Stoelverstelling

Inrichting, bekleding, etc.
Gebruikersavatar
luizenbos
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3709
Lid geworden op: 08 jan 2009 12:05
Locatie: noordholland

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door luizenbos »

Hylke [[thumbup]]

Wat jij noemt is bij extremere situatie en langdurig remmen daar is het spul wat je noemt uitstekend .
Maar voor kortstondig remmen effe snel dus niet langdurig is een BMW rem rerkrachtiger zoal ik in gebouwt heb voor mijn gevoel erg goed heb die v6 van Daan gereden waar dat ingebouwd is en de remmen waren uitstekend lekker bijterig .

Het zou al met al wat gifterger mogen zijn lees effe meer bijten :mrgreen: dat mis ik wel zeker bij het standaard gebeuren dat heeft geen invloed afstand rem pedaal maar met die bmw inbouw van de rem bergachtiger moet een stuk wel verbetert zijn :!:



Matthijs

kijk hier even https://www.bus-forum.nl/viewtopic.php? ... start=1424 had zelf opel corasa stoelen in gebouwd met mijn lengte van [[sad]] 183 ben gekrompen leeftijd he :buiken: kon ik dusdanig naar achteren dat ik de pedalen niet meer raak .

je kun ook de vloer enigszins verhogen vont het prettiger voor het koppeling pedaal en rempedaal :idea:
Met vriendelijke groeten Frits

VW caravelle 1987 verkocht
Audi A4 2.4 V6
2 x Honda transalp 600 en nu ook Suzuki gsx 1100 g


http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=10770 verkocht
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2472
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Hylke, we zitten zeker wel op 1 lijn. Rem modificaties geven een placebo effect..... Omdat het tussen de oren prettiger voelt denk je beter te remmen. Maar in feite is er geen budget/gemiddelde burger aanpassing die ook daadwerkelijk de remvertraging verbeterd (en daarmee een kortere remweg bewerkstelligd). Zoals ik al eerder zei, je verbeterd het comfort en een stukje standtijd van je remmen in uitzonderlijke situaties. Dat kan onder normale gebruiksomstandigheden wel wat meer veiligheid brengen. ABS maakt natuurlijk dat je de remkracht bijna volledig kan optimaliseren maar om dat achteraf op te bouwen....moet je een compleet ABS onderstel van een T3 te pakken hebben.

Er is een remkracht berekening voor diverse voorkomende combinaties bij de T3 syncro. Daaruit blijkt dat er moderne combinaties zijn die een slechtere remvertraging geven dan de standaard en zelfs minder als de minimaal voor de T3 voorgeschreven remvertraging.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2042
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 18:30, 2 keer totaal gewijzigd.
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2042
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4993
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Hylke, tegen verkeerde zuinigheid valt niet te prediken...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2472
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Hylke, ik heb het helemaal niet over goedkope onderdelen. Enkel dat een 'simpele' upgrade van bijvoorbeeld A6 of T4 remmen alleen feitelijk geen upgrade is. Dat wat je met gebruik van kwaliteitsonderdelen van andere kwaliteitsvoertuigen denkt te bereiken is onder de normale gebruikstoepassingen vrijwel geen verbetering (ala het placebo effect). Gaan we het dan niet hebben over circuit of hele dagen berg op en berg af. Ook niet over over de top getunede wagens met porsche of mercedes onderdelen. Gewoon de doorsnee buseigenaar die wat beters en betaalbaars denkt te willen.

standaard (syncro) 68/32 % remverhouding voor/achter en 4,93 m/s² remvertraging. Op basis van vast gegeven aan voetpedaaldruk 700N, maximaal voertuiggewicht 2800kg, 9"BKV, bandenmaat en de berekende waarden van de betreffende remschijf/remblok/remklauw en wat meer academisch gepuzzel krijg je onderstaande uitkomsten.

1) LT1 remcilinders achter verschuift het remverhouding al ca. 3% naar achteren. remvertraging 5,15 m/s²
2) Porsche Boxster 986 (288mm) voor en LT1 remcilinders achter geeft dezelfde remverhouding als (1). remvertraging 5,16 m/s²
3) A6 15" (288mm voor en 245mm achter) geeft ruim 3% minder op de achteras. Remvertraging 4,52 m/s² = slechter!
4) A6 16" (321mm) voor en de LT1 remcilinder achter heeft vrijwel dezelfde remverhouding maar wel een remvertraging van 5,99 m/s²
5) T4 16" (300mm voor en 294mm achter) geeft ongeveer dezelfde remverhouding maar echter 4,89 m/s² remvertaging = slechter!

Maar; met S500 remmen (320mm) voor heb je 10% minder remverhouding op je achteras maar wel een remvertraging van 8,5 m/s²

Het kan wel beter maar dat is echt niet de standaard upgrade meer te noemen. Bovenstaande zijn bestaande combinaties in het verkeer welke louter bureautechnisch zijn doorberekend. Los van de technische staat van je wagen, bandenmaat of tegenwind etc.

Dus wil je beter (blijven) remmen, blijf gerust origineel, werk met goede merkonderdelen en kijk je ophanging er op na.

ps. ik ga ook even naar de stoelverstelling kijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2042
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4993
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Waarom zou je je remblokken verbranden?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2472
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Met een T4 hoofdremcilinder(25,4mm) en 9"BKV ten opzichte van een T3 hoofdremcilinder (23,81mm) bouw je 0,12 bar meer druk op bij gelijkblijvende pedaalkracht. Het verschil zit hem in het debiet, door het grotere volume kan je ook grotere remcilinders bedienen. Op een standaard rem zal dat weer averechts werken aangezien je met een kortere slag al dezelfde werkdruk bereikt. Minder doseerbaar naar mijn mening. Modern is ook weer niet per definitie beter dan oud.

Voor mij remt de bus hard genoeg en ik weet dat de remmen ruim voldoen waar ze voor gemaakt zijn. Ikzelf zoek enkel een stukje comfort zodat vanwege de rechte zit (en ergonomisch slechte hoek tussen bovenbeen en onderbeen om verticaal kracht te zetten) ik mijn knie kan ontlasten.

Blijft onverminderd dat om je remmen echt te upgraden naar een betere werking je het hele systeem op elkaar moet doorberekenen. Dat is dan echt geen zaterdagmiddag klusje meer of eventjes een paar klauwen van de sloop en setje schijven van ebay.

Ik zag trouwens dat mijn (bluestar)stoel juist voor het eruit schuiven een veer-blokkering heeft aan de voorzijde. Aan de achterzijde is het uitschuiven geblokkeerd door de laatste cm rail welke wat platgeslagen is als eindstop. Dat is dan net iets voorbij de laatste blokkering en ik stel de stoel dan weer terug zodat de vergrendeling invalt.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2042
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 447
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Alvast sorry voor de topic vervuiling. Vind het interessant om jullie meningen te lezen. Voor een standaard bus voldoen de remmen inderdaad best prima als ze juist gebruikt worden. Alleen zijn er veel bussen die toch niet helemaal standaard meer zijn, grotere motoren, grotere en zwaardere wielen. Daarmee veranderd natuurlijk wat er van het remsysteem gevraagd word. Nu ik er over nadenk, Ronald word er in de berekeningen die jij laat zien ook rekening gehouden met de verandering over tijd? Ik kan me voorstellen dat als de remmen op warmen tijdens het remmen de remvertraging af gaat nemen. Er vanuit gaande dat grotere remmen minder snel opwarmen dan kleine remmen (geen idee of die aanname klopt). Zou er theoretisch een punt moeten zijn waarbij de grotere remmen een kortere remweg bereiken dan de originele remmen. Zeker als je dit gaat combineren met bijv. een verhoogt traagheidsmoment van de zwaardere/grotere wielen kan ik me goed voorstellen dat grotere remmen en betere remweg kunnen bewerkstelligen. Al blijft natuurlijk de vraag waar dit kantel punt ligt, als dat in normaal gebruik nooit bereikt word zal het geen effect hebben.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2472
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door RoonT3 »

@ Hylke,

Vooropgesteld dat ik niemand naar beneden haal in zijn/haar waarde. Dat iemand kennis en/of kunde heeft om de remmen aan te passen wil niet zeggen dat je effectief beter remt zoals de berekeningen laten zien. De cijfers liegen niet en de rest is op zijn minst subjectief te noemen, alle variabelen en meningen in rekening genomen. Goed afgestelde remmen zegt verder weining anders dan dat de bus recht remt en voldoet aan de minimale remvertraging.

Ik zeg dan ook niet dat mijn bus beter gaat remmen met een 10"BKV. Ik kan vanuit mijn zitpositie de rem dan hopelijk beter bedienen en dat is tussen mijn oren veiliger bij -en minder pijnlijk na- een noodstop.

@ VW_Sk8r (klaas?)
Remmen van de T3 syncro zijn toegelaten vanuit het CVO in NL tot de bandenmaat 205/70/14 De remmen van de 16" syncro tot 6.5x16 of 205R16. In Duitsland worden grotere wielen bij de TüV ook bijgeschreven. De standaard remmen zullen dan ook aan de minimale eisen kunnen voldoen neem ik aan.

Wat ik niet bestrijd is dat geventileerde schijven en remblokken van zware en snelle stationwagens als de A6 beter zijn dan wat op de T3 zit. Ook niet dat deze bij zwaardere omstandigheden beter en langer hun prestaties leveren. Maar heeft dat echt zijn voordeel of nut op 90% van de T3 rijders? Dat dacht ik niet.

Maar laat diegene die het kunnen het ook lekker doen. Als we maar weten waar de zin of onzin zit.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
VW_Sk8r
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 447
Lid geworden op: 02 nov 2015 17:02
Locatie: Delft

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door VW_Sk8r »

Bedankt voor de toelichting Ronald. Ben het met je eens voor veel mensen gaat het geen of weinig nut hebben. Ik Denk er zelf wel over om mijn remmen aan te passen. Ivm grotere en zwaardere velgen, als ook extra gewicht (camper inbouw), TDI op de planning en geregeld in de bergen rijden. Naar aanleiding van jullie discussie toch met een andere blik naar gaan kijken en probeer een beetje helder te krijgen of het voor mijn situatie de moeite is. Mijn naam is inderdaad Klaas, mijn username heeft niks met mijn naam maar met mijn passie's te maken. Vond ik wel creatief toen ik mij jaren geleden voor het eerst op een VW forum aanmeldde en nooit meer veranderd.
Mvg Klaas.

T3 1.9TD Westfalia (verkocht)
T3 1.6TD 1.9tdi Syncro knutsel Westfalia
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2042
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2042
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 18:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ReneK
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 321
Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
Locatie: Goes

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door ReneK »

Nu we toch aan het vervuilen zijn :D...
Iemand ervaring met of wat zinnigs te melden over de Black Diamond geventileerde schijven en blokken van Brickwerks? Ik overweeg dit als eenvoudig alternatief voor de standaard set (mits zinvol). Ik kan echter geen ervaringen icm de T3 vinden.
Groeten, René

VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Plaats reactie