Stoelverstelling

Inrichting, bekleding, etc.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2475
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door RoonT3 »

iets van 260 pond (schijven, blokken en lagers) voor verbeterde remmen en verzending, wordt een 335 euro? Een complete goede set heb je voor een 200 euro bij de flaps (wel goed weten welke merken van onderdelen je wil hebben). Recensies van black diamond genoeg. Maar daar moet je zelf de conclusie uit trekken. Speelt zich in een ander wereldje af...

Andere remoptie; https://busschmiede.de/shop/T3-2WD-BUSS ... derachse_1
Tot 192km/u toegelaten en wordt ook bij de TüV goedgekeurd. Maar de prijs dan toch.....

Hylke, goed filmpje. Ze leggen gelijk uit dat upgraden geen zin heeft voor de dagelijkse autorijder. Banden en ophanging zijn meer bepalend en enkel als je sportiever wil rijden (op circuit) kan je als eerste kijken naar de remblokken, dan de remolie en dan pas de remschijven en remtangen.

In het filmpje zijn de onderdelen dan ook bedoeld voor en afgestemd op het type wagen. Dat is met het rondgraaien in de VAG onderdelenbak natuurlijk wel wat anders. Neemt niet weg dat er zeker wel goede combinaties te vinden zijn maar is dat dan de norm voor de gemiddelde buseigenaar? Laat deze zich vooral niet blind staren op de marketing kwaliteiten van onze handelaars. Er worden versterkte koppelingen aangeboden welke hetzelfde zijn als 'budget' ebay koppelingen. HD schokdempers voor syncro's die het geen 1000 km uithouden. HD stuurkogels die meer speling hebben dan de originele van 30 jaar oud.... etc. Het is ondertussen een sport om de goede onderdelen van de slechte te onderscheiden. Enerzijds merkgebonden en anderzijds de toleranties. Helaas komt het er op neer dat goede engineering of doorontwikkelde producten dan ook weer het nodige kosten.

Ik zeg ook niet dat de (inderdaad IG16) berekening heilig is, enkel dat een berekening voor mij een betere basis geeft om een keuze te maken dan het rijden in enkele bussen met een 'upgrade' en dat dan subjectief beoordelen. Ik weet enkel voor mijzelf zeker dat de 10"BKV heel wat aangenamer aanvoelde bij het hard doorremmen. Van aangepaste schijfremmen voor (dacht de ATE57) en schijven achter was ik bepaald niet onder de indruk. Het verschil bij mijn bus tussen de 205/80R16 en de 215/75R15 gaf meer remverschil voor het gevoel, laten we lekker subjectief blijven.

Als ik al zou aanpassen dan is op basis van die berekening de A6 FNRG voorrem en LT achter misschien wel waar ik voor zou kiezen. Maar dan ook 18"wielen.....
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2045
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 18:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2475
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Hoi, natuurlijk zijn de remmen van een T3 uit een andere tijd, echter is het caliber BMW ook een ander type wagen. De remmen van een T3 voldoen aan de geldende norm, als je echt wil dat je veilig rijdt zou je dan niet beter voor het openbaar vervoer kiezen?

Je geeft duidelijk en terecht aan dat de kwaliteit van de onderdelen wezenlijk verschil maken. Dat geld voor de originele T3 remmen maar ook wat je aan andere combinaties opbouwt. Daar gaan er naar mijn mening een deel van de ombouwen manco door wel de juiste remklauw te kiezen en vervolgens budget schijven en blokken te gebruiken. Maar je kan tenminste wel vertellen dat je geventileerde schijven hebt en achter staat de remschijf ook mooi in je LM velgen met te lage draagkracht.

Punt is, doe je het goed met de originele remmen dan is daar niets verkeerd aan. De uitzondering daargelaten zie ik het fout gaan met 'goedkope' keuzes bij het ombouwen. Vaak vanuit de gedachte dat de bus slecht remt maar daar verder geen goed onderhoud op uitvoert, nee moderner is beter denkt men dan.

Het is zoals je zegt dat ik niet tegen een aanpassing ben. Maar dan wel een doordachte. Het is trouwens de aanleiding geweest dat afgelopen vakantie er een enthousiaste jonge buseigenaar was die een complete remmenombouw ging maken om veiliger op de weg te staan. Daarna zou die een motorswap gaan doen. Hij had alle onderdelen al via ebay. Ik heb hem vervolgens gevraagd of die al naar zijn ophanging had gekeken aangezien de bus in zodanige visuele staat verkeerde dat die 20 jaar geleden al zeker de schrootpers ingegaan was. Dat werd eerst nieuwe draagarmen en ophanging/krikpunten en van voren de trekstang bevestiging . En dan nog alle rubbers, schokdempers en zo te zien ook een wel minimaal een veer. Met nieuwe remmen zou de vooras wel eens sneller kunnen stilstaan dan je bus erboven......Gelukkig waren de chassisbalken en bodemplaat roestvrij (verdere nadenroest daargelaten) :roll: Hij had even een reality check nodig. Ik denk niet dat hij al zover was en hoop dat de volgende eigenaar van zo'n bus weet wat die koopt.

Kunnen we eigenlijk allen nog verder bedenken welke onderdelen merk/types en configuraties dan wel degelijk het verschil kunnen maken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14838
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Ik heb gewoon oem onderdelen op en in de bus.
Komen van de groothandel, merk als Brembo, om een OEM merk te noemen.
Om dit nu weg te zetten als brol, dat is veeeeel te kort door de bocht.
Ik denk, ga in een Alto rijden, ja die eerste, en ga daar in remmen.
Kijk dan zijn we weer on speaking terms (onnodig Engels).
Nu ga ik niet racen met de Rooie en ook niet als een idioot de berg af.
Maar in de 18 jaar dat de Rooie onderweg is met OEM onderdelen, is veel uitgevallen.
En vaak waren het de originele onderdelen van VW :buiken:
Kerk midden in het dorp laten staan is dus het motto.
Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat ook!
(marktplaats spreuk)

Theo
Gebruikersavatar
Roerdomp
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4995
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik heb deze vakantie een noodstop moeten maken omdat ik om me heen zat te kijken en de auto voor mij besloot af te slaan. Nou, dat remt best! Ik heb gewoon originele remblokken van ATE en (ik dacht) Zimmerman schijven. Achter ook ATE remvoeringen. Wat is OEM? BMW en VAG gebruiken, net als elk merk, van verschillende leveranciers onderdelen voor hetzelfde onderdeel.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14838
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Merk A levert aan de fabrikant, dat noemen ze dan origineel.
Als merk A dit later aan de handel levert, noemen ze dit OEM.
Hylke zegt dat dit brol is, ik zeg dat het namaak onderdelen zijn wat Hykle bedoelt.

Theo
Gebruikersavatar
Steven V
Definitief bus verslaafd
Berichten: 12248
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:56
Locatie: Zuidhorn

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door Steven V »

Auto-onderdelen (van wikipedia)

In de autoindustrie wordt de term OEM gebruikt voor producenten die onderdelen leveren voor de assemblage van de auto. Onderdelen die bij deze producenten vandaan komen worden OEM-versies genoemd. Vooral remonderdelen, uitlaten, schokbrekers en sensoren worden als OEM-versie geleverd. Er zijn echter ook concurrerende fabrikanten die passende onderdelen maken, zg. aftermarket-onderdelen.
groet, Steven

Multivan 1987, 2.1 DJ, 112pk, timorbeige
Onderhoud = behoud!
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2045
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14838
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Ik denk dat je te lang in de zon heb gezeten, maar het verhaal over slechte onderdelen van OEM fabrikanten slaat nergens op.

Theo
Gebruikersavatar
Roerdomp
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4995
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door Roerdomp »

En al helemaal niet omdat jouw performance remschijven kromtrekken in de Alpen en mijn Zimmermans niet... Mits in goede staat van onderhoud remt een T3 erg goed.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2045
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2045
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2475
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Wel fijn dat Ferodo een disclaimer heeft die stelt dat de vernoemde remmen absoluut niet op de openbare weg gebruikt dienen te worden.

All Ferodo brake pads citing race or racing on their packaging are solely developed for motorsport use. They are intended for race use only. They have not been developed for use on public roads and must not, under any circumstances, be used on public roads. The nature of racing prevents Federal Mogul from warranting or guaranteeing any aspect of the behavior or performance of the brake pads, specifically because motorsport is inherently dangerous and the use of Ferodo racing brake pads in motorsport results in inherent strains and uses over which Federal-Mogul has no control.

Federal-Mogul warrants only that the Ferodo racing brake pads have been manufactured in accordance with the manufacturing specifications and design for such pads.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Coen
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 970
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Goes

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door Coen »

Overigens heb ik mijn stoel wat rechter op gezet. Ik kreeg last van mijn schouder als we een lang stuk reden.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels bijna 358.000 km op de teller!
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2045
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 18:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Wandelende vraagbaak
Berichten: 4995
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Stoelverstelling

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Waar ging dit topic ook alweer over? :)
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY


Beter duur dan niet te krijgen
Plaats reactie