Watertank uitbouwen

Inrichting, bekleding, etc.
T3-83
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 mar 2016 14:42
Locatie: 071

Watertank uitbouwen

Ongelezen bericht door T3-83 »

Hallo,

Omdat er in de wielkast linksachter wat laswerk verricht moet worden, moet de watertank van mijn van mijn '83 Westfalia er 'even' uit worden gebouwd.
Nu zit deze tank helemaal in het kastje ingebouwd, er zit enkel een klein gat boven de grote dop van de tank.
Voorbeeldfoto:
Afbeelding

Daar krijg je de tank niet doorheen :| dus het kastje moet er helemaal uit:
Afbeelding

Nu zit dit kasje van alle kanten ingeklemd, en er zitten overal hoekijzertjes en boutjes e.d.
Vanuit welke kant kan ik deze het beste 'aanvallen'? Het lijkt alsof je dit kastje wel naar boven zou moeten kunnen tillen, als die los gemaakt is..
Moet de achterbank er helemaal uit? Moet het keukenblok er helemaal uit?
Het liefst laat ik zo veel mogelijk zitten :D
Wie heeft hier ervaring mee?
Alvast dank!
Groeten, Rinus
____________________
T3 1983 1.9 TD
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Watertank uitbouwen

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Niet te moeilijk doen. Als je alles netjes labelt, is het gemakkelijker om weer te monteren dan de gemiddelde Ikea-kast. Gewoon bank helemaal demonteren. Anders beschadig je alles met dat gepiel.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Watertank uitbouwen

Ongelezen bericht door Ewout »

Normaliter zit je watertankkast met 2 boutjes/moeren aan je keukenkast en 2 boutjes/moeren aan de kledingkast. Daarnaast (maar weet ik niet 100% zeker) met 1 bout aan de zijkant van de bank. Handigst is idd je bank verwijderen, de dop van het afwaterbuisje van de watertankkast te schroeven ( onder de bus), water vulslang en watertankontluchting evt losmaken en dan de watertankkast 10 cm omhoog tillen ( zodat het afwaterbuisje niet meer door de busbodem steekt). Daarna kan je de watertankkast zijwaarts eruit schuiven. Als dat niet lukt evt de kledingkast ook even losmaken en paar cm naar achter schuiven zodat je iets meer ruimte hebt. Klinkt ingewikkeld, maar is in max half uurtje gepiept.
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
T3-83
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 mar 2016 14:42
Locatie: 071

Re: Watertank uitbouwen

Ongelezen bericht door T3-83 »

Hartelijk dank voor de heldere uitleg [[thumbup]]
De lasser wilde dat plekje het liefst vanuit de binnenkant aanpakken, dus het is goed om ruimte te maken in die hoek, bank eruit idd.
Volgende week de bus afleveren, dus mooi klusje voor het weekeind :D
Groeten, Rinus
____________________
T3 1983 1.9 TD
T3-83
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 mar 2016 14:42
Locatie: 071

Re: Watertank uitbouwen

Ongelezen bericht door T3-83 »

In het Bentley handboek en het 'Reparatur Leitfaden' boek stond een mooie uitleg met plaatjes, als je dat volgt heb je het zo los.
Hier het plekje waar het om ging:
Afbeelding
Afbeelding

In het hoekje aan de andere kant was het ook een klein beetje vochtig.. De hout/karton plaat op de bodem was wat vochtig in de hoek, ook het blauwe vloerbedekking was nat daar in het puntje.
Ik heb met een schroevendraaier overal gestoken, maar alles lijkt hard te zijn.
Kan dit nog ergens anders vandaan komen, of zit er ook hier toch ergens een gaatje? Ook de wielkast ziet er prima uit aan die kant, tectyl zit goed en het kraakt nergens..
Afbeelding

Afbeelding
Het waren maar een paar druppels, het afgebroken hoekje van het plaatje is er donker van.. Het was niet rot/schimmelig dus lijkt er niet op dat het daar 'altijd' al lekt
Groeten, Rinus
____________________
T3 1983 1.9 TD
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Watertank uitbouwen

Ongelezen bericht door Roerdomp »

De watertank zelf of de slangenklemmen lijken mij de voornaamste kandidaten.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
T3-83
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 mar 2016 14:42
Locatie: 071

Re: Watertank uitbouwen

Ongelezen bericht door T3-83 »

Maar de onderste twee foto's is de hele andere kant.. Daar waar de standkachel eronder hangt (die twee dikke pijpen). Onder de achterbank schuifdeur kant zegmaar
In het midden zie je ook wat water op de bodemplaat liggen, maar dat kwam uit de watertank toen ik hem eruit tilde :)
Groeten, Rinus
____________________
T3 1983 1.9 TD
Plaats reactie