Wolkeuze als isolatie, uit: Opknappen: 1.9L 1Y

Inrichting, bekleding, etc.
sjoerd_s89_xj-49-dv
Weet waar de werkplaatsboeken liggen

Re: Wolkeuze als isolatie, uit: Opknappen: 1.9L 1Y

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

rick schreef: 06 mar 2018 09:13 Sterker, die houdt de slechtere luchtcondities overdag langer in stand omdat het 's-nachts verzamelde vocht minder snel verdampt.
raampje open en rijden :roll:

Hoe wel je wel gelijkt hebt hoor ventileren is altijd belangrijk. Dakraampje/hefdak open en van die mooie ventilatie plaatjes in de voorportier ramen. Bijkomend is natuurlijk raam en deur rubbers of kitnaden die lekken roest veroorzaken en de roest vervolgens zo erg is dat er an buiten af nog meer vocht in komt.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
hylkeanne
Wandelende vraagbaak

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
vwt3fan

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Warmte isoleer je door poreus materiaal waar veel lucht in zit.
Maar geluid wordt hierdoor niet goed geisoleerd, tenzij je die warmte-isolatie goed doordrenkt, zodat het een zwaar, solide en compact geheel is.

Eerste stap in geluidsisolatie is de bus 'ontdreunen'. Hier zijn speciale ontdreuningsplaten voor te koop, maar dakleer werkt naar mijn ervaring makkelijker en net zo goed. Je hoeft niet de volledige binnenkant van de autoplaten te beplakken, een kwart van het oppervlak beplakken schijnt voldoende. Anders doe je voor de zekerheid beetje meer. Maar altijd wel in en vanuit het midden van de panelen plakken.
Bij isolatie van geluid geldt in het algemeen: Hoe zwaarder (compacter) het isolatie materiaal, hoe betere geluid absorberende werking.
Ik heb 4mm dik dakleer gebruikt, nadat ik eerst heb liggen klieren met van die dure speciale geluid dempings tegels. De lijm op die tegels liet na verloop van tijd toch los. Al het gebrande dakleer zit nu, na jaren en hete parkeerplaatsen in de Spaanse zon, nog steeds op zijn plek.
Dan kun je nadat de panelen van binnen beplakt zijn ook nog de ruimtes volproppen met ander isolatie materiaal. Pur, piepschuim etc geeft weing geluidsdemping omdat het licht is. Zwaardere en compacte wol lijkt mij derhalve beter, maar heb daar geen ervaring mee.
Blijft natuurlijk dat het in die ruimtes wellicht lang vochtig blijft en lijkt mij inderdaad niet zo best ivm roest.
Roest, schimmel en rot voorkom je nu eenmaal het beste door goede ventilatie.

Meest simpele en uiterst effectieve isolatie van motor- en holle laadruimte geluiden is een dikke zware deken of slaapzak of dik fluwelen gordijn te hangen net achter de voorstoelen. Zodat rijderscabine afgesloten wordt van laadruimte. Hoe dikker en zwaarder het 'gordijn' hoe effectiever de geluid isolatie.
Je kan met een op maat afgezaagde zeillat dat 'gordijn' mooi strak vanaf de vloer tegen de wanden en het plafond spannen.
Beste om dat gordijn meteen dubbeldik aan weerszijden van de zeillat te laten hangen.
En meteen: Weg met al die motor en laadruimte geluiden!

Dat werkt zoo goed dat je nu de voorwielen gaat horen...
Dus de gehele bestuurderscabine moet dan een laag dik dakleer op de vloer krijgen en de kokers bij de Astijlen moeten volgepropt worden.
De schakelkast onderaan de Vpook moet geluiddicht gemaakt en een hele dikke zware laag tectyl aan de binnenzijde van de wielbakken helpt ook.
Als je dat allemaal voor mekaar hebt, begin je last te krijgen van windgegier bij de portieren. De portieren zelf had je natuurlijk al ontdreunt en de ventilatie-schuiven in de portieren met dik materiaal dichtgeplakt. Maar bij de raamstijlen maakt het nog windlawaai.
Je kan als eerste met geheel geopend raam, heel voorzichtig de raamstijlen ietsie naar binnen drukken. Dat wil nogal eens helpen.
Als tweede kun je een complete windlawaai isolatie set voor de portieren kopen, maar kan je ook wel zelf maken.
Er komen dan windafwijzers aan de voorzijde van het gehele portier en extra rubberranden langs de portieren.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
Steven V
Definitief bus verslaafd

Ongelezen bericht door Steven V »

Ik heb het idee dat de werking van die ontdreuningsplaten (of dakleer) en de gordijen/slaapzakken totaal verschillend zijn. Volgens mij zijn de eerste bedoeld om de productie van geluid te voorkomen en de tweede om geproduceerd geluid tegen te houden. Daarom denk ik dat je geluid van de banden op het asfalt niet of nauwelijks weghaalt door de vloer van de cabine te beplakken met dakleer of ontdreuningsplaten.

Eens/oneens?
groet, Steven

Multivan 1987, 2.1 DJ, 112pk, timorbeige
Onderhoud = behoud!
vwt3fan

Ongelezen bericht door vwt3fan »

Mee eens.
Maar dakleer is wel zwaar en dat zou dan per definitie geluidabsorberend, -dempend of -werend moeten zijn.
Voor alle zekerheid heb ik ook nog hoogpolig wollen tapijt weer bovenop het dakleer in de bestuurderscabine gelegd en daar dan weer de rubberen matten overheen.
rob
exTelecom 1,7TDLLK T3 uit Graz van 11-92.
sjoerd_s89_xj-49-dv

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

Welleens gezien dat ze bij een t4 van die kunstof wielkuipkappen plaatsen beplakt met tapijt om geluid van de banden te voorkomen.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
kroonhome
Weet waar de oliepeilstok zit

Ongelezen bericht door kroonhome »

Theo Postma schreef: 06 mar 2018 07:25 Ik blijf bij de andere optie, waar ook niemand aan wil.
De raam rubbers die gaan lekken.
De Rooie is nu bijna 34 jaar oud, door Reimo voorzien van glaswol, geen gas koelkast, en roest was er wel.
Maar niet met als oorzaak de isolatie, deze was kurk droog.
Rubbers en naden kit wat uitdroogt geeft roest kans om toe te slaan.

Theo
Hierbij mijn ervaringen welke volgens mij overeen komen met die van Theo.

Wanneer de raam rubbers lekken of er gaten zijn geroest onder het raam rubber loopt het water aan de binnenkant naar beneden. Aan de voorkant heeft dit bij mij roest onder de rubberen matjes van de instap bakken veroorzaakt. Dus eens met Theo, in combinatie met condensatie wordt het nog erger.
Bij de achterklep zat onder het raam rubber ook een gaatje geroest waar het water naar binnen kon maar naar onder toe was nergens roest te bekennen. Ook hier zit glaswol maar ook openingen onderin de achterklep. Met mijn portieren en schuifdeur is na 34 jaar niets aan de hand, waarschijnlijk vanwege de openingen onderin.

Over de naden kan ik niet veel zeggen, deze zijn nog netjes (roest vrij en niet gescheurd)

Mijn koelkast wordt sporadisch op gas gebruikt, wanneer de bus aan de paal is aangesloten draait deze op 230 volt. In beide gevallen wordt het rooster aan de achterzijde warm wat zeker bijgedragen heeft aan extra condensatie op het plaatwerk.
De vorige eigenaar heeft de standkachel veel gebruikt, blijkt uit de verschroeide/verkleurde vloerbedekking bij het inblaas rooster. Dus de condensatie zal er in het verleden ook in ruime mate geweest zijn.......

Glaswol houdt weinig vocht vast dus droogt bij ventileren vrij snel. Mijn ervaring is ook dat het glaswol droog is.

Mijn conclusie is wanneer je de camper niet gebruikt voor het kamperen in de winter je deze beter niet moet isoleren.
Isoleer je wel dan dit consequent doen en zorgen dat vocht achter de isolatie weer kan verdampen via openingen naar buiten.
Voorkomen dat er vocht achter de isolatie kan komen is m.i. praktisch onmogelijk..... :cry:
T3 Club Joker 1984 1.9l benzine, WBX 78 pk.
T4 California Freestyle 2003 2,5l TDI, AXG 151 pk.

Groetjes,
Arjan
Plaats reactie