Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg

Inrichting, bekleding, etc.
RVB
Wandelende vraagbaak

Re: Interieurverwarming vooraan niet warm genoeg

Ongelezen bericht door RVB »

Mbt debiet test. Je kan ook andersom redeneren. Stel je vervangt de warmtewisselaar met een slang, dan heb je hoog debiet, maar de warmte afgifte sucks.

:shock:

Groetjes Rolf
Lievenn
Weet waar de werkplaatsboeken liggen

Ongelezen bericht door Lievenn »

Je hebt gelijk Rolf, kwestie van mij moed in te praten :lol:

Er is al heel wat geschreven over het koelsysteem van een T3 waarvan heel wat verkeerde. Het hoogte punt in het koelsysteem van een T3 is ... jawel, de mini-radiator (warmtewisselaar) onder het dashboard. Dit is dan ook de reden waarom je de neus moet opkrikken bij het ontluchten (bij het opkrikken van de achterzijde moet die heel wat hoger opgekrikt worden om het hoogste punt te worden).

Ik heb dan ook een sterk vermoeden dat m'n probleem bij de ontluchting zit want:

1. de nieuwe radiator (dasis - staat niet op de radiator, wel op bijgeleverde howto) ziet er exact hetzelfde uit als deze van de JP group
2. bij het lossen van de aanvoer en retour van de warmtewisselaar kwam geen druppel koelvloeistof uit de aanvoer ... [[head]]

Door het opmerken van de bovenstaande punten heb ik de warmtewisselaar (ww) nog niet vervangen maar de cockpit teruggeplaatst en enkel het noodzakelijke aangesloten om te kunnen rijden. Hierbij had ik het lumineus idee om de aanvoer en retour van de ww op te gieten om het aandeel lucht reeds te verminderen. En maar bijgieten maar niet willen overlopen ... [[head]] Blijkt bij controle het niveau van het bijvultankje heel wat hoger te staan. De blauwe dop op het drukvat mag/moet opengaan bij een bepaalde druk maar staat bij mij blijkbaar constant open.

Hierna de koelslangen op de ww aangesloten en de motor warmgereden, daarna vooraan op houten blokken gezet en > 15 min ontlucht: ik zag een aantal luchtbellen ontsnappen maar geen koelvloeistof wat volgens mij ook aan de blauwe dop ligt daar het systeem niet genoeg druk kan opbouwen. De koelventilator slaat aan wanneer de temp meter op het ledje komt.

Morgen de dop maar eens testen. Mysterie mysterie of beter myserie myserie? [[feuer]] [[head]]
Groeten,
Lieven

T3 1984 1.9 wbx Canadese vanagon
Steven V
Definitief bus verslaafd

Ongelezen bericht door Steven V »

kijk, en zo worden de mensen van Boelm in een hoek gezet waar ze helemaal niet horen.
groet, Steven

Multivan 1987, 2.1 DJ, 112pk, timorbeige
Onderhoud = behoud!
sjoerd_s89_xj-49-dv

Ongelezen bericht door sjoerd_s89_xj-49-dv »

:buiken: Toch maar eens de kraan bij mij lossen en kijken of er kvs uitkomt.
Gr sjoerd

"82 geblindeerde vissenkom met 1z tdi en flipped vbak
"hij gaat zoals ie gaat"&"komt zoals ie komt"
RVB
Wandelende vraagbaak

Waar heb je die blauwe dop gekocht?

:twisted:

Rolf
Steven V
Definitief bus verslaafd

:buiken: :roll:
groet, Steven

Onderhoud = behoud!
Lievenn

Steven V schreef: 14 dec 2018 18:32 kijk, en zo worden de mensen van Boelm in een hoek gezet waar ze helemaal niet horen.
Bij mijn weten heb ik niets negatief geschreven, enkel een vraag gesteld.

Ik heb een bus gekocht en daar zat een blauwe dop bij :mrgreen:
Daarnet de dop afgeschroefd, omgedraaid en water in de dop gegoten: het druppelt eruit dus dop niet goed. Morgen maar eens in m'n onderdelen voorraad een andere dop zoeken.
Groeten,
Lieven

RVB
Wandelende vraagbaak

Ik hoop dat het probleem daarmee is opgelost.

Maar toch vind ik het vreemd wat er gebeurd. Bij mijn weten(weet het niet heel zeker) is de ww het korte circuit van de koelvloeistof. Dus. Als de motor koud is en de thermostaat dicht dan is dat de enige weg die de vloeistof kan stromen. Hoe kan dat nu helemaal niet plaatsvinden. Hoe kan daar alleen maar lucht zitten?

Als je bijvult laat je de motor flink toeren maken? Ik geloof dat dat moet. In mijn.herinnering ging bij mij ooit dat met het expantievaatje open. Flinke toeren en dan droop het er voor uit.

Je hebt het verder over de ventilator die aan gaat als de temp meter op het ledje komt. Dat kan samenvallen. De ventilator wordt nl. aangestuurd door een schakelaar in de radiator. De temperatuur wordt afgelezen mbv een sensor in het blok. Je kunt er van uit gaan de de gelezen temperatuur in de radiator voor te hoog is. Op het ledje is meestal de bedrijstemp van de motor. Maar een vuil contact kan de wijzer koeler zetten dan de werkelijke temperatuur. Andersom gebeurd wel. Blok wordt te heet en vertraagd reageert de ven. Omdat het zo lang duurt voordat het water bij de radiator is.

Misschien is het de dop. En dat zo mooi zijn.

Maar ik zou kunnen beredeneren dat de waterpomp mss niet zo goed pompt. Ik weet eigenlijk niet wat er dan gebeurd. Ik kan beredeneren dat de vloeisof gaat koken en druk opbouwd. Misschien kan zon dop het dan begeven en er te veel lucht in het systeem komen. Geen ervaring mee hoor. Maar mss heb je wst aan de gedachte als het niet de dop blijkt te zijn.

Groetjes Rolf
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

in feite heeft de bus 4 (!) circuits.
de kleine of korte gaat direct van de kop naar de waterpomp. de grote gaat van de kop via de radiateur terug naar de waterpomp, en de middelste (zonder naam?) van de kop via het expansievaatje (waar ook gelijk de overtollige lucht eruit wordt gehaald) en de oliewarmtewisselaar naar de middelste aansluiting op de waterpomp waar die ook de thermostaat regelt. het kachelcircuit is dan de 4de.
als de kachelkraan dicht staat, of er een verstopping is doet dat kachelcircuit gewoon helemaal niet mee, dan blijft ook de lucht er in zitten. als de kachel wel mee doet komt die stroom ook bij de middelste aansluiting van de waterpomp.
de reden dat de fabriek zegt dat je de voorzijde omhoog moet zetten is omdat er dan rond de motor altijd water zit, als je de motor als hoogste punt gebruikt loop je de kans op dampbellen en dampexplosies in de kop. eventuele lucht die in het systeem zit word toch wel meegevoerd door de stroom, komt in het expansievat terecht en wordt daar door de blauwe dop (de zwarte zijn beter maar niet meer leverbaar geloof ik) afgevoerd naar het bijvulvaatje.
de reden dat er tegenwoordig zoveel mensen lopen te roepen dat de achterkant omhoog moet komt in feite van onze leo, die altijd alles beter wenste te weten. en vervolgens zijn heel veel mensen dat maar gaan na praten zonder zich erin te verdiepen of er ook maar iets van te snappen.
zo erg zelfs dat er tegenwoordig zelfs aangeraden wordt de bus beurtelings voor en achter op te krikken.
en het hele misverstand komt uit een onduidelijke zin in jetzt enzovoort waarin beschreven wordt hoe de waterboxer ontlucht moet worden en in een bijzinnetje terloops gesteld wordt dat je de diesel ook moet ontluchten.
als je vind dat de kachel niet warm genoeg wordt kan je ook eens kijken of het helpt als je de onderste schuif van de ventilatie naar links zet, die regelt de toevoer van buitenlucht.

ik stel dat je de bus helemaal niet op hoeft te krikken om te ontluchten en ik nodig een ieder die daaraan twijfelt uit om bij mij te komen kijken. zal ik voor de gelegenheid met alle plezier het systeem leeg laten lopen en weer opnieuw vullen. bij de diesels dus hè! wbx is een ander verhaal.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
RVB
Wandelende vraagbaak

Alles klinkt heel erg aannemelijk Meus. Ik dacht maar wat. Ik wilde zelf ook niet diect zeggen dat ik meestal ook mijn bus niet omhoog zette en daarna prima koeling had. Omdat ik dacht dat je daar niet vanuit moest gaan.

Groetjes Rolf.
RoonT3
Wandelende vraagbaak

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik heb mijn bus omhoog gezet omdat ik dacht dat hij vlak staand niet goed ontluchtte. Tot ik er eindelijk achter kwam dat de lucht kwam door een miniem lek aan de koelbuizen. Daarna weer zonder probleem vlak ontlucht. Misschien kost het wat meer tijd op die manier voor dat de luchtbellen rondgepompt zijn?

Ik moet nu nog eens uitzoeken of de verwarming van mijn LPG verdamper ook te warm kan worden, of dat er een luchtbel zit.. bij warme motor krijg ik storing op LPG. Bevriezen in de zomer lijkt mij sterk maar misschien dat de LPI regeling in storing gaat bij te hoge motortemperatuur.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Lievenn

w.m.weemhoff schreef: 15 dec 2018 01:15 als je vind dat de kachel niet warm genoeg wordt kan je ook eens kijken of het helpt als je de onderste schuif van de ventilatie naar links zet, die regelt de toevoer van buitenlucht.
Je informatie is juist maar niet compleet en kan hierdoor verkeerd geïnterpreteerd worden. Citaat handleiding: "Hendel D - dakmondstukken in de passagiersruimte. Naar links: frisse lucht toenemend." Het regelt dus enkel de toevoer naar de passagiersruimte en niet de algemene toevoer van buitenlucht. Zo voerde ik m'n testen uit.

Met een werkende dop gaat het ontluchten veel beter maar jammer genoeg nog geen beterschap in de verwarming.

Conclusie: werken aan de ww voer je beter in het voor- of najaar uit i.p.v. de zomer. Dan weet je dat de warme lucht effectief van de motor komt en niet van de buitentemperatuur [[head]]

Wat heb ik deze zomer vervangen:
  1. koelbuizen tussen motor en radiator
  2. radiator
  3. T-stukken in circuit interieurverwarming
  4. radiator ww
  5. de 2 korte rubberen slangen van radiator ww naar kachelkraan en retourleiding
  6. thermostaat
Toen ik de bus 1,5 jaar geleden kocht werkte de ww wel. Kan niet de oorzaak zijn: 1,2,4,5

Ms heb ik de bevestiging van een slang te hard aangedraaid waardoor er een vernauwing ontstaan is. Zal maar eens verder zoeken.
Groeten,
Lieven

Lievenn

Even een aanvulling:
Het debiet van de oude ww radiator: 2,5L/min
Het debiet van de nieuwe dansis radiator: 2,2L/min
Groeten,
Lieven

Steven V
Definitief bus verslaafd

worden de slangen net onder de ww wel warm?
groet, Steven

Onderhoud = behoud!
Lievenn

ja. en als ik de ventilator van uit naar max zet gaat de temp meter wat achteruit, zoals het hoort.
Groeten,
Lieven

hylkeanne
Wandelende vraagbaak

Ongelezen bericht door hylkeanne »

.
Laatst gewijzigd door hylkeanne op 07 jun 2020 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie