Handige plek voor 2 liter schuimblusser?
- wouter
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 18 mar 2012 22:37
- Locatie: Twente
Re: Handige plek voor 2 liter schuimblusser?
Ik heb de brandblusser onder het dashboard kastje aan voor de bijrijdersstoel, zo hoog mogelijk zodat je tenen er onder passen. Weinig last van zo en niet erg aanwezig & toch mee. Pakken is eenvoudig als je uitstapt, en dat doe je eerst bij brand.
Groeten,
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
Wouter
T3 Westfalia Joker 1.9D (1Y), 1982
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Handige plek voor 2 liter schuimblusser?
Ik weet dat ik toch eerst vrouw en kinderen (en hond) met vestje over de vangrail zet en dan pas zorgen maak om mijn bus. Zolang je er zelf maar van bewust bent waar die blusser hangt en je al eens hebt nagedacht of geprobeerd hoe je gaat blussen als het zich voordoet. Het is niet evident van ff zomaar te doen namelijk. Een beetje gasvlam in een waterbak bij de BHV training is niet te vergelijken met de branden die je in de echte wereld tegenkomt.wouter schreef:Pakken is eenvoudig als je uitstapt, en dat doe je eerst bij brand.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- insomnia
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2988
- Lid geworden op: 31 jan 2008 18:34
- Locatie: Dordrecht, Nederland
Re: Handige plek voor 2 liter schuimblusser?
Helemaal mee eens.....
De onvervangbare zaken (lees vrouw, kinderen, eventuele dieren) eerst.... De rest komt later
De onvervangbare zaken (lees vrouw, kinderen, eventuele dieren) eerst.... De rest komt later
Groet,
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
Ralph
(regio Zuid Holland)
trotse eigenaar van:
'84er T3a 1.9 DG Westfalia Joker 1
'05er Toyota Prius Hybride Business Edition
'02er BMW R1150GS
Reduce, Re-use, Recycle ;-)
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Handige plek voor 2 liter schuimblusser?
afhankelijk van de grootte van de brand doe je verschillende dingen.
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Handige plek voor 2 liter schuimblusser?
Dan wens ik jullie verder sterkte met je eigen prioriteiten bij calamiteiten. 1e blijft veiligheid voor jezelf en medereizigers. Natuurlijk kan je dat stuk overlaten aan je vrouw of kinderen als je dit ook zo afspreekt en 'oefent'. Dan heb je gelijk je handen vrij om te blussen.
Vanuit mijn jeugd, opleiding en werk ben ik dagelijks bezig met risico's in te schatten en deze veilig te stellen voordat we beginnen. Dat maakt niet dat er nooit wat mis kan gaan, maar wel dat wanneer het misgaat iedereen ook weet hoe te handelen. En dat gaat verder dan brandgevaar en blusmiddelen aanwezig, we bekijken per situatie ook welke branden, waar/hoe ze kunnen ontstaan, en of de blusmiddelen dan afdoende zijn of we het overlaten aan de (bedrijfs-) brandweer. Zo ook met de overige hulpdiensten en ehbo. Als je meerdere keren per maand volgens protocol een werkplekinspectie doet en deze ook door derden bij jouw uitgevoerd worden en je minimaal 1x per dag een LRMA doet kom je gekke dingen tegen die je vanuit gewoonte zomaar zou doen. De praktijk leert dat door deze werkwijze je minder vaak achteraf een koe in de kont kijkt van het had anders gekund of gemoeten. Waarschijnlijk kan het altijd anders maar dan hoef je toch minder diep in die kont te kijken.
Vanuit mijn jeugd, opleiding en werk ben ik dagelijks bezig met risico's in te schatten en deze veilig te stellen voordat we beginnen. Dat maakt niet dat er nooit wat mis kan gaan, maar wel dat wanneer het misgaat iedereen ook weet hoe te handelen. En dat gaat verder dan brandgevaar en blusmiddelen aanwezig, we bekijken per situatie ook welke branden, waar/hoe ze kunnen ontstaan, en of de blusmiddelen dan afdoende zijn of we het overlaten aan de (bedrijfs-) brandweer. Zo ook met de overige hulpdiensten en ehbo. Als je meerdere keren per maand volgens protocol een werkplekinspectie doet en deze ook door derden bij jouw uitgevoerd worden en je minimaal 1x per dag een LRMA doet kom je gekke dingen tegen die je vanuit gewoonte zomaar zou doen. De praktijk leert dat door deze werkwijze je minder vaak achteraf een koe in de kont kijkt van het had anders gekund of gemoeten. Waarschijnlijk kan het altijd anders maar dan hoef je toch minder diep in die kont te kijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: Handige plek voor 2 liter schuimblusser?
Aangezien een bus er niet beter van wordt bij brand, geblust of ongeblust, zou ik zeggen: brand dan maar helemaal op.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Handige plek voor 2 liter schuimblusser?
Hey Ronald,
Een heel relaas. Dank je wel voor de nuttige bijdrage. Ik heb er ook wat ervaring mee. Het is niet zwart-wit en we hoeven het niet eens te zijn in een discussie. Iedereen doet dingen op een andere wijze. Ik vind de discussie wel nuttig want ik sta open voor andermans mening.
Dus waar zou je nou de brandblusser plaatsen? Zodat je kan blussen als iedereen veilig is?
Een heel relaas. Dank je wel voor de nuttige bijdrage. Ik heb er ook wat ervaring mee. Het is niet zwart-wit en we hoeven het niet eens te zijn in een discussie. Iedereen doet dingen op een andere wijze. Ik vind de discussie wel nuttig want ik sta open voor andermans mening.
Dus waar zou je nou de brandblusser plaatsen? Zodat je kan blussen als iedereen veilig is?
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: Handige plek voor 2 liter schuimblusser?
Is het dan eigenlijk wel nuttig om een brandblusser mee te nemen idd. Vooral omdat brand vaak onder de motorkap begint. Nou kom daar maar eens bij.
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- Erik Middel
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
- Locatie: Kampen
Re: Handige plek voor 2 liter schuimblusser?
De plek van Martin, daar zit die van ons ook en dat lijkt mij een prima 'loze' plek die je niet voor iets anders zal gebruiken dan misschien nog een eens een verbandtrommel. Je kan je natuurlijk afvragen of zo'n blussertje (die van ons is gewoon van de Zweedse meubelgigant) iets kan doen aan een motorbrand. Je kunt ze ook niet eindeloos bewaren, dus vervangen om de zoveel jaar is niet een gek idee.
Groeten,
Erik
Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Erik
Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
- John met 'n buske
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 28 mei 2007 15:47
- Locatie: Eindhoven
Re: Handige plek voor 2 liter schuimblusser?
Manneh,
Bedankt voor alle adviezen. Ik begrijp dat er niet alleen meningen zijn over een goede locatie van de BB, maar ook over de volgorde van handelingen bij brand en de noodzaak van blussen. Allemaal goede overwegingen, maar ik beperk me hier even tot de locatie
Nogmaals dank voor delen van ervaring!
Bedankt voor alle adviezen. Ik begrijp dat er niet alleen meningen zijn over een goede locatie van de BB, maar ook over de volgorde van handelingen bij brand en de noodzaak van blussen. Allemaal goede overwegingen, maar ik beperk me hier even tot de locatie
Wouter, die plek had ik even overwogen maar dacht dat t hinderlijk is ivm voetruimte. Even geprobeerd; bij lage personenauto's rusten je hakken op de vloer en steken je tenen omhoog. Bij de bus met hoge zit valt dit reuze mee; je voet plat op de vloer en de blusser hangt daar ver boven. Bevestiging lijkt eenvoudig tegen de balk achter dashboard kastje. Ook het kastje lijkt nog prima te openen. Ook beperkt gevaar van projecteren bij aanrijding. Behalve dat de blusser wat minder zichtbaar is, lijkt me dit een goede plek. Mooi klusje te gaanwouter schreef:Ik heb de brandblusser onder het dashboard kastje aan voor de bijrijdersstoel, zo hoog mogelijk zodat je tenen er onder passen.
Nogmaals dank voor delen van ervaring!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groetjes,
John en Miriam
VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
John en Miriam
VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Handige plek voor 2 liter schuimblusser?
Ha Floris. Fijn dat je het nut ervan inziet, nu de rest nog. Maar moge diegene die het leest zelf zijn conclusie trekken of het nuttig is. Je (men) hoeft het zeker niet eens te zijn, de waarheid gaat ongetwijfeld ergens in het midden liggen. Daartoe kunnen we nog een heel lange weg bewandelen, als we dat zouden willen. Het is altijd leuk dat iedereen dingen op een andere (eigen)wijze doet. Tot een bepaalde hoogte. Dan mag een gezond verstand toch wel op de voorgrond treden.BeakerFlo schreef:Hey Ronald,
Een heel relaas. Dank je wel voor de nuttige bijdrage. Ik heb er ook wat ervaring mee. Het is niet zwart-wit en we hoeven het niet eens te zijn in een discussie. Iedereen doet dingen op een andere wijze. Ik vind de discussie wel nuttig want ik sta open voor andermans mening.
Dus waar zou je nou de brandblusser plaatsen? Zodat je kan blussen als iedereen veilig is?
<knip in het 2e bericht>
Is het dan eigenlijk wel nuttig om een brandblusser mee te nemen idd. Vooral omdat brand vaak onder de motorkap begint. Nou kom daar maar eens bij.
Je vraag is goed, waar de blusser plaatsen; los van de motorruimteblusapparaten is mijn mening dat ding te plaatsen waar hij voor de pak zit en niet onder allerlei lading verdekt raakt. Dus gewoon in het oog (in de weg) zodat je makkelijk(er) de blusser kan controleren, gewoon omdat die binnen zicht- en handbereik is. Ik heb de voorkeur dat je hem ook via de portieren makkelijk kan bereiken. Het mag duidelijk zijn dat iedere busbezitter er slim aan doet de (beperkte)werking, toepassing en bereik van zijn blusmiddelen te onderkennen. Is een brandblusser nuttig? Ja, allerminst vanwege het feit dat deze in België verplicht is om in het voertuig te hebben. Daarna zie ik het nut als blusmiddel bij het bakken, braden, bbq en kampvuren aan de bus (of zelfs wat verder aan de beek). Of je een motorbrand geblust krijgt? Hopelijk wel, dan toch misschien genoeg tijdwinst om je persoonlijke spullen te redden. Omdat een brandje nooit gelegen komt is het oefenen ook niet verkeerd om in zo'n chaotische situatie je medepassagiers op een veilige plaats te krijgen. Ik help ze graag de vangrail over. De rest volgt vanzelf. Naast de blusser heb ik op vakantie ook altijd emmers in de aanhanger klaar voor de pak. En ik vergeet ook niet dat ik nog mijn porta potti bij heb. Zolang ik de beschikbare middelen veilig kan inzetten zal ik het niet nalaten. Als het niet baadt rest je niet anders als toekijken. Mijn bedachte blusmethodiek, blussen via onderzijde of het onderhoudsklepje. (heb je motorbeplanting dan enkel via het klepje). Als je daarmee het vuur grotendeels uit hebt zou ik pas overgaan tot het openmaken van de motordeksel. En dan wel zo dat je gelijk verder kan blussen met water/wc/geleende blussers. Misschien is het nog wel zo dat je beter een intacte motorbeplating kan hebben om de brandhaard te compartimenteren met het oog op het verdringen van het aandeel O².
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
-
- op verzoek verwijderd
- Berichten: 674
- Lid geworden op: 04 jan 2006 11:00
Re: Handige plek voor 2 liter schuimblusser?
Ik dacht dat de tijd dat een vrouw als hulpeloos beschouwd werd in onze contreien al ettelijke jaren gepasseerd was ...
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Handige plek voor 2 liter schuimblusser?
Behulpzaamheid is wat anders als "hulpeloos beschouwen". Los daarvan is het huisregel dat wij bij calamiteiten bepaalde routines volgen. Duidelijk en veilig. Gaat niet over langere tenen, of een grotere dan een ander, witte piet of zwarte piet, maar erom dat een ieder weet wat er van hem/haar verwacht wordt en dat men op zijn eigen kunnen er het beste uit haalt.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14969
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Handige plek voor 2 liter schuimblusser?
Wat ik geleerd heb op het werk, is dat je bepaalde routines moet hebben.
Dus geoefend moet hebben voor het geval dat, zodat je op het moment zelf niet hoeft te bedenken wat je moet doen of vooral niet moet doen.
De brand oefeningen met blussers en blusdekens was zeer verhelderend.
En ook om te doen, bv ik heb nooit geweten waarom er bij een waterslang blusser twee standen waren.
Dacht dat de grote waterstraal het moest doen, en wat schets mij verbazing?
Dat de water muur stand zeer effectief is, en niet zo een klein beetje ook om vuur uit te krijgen.
Ik heb nu een blus deken mee in de bus.
Theo
Dus geoefend moet hebben voor het geval dat, zodat je op het moment zelf niet hoeft te bedenken wat je moet doen of vooral niet moet doen.
De brand oefeningen met blussers en blusdekens was zeer verhelderend.
En ook om te doen, bv ik heb nooit geweten waarom er bij een waterslang blusser twee standen waren.
Dacht dat de grote waterstraal het moest doen, en wat schets mij verbazing?
Dat de water muur stand zeer effectief is, en niet zo een klein beetje ook om vuur uit te krijgen.
Ik heb nu een blus deken mee in de bus.
Theo
- John met 'n buske
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 28 mei 2007 15:47
- Locatie: Eindhoven
Re: Handige plek voor 2 liter schuimblusser?
Oh ja,
Ik wilde nog delen dat we uiteindelijk de 2-liter blusser onder het dashboardkastje geplaatst hebben. Geborgd met een sjorbandje. Met vakantie 4000 km gereden en Miriam heeft er niets van gemerkt, dus tevreden met de locatie
Ik wilde nog delen dat we uiteindelijk de 2-liter blusser onder het dashboardkastje geplaatst hebben. Geborgd met een sjorbandje. Met vakantie 4000 km gereden en Miriam heeft er niets van gemerkt, dus tevreden met de locatie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groetjes,
John en Miriam
VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
John en Miriam
VW T3 Camper 1979 2.0CU 70 pk
Kawasaki ZZR1100 150 pk
Audi Tt 2003 225 pk
- Erik Middel
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 20 mei 2012 21:36
- Locatie: Kampen
Re: Handige plek voor 2 liter schuimblusser?
Prima plek toch zo? Zolang je er nog makkelijk en snel bij kan mocht je het ooit nodig hebben. Laten we dat maar niet hopen!
Netjes gedaan.
Netjes gedaan.
Groeten,
Erik
Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249
Erik
Volkswagen T3 uit 1981 met een luchtgekoelde 2.0l (CU) motor
Volg hier de restauratie: viewtopic.php?f=24&t=27249