Stoelverstelling

Inrichting, bekleding, etc.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door RoonT3 »

@ Hylke,

Vooropgesteld dat ik niemand naar beneden haal in zijn/haar waarde. Dat iemand kennis en/of kunde heeft om de remmen aan te passen wil niet zeggen dat je effectief beter remt zoals de berekeningen laten zien. De cijfers liegen niet en de rest is op zijn minst subjectief te noemen, alle variabelen en meningen in rekening genomen. Goed afgestelde remmen zegt verder weining anders dan dat de bus recht remt en voldoet aan de minimale remvertraging.

Ik zeg dan ook niet dat mijn bus beter gaat remmen met een 10"BKV. Ik kan vanuit mijn zitpositie de rem dan hopelijk beter bedienen en dat is tussen mijn oren veiliger bij -en minder pijnlijk na- een noodstop.

@ VW_Sk8r (klaas?)
Remmen van de T3 syncro zijn toegelaten vanuit het CVO in NL tot de bandenmaat 205/70/14 De remmen van de 16" syncro tot 6.5x16 of 205R16. In Duitsland worden grotere wielen bij de TüV ook bijgeschreven. De standaard remmen zullen dan ook aan de minimale eisen kunnen voldoen neem ik aan.

Wat ik niet bestrijd is dat geventileerde schijven en remblokken van zware en snelle stationwagens als de A6 beter zijn dan wat op de T3 zit. Ook niet dat deze bij zwaardere omstandigheden beter en langer hun prestaties leveren. Maar heeft dat echt zijn voordeel of nut op 90% van de T3 rijders? Dat dacht ik niet.

Maar laat diegene die het kunnen het ook lekker doen. Als we maar weten waar de zin of onzin zit.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Bedankt voor de toelichting Ronald. Ben het met je eens voor veel mensen gaat het geen of weinig nut hebben. Ik Denk er zelf wel over om mijn remmen aan te passen. Ivm grotere en zwaardere velgen, als ook extra gewicht (camper inbouw), TDI op de planning en geregeld in de bergen rijden. Naar aanleiding van jullie discussie toch met een andere blik naar gaan kijken en probeer een beetje helder te krijgen of het voor mijn situatie de moeite is. Mijn naam is inderdaad Klaas, mijn username heeft niks met mijn naam maar met mijn passie's te maken. Vond ik wel creatief toen ik mij jaren geleden voor het eerst op een VW forum aanmeldde en nooit meer veranderd.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 362
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door ReneK »

Nu we toch aan het vervuilen zijn :D...
Iemand ervaring met of wat zinnigs te melden over de Black Diamond geventileerde schijven en blokken van Brickwerks? Ik overweeg dit als eenvoudig alternatief voor de standaard set (mits zinvol). Ik kan echter geen ervaringen icm de T3 vinden.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door RoonT3 »

iets van 260 pond (schijven, blokken en lagers) voor verbeterde remmen en verzending, wordt een 335 euro? Een complete goede set heb je voor een 200 euro bij de flaps (wel goed weten welke merken van onderdelen je wil hebben). Recensies van black diamond genoeg. Maar daar moet je zelf de conclusie uit trekken. Speelt zich in een ander wereldje af...

Andere remoptie; https://busschmiede.de/shop/T3-2WD-BUSS ... derachse_1
Tot 192km/u toegelaten en wordt ook bij de TüV goedgekeurd. Maar de prijs dan toch.....

Hylke, goed filmpje. Ze leggen gelijk uit dat upgraden geen zin heeft voor de dagelijkse autorijder. Banden en ophanging zijn meer bepalend en enkel als je sportiever wil rijden (op circuit) kan je als eerste kijken naar de remblokken, dan de remolie en dan pas de remschijven en remtangen.

In het filmpje zijn de onderdelen dan ook bedoeld voor en afgestemd op het type wagen. Dat is met het rondgraaien in de VAG onderdelenbak natuurlijk wel wat anders. Neemt niet weg dat er zeker wel goede combinaties te vinden zijn maar is dat dan de norm voor de gemiddelde buseigenaar? Laat deze zich vooral niet blind staren op de marketing kwaliteiten van onze handelaars. Er worden versterkte koppelingen aangeboden welke hetzelfde zijn als 'budget' ebay koppelingen. HD schokdempers voor syncro's die het geen 1000 km uithouden. HD stuurkogels die meer speling hebben dan de originele van 30 jaar oud.... etc. Het is ondertussen een sport om de goede onderdelen van de slechte te onderscheiden. Enerzijds merkgebonden en anderzijds de toleranties. Helaas komt het er op neer dat goede engineering of doorontwikkelde producten dan ook weer het nodige kosten.

Ik zeg ook niet dat de (inderdaad IG16) berekening heilig is, enkel dat een berekening voor mij een betere basis geeft om een keuze te maken dan het rijden in enkele bussen met een 'upgrade' en dat dan subjectief beoordelen. Ik weet enkel voor mijzelf zeker dat de 10"BKV heel wat aangenamer aanvoelde bij het hard doorremmen. Van aangepaste schijfremmen voor (dacht de ATE57) en schijven achter was ik bepaald niet onder de indruk. Het verschil bij mijn bus tussen de 205/80R16 en de 215/75R15 gaf meer remverschil voor het gevoel, laten we lekker subjectief blijven.

Als ik al zou aanpassen dan is op basis van die berekening de A6 FNRG voorrem en LT achter misschien wel waar ik voor zou kiezen. Maar dan ook 18"wielen.....
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Hoi, natuurlijk zijn de remmen van een T3 uit een andere tijd, echter is het caliber BMW ook een ander type wagen. De remmen van een T3 voldoen aan de geldende norm, als je echt wil dat je veilig rijdt zou je dan niet beter voor het openbaar vervoer kiezen?

Je geeft duidelijk en terecht aan dat de kwaliteit van de onderdelen wezenlijk verschil maken. Dat geld voor de originele T3 remmen maar ook wat je aan andere combinaties opbouwt. Daar gaan er naar mijn mening een deel van de ombouwen manco door wel de juiste remklauw te kiezen en vervolgens budget schijven en blokken te gebruiken. Maar je kan tenminste wel vertellen dat je geventileerde schijven hebt en achter staat de remschijf ook mooi in je LM velgen met te lage draagkracht.

Punt is, doe je het goed met de originele remmen dan is daar niets verkeerd aan. De uitzondering daargelaten zie ik het fout gaan met 'goedkope' keuzes bij het ombouwen. Vaak vanuit de gedachte dat de bus slecht remt maar daar verder geen goed onderhoud op uitvoert, nee moderner is beter denkt men dan.

Het is zoals je zegt dat ik niet tegen een aanpassing ben. Maar dan wel een doordachte. Het is trouwens de aanleiding geweest dat afgelopen vakantie er een enthousiaste jonge buseigenaar was die een complete remmenombouw ging maken om veiliger op de weg te staan. Daarna zou die een motorswap gaan doen. Hij had alle onderdelen al via ebay. Ik heb hem vervolgens gevraagd of die al naar zijn ophanging had gekeken aangezien de bus in zodanige visuele staat verkeerde dat die 20 jaar geleden al zeker de schrootpers ingegaan was. Dat werd eerst nieuwe draagarmen en ophanging/krikpunten en van voren de trekstang bevestiging . En dan nog alle rubbers, schokdempers en zo te zien ook een wel minimaal een veer. Met nieuwe remmen zou de vooras wel eens sneller kunnen stilstaan dan je bus erboven......Gelukkig waren de chassisbalken en bodemplaat roestvrij (verdere nadenroest daargelaten) :roll: Hij had even een reality check nodig. Ik denk niet dat hij al zover was en hoop dat de volgende eigenaar van zo'n bus weet wat die koopt.

Kunnen we eigenlijk allen nog verder bedenken welke onderdelen merk/types en configuraties dan wel degelijk het verschil kunnen maken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Ik heb gewoon oem onderdelen op en in de bus.
Komen van de groothandel, merk als Brembo, om een OEM merk te noemen.
Om dit nu weg te zetten als brol, dat is veeeeel te kort door de bocht.
Ik denk, ga in een Alto rijden, ja die eerste, en ga daar in remmen.
Kijk dan zijn we weer on speaking terms (onnodig Engels).
Nu ga ik niet racen met de Rooie en ook niet als een idioot de berg af.
Maar in de 18 jaar dat de Rooie onderweg is met OEM onderdelen, is veel uitgevallen.
En vaak waren het de originele onderdelen van VW :buiken:
Kerk midden in het dorp laten staan is dus het motto.
Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat ook!
(marktplaats spreuk)

Theo
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik heb deze vakantie een noodstop moeten maken omdat ik om me heen zat te kijken en de auto voor mij besloot af te slaan. Nou, dat remt best! Ik heb gewoon originele remblokken van ATE en (ik dacht) Zimmerman schijven. Achter ook ATE remvoeringen. Wat is OEM? BMW en VAG gebruiken, net als elk merk, van verschillende leveranciers onderdelen voor hetzelfde onderdeel.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Merk A levert aan de fabrikant, dat noemen ze dan origineel.
Als merk A dit later aan de handel levert, noemen ze dit OEM.
Hylke zegt dat dit brol is, ik zeg dat het namaak onderdelen zijn wat Hykle bedoelt.

Theo
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Ik denk dat je te lang in de zon heb gezeten, maar het verhaal over slechte onderdelen van OEM fabrikanten slaat nergens op.

Theo
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door Roerdomp »

En al helemaal niet omdat jouw performance remschijven kromtrekken in de Alpen en mijn Zimmermans niet... Mits in goede staat van onderhoud remt een T3 erg goed.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Wel fijn dat Ferodo een disclaimer heeft die stelt dat de vernoemde remmen absoluut niet op de openbare weg gebruikt dienen te worden.

All Ferodo brake pads citing race or racing on their packaging are solely developed for motorsport use. They are intended for race use only. They have not been developed for use on public roads and must not, under any circumstances, be used on public roads. The nature of racing prevents Federal Mogul from warranting or guaranteeing any aspect of the behavior or performance of the brake pads, specifically because motorsport is inherently dangerous and the use of Ferodo racing brake pads in motorsport results in inherent strains and uses over which Federal-Mogul has no control.

Federal-Mogul warrants only that the Ferodo racing brake pads have been manufactured in accordance with the manufacturing specifications and design for such pads.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door Coen »

Overigens heb ik mijn stoel wat rechter op gezet. Ik kreeg last van mijn schouder als we een lang stuk reden.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Waar ging dit topic ook alweer over? :)
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door Ewout »

Wellicht topic even in 2 delen hakken? Stoelverstelling en iets met remmen ofzo?
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14969
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door Theo Postma »

hylkeanne schreef: 16 aug 2018 12:21 Als je er geen verstand van hebt, laat je bijdragen dan achterwegen. Ze voegen niets toe.
Hylke
We kunnen het forum zo wel opdoeken.
Ik zou gewoon mijn toon matigen, en meer respect tonen voor mensen die niet op race banen rijden en ook niet in ander luxe spul.
Tip, ga met je bevindingen naar de ANWB of Telegraaf, en meld dit grof schandaal.
Sjoemel diesel en nu ook al sjoemel onderdelen voor auto's.

Theo
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Om even bij de remmen te blijven. Ik zie het toch als een wezenlijk verschil dat je als track of circuit rijder (naar, op en vanaf het circuit) met zulke remmen rijd dan de gemiddelde busrijder op de weg. Daar ging het mij om dat sommige mensen een ombouw (laten) uitvoeren met OEM onderdelen van andere VAG wagens en in de veronderstelling zijn dat ze een veiligere bus hebben vanwege de grotere schijven en blokken van een nieuwer type auto. De berekening geeft (ondanks de statische vergelijking) best goed weer dat het -gefoefel omdat het kan- behoorlijke (en kleine) verschillen met zich meebrengt. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat een betere afstelling/onderhoud van je onderstel en remmen meer verbetering geeft dan een ombouw.

Hylke, Je gaat heel sterk in op de mogelijkheden die er zijn door gebruik te maken van 'tuning' onderdelen. Als ik zie dat die performance blokken er niet voor de T3 zijn maar wel de Premium Eco voor een OEM prijs, zou die Premium Eco dan zoveel meer presteren als OEM? De A6 Performance blokken kosten een factor 4 van de OEM. De meesten zullen hopelijk op zijn minst voor OEM kwaliteit kiezen.

Ik vind de ECE R90 norm eigenlijk niet eens zo grappig, plus en min 15% afwijking op de OEM blokken en schijven is toegelaten. Dat vind ik dan toch zorgwekkend, bij verkeerde keus aan schijf en blokken kan je tot 30% minder remmen dan OEM :???: Tegelijkertijd kan je met een goede kombinatie dan ook 30% beter remmen..... Dat is 60% verschil tussen the good and te bad [[sad]]

Als de norm niet geld dan geld die niet. Gelukkig. Het is ook wel eens zo dat als iets aan een norm voldoet het juist gevaarzetting geeft door het te gebruiken in (oude)zaken die niet volgens (of voor) diezelfde norm geproduceerd zijn.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie