zit nu op 1327kg volgens het kenteken, maar laatst op de weegbrug bij de vuilstort zat ik op een dikke 1950kg (met mijzelf achter het stuur, een cassetteluifel aan de bus, back2backseat, tweede accu, kleine garagekrik, gereedschapskoffer e.d..... spul gaat er uiteraard uit/af voor de keuring maar ik denk dat ik nog steeds aan een aardig gewicht kom te zitten)
Groet, Danny
Gebruikersavatar
Robert.Fox
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 500
Lid geworden op: 03 jan 2012 20:04
Locatie: Boxtel

Re: Eisen/regelgeving mbt gasaansluiting keukenkastje

Ongelezen bericht door Robert.Fox »

Als het een originele back2backseat is moet je deze wel in de bus laten zitten.
Deze wordt dan namelijk als originele zitplaats meegenomen op het kenteken.
Ik heb op die manier op mijn kenteken de vermelding staan dat er 6 zitplaatsen zijn.

Verder de luifel tijdelijk verwijderen en alle losse zooi uit de bus halen.

Groeten,
Robert 8)
Gebruikersavatar
Sallemanderhof
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 493
Lid geworden op: 12 mar 2012 14:27
Locatie: Apeldoorn

Re: Eisen/regelgeving mbt gasaansluiting keukenkastje

Ongelezen bericht door Sallemanderhof »

Net terug van de RDW in Zwolle voor de camperkeuring: fluitje van een cent :D
Groet, Danny
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Eisen/regelgeving mbt gasaansluiting keukenkastje

Ongelezen bericht door servicebus »

Mooi geregeld.
Is de bus nog gewogen?
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
Sallemanderhof
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 493
Lid geworden op: 12 mar 2012 14:27
Locatie: Apeldoorn

Re: Eisen/regelgeving mbt gasaansluiting keukenkastje

Ongelezen bericht door Sallemanderhof »

Yep, voor zover ik het kon zien zit ik nu leeg ergens rond de 1650kg maar weet het niet zeker. Als de belastingplannen doorgaan blijft het gelukkig nog te overzien met het kwarttarief
Groet, Danny
Gebruikersavatar
Sallemanderhof
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 493
Lid geworden op: 12 mar 2012 14:27
Locatie: Apeldoorn

Re: Eisen/regelgeving mbt gasaansluiting keukenkastje

Ongelezen bericht door Sallemanderhof »

Even mijn oude topic afstoffen... Ik heb inmiddels een compleet Westfalia camperinterieur op de kop weten te tikken. Ik ben aan het puzzelen met de inbouw en met name het keukenblok: achterin de gaskast (naast de koelkast) is in de achterwand een behoorlijke tunnel gemaakt voor gasafvoer naar buiten. De "tunnel" zit direct vanaf de bodem van het kastje. Deze uitmonding aan de achterkant betekent dat ik een behoorlijk gat direkt achter de B-stijl in de zijwand van mijn bus moet maken. Mijn idee is dat het misschien logischer is om de ventilatieopening in de bodem te maken. Mogelijk gaat dat echter weer problemen geven met de vuilwatertank die onder de bus komt te hangen.

Heeft iemand ervaring met het maken van de opening in de bodem of juist in de zijwand, goede tips of argumenten om het een of juist het andere te doen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Danny
Plaats reactie