kastje boven slaapplaats/naar achterklep verrot

Inrichting, bekleding, etc.
henkvanheerikhuize
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 714
Lid geworden op: 06 apr 2005 13:20
Locatie: apeldoorn

kastje boven slaapplaats/naar achterklep verrot

Ongelezen bericht door henkvanheerikhuize »

Beste mensen,

tijdens ons eerste weekendjeweg met jokertje merkte ik dat de onderkant van het kastje (in gebruik als servieskast) aan de rechterkant van achter naar voor erg meegeeft en verrot blijkt te zijn. Oorzaak w.s. een verborgen lekkage.
Het is dus een kwestie van tijd en dan zakt de boel door de bodem.

Mijn vragen:
- willen jullie meedenken over hoe/waar lekkage vandaan kan komen
- hoe de bodem te vervangen, dus ook hoe de kast te demonteren
- wie heeft een dergelijk bovenkastje te koop of weet waar ik er een kan aanschaffen (zal ik ook in rubriek "te koop gevraagd" zetten)

Ik heb destijds, ongeveer twee jaar geleden) een luifel aangeschaft (Fiamma 45 pro als ik het goed heb). Hoorde later dat bevestiging via de adaptorbevestiging van Fiamma aan regengoot van mijn hoogdak Jokertje eigenlijk niet kan/mag. De kitrand van de verbinding tussen chassis en hoogdak zou door de adaptorbevestiging evt. lekkage kunnen veroorzaken. Om deze mogelijkheid uit te sluiten heb ik het idee om de achterste adaptor van de luifel die dicht bij de achterklep aan de regengoot zit los te maken en, na aanbrengen van extra kit, de adaptor te laten "verzinken" in de kit.

Ik heb al eerder lekkage gehad bij de achterklep, is de klep te verstellen zodat hij aan de bovenkant eventueel beter aansluit aan de achterkleprubbers?

Graag jullie reacties/suggesties
henkvanheerikhuize
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 714
Lid geworden op: 06 apr 2005 13:20
Locatie: apeldoorn

Re: kastje boven slaapplaats/naar achterklep verrot

Ongelezen bericht door henkvanheerikhuize »

Vervolg: sorry, naam vergeten te vermelden bij mijn vraag over bovenkastje

henk van heerikhuize
Gebruikersavatar
paramike
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2167
Lid geworden op: 15 nov 2005 10:28
Locatie: Eindhoven

Re: kastje boven slaapplaats/naar achterklep verrot

Ongelezen bericht door paramike »

Ha Henk,

Hoogdaken hebben vaker probleem dat de kitlaag uitdroogt, en dan een lekkage veroorzaakt. Bij mij is dit ook gebeurd, gelukkig nog niet ernstig, maar je ziet wel een vochtplek daar.

Oplossing is om de kitlaag geheel te verwijderen en alles opnieuw te kitten. Een rotklus, ik weet het, maar wel belangrijk voor het behoud van je bus. Bedenk maar eens wat er gebeurt met alle plekken waar het water zich ophoopt, dit beperkt zich niet alleen bij het kastje... [[head]] [[sad]]

Groeten,

Michiel
'89 T3 California hoogdak mTDI, "Kobus"
'11 Mazda 2 Bi-Fuel GT-M line

Traveling in a fried-out combi
On a hippie trail head full of zombie
henkvanheerikhuize
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 714
Lid geworden op: 06 apr 2005 13:20
Locatie: apeldoorn

Re: kastje boven slaapplaats/naar achterklep verrot

Ongelezen bericht door henkvanheerikhuize »

Dag mensen,

aanvullend op mijn vraag: kan er (regen)water binnenkomen via de luchthappers zoalsdie achter aan beide zijden zitten. Ik meen mij te herinneren dat er twee slangetjes zijn die zorgen voor waterafvoer. (nog) niet kunnen vinden

Henk
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: kastje boven slaapplaats/naar achterklep verrot

Ongelezen bericht door krisg »

normaal niet tot binnen in de leefruimte.
Alleen tot in het motorcompartiment, de slangetjes zitten bij sommige bussen in het vlak onder de luchthappers. Maar niet alle bussen hebben dat. (de onze bvb niet)
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
henkvanheerikhuize
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 714
Lid geworden op: 06 apr 2005 13:20
Locatie: apeldoorn

Re: kastje boven slaapplaats/naar achterklep verrot

Ongelezen bericht door henkvanheerikhuize »

Beste mensen,

even een update: vandaag aan een kant (achterste stuk) van de luifel losgehaald en gezekerd met een spanband van ene naar andere kant van de bus. Oude kitlaag voor de helft van de lengte verwijderd. Zag er niet best uit, ik had destijds een kit gebruikt die de autoglasboer had aanbevolen. Deze oude kitrand was bros en kon zo met de hand verwijderd worden.

De ondergrond gereinigd met wasbenzine en met staalborsteltje aan boormachine schoongemakt. Vervolgens sikaflex 221 wit aangebracht (wat een klus als je geen ervaren kitter bent).

De adaptor van de luifel ingebed in de kit, zodat hier normaal gesproken geen problemen ontstaan. Komend weekend de andere helft kitten en hoop dat ik hiermee de lekkageduivel bestreden heb.

Wat betreft de rotte onderkant van het kastje achterin: ik hadnog, bedacht ik gisterenavond, een download geprint van internet waarin beschreven wordt hoe je het interieur kan demonteren. Dit ga ik gebruiken om het kastje uit te bouwen en dan te voorzien van een nieuwe bodem van MDF. Zet ik in de (grond)verf en bekleed ikde onderkant (zichtzijde) dan weer met schuivinyl, waarmee ik alle panelen en henel van de bus destijds bekleed heb.

Wel, ik hoop dat e.e.a daarmee opgelost is

groet

Henk
Gebruikersavatar
Sallemanderhof
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 493
Lid geworden op: 12 mar 2012 14:27
Locatie: Apeldoorn

Re: kastje boven slaapplaats/naar achterklep verrot

Ongelezen bericht door Sallemanderhof »

Als je hulp kunt gebruiken laat je het maar weten [[thumbup]]
Groet, Danny
henkvanheerikhuize
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 714
Lid geworden op: 06 apr 2005 13:20
Locatie: apeldoorn

Re: kastje boven slaapplaats/naar achterklep verrot

Ongelezen bericht door henkvanheerikhuize »

Hoi Danny,

Kom voorlopig niet aan de klus toe maar dank voor je aanbod en zal indien nodig gebruik van maken

groet

henk
Plaats reactie