Koken op benzine?

Inrichting, bekleding, etc.
Gebruikersavatar
WouterKabouter
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 apr 2009 10:02
Locatie: Groningen

Re: Koken op benzine?

Ongelezen bericht door WouterKabouter »

Dus als we het hebben over gevaar, verbrandingsdampen.... Hoe doen zij het dan
op de foto's zie je ze dan ook vooral op goed geventileerde plaatsen staan ;) maar natuurlijk kan het binnen ook. Het is maar hoe gevoelig je zintuigen zijn- ik krijg halverwege het opstarten al commentaar als ik niet eens bij de schuifdeur in de buurt zit. Maar dat kan voor iedereen anders zijn.

Deze coleman is trouwens wel een hele fijne brander die wel goed te doen is kwa opstart ritueel en dampen, da/s alweer een heel ander verhaal als bv zo een(petroleum):
1365874414-IMG_2876_Primus_5_Jnr_opt.jpg
of zo een(benzine):
P1020026.JPG
die vergen echt wel wat aandacht willen ze een beetje lekker blijven branden(maar ik hou toch van ze ;) )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,
Wouter
1600 CS 1982
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Koken op benzine?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Aspen blauw (alkylaatbenzine) zeg ik je.... schoner dan coleman fuel. Is pas in opkomst de laatste 10 jaar en niet bekend maakt onbemind.....

Je komt er wel achter zo'n brander achter in de bus te stoken. Is een keertje niet erg maar als je dezelfde nacht erin wil maffen doe je dat geen twee keer. Een smeulende houtkachel werkt ook niet echt achterin een landcruiser.

Maar goed, een echte mister proper die zijn brandertje picobello in orde houdt zal het misschien wel lukken. Ik piel op vakantie liever niet met dat kleine spul zo rond het vriespunt.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Koken op benzine?

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Hmm, toch een interessante discussie. Zijn er nog meer alternatieven dan koken op gas? En, wie gebruikt er een gastank onder de bus ipv in de bus? Hoe doe je dan het bijvullen. Of kan dat bij een tankstation? Lijkt me ook niet heel veilig. Ik vind de gasfles in de bus nogal een ruimte verslinden.
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Koken op benzine?

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Ik heb er best wel over nagedacht. Er zijn een aantal opties.....
Dit is mijn onderzoek geweest en ik kan dingen gemist hebben of anders geïnterpreteerd, kan geen kwaad om zelf ook wat onderzoek te plegen;

* Blauwe gas-tankjes
2_3.jpg
Ook wel Campingaz, maar er zijn wat meer merken tegenwoordig voor deze tankjes.

# Makkelijk te verwisselen, makkelijk om aan te sluiten en je kan binnen en buiten koken. Niet handig voor je camper-kenteken, want het is niet makkelijk om deze als vaste kookgelegenheid te gebruiken.
# Niet altijd makkelijk aan te komen op bepaalde plekken. Dus is het op en zit je op een onhandige plek kan je niet koken.

* Goedkope kookstelletjes, koffergasstellen
evergreen_gasklep.jpg
Goedkoop te krijgen op allerlei plekken in NL ook bij tankstations.

# Goedkoop, simpel. Is vast te schroeven en voldoet dan als vaste kookgelegenheid voor een camper
# Niet altijd makkelijk aan te komen, specifieke gas bussen. Er zijn geruchten dat ze onveilig zijn (zal wel meevallen). Bij koud weer komt butaan niet tot zijn kookpunt en krijg je het niet uit je tankje.

* Standaard gas tanks, onder de bus, losse tank
g11_gasfles1.jpg
Standaard voor camperend Nederland en dus ook wel in Europa gok ik.

# Makkelijker om bij te vullen (verwisselen?). De standaard. Met opzet stukken overal bij te vullen.
# Eventueel statiegeld of anders fles keuring. Extra ruimte binnen of onder de bus. Je betaald altijd voor een volledige vulling, duur om preventief "bij te vullen"

* LPG gas tanks
3_modellen_safefil_3.jpg
Hetzelfde als de standaard gas tanks, alleen vul je ze nu met LPG

# Makkelijker om te vullen. Elk tankstation met LPG kan je je gasfles bijvullen.
# Je kan gezeur krijgen bij het tankstation omdat het tot en met 2015 verboden was LPG bij een tankstation te tanken voor kook-gebruik.

* Benzine koken
coleman_2_pits_klein.jpg
Benzine in een tankje, op druk zetten en koken.

# Benzine is wereldwijd goed te krijgen.
# Auto-benzine heeft een vervuilend effect op het toestel waardoor je meer onderhoud moet plegen. De verbranding kan wat minder schoon zijn, dus ventileren is nog belangrijker dan bij gas. In een goede opslag stoppen ivm brandveiligheid.

* Diesel koken
file_8_7.jpg
Diesel in een tank, verstoken in een kookplaat.

# Diesel is wereldwijd goed te krijgen en zonder brandgevaar op te slaan. Bij de kookplaat worden de verbrandingsgassen buiten de auto los gelaten.
# Duur in aanschaf, groot apparaat. Mogelijk niet ideaal als je geen diesel auto hebt. Kost stroom.

hier wat links;
http://www.acsifreelife.nl/kampeerartik ... oestellen/
https://www.nkc.nl/actueel/2015/decembe ... oegestaan/
https://www.dewitschijndel.nl/webasto-d ... kookplaat/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Koken op benzine?

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Mooi onderzoekje! Die groene hebben wij ook, en in Oostenrijk omruilen voor een volle koste me dit jaar gewoon 21 euro! De campingeigenaar vertelde ook dat gas erg duur is in het land.

Die lpg versie vind ik wel geniaal, en waarschijnlijk ook nog lichter. Bijtanken bij een tankstation kan dan op veel plekken. Mooiste zou zijn om dat onder je bus te kunnen hangen dan lijkt me. Misschien is daar iets voor? Of moet je dan gewoon een gasinstallatie nemen.

Je neemt dan alsnog meer mee dan bij koken op spiritus, maar wel minder stank en sneller koken als ik het zo lees. Voor het koken op benzine moet je dus heel schoon spul hebben en niet zomaar van de pomp. Te romantische gedachte dus.
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Koken op benzine?

Ongelezen bericht door leof »

Erik Middel schreef:Die lpg versie vind ik wel geniaal, en waarschijnlijk ook nog lichter. Bijtanken bij een tankstation kan dan op veel plekken. Mooiste zou zijn om dat onder je bus te kunnen hangen dan lijkt me. Misschien is daar iets voor? Of moet je dan gewoon een gasinstallatie nemen.
Ik heb zo'n rode LPG-tank in m'n keukenkastje staan. Maar ze bestaan ook in liggende vorm. En dat is natuurlijk geen lichtgewicht.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Koken op benzine?

Ongelezen bericht door Erik Middel »

En lekker aan de prijs haha, manneman!
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: Koken op benzine?

Ongelezen bericht door Marcel.S »

Ik heb dat ding al jaren .campinggas verkoopt de zelfde maar dan met blauwe verf en dubbel zo duur

Benzine in de bus . Ik hoor hier niemand over de gevaarlijke verbrandings gassen .

Ga maar eens een tijdje aan de beademing bij de uitlaat van een slecht af gestelde benzine moter liefst in afgesloten ruimte om het echt goed te laten werken .

Gas lijkt me beter ..........................
Gebruikersavatar
Marcel.S
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3180
Lid geworden op: 29 apr 2012 17:54
Locatie: Kullen Dalarna
Contacteer:

Re: Koken op benzine?

Ongelezen bericht door Marcel.S »

Tenzij je netjes buiten kookt
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2251
Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
Locatie: Langedijk
Contacteer:

Re: Koken op benzine?

Ongelezen bericht door BeakerFlo »

Je zegt het zelf al; in afgesloten ruimte.
Laten we eens stoppen in deze maatschappij met denken dat je doodgaat als er een risico is.
Je moet ventileren, maar dat is sowieso raadzaam bij het koken.
groet
Floris

Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Koken op benzine?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

@Erik: Het vullen van de dampgastank onder de bus kan bij een erkend gasvulstation voor een eurootje of 11 (propaan) of gewoon bij het tankstation voor een eurootje of 9 (LPG = mengsel van butaan en propaan). Dat laatste zou ik niet doen als je de koelkast op gas gebruikt. LPG zou meer vuil afzetten en daardoor sneller tot een onvolledige verbranding kunnen leiden. (Puntje periodiek onderhoud...). Sinds dit jaar kook ik echter tot grote tevredenheid op LPG. Zelfs de vlamkleur en dergelijke kan ik niet van de vorige propaan-vulling onderscheiden. Maar wat Floris aangeeft: bij het offroad rijden is het een kwetsbaar ding. Voor mij is het altijd een goede herinnering dat ik geen syncro heb.... Het vullen gebeurt heel eenvoudig door een ventiel open te draaien en te vullen tot er vloeibaar gas uitkomt. Ophouden met vullen en ventiel dichtdraaien is ca 85% vulling. [[thumbup]] Dit ventiel is niet de afsluitdop.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3739
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Koken op benzine?

Ongelezen bericht door luizenbos »

Voor de liefhebber op markplaats die het toch eens wil proberen :mrgreen:

http://link.marktplaats.nl/m1090394281
groetjes Frits

VW Caravelle 1987 verkocht
Nissan
2 x v strom 650 +1000


viewtopic.php?t=10770 vw t3 verkocht
nieuw viewtopic.php?f=24&t=30306 crafter
Gebruikersavatar
Erik Middel
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 862
Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
Locatie: Kampen

Re: Koken op benzine?

Ongelezen bericht door Erik Middel »

Michel, dat klinkt dus nog als wellicht de meest logische en veilige oplossing. Offroad rijden doe ik niet want dat laat ik over aan de landroverclub. Lpgtank voor het koken op gas klinkt als ideaal, met gewoon het gebruik van vrije ruimte onder de bus ipv in de bus. Jammer dat lpg niet goed werkt voor de koelkast. Dat zou ideaal geweest zijn, want gas voor de koelkast gebruik ik wel.
Groeten,

Erik

Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Plaats reactie